Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-22, 22:26
  #25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Träning gör även hjärnan friskare. Det stämmer nog att arbetsminnet och närbesläktade kapaciteter boostas rejält av att både sluta röka och börja träna.

Det tänkte jag inte på, men det låter rimligt det du skriver. Tack för input!
Citera
2018-09-22, 22:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Vad har gymkort med närminne att göra?

Du missade totalt poängen med hans inlägg men jag passar på att upplysa dig om att fysisk aktivitet gör underverk för människans kognitiva förmågor. Nu vet du det.
Citera
2018-09-23, 00:11
  #27
Medlem
Jag upplevde faktiskt aldrig någon större påverkan på minnet under de 10 åren jag rökte dagligen, förutom då man var direkt påverkad givetvis.
Rökte dock inte hela dagarna utan bara kvällstid.

Men sedan jag slutade för ca 1,5 år sedan så har jag inte märkt några kvarvarande negativa effekter på mitt minne över huvudtaget.
Citera
2018-09-23, 01:35
  #28
Medlem
Battery6s avatar
Äh, det där är bara skitsnack. Har en kompis som är likadan och man skulle ju kunna tro att det beror på rökandet men jag måste ha konsumerat dubbelt så mycket som han under samma tidsperiod och mitt minne är det inget fel på.

Du är en flummare bara. Eller mer tekniskt sett har du kanske nån form av ADD. Men vad man minns och inte minns väljer man själv. Koncentrerar du dig så mycket du kan på ett samtal bör du hänga med i vad som sägs. Låter du tankarna glida iväg på sina egna spår glömmer du snart vad grejen var.

Jag tycker faran i det hela är när man börjar skylla att man inte kommer ihåg saker på att man har rökt. "Mitt närminne är så dåligt jag har rökt för mycket". Det är som ett freecard att inte behöva minnas någonting helt plötsligt och det om något gör att du minns saker sämre.
Citera
2018-09-23, 09:27
  #29
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Du missade totalt poängen med hans inlägg men jag passar på att upplysa dig om att fysisk aktivitet gör underverk för människans kognitiva förmågor. Nu vet du det.

Jag känner mycket väl till det men ser ändå inte sambandet mellan att sluta röka och skaffa gymkort. Lika lite som att sluta äta socker och börja bygga växthus
Citera
2018-09-23, 17:15
  #30
Medlem
SVHDDs avatar
En del av effekterna är kortvarigt minne, slutar du röka i 1-3 veckor (beroende på hur länge du rökt non-stop) Så kommer ditt minne återställas som det var, däremot kan det kännas som att veckor, månader eller kanske till&med år har raderats helt från ditt minne, mestadels är det för att alla dagar verkar vara exakt likadana när man är daglig rökare. Permanenta skador kan finnas, finns INGEN anledning att göra dem värre om du tycker du har det bra just nu.

Snälla tänk på din framtid, det är olika för allihopa men hjärnan slutar inte utvecklas förrän runt 25 års åldern.
Du vill inte vara en 15 åring i en 30-40 årig kropp senare.

EDIT: Felstavning
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback