2018-09-23, 07:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Nej men omständigheterna gör de ju inte lättare precis. Om du har lite kunskap i bakhuvudet vet du också stt många av dessa brott begås av någon som står personen nära , pojkvän, föredetta osv . De jag såg i de förhöret va en människa som mådde mycket dåligt då han förstord att han va rökt ..sedan om han va påverkat just då gör de inte enklare. Snarare tvärtom . Finns inget som tydet på att de skulle vara någon annan..han älskade marina ännu även om dom inte är ett par längre. Dom hade även varit i konflikt några timmar innan har jag för mig gw nämde i sitt program. Hon mördades i sitt hem. Och hur många bor där förutom henne. De e bara puckat o påstå något annat 🙈
Det finns fler omständigheter som du bortser från. Marina sysslade med BDSM och hade tiotals herrbekanta i den genren. Några har inte ens kunnat spåras. Alla dessa var inte svärmorsdrömmar, många av dem är säkert mer osympatiska än FS. Gärningsmannen kan mycket väl finnas bland dessa.

Det är rimligt att anta att Marina levde på dagen 28 juli, hon lämnade elektroniska spår efter sig. Antag att FS talade sanning om att Marina bad honom hålla sig borta natten efter och att han gjorde det. Marina kan då ha bjudit in någon av sina herrbekanta och att denne då dödade Marina. Det behöver inte ha varit uppsåtligt, de kan ha lekt med Marinas pistol och ett skott gick av. Han hade många timmar på sig att undanröja kroppen och städa. Gärningsmannen behöver alltså inte ha bott i Marinas bostad som du gör gällande.

FS upprördhet under förhöret kan vara att han drog samma slutsats som polisen, att SMS:et var ett avgörande bevis. Vem som helst hade blivit upprörd om hen hade varit oskyldig och fått ett avgörande bevis mot sig. Men SMS:et var inte ett avgörande bevis, vilket jag har förklarat. Den riktige gärningsmannen kan ha sänt det i avsikt att fördröja upptäckten av försvinnandet.

En uppgift som jag tror att jag inte har tagit upp tidigare är att SMS:et sändes från en plats väster om bostaden. FS påstår att han kom österifrån från Mölndal. Det är knappast troligt att han skulle ha tagit sin gröna Lupo, eller Marinas bil, till en plats väster om bostaden i avsikt att ge sig själv alibi, bilarna var alldeles för välkända för det. Han hade lätt avslöjats som lögnare.

På vilket sätt är det puckat att påstå att FS är oskyldig?
Citera
2018-09-24, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns fler omständigheter som du bortser från. Marina sysslade med BDSM och hade tiotals herrbekanta i den genren. Några har inte ens kunnat spåras. Alla dessa var inte svärmorsdrömmar, många av dem är säkert mer osympatiska än FS. Gärningsmannen kan mycket väl finnas bland dessa.

Det är rimligt att anta att Marina levde på dagen 28 juli, hon lämnade elektroniska spår efter sig. Antag att FS talade sanning om att Marina bad honom hålla sig borta natten efter och att han gjorde det. Marina kan då ha bjudit in någon av sina herrbekanta och att denne då dödade Marina. Det behöver inte ha varit uppsåtligt, de kan ha lekt med Marinas pistol och ett skott gick av. Han hade många timmar på sig att undanröja kroppen och städa. Gärningsmannen behöver alltså inte ha bott i Marinas bostad som du gör gällande.

FS upprördhet under förhöret kan vara att han drog samma slutsats som polisen, att SMS:et var ett avgörande bevis. Vem som helst hade blivit upprörd om hen hade varit oskyldig och fått ett avgörande bevis mot sig. Men SMS:et var inte ett avgörande bevis, vilket jag har förklarat. Den riktige gärningsmannen kan ha sänt det i avsikt att fördröja upptäckten av försvinnandet.

En uppgift som jag tror att jag inte har tagit upp tidigare är att SMS:et sändes från en plats väster om bostaden. FS påstår att han kom österifrån från Mölndal. Det är knappast troligt att han skulle ha tagit sin gröna Lupo, eller Marinas bil, till en plats väster om bostaden i avsikt att ge sig själv alibi, bilarna var alldeles för välkända för det. Han hade lätt avslöjats som lögnare.

På vilket sätt är det puckat att påstå att FS är oskyldig?

De e tydligt att du inte läst förundersökningen. Det har inte jag heller för den delen men marina mördades i sin säng när hon låg o sov . efter hon blivit avsläppt utanför sitt hem . Så vem fan skulle de då vara? De är bara 2 personer som bor i detta hemmet . Jag ska läsa förund också så jag bättre kött på benen ...men jag ser ingen annan som gärningsman . 8 av 10 ggr är det sambon eller någon som står personen väldigt nära ..o 2 av 10 ggr någon sån där random dåra ba. Vilket gör de mindre troligt. Ska vi kolla statistik så står de ju knappast för hans fördel

Du har dock rätt i en del. Troligen är smset om att hon skulle till Linköping eller lidköping fake . De finns flera saker som tyder på detta..bland annat sättet de är skrivet på . Tänker inte svara på mer nu angånende detta utan läst förundersökningen. Som du också borde läsa
Senast redigerad av Jens86 2018-09-24 kl. 10:52.
Citera
2018-09-24, 11:18
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
En indiciekedja ska utesluta annan gärningsman. Det går inte att utesluta att en alternativ gärningsman dödade Marina natten 28-29 juli.

Rätten var av en annan åsikt
Citera
2018-09-24, 16:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De e tydligt att du inte läst förundersökningen. Det har inte jag heller för den delen men marina mördades i sin säng när hon låg o sov . efter hon blivit avsläppt utanför sitt hem . Så vem fan skulle de då vara? De är bara 2 personer som bor i detta hemmet . Jag ska läsa förund också så jag bättre kött på benen ...men jag ser ingen annan som gärningsman . 8 av 10 ggr är det sambon eller någon som står personen väldigt nära ..o 2 av 10 ggr någon sån där random dåra ba. Vilket gör de mindre troligt. Ska vi kolla statistik så står de ju knappast för hans fördel

Du har dock rätt i en del. Troligen är smset om att hon skulle till Linköping eller lidköping fake . De finns flera saker som tyder på detta..bland annat sättet de är skrivet på . Tänker inte svara på mer nu angånende detta utan läst förundersökningen. Som du också borde läsa
Jag har läst både den förundersökning som föregick åtalet och den som kom efter resningen. Ingenstans står det att Marina sov när hon blev skjuten, eller att hon blev avsläppt utanför sitt hem. FS och Marina åkte hem tillsammans.

Det SMS som jag åberopar är inte det om Lidköping eller Linköping, utan det som FS fick när han kom hem från Mölndal och förnekade.

Du har också rätt i en del, du borde läsa förundersökningarna innan du skriver igen.

Jag har redogjort för varför en alternativ gärningsman är fullt möjligt. Har du något motargument?
Citera
2018-09-24, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Helt lyckades man inte få bort videon med förhöret från YouTube ty här nedan finns valda delar
från det samt postarens reflektioner kring fallet:
Mordet på Marina
https://www.youtube.com/watch?v=gnimWazm8ME
Citera
2018-09-25, 00:43
Bannlyst
Citat:
Jag har läst både den förundersökning som föregick åtalet och den som kom efter resningen. Ingenstans står det att Marina sov när hon blev skjuten, eller att hon blev avsläppt utanför sitt hem. FS och Marina åkte hem tillsammans.

Det SMS som jag åberopar är inte det om Lidköping eller Linköping, utan det som FS fick när han kom hem från Mölndal och förnekade.

Du har också rätt i en del, du borde läsa förundersökningarna innan du skriver igen.

Jag har redogjort för varför en alternativ gärningsman är fullt möjligt. Har du något motargument?

Du är nog den enda människan här inne som tror han inte är skyldig . lägg ner
Citera
2018-09-25, 06:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du är nog den enda människan här inne som tror han inte är skyldig . lägg ner
Du har alltså inget argument.
Citera
2018-09-25, 06:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Rätten var av en annan åsikt
En rätt av tre.

Den avvikande rätten skrev:
Citat:
Det framgår av den skriftliga bevisningen och av förhör med bl.a. [A-CE]
att Marina Johanssons omfattande kontaktnät, framför allt på sociala medier, har
kartlagts mycket noggrant. Försvaret har invänt att det inte gjorts ytterligare försök att
härleda de hårstrån som påträffades i emballaget med Marina Johanssons kropp eller
det fingeravtryck som påträffades på sängramen till någon person. Hovrätten kan inte
bedöma i vilken utsträckning det hade varit tekniskt möjligt att genomföra ytterligare
undersökningar på materialet i fråga, men kan konstatera att eventuella resultat av
sådana undersökningar skulle ha haft högst marginell betydelse för hovrättens bedömning.
Sammanfattningsvis ser hovrätten inte några avgörande brister i åklagarens underlag
i fråga om alternativ gärningsman.
Den anser alltså att en alternativ gärningsman måste finnas bland Marinas kända kontakter.

