Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-23, 06:54
  #1
Medlem
Hej!

När ni arbetar, känner ni också att ni tjänar något på det. Som INTE handlar om lön eller eventuellt fysisk ansträngning, om det nu är så att ni har ett sådant jobb. Utan ni får en känsla att ni liksom får någon poäng när ni jobbar.

Jag vill ha fler extrajobb. Just nu studerar jag och extrajobbar. Jag kommer även ställa upp som volontär på de dagar jag kan ställa upp. Även där känner jag av en känsla av att jag tjänar något på det hela.

Får ni också någon känsla av att ni tjänar någonting? En känsla som endast kommer ifrån er kropp, där ni känner att ni får någon poäng eller något.
Citera
2018-09-23, 07:02
  #2
Medlem
Pe.Wahlgrens avatar
Nej att arbeta är ett nödvändigt ont, en bisyssla helt enkelt.

Hade hellre tagit mina 34000 efter skatt för att ha roligt hela dagarna istället för att tvingas gå upp halv 6 för att stressa till jobbet och umgås med människor jag aldrig hade pratat med om jag inte fått betalt för det.


Även om jag har roligt på jobbet så har jag det mycket bättre hemma i huset ✋🇧🇪
Citera
2018-09-23, 07:11
  #3
Medlem
Europes avatar
Nja, ja och nej. Generellt kan jag ju känna mig lite bra om jag känner att jag har varit "duktig" och det kan även gälla jobb. Dock brukar denna känsla i det grå vardagslunket lätt överskuggas av känslan att slösa bort ens tid (om man jobbar med vanliga kneg och inte något man brinner för).

Det bör dock nämnas att jag har Aspergers syndrom, vilket gör att jag har lite begränsat med energi, jag tappar speciellt väldigt mycket energi i sociala sammanhang (och de flesta jobb innefattar en massa social samvaro) och jag har redan svårt att få 'livspusslet' gå ihop med alla vardagssysslor man ska lyckas genomföra dagarna i ända. Jag skulle t.ex. inte klara av både heltidsstudier och att jobba. Sedan kan jag av samma skäl allmänt anse att jobb ger mig lite mer än endast lön, som en mer strukturerad vardag, det tvingar mig att vara mer aktiv och social o.s.v. Det vill säga att det ändå är ofta nyttigt för mig, men det är svårt för mig att känna och uppskatta det när jag är mitt uppe i det, utan det är mer en allmän insikt.

Men jag gratulerar TS om denne känner så. Det är ju faktiskt väldigt positivt om man känner att arbete verkligen ger en något. Är man den energiska typen som lätt och gärna jobbar mycket, så brukar man generellt ha ljusare framtidsutsikter än om man är arbetsskygg. Man både mår bra av det (åtminstone så länge man inte bränner ut sig, om det nu skulle finnas en sådan risk) och gynnas av det rent praktiskt.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-09-23 kl. 07:18.
Citera
2018-09-23, 07:38
  #4
Medlem
Man-At-Armss avatar
Erfarenhet, ökad cynism över det mesta och att tiden upplevs gå snabbare efter varje år på arbetet. Snart kommer pensionen.
Citera
2018-09-23, 07:44
  #5
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pe.Wahlgren
Nej att arbeta är ett nödvändigt ont, en bisyssla helt enkelt.

Hade hellre tagit mina 34000 efter skatt för att ha roligt hela dagarna istället för att tvingas gå upp halv 6 för att stressa till jobbet och umgås med människor jag aldrig hade pratat med om jag inte fått betalt för det.


Även om jag har roligt på jobbet så har jag det mycket bättre hemma i huset ✋🇧🇪

Helt enig, även om jag bara får ut 27.
Citera
2018-09-23, 08:14
  #6
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Får ni också någon känsla av att ni tjänar någonting? En känsla som endast kommer ifrån er kropp, där ni känner att ni får någon poäng eller något.

Ja och det är något som alla får när de arbetar och det kallas ”semesterdagar”. De kan oftast tas ut under sommarmånaderna och innebär betald ledighet. Skit skönt.
Citera
2018-09-23, 08:19
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag jobbar extra som frivillig i en organisation för människor som har hamnat svårt. Man får en varm känsla. Och man får så mycket tillbaka från dessa människor.
Citera
2018-09-23, 08:22
  #8
Medlem
Captinheros avatar
ja det känns om man har ett meningsfullt jobb så har man något form av syfte. Man känner att man kanske bidrar till något vettigt. Iallafall i mitt jobb så känner jag att jag hjälper de jag jobbar för och är där för dem. Något som är mer belöning ibland än pengar
Citera
2018-09-23, 08:31
  #9
Medlem
Hamsterbolls avatar
Absolut. Har också några volontäruppdrag samt extrajobb och studier vid sidan av mitt vanliga jobb. Det känns bra. Men skulle nog säga att volontärjobben känns bättre än de jag får betalt för. Känns lyxigt att vara så priviligierad att jag har råd att ge bort tid och engagemang utan att få betalt.

Edit: som konservativ höger och nationalist så tror jag det är oerhört viktigt för ett välmående land och samhälle att människor GER av sin tid till andra. Det skapar en känsla av samhörighet och gemensam identitet. Att vi hjälper varandra och tar hand om varandra.

Samma sak med jobb. Visst är lönen viktig. Men desto viktigare att känna att man är en del av Sverige, en del av sina förfäders strävan och sina barns framtid. Att man behövs, har en del i samhället.
__________________
Senast redigerad av Hamsterboll 2018-09-23 kl. 08:35.
Citera
2018-09-23, 08:36
  #10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

När ni arbetar, känner ni också att ni tjänar något på det. Som INTE handlar om lön eller eventuellt fysisk ansträngning, om det nu är så att ni har ett sådant jobb. Utan ni får en känsla att ni liksom får någon poäng när ni jobbar.

Jag vill ha fler extrajobb. Just nu studerar jag och extrajobbar. Jag kommer även ställa upp som volontär på de dagar jag kan ställa upp. Även där känner jag av en känsla av att jag tjänar något på det hela.

Får ni också någon känsla av att ni tjänar någonting? En känsla som endast kommer ifrån er kropp, där ni känner att ni får någon poäng eller något.

Jag trivs med mitt jobb och det är klart att jag känner att jag tillför något med mitt arbete som kommer andra till del. Annars hade det ju kännas helt meningslöst och rent mördande i längden. Men ärligt talat gör jag det bara för pengarna. Hade jag varit riktigt rik hade jag slutat på mitt jobb och gjort något annat som vore roligare istället. Och så är det nog för de flesta människor förmodar jag.
Citera
2018-09-23, 10:19
  #11
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Jag får bra erfarenheter och får hjälpa till att göra något bra.
Citera
2018-09-23, 10:43
  #12
Medlem
1, Det är en sak som många glömmer, att arbete också ger möjlighet att lära sig nya saker.

2, Sedan finns det arbetsplatser som inte är så spännande också. Men man kan ofta ändå se dem som en språngbräda mot ett bättre jobb.

Ex vis ett jobb på Donken är kanske inte så utvecklande i längden, men framtida arbetsgivare kommer att se det som en merit att du jobbade där efter skolan och att du "på köpet" lärde dig att hantera jobbiga kunder etc.

Lönen är fortsatt det enskilt viktigaste för att gå till jobbet, näst viktigast är att lära sig att se när ens nuvarande jobb inte ger mer och ta med sig dessa erfarenheter till nästa jobb.


Avslutningsvis - De som går och gnäller på sina jobb i en högkonjunktur är folk man inte ska lyssna på, det beror på dem själva att de inte orkar engagera sig i sin framtid och är inte "samhällets fel" (men det kommer de aldrig att erkänna).

I en lågkonjunktur är det annorlunda, då är det svårt även för högutbildade att få annat jobb. Då får man göra det bästa av situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback