2018-09-22, 17:49
Medlem
Varför intervjuas föräldrarna till en vuxen 20-årig man?
Citera
2018-09-22, 17:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Lägg lite av din energi på att läsa tråden från start.
Tar nog en stund.

Jag har läst det mesta av tråden & kan inte dra mig till minnes att någon sagt att det är ok att våldta. Vissa har sagt att hon får skylla sig själv, men det är inte samma sak som att säga att det är ok att våldta någon.

Andra har sagt att det varit frivilligt från hennes sida & att hon anmälde i efterhand, när någon annan på skolan kom på hennes otrohet. Inte heller detta är samma sak som att säga att det är ok att våldta någon.

Men jag kan givetvis ha missat något enstaka inlägg. Men att det skulle vara en utbredd åsikt i tråden att det är ok att våldta, det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2018-09-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Ja Expressen fortsätter att missleda läsarna på alla sätt och vis. Och ja han kan ju ha misstagit sig när han våldtog henne i 40 minuter som mamman säger fyfan
Reportern citerar vad föräldrarna sagt.
Dessutom informerar reportern om vad som framkommit om att offer och gärningsman haft SMS-kontakt.
Om offret vill tala med reportern så kommer reportern att delge läsarna offrets uppfattning om händelsen.
Det pågår en brottsutredning, och tidningens rapportering bör vara saklig, vilket den ju är.
Vad menar du med att missleda läsarna?
En reporter bör inte ta ställning, i detta skede, utan rapportera på det sätt som gjorts.
Citera
2018-09-22, 17:56
Medlem
Citat:
Gör om - gör rätt.
Alternativt- klä dig i utmanande kläder!
Ett?
Citera
2018-09-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
. . .
Tror nog han får fängelse eller om det visar sig att han lider av någon typ av störning så kanske vård?
Han verkar inte fungera adekvat för sin ålder, vad gäller språkinlärning,r han är kvar på start.
Han förnekar våldtäkten, och föräldrarna likaså. Bara "det" visar att föräldrana är gränslösa och saknar förmåga till insikt om vad han gjort., att de inte tror att han begått våldtäkten.
Så klart hemskt för alla kvinnor som tvingas till ofrivilligt sex av impulsstyrda skräp..
Nej, det visar bara att föräldrarna vill skydda sonen och att de inte vill tro att han är kapabel att göra något sådant. - En rätt normal impuls för vem som helst, vars barn gjort något dumt... Mänskligheten är jättebra på att hitta på ursäkter...

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Syriens lagar kan vi nog bortse ifrån då familjens kulturella värderingar knappast härrör därifrån. Om så vore, varför är de då att ses som statslösa i Syrien? Palestina: Är det inte Hamas som ser det som OK att ex vis kasta ner homosexuella från taken på höghus. Säkert schysta värderingar i övrigt, men helt ”övertygad” är jag inte …

Dessutom, för att dömas för våldtäkt så förutsätter det att landet i fråga definierar brottet som varande just det.

Mitt stalltips är att i merparten av länderna i Mellanöstern så skulle denna ”historia” sluta med att lärarinnan straffats med ett antal spöstraff, offentligt. Inte mer än så.
Det är det här jag också tror...
Citera
2018-09-22, 18:11
Medlem
Citat:
Reportern citerar vad föräldrarna sagt.
Dessutom informerar reportern om vad som framkommit om att offer och gärningsman haft SMS-kontakt.
Om offret vill tala med reportern så kommer reportern att delge läsarna offrets uppfattning om händelsen.
Det pågår en brottsutredning, och tidningens rapportering bör vara saklig, vilket den ju är.
Vad menar du med att missleda läsarna?
En reporter bör inte ta ställning, i detta skede, utan rapportera på det sätt som gjorts.

Jag har svårt att förstå vad det ens finns för allmänintresse i vad just föräldrarna tycker. De är ju de minst pålitliga karaktärsvittnen man kan tänka sig, och i händelsen har de ju inte ens varit med. Detta är inte sakligt. Det är för att försöka ursäkta MGM. Att offer och MGM haft SMS-konakt har ingen betydelse alls. Det är inte ens intressant, det kan mycket väl bara ha rört skolarbetet.

Hon ska inte bli våldtagen.
Citera
2018-09-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Nä, impulsstyrd blir man om man är född med låg IQ eller ADHD. Impulsivitet regleras i frontalloben och bla negrer har mindre frontallob samt mindre nervtrådar till den än vita. Frontalloben står även för logiskt tänkande (därav IQ skillnad).

Nu handlade det väl iofs om en inavlad MENA, men vi vet ju vad som händer vid inavel så....

Finns massa människor som fått lära sig gränser men ändå inte förstår hur man tillämpar det.
ok- det finns många orsaker till att unga beter sig som denne. ADHD, eller brister i logik.
Ibland finns också brister i uppfostran, föräldrar handleder eller talar inte om
hur deras barn ska uppträda o bete sig. EN del barn får bete sig som vildar, och får aldrig tillrättavisningar av den vuxne.
Någonting brister då ung man våldtar. ok?

