2018-09-23, 19:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror att få i Kina seriöst ändrat uppfattning om Sverige, men desto större andel här nu fått upp ögonen för hur illa kinesiska turister beter sig - här ett försök att förstå det sistnämnda https://www.youtube.com/watch?v=ZLOiUDqYfdU
Citera
2018-09-23, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men det kinesiska sällskapet kanske inte ville betala för det rummet? Man var väl bara ute efter att spara in en hotell natt, vilket är oacceptabelt. Sällskapet kunde istället ha satt sig på något nattöppet donken och återvänt till vandrarhemmet under nästa eftermiddag. Då brukar, vanligtvis, rum hunnit bli lediga, fast klockan är innan tre på eftermiddagen.
Man får ju förklara vad som gäller och hjälpa till att finna lösningar på deras situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Men tänk om personalen redan försökt hänvisa till andra hotell? Eller varit överdrivet trevliga och tillmötesgående i övrigt, utan att det hjälpt ett dugg.

Dessutom kallade personalen på väktare eftersom situationen blev otrevlig, och det var väktarna som kallade på polis.

Sen snackar vi om kineser nu alltså. De kan förvandlas till trotsiga jättebebisar när de inte får sin vilja igenom.

Ser ofta på Gränsbevakarna Australien på 9:an, och senast var det en kinesisk vuxen kvinna som åkte på böter för att hon bröt mot tullreglerna. Hon vägrade betala och satte sig helt sonika på golvet och började böla och vägrade flytta på sig.

Som en kinesisk jättebebis.
Hur vet du att personalen hänvisat till andra hotell? Kan vi utgå från att dom gjort det ens?

Jag har personligen stor erfarenhet av kinesisk turism. Man hänvisar till regler och försöker hjälpa till . Då blir det ytterst sällan tjafs. Man får ju vara smidig om man ska vara i servicebranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fast (för hundrade gången) de ville ju inte gå. De ville "sitta ner i lobbyn i fem timmar eller hur länge det tar för att bli ljust" som sonen fångades yttrandes på videokamera
Erbjöd hotellet någon lösning? Hjälpte man till att hitta något ledigt rum hos något annat hotell?

Det är faktiskt väldigt simpelt. Kinesisk turism är värdefullt för regionen. Då gäller det att försöka hjälpa dessa människor på deras resor om man vill värna turismen.

Sverige verkar mer hjälpsamma och tillmötesgående gentemot bidragsinvandring. Det är så jävla upponervänt.
Citera
2018-09-23, 20:05
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Att betala och göra rätt för sig är en okänd företeelse i Kina. kinesen är i allmänhet bortskämd, stinkande och lat.
Citera
2018-09-23, 20:34
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Man får ju förklara vad som gäller och hjälpa till att finna lösningar på deras situation.

Hur vet du att personalen hänvisat till andra hotell? Kan vi utgå från att dom gjort det ens?

Jag har personligen stor erfarenhet av kinesisk turism. Man hänvisar till regler och försöker hjälpa till . Då blir det ytterst sällan tjafs. Man får ju vara smidig om man ska vara i servicebranschen.

Erbjöd hotellet någon lösning? Hjälpte man till att hitta något ledigt rum hos något annat hotell?

Det är faktiskt väldigt simpelt. Kinesisk turism är värdefullt för regionen. Då gäller det att försöka hjälpa dessa människor på deras resor om man vill värna turismen.

Sverige verkar mer hjälpsamma och tillmötesgående gentemot bidragsinvandring. Det är så jävla upponervänt.

Vi vet ju inte exakt vad som hänt/sagts inne på hotellet, bara att personalen där till slut uppfattade situationen som hotfull och kallade på väktare som i sin tur kallade på polis. Om hotellets personal var hjälpsamma eller inte är okänt. Kanske var språkförbistring involverat.

Jag har bott på många hotell och det är inte helt ovanligt att icke service-minded personal uppfattar en som mycket besvärlig för minsta lilla grej som kräver lite extra av dem (detsamma gäller väl alla serviceyrken).

