2018-09-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det vore ingen förtalskampanj om vi bad om ursäkt.
Det handlar inte om Kina, utan om dåliga poliser i Sverige. Det är inte Sverige som gjort fel, bara några poliser. Sverige gör bara fel om vi inte utreder och sen ber om ursäkt om det begåtts fel. Tyvärr är det en del som tyder på att vissa poliser handlat fel.

Sverige är troligen ett bättre land att leva i än Kina, men vi ska inte behandla turister dåligt och sen inte be om ursäkt. Om staten Sverige backar dåliga poliser är det en skam, typ sånt man förväntar andra länder beter sig, men inte det moraliskt högt stående Sverige. Men det fina Sverige som jag växt upp i kanske inte längre finns, det är mycket numera som tyder på det. Onödig Polisbrutalitet är inget vidare, inget jag vill förknippa Sverige med. Att bli dumpad i en skog mitt i natten är brutalt, speciellt då det är gamlingar som drabbas. Kina är inte vår fiende, dumt skapa en konflikt som inte finns. De poliser som gjort detta har förmodligen redan fått en utskällning på stationen, bättre dra filten över och gå vidare, det görs bäst med en ursäkt.

Utrikespolitik är viktigt, Diplomati ingår i spelet. Wallström tycks inte tycka det är så viktigt, utan behandlar detta som en polisiär sak. Vad jag förstår talar hon inte med Kinas ombud, men Sverige begär tala med andra staters ombud då vi anser de gjort fel mot Svenska medborgare. Ser ni obalansen. Jag skulle kanske inte brytt mig om det gällt ett mindre land men Kina är näst viktigast i världen. God Helg, nu lämnar jag denna tråden.

OBS ser nu uppgifter de släpptes av vid en tunnelbanestation utanför kyrkogården, då var det inte så illa som det först verkade, men vad som är sant är ju svårt veta. Troligen en storm i ett vattenglas sålunda.
Du kan ju kolla på Google maps istället för att tro några kränkta kineser som ambassaden använder för att smutskasta för vi tog emo dali lama.
Sluta påstå att de släpptes vid en skog du sprider desinformation.
Skogskyrkågården är lika lite en skog som malmvägen är gjord utav malm.
Det är ett namn inte en aspergiansk beskrivning av en plats.
Vad tycker du poliser ska göra när någon vägrar avlägsna sig från en privat anläggning och skadar den privata anläggningens affärer.
Var i består polisbrutaliteten?
Citera
2018-09-23, 16:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men om man då bara tittar på filmen kan man lätt få intryck av att den bara är en drift med kineser.

Precis, och då blir filmen ett utmärkt redskap för Kina att driva sin agenda i detta, för hur många kineser känner till kontexten? Satir bör vara enkel och kontextualiserad. Att driva med kineser bara för att påvisa att i Sverige är det okej att driva med kineser, är inte okej. Det är inte ens satir mot Sverige då det inte kontextualiserar vilka som ligger bakom dubbelmoralen.

Om samma scen hade följts upp av att en person som höll på att sätta upp motsvarande skylt med en figur i niqab och tiggarmugg, blev arresterad av två uppenbart feministiska kvinnliga poliser, då hade det varit satir mot Sverige. Dit vågar förstås inte SVT gå.

Så i slutändan var man bara rasistisk mot kineser utan något syfte, vid ett tillfälle när diplomatiska relationer redan drivits till överdrift. Man måste undra vad i helvete SVT tänkte.
Citera
2018-09-23, 16:36
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IronSpartan
Skogskyrkogården är lika lite en skog som malmvägen är gjord utav malm.
Jag har aldrig varit på Skogskyrkogården. Finns det någon skog där?
Citera
2018-09-23, 16:36
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Satan vad människor är besatta av att eskalera och få sista ordet. Patetiskt med denna typ av maktkamp. Framför allt från hotellets sida.Ringa polisen när en turist vägrar lämna hotellobbyn?? Snacka om att inte kunna hantera en konflikt och känna sig överdrivet kränkt när någon inte gör som man säger. Fan , jag trodde först kineserna hade gjort något allvarligt. Hotat med stryk eller smetat bajs på väggarna typ...Icke, dom har velat uppehålla sig i en lobby??

Man borde faktiskt från politiskt håll på ett sansat diplomatiskt sätt uttala sig i frågan... Båda parter har gjort fel typ. Låt hotellet be om ursäkt till gästerna.

Poliserna däremot har ju inte så mycket val.
Citera
2018-09-23, 16:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Satan vad människor är besatta av att eskalera och få sista ordet. Patetiskt med denna typ av maktkamp. Framför allt från hotellets sida.Ringa polisen när en turist vägrar lämna hotellobbyn?? Snacka om att inte kunna hantera en konflikt och känna sig överdrivet kränkt när någon inte gör som man säger. Fan , jag trodde först kineserna hade gjort något allvarligt. Hotat med stryk eller smetat bajs på väggarna typ...Icke, dom har velat uppehålla sig i en lobby??

Man borde faktiskt från politiskt håll på ett sansat diplomatiskt sätt uttala sig i frågan... Båda parter har gjort fel typ. Låt hotellet be om ursäkt till gästerna.

Poliserna däremot har ju inte så mycket val.

Grejen är att de hotade ju personalen, om man får tro vandrarhemmets chef:

’Chefen för hostelet berättar [...]
– De hade bokat fel och vi hade fullbokat. Situationen hos oss blev väldigt hotfull för vår personal, det gestikulerades och uttalades verbala hot. Då blandade vi in våra ordningsvakter som bedömde att situationen inte kunde hanteras på plats och därför tillkallades polisen för att lugna situationen, säger han.’

Varför skulle vandrarhemmet be om ursäkt? Det skulle vara att svika deras egen personal. Dessutom är det väl deras val om de vill göra det, det är inget staten, UD eller regeringen kan kräva av dem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel
Citera
2018-09-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Nej det finns en del träd men inte ens en blind kines kan kalla det skog.
Citera
2018-09-23, 17:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Här är länken för alla

https://youtu.be/DeU13fWzp1Y

Själv tycker jag det hela var helt ok satir, ända fram till "informationsfilmen" och bajsa vid lunchbordet samt förbudsskylten.

Av intresse kan också vara "Svenska nyheter"s syn på yttrandefriheten och dess gränser. Känsliga SD:are, och värre, varnas!

https://www.youtube.com/watch?v=KTpN8wejy9Y
Citera
2018-09-23, 17:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

Japp, gles skog som planterades redan på 1700-talet är blandade med gravar, fält, en almkulle och unika funkisbyggnader. Ganska fint faktist. Men så är också skogskyrkogården klassat som ett världsarv.
Jag var där igår så jag vet att där finns det inte massor med vilda och "farliga" djur.
Citera
2018-09-23, 18:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Precis, och då blir filmen ett utmärkt redskap för Kina att driva sin agenda i detta, för hur många kineser känner till kontexten? Satir bör vara enkel och kontextualiserad. Att driva med kineser bara för att påvisa att i Sverige är det okej att driva med kineser, är inte okej. Det är inte ens satir mot Sverige då det inte kontextualiserar vilka som ligger bakom dubbelmoralen.

Om samma scen hade följts upp av att en person som höll på att sätta upp motsvarande skylt med en figur i niqab och tiggarmugg, blev arresterad av två uppenbart feministiska kvinnliga poliser, då hade det varit satir mot Sverige. Dit vågar förstås inte SVT gå.

Så i slutändan var man bara rasistisk mot kineser utan något syfte, vid ett tillfälle när diplomatiska relationer redan drivits till överdrift. Man måste undra vad i helvete SVT tänkte.

Nja, jag kan nog iof förstå syftet, vilket var det motsatta: Att visa på den svenska toleransen vad gäller rasism emot kineser och asiater, samtidigt som man gav den kinesiska regimen en känga, på fler än ett sätt. Men sedan kommer den sk. "informationsfilmen" på slutet, dubbad till kinesiska dessutom, med två, totalt, oacceptabla rasistiska inslag. Den lägger dessutom SVT ut på en kinesisk sajt, hur tänkte man där, eller rättare sagt, hur tänkte man inte där?

För "Svenska nyheter" har ju inte någo publik i Kina i normalfallet, eller hur?