Ur överklagandet till HD:
Citat:
Utredarna har utifrån de kontaker som förts lokalt på målsägandens dator kunnat hitta en del manliga bekanta till målsäganden. Nästan alla har kontaktats och tillfrågats om sin respektive relation till målsäganden. Ett antal av dessa personer medger att de träffat och umgåtts med målsäganden. Av det material som försvaret fått ta del av, så framgår att ingen mer noggrann kontroll genomförts av dessa personer. Något som också påpekades redan vid domstolsförhandlingarna 2011. Inför resningsansökan kompletterades denna del av utredningen med att utredare, i det fall som förvaret kunnat kontrollera, ringt upp vederbörande person och efterfrågat vad denne gjorde den 28 juli 2010. Någon djupare kontroll än så synes inte ha genomförrts. Utredning har inte i sin helhet formellt åberopats av åklagaren i målet, Men det har vid förhör hänvisats till utredningen som att den begränsar möjlig alternativ gärningsman. Utredningen bemöttes dock av försvaret sakframställningsvis och det gjordes gällande att utredningen måste ha ett högst begränsat värde, då det finns ett antal tydliga brister. Vad det gäller antalet personer i den utredning, så når det antalet inte ens upp till målsägandens kontakter enbart på comunityn Darkside.
Utredningen av alternativa gärningsmän var mycket summarisk och ofullständig. Det finns utrymme för en alternativ gärningsman.
Citera
2018-09-29, 19:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Dokumentären gick väldigt snabbt förbi vilka bevis som fällde honom.
Jag såg inte ett enda, vad missade jag?
Nu har jag sett dokumentären. TV3 glömde en detalj i eftertexterna: Manus: Polisen, Regi: Åklagaren. Hela dokumentären återgav den officiella versionen av händelserna, utan att omständigheter som talade mot FS skuld kom fram. Advokaten fick prata några sekunder allmänt om bevisningen i en intervju gjord av ett annat TV-bolag när fallet var aktuellt.
Citera
2018-11-02, 02:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nu ska vi se vad du skrev. Han ljög sannolikt om var han befann sig natten efter att Marina, enligt hovrätten, mördades. Gör det honom till mördare? Han glömde, troligen cannabispåverkad, av ett SMS. Gör det honom till mördare? Gör innehållet i SMS:et honom till mördare? Han blev upprörd under förhöret. Gör det honom till mördare? Han bodde i samma hus som Marina. Gör det honom till mördare? Han slog ett regnr på en bil som lämnade av Marina vid bostaden. Gör det honom till mördare?

Har du något bevis att komma med?

Dessa indicier för sig själva gör så klart ingen till mördare. Men sammantaget, slå ihop alla och gör en samlad bedömning, ja då kommer man fram till detta som rätten gjort. Du kan således inte göra som i detta inlägg, att ta ut en av indicierna och ställa dig frågan om det gör någon till en mördare. Utan du bör göra en bedömning av samtliga i en indicie-kedja. Då ser det rätt jävla pissigt ut för FS.

Har denna mördare ansökt om resning ännu? Intressant om så inte är fallet. Ett tyst erkännande.
Citera
2018-11-02, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dessa indicier för sig själva gör så klart ingen till mördare. Men sammantaget, slå ihop alla och gör en samlad bedömning, ja då kommer man fram till detta som rätten gjort. Du kan således inte göra som i detta inlägg, att ta ut en av indicierna och ställa dig frågan om det gör någon till en mördare. Utan du bör göra en bedömning av samtliga i en indicie-kedja. Då ser det rätt jävla pissigt ut för FS.

Har denna mördare ansökt om resning ännu? Intressant om så inte är fallet. Ett tyst erkännande.

Marina träffade väl andra killar? Gjorde hon inte?
Fredrik och Marina hade gjort slut men han bodde kvar i huset, i källaren.

Kan du minnas vad din flickvän/vän skrev till dig för 3 år sedan? Kommer du ihåg
om du raderade det mejlet?
- Jag frågar dig nu som läser detta.

Det finns ingenting som direkt pekar på att han är mördaren. Inga fingeravtryck, inga
hårstrån, ingenting.

Vem var Marina iväg och träffade?
Citera
2018-11-02, 02:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Marina träffade väl andra killar? Gjorde hon inte?
Fredrik och Marina hade gjort slut men han bodde kvar i huset, i källaren.

Kan du minnas vad din flickvän/vän skrev till dig för 3 år sedan? Kommer du ihåg
om du raderade det mejlet?
- Jag frågar dig nu som läser detta.

Det finns ingenting som direkt pekar på att han är mördaren. Inga fingeravtryck, inga
hårstrån, ingenting.

Vem var Marina iväg och träffade?

Ja, jag kan garantera dig att jag skulle minnas min flickväns sista sms ifall hon blev försvunnen och hittad mördad. Jag hade till och med direkt berättat att jag hade fått ett sms av den mördade. Något FS väljer att mörka. Helt otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in