2018-09-23, 13:05
Medlem
Madagascars avatar
Är det möjligt att en del av problemet är att dessa kineser eventuellt var ovana vid resor och inte kände till att inte man disponerar sitt rum omedelbart efter midnatt den dagen man bokat?
Citera
2018-09-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det möjligt att en del av problemet är att dessa kineser eventuellt var ovana vid resor och inte kände till att inte man disponerar sitt rum omedelbart efter midnatt den dagen man bokat?
Det handlar inte längre om hotellgrejen, det var ingen stor gre ens för kinesernaj. Nu handlar det om SVT:s satir om kineser.... Vilket är en helt annan femma.
Citera
2018-09-23, 13:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag tror de missade kolla tidsskillnaden. De kom 22.00 och hade rummet bokat till 15. Dagen efter.
Finns även vissa i tråden som menar att det här är typiskt beteende från provinsiella kineser, man försöker helt enkelt få en bonusnatt på hotell. Funkar inte i Sverige dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
På sociala medier kokar det.
Länka eller håll förevigt käft.
Har själv letat på flera kinesiska sajter. Hittat en handfull (4-5) negativa röster. De flesta ser igenom propaganda-skiten.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-09-23 kl. 13:16.
Citera
2018-09-23, 13:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Vad skulle vara problemet med det?

Att statligt ansluten svensk media går ut med ett klipp som förlöjligar Kinesiska medborgare, och dessutom skapar en skylt som antyder att de alla bär konhattar, käkar ris ur runda skålar med pinnar medans de skiter på trottoaren. Sedan dessutom ladda upp klippet på Kinesiska youtube eller vad det där var. (Var det på rikitgt eller bara någon slags skämt?) Där har du ett potentiellt problem. Särskilt när Kina helt berättigat vill ha en ursäkt för det.

Dessutom från ett organ som de senaste åren bombarderat oss med att det är fel att peka ut människor i grupp och göra likanande saker mot exempelvis Afghaner eller Somalier. Någonting har gått rejält i baklås på SVT, och som någon nämnde ovan, så bör ett och annat huvud rulla, och någon SVT representant bör gå ut och göra en pudel.

Bara för att tre kineser beter sig som arslen ger inte det SVT någon carte blanche att göra detsamma.

Den där skylten bör ju tas upp nästa gång SVT frågar någon varför de skrivit si eller så på facebook.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-09-23 kl. 13:22.
Citera
2018-09-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Länka eller håll förevigt käft.
Har själv letat på flera kinesiska sajter. Hittat en handfull (4-5) negativa röster. De flesta ser igenom propaganda-skiten.

Här har du en länk jag fick av en bekant, över 4000 inlägg på denna korta tid med ca 24000 likes. Kan du kinesiska? Behöver du fler så kan jag nog fixa det, finns säkert mångdubbelt större sajter....

https://3g.163.com/touch/comment.html?docid=DSBO65DJ0001899N

Editor: en annan artikel med 44 sidor av kommentarer:
https://m.guancha.cn/politics/2018_09_22_473057.shtml
Senast redigerad av somenboll 2018-09-23 kl. 13:38.
Citera
2018-09-23, 13:41
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Handlar väl om den vanliga kinesiska turisten som inte kan uppföra sig. Polisen bär ju inte ut folk bara så där så tror inte ett dugg på fanskapen, de har väl uppträtt hotfullt och betett sig som svin...

Det där är skitsnack. Polisen kör regelbundet ut folk till skogarna, oftast folk som är fulla. Det är absurdt.
Citera
2018-09-23, 13:45
Medlem
Skulle tippa att förläggaren Gui Minhai aldrig kommer att friges nu.
Citera
2018-09-23, 14:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är knepigt med sån här satir som liksom roterar två varv. De flesta hänger bara med på första varvet.

