Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 07:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Finns inget att göra åt saken antar jag då, minnet har inte blivit sämre och hade ganska dåligt minne innan också
Eller så har du glömt att du hade bra minne inna 😉
Lägg ner rökat, det är INTE bra att röka
Citera
2018-09-22, 08:25
  #14
Avstängd
uniktanvandarnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Som rubriken lyder så har jag fått ganska så dåligt minne av allt rökande främst närminnet.

Kan liksom tänka på en låt eller något jag tänkte berätta för någon och helt plötligts glömmer ja vad det var jag tänkte på.

Vad kan man göra för att hjälpa minnet komma tillbaka en aning? Spela memory?

Är 19 år gammal väger 80kg om de nu spelar roll..

Som redan föreslagits kan det vara en god idé att sluta helt tills din hjärna är färdigutvecklad för att inte förvärra kognitionen ytterligare, men det sker sällan enligt min erfarenhet... så jag råder dig att skaffa dig ett utmanande jobb/gå en utbildning där du behöver hålla dig skärpt för att bibehålla ett fungerande arbetsminne. Minnet tränas generellt av ex. korsord, sudoku och spel. Läs mycket eller lyssna på inläst material om du råkar vara dyslektiker. Memory är en asbra idé även om det kan kännas löjligt. Nu vet jag ju inte riktigt vilken kapacitet du startade på, men du är kanske inte helt rökt...? Jag håller mig mentalt stimulerad men ett välfungerande närminne är ändå blott ett vagt minne. Har gjort två övervakade IQ-test, ett via BUP som 15-åring innan cannabiset gjorde entré och ett vid 29 års ålder med en resultatskillnad på bara tre poäng, vilka lika kan förklaras med dagsformen... så du blir nog inte dummare du heller, summa summarum... men en blir långsammare, helt klart. // Började röka vid 16 och har rökt nästintill dagligen omkring ett decennium.
(Anbefalles ej.)
Citera
2018-09-22, 11:33
  #15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Som rubriken lyder så har jag fått ganska så dåligt minne av allt rökande främst närminnet.

Kan liksom tänka på en låt eller något jag tänkte berätta för någon och helt plötligts glömmer ja vad det var jag tänkte på.

Vad kan man göra för att hjälpa minnet komma tillbaka en aning? Spela memory?


Sluta röka bara. Efter ett par månader så kommer hjärnfunktionerna att vara tillbaks på samma nivå de var när du började.
Citera
2018-09-22, 13:04
  #16
Medlem
Kalkon77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Som rubriken lyder så har jag fått ganska så dåligt minne av allt rökande främst närminnet.

Kan liksom tänka på en låt eller något jag tänkte berätta för någon och helt plötligts glömmer ja vad det var jag tänkte på.

Vad kan man göra för att hjälpa minnet komma tillbaka en aning? Spela memory?

Är 19 år gammal väger 80kg om de nu spelar roll..
Är ungefär lika gammal som dig och mitt närminne kom tillbaka efter några veckor. Jag hade problem med att komma ihåg vart jag hade parkerat bilen
Citera
2018-09-22, 15:56
  #17
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Sluta röka!
Skaffa gymkort = bättre kickar!

Vad har gymkort med närminne att göra?
Citera
2018-09-22, 16:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Vad har gymkort med närminne att göra?

Var jobbig då

Ont: tror inte du skadat det. Får man nästan vara med om en krock då..
Citera
2018-09-22, 18:00
  #19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Vad har gymkort med närminne att göra?

Ingenting. Poängen var nog att rökningen gjort hans närminne sämre. Om han istället gör något annat än att röka blir närminnet således bättre. Träning är ett väldigt bra sustitut då det är lätt att helt uppslutas i det. Men annars går det ju likabra att försöka bli världsmästare i att dreja krukor, eller vad fan som helst.
Citera
2018-09-22, 19:11
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Vad har gymkort med närminne att göra?
Fysisk ansträngning kommer att göra dig gott!
Testa, du är ju orolig.
Citera
2018-09-22, 19:16
  #21
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Bra jobbat, du kan ha förstört ditt korttidsminne för all framtid. Konsumera cannabis hämmar hjärnans utveckling och att starta i tidiga tonår kommer att definitivt lämna sina spår.

19 är ju knappast "tidiga tonår"
Citera
2018-09-22, 19:29
  #22
Medlem
Madiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
19 är ju knappast "tidiga tonår"

4-5 år rökning. TS är 19 för tillfället. Det är väl tidiga tonår?
Citera
2018-09-22, 19:34
  #23
Medlem
Jofs avatar
Håller med många. Tog några år sen jag slutade innan minnet blev som förr.
Citera
2018-09-22, 22:18
  #24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ingenting. Poängen var nog att rökningen gjort hans närminne sämre. Om han istället gör något annat än att röka blir närminnet således bättre. Träning är ett väldigt bra sustitut då det är lätt att helt uppslutas i det. Men annars går det ju likabra att försöka bli världsmästare i att dreja krukor, eller vad fan som helst.

Träning gör även hjärnan friskare. Det stämmer nog att arbetsminnet och närbesläktade kapaciteter boostas rejält av att både sluta röka och börja träna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback