2025-04-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Tanken är att jag ska börja på en daglig verksamhet ute på ett företag, jag vill att det ska vara nästan som ett vanligt jobb.

Men just nu är jag mest orolig för den nya medicinen. Men visst det kan funka bättre denna gången, och jag får nog börja på en låg dos. Det gör skillnad. Jag försöker inte oroa mig för mycket, men med det jag upplevt tidigare är det svårt.

Det känns ju att man inte längre är på samma nivå som andra, när det gäller jobb, utseende, intressen, på grund av den psykiska sjukdomen och medicinering. Man kan inte jämföra sig med andra i samma ålder, som kommit mycket längre.
Jag har varit en tjej som är ambitiös och lugn men även gillar fester och att umgås. Men jag har förändrats mycket.
Aha, du menar en praktikplats. Jaja, det dräller det av eftersom du blir en gratis arbetskraft för företaget så det är bara att ringa runt och presentera dig på ställen du kan tänka dig vara. Säg som det är, du kan förmodligen välja och vraka då du inte kostar företaget något och de vill oftast hjälpa till.

Att känna som du känner i att andra gått om dig i livet är normalt. Du har legat på en survivalnivå i åratal medan andra utvecklats med partner, samboskap, äktenskap och familj, karriärkliv och så vidare, de förstår inte det ofantliga kämpande du gått och går genom. Jag har tidigare läst dina inlägg och trådar och finner dig vara en massivt trevlig och väldigt go' tjej. Att hitta en praktikplats och att du kommit så långt som hit, är en megaseger och jag ser inte att du skulle få några problem med att kunna arbetspraktisera alls. Iallafall inte vad personkemi gäller.

Så i ditt fall hade jag kollat genom var jag kunnat tänka mig vara och börjat ringa runt. Sedan får det väl skrivas papper och så vidare mellan kommunen och företaget men det sköts ju av dem så din plats är att hitta var du vill vara. Är du en god arbetare finns även chansen att företaget anställer dig men ekonomin är kärv nu så det är extra svårt. Vet dock att många har fått arbete via praktik så chansen finns.
Citera
2025-04-24, 14:15
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
Aha, du menar en praktikplats. Jaja, det dräller det av eftersom du blir en gratis arbetskraft för företaget så det är bara att ringa runt och presentera dig på ställen du kan tänka dig vara. Säg som det är, du kan förmodligen välja och vraka då du inte kostar företaget något och de vill oftast hjälpa till.

Att känna som du känner i att andra gått om dig i livet är normalt. Du har legat på en survivalnivå i åratal medan andra utvecklats med partner, samboskap, äktenskap och familj, karriärkliv och så vidare, de förstår inte det ofantliga kämpande du gått och går genom. Jag har tidigare läst dina inlägg och trådar och finner dig vara en massivt trevlig och väldigt go' tjej. Att hitta en praktikplats och att du kommit så långt som hit, är en megaseger och jag ser inte att du skulle få några problem med att kunna arbetspraktisera alls. Iallafall inte vad personkemi gäller.

Så i ditt fall hade jag kollat genom var jag kunnat tänka mig vara och börjat ringa runt. Sedan får det väl skrivas papper och så vidare mellan kommunen och företaget men det sköts ju av dem så din plats är att hitta var du vill vara. Är du en god arbetare finns även chansen att företaget anställer dig men ekonomin är kärv nu så det är extra svårt. Vet dock att många har fått arbete via praktik så chansen finns.
Ja, det är det jag håller på med. Det ska nog gå bra. I framtiden hoppas jag att jag får ett vanligt jobb.

Tack för dina vänliga ord!
Citera
2025-04-24, 21:27
Medlem
Lyzzas avatar
Lycka till med allt du gör.
Citera
2025-07-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag håller på med. Det ska nog gå bra. I framtiden hoppas jag att jag får ett vanligt jobb.

Tack för dina vänliga ord!

Hej Milford. Undrar hur det gått?

Går du på daglig verksamhet? Trivs du?

Klarar du att bo själv?

Vänligen.
Citera
2025-07-17, 09:54
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaklofenJuli2025
Hej Milford. Undrar hur det gått?

Går du på daglig verksamhet? Trivs du?

Klarar du att bo själv?

Vänligen.
Nej jag tyckte inte om det för det är bara utvecklingsstörda som går på sånt även om de sa att det var andra också.
Jag har alltid bott själv och det är inget problem. Det har varit svårt när jag haft en psykotisk period och inte klarat av att betala räkningar just då men det har ordnat sig senare. Men nu är det längesen jag mådde så dåligt. Men min medicin påverkar mig ganska mycket och gör att jag snabbt blir trött i huvudet om jag anstränger mig, skulle annars vilja plugga men jag tror inte jag orkar det.
Citera
2025-07-17, 10:00
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Finns det någon typ av vuxendagis för psykiskt sjuka?

Den lokala moskén kanske.
Citera
2025-07-17, 10:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Den lokala moskén kanske.
Ja jag får gå dit och be eller vad? Tror inte på Gud
Citera
2025-07-17, 12:33
Bannlyst
Dagverksamhet
Citera
2025-07-17, 12:53
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funky-monkey
Dagverksamhet
Jag är så trött på dom där arbwtskonsulenterna som behandlar en som om man inte klarar någonting och man ska ha hjälp med allt och de ska vara överdrivet snälla. Dagligverksamhet är för personer med intellektuell funktionsnedsättning och det är bara sånna personerna man får jobba med iaf när jag testat och arbetsuppgifterna är väldigt enkla och tråkiga.
Jag vill ha ett vanligt jobb. Men samtidigt får det inte vara för stressigt. Men med tanke på hur svårt det var att få ett jobb till och med förut så tror jag inte att jag skulle hitta något som passar mig och att de skulle ge mig en chans.
Citera
2025-07-17, 13:13
Bannlyst
Citat:
Jag är så trött på dom där arbwtskonsulenterna som behandlar en som om man inte klarar någonting och man ska ha hjälp med allt och de ska vara överdrivet snälla. Dagligverksamhet är för personer med intellektuell funktionsnedsättning och det är bara sånna personerna man får jobba med iaf när jag testat och arbetsuppgifterna är väldigt enkla och tråkiga.
Jag vill ha ett vanligt jobb. Men samtidigt får det inte vara för stressigt. Men med tanke på hur svårt det var att få ett jobb till och med förut så tror jag inte att jag skulle hitta något som passar mig och att de skulle ge mig en chans.
Det är kul att jobba. Ett jobb med stress får tiden att gå fort
Citera
2025-07-17, 16:04
Medlem
Citat:

Hej Milford. Du kanske får gå på en daglig eftersom att du är sjuk i psykos och det påverkar din förmåga att klara stress och det vanliga?

Oavsett var du hamnar önskar jag dig lycka till 👍👍👍👍👍
Citera
2025-07-18, 00:59
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaklofenJuli2025
Hej Milford. Du kanske får gå på en daglig eftersom att du är sjuk i psykos och det påverkar din förmåga att klara stress och det vanliga?

Oavsett var du hamnar önskar jag dig lycka till 👍👍👍👍👍
Jag är inte sjuk i psykos. Jag har haft psykos för 2,5 år sen! Men du har rätt i att jag inte vet hur mycket jag klarar. Dock klarar jag mycket nu när jag har medicin. Varför är alla på Flashback dumma i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in