Det vi ser på filmerna lämnar dock inga tvivel kring familjen, som beter sig som kompletta clowner.
Citera
2018-09-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Fjällbackas befolkning är nöjda med detta dekret
Skulle själv inte vilja ha Kinesiska turister runt knuten, men för de som lever på turism så är en bra inkomster och för landet är det ett välkommet tillskott som säkert kan hjälpa till att föda bidragstagare från andra länder som vi så glatt finansierar och kanske kinesiska turister även kan förse dem med jobb.
Men för min egen del skulle jag helst slippa turister helt och hållet.
Citera
2018-09-23, 20:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
De är klart de gjorde!
Citat:
Men jiiiissses vad du är trögtänkt!
Kinesernas lösning var att kinesa över i lobbyn!
Kinesernas lösning var inte att betala för ett annat rum!
Till slut blev det hotfullt mot personalen som ringde polis för de ville anmäla misshandel!
Dessa kinesiska turister har gjort fetbort sig. Hoppas de aldrig mer sätter foten i Svedala. Säger inte att alla är lika dåliga och bråkiga, men dessa var det - bevisligen!
Nej dessa kineser var verkligen inte värdefulla för oss.
Citera
2018-09-23, 21:02
Avslutad
Citat:
De är klart de gjorde!
Källa?
Citat:
Men jiiiissses vad du är trögtänkt!
Kinesernas lösning var att kinesa över i lobbyn!
Kinesernas lösning var inte att betala för ett annat rum!
Till slut blev det hotfullt mot personalen som ringde polis för de ville anmäla misshandel!
Dessa kinesiska turister har gjort fetbort sig. Hoppas de aldrig mer sätter foten i Svedala. Säger inte att alla är lika dåliga och bråkiga, men dessa var det - bevisligen!
Nej dessa kineser var verkligen inte värdefulla för oss.
En kinesisk turist i Sverige är mer ekonomiskt värdefullt för Sverige än en kinesisk turist i USA exempelvis.

Vill man värna turistnäringen så måste man ge god service. Kvalité ger långsiktigt välstånd.

Du kanske vill vi ska ha fortsatt bidragsinvandring istället för faktisk turism. Vi ska ge alla som inte bidrar ett varmt välkomnande.
Citera
2018-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Har studerat kinesiska sedan 2011, är strax klar med min masterexamen samt studerat under två längre perioder i Beijing, så jag tror själv att jag har "förstånd" att veta precis hur mycket makt Kina har, direkt tillika indirekt över världen samt Sverige.

Dock har jag personligen valt en annan väg i arbetslivet, en väg där jag kan vara enormt kritisk mot Kina samt de som har officiella politiska samt ekonomiska relationer med landet utan att vara rädd för att förlora mitt jobb, vilken inte hade varit verkligheten om jag till exempel hade jobbat som ekonom på något svenskt företag i Kina eller som marionett på ambassaden i Beijing.

Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer. Vad det eventuella resultatet av den här händelsen blir för Sverige, politiskt eller ekonomiskt rör inte mig i ryggen.
Ja är man en sanslöst moralisk principiell människa som bara äter grönt o cyklar överallt och aldrig är kritisk till någon utan att kunna bevisa sakligheten i kritik så OK, det respekterar jag.
Men jag blir liksom mycket fundersam över varför man överhuvudtaget lär sig Kinesiska med det som grund, snacka om slöseri med energi och egna resurser när du kunnat lära dig något du verkligen skulle kunna ha glädje av men den moraliska inställningen.

Alla jag känt/ känner har åsikter som kan på ett eller annat sätt ledas till börsen och i slutändan misstänker jag att det även är så med dina.
Det blir liksom lite löjligt att läsa dina ord…. Citat…Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer…….och så börjar det med att du läst 2 omgångar i Beijing och snart har masters….
Läser du det du själv skriver?

Nåväl det spelar ingen roll vad du o jag tycker o tänker på detta forum, jag konstaterar att Sverige som land är förlorarna i denna historia och anledningen till det beror till stor del på att vi anser att vi vet bäst i världen och älskar att kritisera andra trots att vi inte har rent på egen bakgård.
Citera
2018-09-23, 21:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Källa?
Sure, den är väl bara länkad tio gånger i tråden....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel

Hostelchefen: Var fullbokat
Chefen för hostelet berättar för Aftonbladet att han i morse vaknade till nyheten att incidenten på hans hotell blivit en vida spridd nyhet i kinesisk media.

Han säger att bakgrunden till händelsen är att den kinesiska familjen hade bokat sitt rum på fel dag.

– De hade bokat fel och vi hade fullbokat. Situationen hos oss blev väldigt hotfull för vår personal, det gestikulerades och uttalades verbala hot. Då blandade vi in våra ordningsvakter som bedömde att situationen inte kunde hanteras på plats och därför tillkallades polisen för att lugna situationen, säger han.

Chefen uppger att det var ett utdraget förlopp, familjen anlände på kvällen och någon gång efter midnatt ringde man till slut polisen.