Filmen är (som jag tolkar den) en satir över våra fördomar och vår acceptans av rasistiska skäm om kineser. Rönndahl pratar innan filmen om att vi i Sverige inte kan/får/vågar dra rasistiska skämt om araber, judar, samer eller negrer. Däremot går det bra att driva med kineser och ryssar. Han visar också några klipp ur seriösa program där man ändå använder etniska stereotyper. Det är i svensk tv hel ok att sätta in två lösa framtänder, ta på sig en trekantig hatt, dra ögonen sneda och säga "l" i stället för "r". Medan ett svartmålat ansikte eller lösskägg och turban hade föranlett polisanmälan och ett straff för HMF.

Men om man då bara tittar på filmen kan man lätt få intryck av att den bara är en drift med kineser.

Om de nu verkligen har laddat upp filmen på det där YouKu så kan det verkligen ställa till det. För där är filmen givetvis helt ryckt ur sitt sammanhang och kan mycket väl tolkas som en officiell svensk information.

Men Kina har själva gjort en officiell film med liknande innehåll, där "dåliga pandor" representerar kinesiska turister som bär sig illa åt. https://www.youtube.com/watch?v=YQUEShirD8E

Japanerna har gjort en broschyr om hur man ska bete sig i Japan, riktad mot turister i allmänhet. Så troligtvis har de upplevt problem med oskickliga turister. http://www.visit-hokkaido.jp/assets/file/document/2016/03/data2_file_18.pdf

(Sverige borde kanske närma sig Japan i samarbete och utbyte. Tydligen delar vi mycket av det som vi uppfattar som våra nationella dygder.)

Instämmer, nästan alla japanska etikettregler låter helt rimliga i mina ögon. Men så är också japanerna världen mest moderna folk när det kommer till värderingar och attityder, svenskarna kommer in på andra plats.

Jag önskar också att våra vänner ifrån Mellanöstern kunde ta till sig av detta, speciellt i badhus och vad gäller diskret prat.

Helt klart så borde de nordiska länderna, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Slovenien och Japan verka för att liknande etikettregler sprids till turister.
Citera
2018-09-23, 14:37
Medlem
Citat:
Rese och kultur departementen har gått offentligt ut med resevarningar till Sverige.
Den satiriska filmen visas med orden, är man Kines reser man inte till detta land.
Fjällbackas befolkning är nöjda med detta dekret
Citera
2018-09-23, 14:43
Medlem
Här är länken för alla

https://youtu.be/DeU13fWzp1Y
Citera
2018-09-23, 14:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Skulle tippa att förläggaren Gui Minhai aldrig kommer att friges nu.

Hehe, nej han kommer nog inte heja på Jesper Rönndahl i årets omgång av På spåret.
Citera
2018-09-23, 15:30
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Du har rätt det finns 194 andra länder att göra affärer i, fast jag undrar om du gått runt i hemmet och tittat på ursprungsmärkningen på dina prylar hemma, när du har det bör du sedan ta dig en funderare.
Du vet väl att det land du pratar om är 1/5 del av jordens befolkning, dessutom är det är kanske det land som producerar mest produkter till omvärlden.
Tror du ägaren av Volvo inte kan påverkas av Kinesiska staten?
Kinesisk turism är redan om styrd till Norge o Finland så att det kostat Sverige är redan klart.
Det är många i detta land som direkt eller indirekt är beroende av Kina, MÅNGA fler än du uppenbarligen har förstånd för att fatta.

Har studerat kinesiska sedan 2011, är strax klar med min masterexamen samt studerat under två längre perioder i Beijing, så jag tror själv att jag har "förstånd" att veta precis hur mycket makt Kina har, direkt tillika indirekt över världen samt Sverige.

Dock har jag personligen valt en annan väg i arbetslivet, en väg där jag kan vara enormt kritisk mot Kina samt de som har officiella politiska samt ekonomiska relationer med landet utan att vara rädd för att förlora mitt jobb, vilken inte hade varit verkligheten om jag till exempel hade jobbat som ekonom på något svenskt företag i Kina eller som marionett på ambassaden i Beijing.

Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer. Vad det eventuella resultatet av den här händelsen blir för Sverige, politiskt eller ekonomiskt rör inte mig i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in