Citat:
Ursprungligen postat av
Flairr
Har studerat kinesiska sedan 2011, är strax klar med min masterexamen samt studerat under två längre perioder i Beijing, så jag tror själv att jag har "förstånd" att veta precis hur mycket makt Kina har, direkt tillika indirekt över världen samt Sverige.
Dock har jag personligen valt en annan väg i arbetslivet, en väg där jag kan vara enormt kritisk mot Kina samt de som har officiella politiska samt ekonomiska relationer med landet utan att vara rädd för att förlora mitt jobb, vilken inte hade varit verkligheten om jag till exempel hade jobbat som ekonom på något svenskt företag i Kina eller som marionett på ambassaden i Beijing.
Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer. Vad det eventuella resultatet av den här händelsen blir för Sverige, politiskt eller ekonomiskt rör inte mig i ryggen.
Ja är man en sanslöst moralisk principiell människa som bara äter grönt o cyklar överallt och aldrig är kritisk till någon utan att kunna bevisa sakligheten i kritik så OK, det respekterar jag.
Men jag blir liksom mycket fundersam över varför man överhuvudtaget lär sig Kinesiska med det som grund, snacka om slöseri med energi och egna resurser när du kunnat lära dig något du verkligen skulle kunna ha glädje av men den moraliska inställningen.
Alla jag känt/ känner har åsikter som kan på ett eller annat sätt ledas till börsen och i slutändan misstänker jag att det även är så med dina.
Det blir liksom lite löjligt att läsa dina ord…. Citat…Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer…….och så börjar det med att du läst 2 omgångar i Beijing och snart har masters….
Läser du det du själv skriver?
Nåväl det spelar ingen roll vad du o jag tycker o tänker på detta forum, jag konstaterar att Sverige som land är förlorarna i denna historia och anledningen till det beror till stor del på att vi anser att vi vet bäst i världen och älskar att kritisera andra trots att vi inte har rent på egen bakgård.