– Från vår sida känner vi bara att vi har gjort allt vi har kunnat för denna gäst men samtidigt kan vi inte acceptera att vår personal blir utsatta för hot och att andra gäster ska drabbas av en hotfull situation på vårt hotell.

Citat:
En kinesisk turist i Sverige är mer ekonomiskt värdefullt för Sverige än en kinesisk turist i USA exempelvis.
Fuck dina egala, personliga tyckanden.
Citat:
Vill man värna turistnäringen så måste man ge god service. Kvalité ger långsiktigt välstånd.
Du kanske vill vi ska ha fortsatt bidragsinvandring istället för faktisk turism. Vi ska ge alla som inte bidrar ett varmt välkomnande.
Hotellet gjorde inget fel.
Och
Polisen gjorde inget fel när man avvisade kinesisk familj
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/avvisad-kinesisk-familj

Filmen - igen - med de provinsiella, bortgjorda kinesiska turisterna:
https://www.liveleak.com/view?t=sRE8e_1537044761
Se den så kanske du lär dig något.
Citera
2018-09-23, 21:16
Medlem
Såg filmen på Kineserna utanför hotellet först nu. Finner faktiskt inte ord för hur pinsam en människa kan vara. Kikade in på några andra snuttar med Kineser och samma fenomen där. Vi pratar om curlade tonåringar här hemma men det är ju ingenting mot vad jag såg nu. Hur är det möjligt att vuxna människor gör allt för att framstå som att dom inte är äldre än 6 år?

Är det någon som ska be om ursäkt för detta så är det Kina. Såna där människor borde förläggas med flygförbud och då dom troligen också har grava psykiska problem så kunde Kineserna sätta in dom på något mentalsjukhus. Borde ju inte få gå lösa dom där.
Citera
2018-09-23, 21:50
Avslutad
Citat:
Sure, den är väl bara länkad tio gånger i tråden....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel

Hostelchefen: Var fullbokat
Chefen för hostelet berättar för Aftonbladet att han i morse vaknade till nyheten att incidenten på hans hotell blivit en vida spridd nyhet i kinesisk media.

Han säger att bakgrunden till händelsen är att den kinesiska familjen hade bokat sitt rum på fel dag.

– De hade bokat fel och vi hade fullbokat. Situationen hos oss blev väldigt hotfull för vår personal, det gestikulerades och uttalades verbala hot. Då blandade vi in våra ordningsvakter som bedömde att situationen inte kunde hanteras på plats och därför tillkallades polisen för att lugna situationen, säger han.

Chefen uppger att det var ett utdraget förlopp, familjen anlände på kvällen och någon gång efter midnatt ringde man till slut polisen.

– Från vår sida känner vi bara att vi har gjort allt vi har kunnat för denna gäst men samtidigt kan vi inte acceptera att vår personal blir utsatta för hot och att andra gäster ska drabbas av en hotfull situation på vårt hotell.

Finns ingenting i det citatet som styrker påståendet att hotellet har försökt hjälpa dessa turister att boka ett annat hotell.

Citat:
Fuck dina egala, personliga tyckanden.
Det är inget personligt tyckande. Det är ett faktum att turister som kommer till Sverige bidrar mer till svensk ekonomi än om dom skulle rest till något annat land.

Citat:
Hotellet gjorde inget fel.
Och
Polisen gjorde inget fel när man avvisade kinesisk familj
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/avvisad-kinesisk-familj

Filmen - igen - med de provinsiella, bortgjorda kinesiska turisterna:
https://www.liveleak.com/view?t=sRE8e_1537044761
Se den så kanske du lär dig något.
Hotellet är ansiktet utåt för Sverige som land.
Man visar klart och tydligt att kineser inte är välkomna till Sverige och att dom inte får någon hjälp här.

Vi lägger istället krutet på att importera 10 000 afghanska småbögar. Där ska det minsann vara bomull.
Citera
2018-09-23, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tror att få i Kina seriöst ändrat uppfattning om Sverige, men desto större andel här nu fått upp ögonen för hur illa kinesiska turister beter sig - här ett försök att förstå det sistnämnda https://www.youtube.com/watch?v=ZLOiUDqYfdU

Ett av de viktigaste skälet som tas upp i klippet är nog "trånghetskulturen". Om en svensk t.ex. köar tålmodigt så är chansen ändå stor att hen får som den vill eller det hen vill ha. Om en kines gör samma sak i Kina så är sannolikheten istället stor att vederbörande inte får som hen vill eller det hen vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in