Min enda förklaring är att man, faktiskt, inte nog med att man verkar ha strävat efter att bli anmälda till granskningsnämnden, (en önskan jag uppfyllde åt dem), utan man, dessutom, verkar ha velat elda på konfliken med Kina, vilket är helt obegripligt för mig, speciellt som den sk. "informationsfilmen" innehöll två oacceptabla rasistiska inslag, även för ett satirprogram som just ville problematisera rasism emot asiater i allmänhet och emot (han) kineser i synnerhet.

Så, ja, nu har SVT skapat problem för Sverige och underlättat, högst väsentligt, den kinesiska regimens kampanj emot Sverige.
Citera
2018-09-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer, nästan alla japanska etikettregler låter helt rimliga i mina ögon. Men så är också japanerna världen mest moderna folk när det kommer till värderingar och attityder, svenskarna kommer in på andra plats.

Jag önskar också att våra vänner ifrån Mellanöstern kunde ta till sig av detta, speciellt i badhus och vad gäller diskret prat.

Helt klart så borde de nordiska länderna, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Slovenien och Japan verka för att liknande etikettregler sprids till turister.
"den spik som sticker ut ska hamras ned"
Deras jante är extrem till den grad att man tillåter mobbing i barn och vuxenlivet om någon sticker ut eftersom det är fult med individualism.
Antingen mobbas personen in i konformism eller till självmord vilket som är en lösning för dem för den konstiga personen slutar va konstig.
Deras heders samhälle är ju nästan värre än i MÖ.
Citera
2018-09-23, 18:12
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IronSpartan
Du kan ju kolla på Google maps istället för att tro några kränkta kineser som ambassaden använder för att smutskasta för vi tog emo dali lama.
Sluta påstå att de släpptes vid en skog du sprider desinformation.
Skogskyrkågården är lika lite en skog som malmvägen är gjord utav malm.
Det är ett namn inte en aspergiansk beskrivning av en plats.
Vad tycker du poliser ska göra när någon vägrar avlägsna sig från en privat anläggning och skadar den privata anläggningens affärer.
Var i består polisbrutaliteten?
Jag skriver aldrig de släppts av i en skog, jag skriver bara om platsen som är skogskyrkogården. Du kan kolla mina senare inlägg där jag ändrat uppfattning, har fått mer info. Enligt senare uppgifter släpptes de av på utsidan av skogskyrkogården vid en tunnelbanestation.Det kan inte anses brutalt eller felaktigt enligt min mening, hade de släppts av inne i skogskyrkogården hade det däremot varit olämpligt.
Hela affären är olämplig, länders relationer borde inte bygga på enskilda individers misstag.
Senast redigerad av flyer1 2018-09-23 kl. 18:28.
Citera
2018-09-23, 18:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Har studerat kinesiska sedan 2011, är strax klar med min masterexamen samt studerat under två längre perioder i Beijing, så jag tror själv att jag har "förstånd" att veta precis hur mycket makt Kina har, direkt tillika indirekt över världen samt Sverige.

Dock har jag personligen valt en annan väg i arbetslivet, en väg där jag kan vara enormt kritisk mot Kina samt de som har officiella politiska samt ekonomiska relationer med landet utan att vara rädd för att förlora mitt jobb, vilken inte hade varit verkligheten om jag till exempel hade jobbat som ekonom på något svenskt företag i Kina eller som marionett på ambassaden i Beijing.

Har du moral och ett någorlunda gott omdöme, så ger du dig inte in i någon sådan verksamhet med en av världens absolut värsta diktaturer. Vad det eventuella resultatet av den här händelsen blir för Sverige, politiskt eller ekonomiskt rör inte mig i ryggen.

Kina har, som du skriver, en stor och växande makt, byggd på ekonomiska styrkeförhållanden, snarare än enbart militär styrka och råvaruexport, (som Ryssland). Kulturellt så har Kina, än så länge, ett litet inflytande. Men på lång sikt så kan det växa. Här kan jag inte låta bli att presentera en av världens bästa artister, en fenomenal kvinniig sångare, med artistnamnet Jane Zhang:

https://www.youtube.com/watch?v=fcBu1qVcKrU

https://www.youtube.com/watch?v=FSvjkUZ6_90

Alltså absolut världsklass!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in