2018-09-23, 11:01
Medlem
Jag har många kinesiska affärskontakter och en del av dem känner jag ganska väl. Tog upp detta med en av dem och frågade vad som kan bli konsekvenserna av detta. Han svarade att detta beteende (skrika och kasta sig på marken för att skapa uppmärksamhet när man känner sig orättvist behandlad) är relativt vanligt i Kina. Och tidningen Global News är ökänd. Min kontakt sa att kineser som är bildade och har lite omvärldskoll kallar den för "Global Shit" eller liknande. Det är alltså ngn sorts propagandaorgan som används för att misskreditera Kinas "fiender". Och unga, engelskspråkiga kineser fattar detta. En annan sak (non topic) han berättade är att ingen kines frivilligt hjälper någon som ligger ner på gatan. Det beror på att det finns många skojare (framförallt äldre personer) som lever på att anklaga personen som har hjälpt dem upp för misshandel eller liknande. Lite som våra kära EU-migranter som låtsas att de har problem med bilen alltså.
Citera
2018-09-23, 11:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
SVT, yttrandefrihetens högborg, den allsmäktige objektiva, värdegrundsbejakande kolossen har äntligen på riktigt trasslat in sig i sin egen dubbelmoral och gjort en neslig vurpa.
Här ser man tydligt hur mycket av värdegrund, allas lika värde och antirasism som finns i verkligheten.
Tänk ett dylikt inslag om islam? SVT hade överhuvudtaget aldrig släppt fram det för sändning och även om de gjort det av misstag hade de varit ute och pudlat omedelbart.
Det värsta av allt var att de tom lade upp klippet på Youku, Kinas motsvarighet till YouTube. Alltså, snacka om att vilja maximera förnedringen av 1,4 miljarder människor!?
Folk på kinesiska forum går bananas just nu. Man uppmanar till att bojkotta svenska varor, avboka resor hit och även om aktioner mot IKEA och andra svenska företag i Kina.
Jag tror Kina kan känna sig tvingade att agera på regeringensngsnivå, för som en bekant sade, så här omfattande folklig protest som samlar precis alla under en och samma tak har aldrig tidigare setts på kinesiska sociala medier. Folk är bokstavligen helt jävla galna och förbannade, och kräver aktioner mot Sverige på ett högre plan.

Kan inte vara kul att vara svensk i Kina nu. Likaledes känner sig knappast kineser bekväma i Sverige heller. Finns dessutom många adopterade kineser i Sverige som säljer har en klump i halsen när de går till skolan på morgonen....
Hoppas verkligen SVT och Jesper Rönndahl får sig en rejäl smocka. Tänk om de båda blivit fälld för hets mot folkgrupp, vilken ironisk glädje det hade varit!
Kanske Sverige som land behöver sig en tankeställare också? Total kinesisk bojkott av resor hit, IKEA och andra blir ombedda att avsluta sin verksamhet i Kina, och kinesisk chockhöjning av tullar på svenska varor hade gett enorma effekter på Sverige. Och allt som kan bidra till att misskreditera vår skenheliga regering med sin egen lilla propagandaapparat SVT är bra...

Ptja, om inte annat så kan den här historien i alla fall hjälpa Kineserna (och Svenskarna) att bättre förstå muslimernas hat mot Lars Vilks.

EDIT: Var det verkligen SVT som lade upp filmen på Youko?
Har du lust att länka till klippet så att vi kan verifiera själva?

Citat:
Ursprungligen postat av bullrunkaren
Jag har många kinesiska affärskontakter och en del av dem känner jag ganska väl. Tog upp detta med en av dem och frågade vad som kan bli konsekvenserna av detta. Han svarade att detta beteende (skrika och kasta sig på marken för att skapa uppmärksamhet när man känner sig orättvist behandlad) är relativt vanligt i Kina. Och tidningen Global News är ökänd. Min kontakt sa att kineser som är bildade och har lite omvärldskoll kallar den för "Global Shit" eller liknande. Det är alltså ngn sorts propagandaorgan som används för att misskreditera Kinas "fiender". Och unga, engelskspråkiga kineser fattar detta.

Jo, om det är något denna historia förtäljt extra mycket, så är det den milsvida avgrunden som ligger mellan Kina som Stat och Kina som Folk.

Staten Kina är jätteupprörd över allt det här, medan Folkets Kina mer eller mindre skiter i det hela (no pun intened).
Senast redigerad av Trolltestet 2018-09-23 kl. 11:20.
Citera
2018-09-23, 11:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ptja, om inte annat så kan den här historien i alla fall hjälpa Kineserna (och Svenskarna) att bättre förstå muslimernas hat mot Lars Vilks.

EDIT: Var det verkligen SVT som lade upp filmen på Youko?
Har du lust att länka till klippet så att vi kan verifiera själva?

Jo, om det är något denna historia förtäljt extra mycket, så är det den milsvida avgrunden som ligger mellan Kina som Stat och Kina som Folk.

Staten Kina är jätteupprörd över allt det här, medan Folkets Kina mer eller mindre skiter i det hela (no pun intened).

Jag vill också ha bekräftelse på om SVT verkligen lade upp klippet på Kinas motsvarighet till Youtube.

Och om så varit fallet: Den kinesiska reaktionen där varit så kraftig.

För annars så har jag själv, nyss, blivit trollad, vilket inte är så kul.
Citera
2018-09-23, 11:46
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunkaren
Jag har många kinesiska affärskontakter och en del av dem känner jag ganska väl. Tog upp detta med en av dem och frågade vad som kan bli konsekvenserna av detta. Han svarade att detta beteende (skrika och kasta sig på marken för att skapa uppmärksamhet när man känner sig orättvist behandlad) är relativt vanligt i Kina. Och tidningen Global News är ökänd. Min kontakt sa att kineser som är bildade och har lite omvärldskoll kallar den för "Global Shit" eller liknande. Det är alltså ngn sorts propagandaorgan som används för att misskreditera Kinas "fiender". Och unga, engelskspråkiga kineser fattar detta. En annan sak (non topic) han berättade är att ingen kines frivilligt hjälper någon som ligger ner på gatan. Det beror på att det finns många skojare (framförallt äldre personer) som lever på att anklaga personen som har hjälpt dem upp för misshandel eller liknande. Lite som våra kära EU-migranter som låtsas att de har problem med bilen alltså.
Det stämmer att det finns många bildade i Kina som ser på med avsmak till den propaganda som förs, men det är en klar minoritet. Dina kinesiska affärskontakter har antagligen rest mycket och haft mycket samtal med bildade västerländska personer, vilket påverkar väldigt mycket. Jag antar att de dessutom är minst 30+ i ålderspannet? Problemet med Kina idag är den stora skara extremnationalistiska ungdomar (90-talsgenerationen) som anser Kina vara superior till alla länder och kräver respekt från andra länder. Dessa unga vuxna har ofta studerat i USA/Europa och kan på ytan verka bildade men är i själva verket den perfekta produkten av Xi Jinpings nya propagandapolitik.
Citera
2018-09-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Så du tror att Sveriges ekonomi står och faller med hur Kommunistpartiet skulle reagera på detta? Det finns 195 länder i världen och Sverige behöver inte göra affärer med alla 195, bara 194.

Om man ser till alla hetsande pro-Kina troll i den här tråden så kan man ju undra om eran personliga försörjning står och faller med handeln Sverige-Kina. Om inte, så förstår jag inte varför ni ens är här.
Du har rätt det finns 194 andra länder att göra affärer i, fast jag undrar om du gått runt i hemmet och tittat på ursprungsmärkningen på dina prylar hemma, när du har det bör du sedan ta dig en funderare.
Du vet väl att det land du pratar om är 1/5 del av jordens befolkning, dessutom är det är kanske det land som producerar mest produkter till omvärlden.
Tror du ägaren av Volvo inte kan påverkas av Kinesiska staten?
Kinesisk turism är redan om styrd till Norge o Finland så att det kostat Sverige är redan klart.
Det är många i detta land som direkt eller indirekt är beroende av Kina, MÅNGA fler än du uppenbarligen har förstånd för att fatta.

Jag har inte sett liknande satir om muslimer i SVT.
På något vis verkar vi i Sverige tro att vi är en stormakt, fattas nu bara att någon politiker ger ett dumt uttalande.
Detta var så dumt och rent förnedrande att man tar sig för pannan…. eller inte, SVT verkar ha lite oklara regler över vad de ställer sig bakom och vad de tar avstånd från.

Vi får hoppas SVT pudlar och att Staten ställer sig bakom det så detta inte eskalerar.,
Jag minns vad som hände när Japan hyllade sina Krigshjältar som slaktade miljoner Kineser under WW2.
Militären fick kallas in för att bevaka Japanska intressen i Kina, fabriker, butiker o.s.v. det bara kryllade av dem , japanska bilhandlare fick däcken sönderskurna o.s.v.
Skillnaden är att Japan har produkter av värde som Kineserna har ett behov eller intresse av så bojkott av Japanska varor under en tid påverkade bara kortsiktigt, Sverige har inget av värde för en Kines, de är inte det minsta i behov av oss….men vi av dem.

Så att pissa på Kineserna är inte direkt smart för en pissliten banan republik som Sverige, speciellt med tanke på att det inte finns någon större anledning till det.
Enda ggn Kina bryr sig överhuvudtaget om lilla Sverige är när vi pissar på dem, och till slut kommer de tröttna och lägga en stor skit mitt i våra nyllen, vilket verkar vara på väg att hända nu.
Citera
2018-09-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vill också ha bekräftelse på om SVT verkligen lade upp klippet på Kinas motsvarighet till Youtube.

Ja, SVT laddade verkligen upp filmen på kinesiska youtube.

Till detta ska man även veta att språket som användes i klippet är ”rude” eller förolämpande för de flesta kineser, därav ännu starkare reaktioner från kineserna.

Om inte SVT ber om ursäkt för detta så kommer troligen de flesta svenska företagen bli utraderade i Kina på samma sätt som skedde för Sydkorea för något år sedan.
Citera
2018-09-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Har sett ”Skämtklippet” och det är inte ens roligt. Förstår Kinas reaktion. Helt otroligt att SVT sänder sån skit betalt med obligatorisk licensavgift. Bedrövlig skit-TV rasistiskt, dessutom. Varför inte göra en satir om muslimer när de ändå håller på?

Vill samtidigt ge en känga till SR P3 som dagligen sänder ut smörja som glorifierar ett homosadistiskt samhälle där idioter är hjältar. Stort tack till Jimmy som ärligt sa vad han tyckte om P3, hoppas han gör som han sa och lägger ner skiten.
Citera
2018-09-23, 11:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xelol

Till detta ska man även veta att språket som användes i klippet är ”rude” eller förolämpande för de flesta kineser, därav ännu starkare reaktioner från kineserna.

Om inte SVT ber om ursäkt för detta så kommer troligen de flesta svenska företagen bli utraderade i Kina på samma sätt som skedde för Sydkorea för något år sedan.
Det var verkligen en överdriven reaktion av SVT att göra den filmen. De enda jag sett som driver med att kineser äter husdjur är "edgy" program för Jackass-generationen, program som Robot Chicken, som hade väldigt liten spridning.

Det torde vara sant att SVT verkligen laddade upp filmen på YouKu, för det påstår de själva i filmen. Leendes.

TILLÄGG: tänk er om SVT inleder ursäkten med "Vi gör en pudel" och kinesiska regeringen svarar med
- Får vi smaka? [OBS skämt, dvs humor, ej att ta på allvar!]
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-09-23 kl. 12:32.
Citera
2018-09-23, 11:59
Medlem
Citat:

Här har SVT klampat i klaveret rejält och huvuden måste rulla!
Citera
2018-09-23, 12:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Then give us the fucking link?

När jag söker på "svt" på Youko så får jag bara upp en massa orelaterade kinesiska realityserier, samt en himla massa resultat som innehåller "seventeen"..
Senast redigerad av Trolltestet 2018-09-23 kl. 12:16.
Citera
2018-09-23, 12:08
Medlem
Citat:

Så är även min tolkning.
Folk verkar inte fatta vilken förnedring detta var, skulle Svenskar målats upp på liknande sätt i Kinesisk statlig media….illaluktande håriga vita apor som är obotligt korkade, kan inte ens äta med pinnar så dum är vi, landet där kvinnor våldtas på löpande band o polisen är värdelös o.s.v. tror jag inte vi skulle uppskatta bilden som målades upp. (men så pratas det om oss bakom kulisserna)

Kineserna brydde sig inte mycket om turistande paret och deras agerande när väl den riktiga filmen kom ut, det fanns en förståelse för det, men detta fick blodet att koka på sociala medier
Citera
2018-09-23, 12:16
Medlem
flyer1s avatar
När jag sett filmsnutten med de kinesiska turisterna, ser det ut som skådespel, en planerad incident mot Sverige som ska användas som skäl för beststraffning mot Sverige.

Jämför med Sovjets provokation mot Finland genom skotten i Mainila , fake orsak till utbrottet av vinterkriget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Mainila

Detta var orkesterat, nu väntar jag bara på hur de ska använda denna incident. Hur ska vi bli bestraffade ? Minskad turism, flytt av Volvos tillverkning till Kina ? Varför blir vi bestraffade? Vad var orsaken till denna planerade incident ? Hört nått om Dalai Lamas besök, men det kan väl inte stämma ?

Synd SVT då går och gör en satir (tom med rasism vilket jag ogillar) som bara försämrar Sveriges läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in