Exakt vad som orsakat den här våldtäkten, kan vi bara spekulera i.
Våldtäkt är ett sätt för GM att visa sin makt.
Citera
2018-09-22, 18:20
Medlem
Citat:
Om vi skall tramsa med varandra kan vi väl göra det på ett annat ställe/i ett annat forum.
Ok?
Du påstod att folk har tyckt att det var ”ok att våldta”. Jag undrar vilka dessa folk är. Det är det enda jag har bett om. Ett exempel.
Du verkar ha lite svårt att fixa den uppgiften. Tycker inte det är trams. Det är en allvarlig anklagelse från din sida.
Citera
2018-09-22, 18:23
Medlem
Någon som har länk till lärarinnans Facebook?
Citera
2018-09-22, 18:23
Medlem
Har hans föräldrar koll på sin lille pojks enorma brottsregister?
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
"Mammans stöd till häktade MGM"

https://www.expressen.se/gt/krim/foraldrarnas-stod-till-valdtaktshaktad-elev/

"Vid häktningsförhandlingen nekade eleven till brott och mamman är skeptisk till att sonen skulle ha begått det brott han anklagas för.

– Det kan ha skett missförstånd mellan henne och honom, säger mamman och fortsätter:

– Om någon gör något dumt brukar det märkas i ens beteende. Min son är inte en sådan. Vi är en traditionell familj och han skulle aldrig göra något sådant.

Den häktade elevens pappa ansluter sig i försvarstalet.

– Min son skulle aldrig göra det här, säger pappan."

Kvällstidningen verkar ha tagit sida:
"Eleven och läraren ska ha haft omfattande sms-kontakt innan händelsen, enligt uppgifter som Aftonbladet tidigare har publicerat."

Sen några korta rader om:
"Den häktade mannen är tidigare dömd för våldsamt motstånd. Skolan har tidigare skickat in orosanmälningar om honom till socialtjänsten, efter uppgifter om att han har varit inblandad i händelser där det förekommit hot och kriminalitet"

Frågade inte journalisten hans mamma om det också? Det hade varit intressant at få veta om hon ens visste om det eller om det var OK i deras kultur.

(sen så gillar jag inte hennes klädsel i en skolklass, speciellt inte med den sortens elever.)
Citera
2018-09-22, 18:24
Medlem
Citat:
Nej våldtäkt är inte accepterat i Palestina el Syrien, heller, där han visst har sina rötter.
Däremot skulle kvinnan också ha skuldbelagts, så klart.
Men GM hade absolut fått straff, vilken typ av straff, kanske berott mer på släktens kultur än landets Syriens, lagar.
Att hoppas att han utvisas, härifrån
kommer inte att ske.
Han o familjen var statslösa palestinier, och deras medborgarskap är numera svenskt.
( Kanske är han släkt med den klanen som mördade lilla flickan Yara.)
Tror nog han får fängelse eller om det visar sig att han lider av någon typ av störning så kanske vård?
Han verkar inte fungera adekvat för sin ålder, vad gäller språkinlärning,r han är kvar på start.
Han förnekar våldtäkten, och föräldrarna likaså. Bara "det" visar att föräldrana är gränslösa och saknar förmåga till insikt om vad han gjort., att de inte tror att han begått våldtäkten.
Så klart hemskt för alla kvinnor som tvingas till ofrivilligt sex av impulsstyrda skräp..

Vi är påväg åt samma håll som muslimska länder när det gäller att även kvinnan kommer skuldbeläggas för våldtäkten för att hon bar en viss klädsel.
Har kvinnan otur så kommer domaren eller några nämndemän att komma från samma område som gärningsmannen och tycka att våldtäkten är delvis kvinnans eget fel eftersom hon bar fel klädsel så att hon hetsade upp den store hedersapan.

Vi har anpassat Sverige efter muslimerna när det gäller mat, böneutrop, lediga dagar från skolan vid ramadan....osv
Nu är detta nästa steg, klädseln, i förorterna finns redan moralpoliser som trakasserar kvinnor som ej har "rätt" klädsel.

Men Sveriges kvinnor har ju röstat för detta så låt dom nu ta konsekvenserna av sitt handlande.
Citera
2018-09-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Jag har svårt att förstå vad det ens finns för allmänintresse i vad just föräldrarna tycker. De är ju de minst pålitliga karaktärsvittnen man kan tänka sig, och i händelsen har de ju inte ens varit med. Detta är inte sakligt. Det är för att försöka ursäkta MGM. Att offer och MGM haft SMS-konakt har ingen betydelse alls. Det är inte ens intressant, det kan mycket väl bara ha rört skolarbetet.

Hon ska inte bli våldtagen.
Nej på inget sätt ursäktar det gärningen. Att skriva att de haft sms-kontakt, är visst relevant, de visar att de inte var okända för varandra.
Självklart borde deras sms-kontakt ha handlat om skolarbetet.
Varför skulle hon annars ha sms-kontakt med honom?
Hon är nån typ av hjälp-pedagog så det gällde väl att kolla att han vet vilka uppgifter han ska göra, vilka tider han ska infinna sig osv.. borde vara enbart professionell kontakt.
Hon är ändå 30 år.
Så olika vi tolkar texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in