2018-09-23, 10:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xgenic
Kollar man på hela klippet av Svenska Nyheter så ramas satiren in av att Kina har tagit över stora delar av svenskt näringsliv. Jag kan tänka mig att de på svt ser på satiren som mera pk då den "sparkar uppåt" som det brukar heta, mot Kina i en tänkt roll som handelskolonisatör.

Kanske då inte så smart att då reta upp den "handelskolonisatören" bara för att SVT vill ha leka lekstuga med satir som har rasistiska inslag.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-09-23 kl. 10:39.
Citera
2018-09-23, 10:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
De flyttar tillverkning från Kina till Göteborg tack vare Trumps tullar så jag tror industrin skiter blankt i ett satirinlägg.

Men det kan inte kommunistpartiet i Kina göra om massor av kineser kräver bestraffning av Sverige. T.o.m. kinesiska domstolar anpassar sig efter allmänhetens krav. Alltså mer regel än undantag i Kina i de fall kraftig folkstorm uppstått.
Citera
2018-09-23, 10:30
Medlem
Xgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kanske då inte så smart att då reta upp den "handelskolonisatören" bara för att SVT vill ha leka lekstuga med statir som har rasistiska inslag.

Fast syftet med satir är ju reta upp för att visa att man inte viker sig för ett buffligt beteende, i det här fallet Kinas orimliga krav på en statlig ursäkt för att några turister gjort bort sig.
Citera
2018-09-23, 10:37
Medlem
Väldigt korkad att skämta om ett helt folk slag när 3turister gör bort sig..
Snacka om att SVT sköt sin egen fot..
Det finns ju en gräns..
Citera
2018-09-23, 10:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xgenic
Fast syftet med satir är ju reta upp för att visa att man inte viker sig för ett buffligt beteende, i det här fallet Kinas orimliga krav på en statlig ursäkt för att några turister gjort bort sig.

Jo, men inte en satir med rasistiska inslag. Den ger bara de kinesiska myndigheterna, staten/Kommunistpartiet ett ytterst starkt vapen i sin hand. Ett vapen det inte finns något försvar emot.
Citera
2018-09-23, 10:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Men det kan inte kommunistpartiet i Kina göra om massor av kineser kräver bestraffning av Sverige. T.o.m. kinesiska domstolar anpassar sig efter allmänhetens krav. Alltså mer regel än undantag i Kina i de fall kraftig folkstorm uppstått.

Kina kommer allltid att köra på så här. Skitincidenten på vandrarhemmet är ett praktexempel. Kina bryr sig inte om dessa tre medborgare i första hand- utan det är alltid något högre politiskt spel. INDIVIDEN är totalt ointressant. Som en bajskorv. Om vi så skulle rulla ut röda mattan åt varenda kines och tassa runt och fjäska för alla ambassadtjänstemän finner de ändå något att bråkas om, om de vill.
Citera
2018-09-23, 10:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jo, men inte en satir med rasistiska inslag. Den ger bara de kinesiska myndigheterna, staten/Kommunistpartiet ett ytterst starkt vapen i sin hand. Ett vapen det inte finns något försvar emot.

Well, du kan ju börja och fundera på betydelsen av "Mittens rike"...
Citera
2018-09-23, 10:48
Medlem
Xgenics avatar
Citat:

Det sägs ju att omvänd rasism inte existerar enligt nuvarande pk-ideologi. Rasism baseras då på en makthierarki där det folk som sitter på makten inte får bedriva satir mot lägre stående folk men det är ok att de med mindre makt driver med makten. Om Kina nu genom sin handel har kommit i en maktposition gentemot svenska folket så är satiren inte rasism utan just satir mot jämlikar eller potentiellt ett mäktigare folk (får se hur mycket svenskt näringsliv fortsätter att sälja ut sig till Kina).
Citera
2018-09-23, 10:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Jag tror Kina kan känna sig tvingade att agera på regeringsnivå, för som en bekant sade, så här omfattande folklig protest som samlar precis alla under en och samma tak har aldrig tidigare setts på kinesiska sociala medier. Folk är bokstavligen helt jävla galna och förbannade, och kräver aktioner mot Sverige på ett högre plan.

Kan inte vara kul att vara svensk i Kina nu. Likaledes känner sig knappast kineser bekväma i Sverige heller. Finns dessutom många adopterade kineser i Sverige som säljer har en klump i halsen när de går till skolan på morgonen....

Kanske Sverige som land behöver sig en tankeställare också? Total kinesisk bojkott av resor hit, IKEA och andra blir ombedda att avsluta sin verksamhet i Kina, och kinesisk chockhöjning av tullar på svenska varor hade gett enorma effekter på Sverige.
🎵 Trrrrololololo lololo lololo Trrrrololololo! 🎶

1 var hittar jag denna protest? Länkar, mannen, länka! Jag har länkat till det motsatta ett par gånger, kineser som är överens om att de kinesiska turisterna skämmer ut Kina och att Sverige agerat korrekt.
2 Kan vi inte bara bojkotta kinesiska turister som inte kan hantera nekande besked istället? Då är jag på.
3 Vad baserar du din tes om adopterade tjing tjong på?
Citera
2018-09-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ytterst allvarligt att "Svenska nyheter" lade ut den sk. "Informationsfilmen" på den kinesiska motsvarigheten Youtube.

Inte minst detta kan få ytterst, ytterst, allvarliga konsekvenser!

Förutom alla konsekvenser du nämner ovan:

Man kan inte utesluta en flytt till Kina av all tillverkning av VOLVO personbilar och lastbilar.

För om det hela verkligen lades upp på den kinesiska motsvarigheten till Youtube och reaktionerna är som du beskrivit så kommer de kinesiska myndigheterna att känna sig tvingade att snabbt agera ytterst hårt emot Sverige och svenska intressen, och kanske även emot enskilda svenskar. Jag skulle inte vilja vara i den svensk-kinesiska fängslade bokförläggarens kläder nu.

Hur tänkte SVT och de inblandade bakom programinslaget, när de, förutom de klart rasistiska inslagen, valde att lägga upp erländet på den kinesiska motsvarigheten till youtube?

Det hade varit mindre skadligt för Sverige och svenska intressen om SVT valt att, istället, göra en tvåtimmars grov och osmaklig satir om profeten Muhammed, med klara rasistiska inslag om araber i allmänhet och saudier i synnerhet.

Det blir så tydligt just här, för bara tanken på en liknande satir om muslimer/islam är löjeväckande. Ingen komiker hade gett sig på det, och om de ändå gjort de hade SVT aldrig släppt igenom det, och de hade antagligen brännmärkt den komikern för livet. Tänk bara ramaskrien i media...
Tror att Kina är tvungna att markera på nåt sätt, folket kräver blod... En sa att "kinesiska folket är aldrig överens om något, men svenskarna har lyckats ena alla kring det här, för första gången".

Incidenten med hotellet var balanserad, folk tyckte i stort sett att det var skamligt av familjen att bete sig som de gjorde, även om man ifrågasatte det faktum att de kördes ut så långt bort och värst av allt, till en kyrkogård... Men det var inte så farligt.

Det här är nåt annat, finns inte en människa som försvarar det som satir eller "det är bara dålig humor". Varenda människa kokar över av ilska och kräver repressalier. Om inte regeringen gör nåt så kommer garanterat turistnäringen i Sverige och svenska företag i Kina att lida ekonomiska skada.
Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig...
Citera
2018-09-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
🎵 Trrrrololololo lololo lololo Trrrrololololo! 🎶

1 var hittar jag denna protest? Länkar, mannen, länka! Jag har länkat till det motsatta ett par gånger, kineser som är överens om att de kinesiska turisterna skämmer ut Kina och att Sverige agerat korrekt.
2 Kan vi inte bara bojkotta kinesiska turister som inte kan hantera nekande besked istället? Då är jag på.
3 Vad baserar du din tes om adopterade tjing tjong på?

Men jösses, detta gäller inte hotellgrejen, det handlar om filmen, ditt nöt!
Citera
2018-09-23, 11:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Men jösses, detta gäller inte hotellgrejen, det handlar om filmen, ditt nöt!
Länka, mannen. Länka protesterna. Vill även ha svar på din syn på de importerade chip chops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in