2018-09-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Härligt! Visa oss nu var i videon kurvan är synlig!

I denna bilden, i min värld skyms huset av en kulle. https://st2.depositphotos.com/4541049/7898/i/950/depositphotos_78988204-stock-photo-house-behind-the-hill.jpg
Enligt dig finns ingen kulle eftersom man inte ser någon kurva. Det är perspektivet som får huset att försvinna.
Citera
2018-09-22, 17:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vattnet möter horisonten. Vattnet ser ut att stiga uppåt och möta himlen. Om du står på en strand så möter vattnet himlen, vattnet förefaller stiga uppåt och möta himlen i en horisont.

Men det roliga är att om du i stället för att tro saker gör en mätning så visar det sig att du har fel.

Vattnet stiger inte, faktum är att horisonten befinner sig nedanför dig. Och ju högre upp du befinner dig desto längre bort och lägre ned kommer horisonten befinna sig.

Ett, av tusentals, bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2018-09-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, vattnet ser inte ut att stiga uppåt och möta horisonten. Verkligen inte. Och nej det jag säger leder inte till att vi befinner oss i en grop. Detta stämmer inte alls med mina observationer.

Och du, förresten, jag markerade kurvan med rött i bilden från Louisiana:

https://ibb.co/hmOGhU
Varför finns det en horisont på den runda jorden? Horisonten på den runda jorden måste ju alltid vara nedanför observatören då observatören alltid är på toppen av bollen. Bilden visar ju inte hur observatören befinner sig på toppen av bollen.
Citera
2018-09-22, 18:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför finns det en horisont på den runda jorden? Horisonten på den runda jorden måste ju alltid vara nedanför observatören då observatören alltid är på toppen av bollen. Bilden visar ju inte hur observatören befinner sig på toppen av bollen.

En betydligt bättre fråga är varför det finns en horisont på en platt jord.
Citera
2018-09-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
I denna bilden, i min värld skyms huset av en kulle. https://st2.depositphotos.com/4541049/7898/i/950/depositphotos_78988204-stock-photo-house-behind-the-hill.jpg
Enligt dig finns ingen kulle eftersom man inte ser någon kurva. Det är perspektivet som får huset att försvinna.
Denna bild demonstrerar precis vad jag menar med uppåtgående kurvatur. Tack! Bilden från Ponchatrain visar just detta scenario. Observatören befinner sig inte på toppen av bollen, vilket är omöjligt på en rund jord.

Vem som helst med lite utsikt kan bekräfta att vi inte står på en boll, den uppåtgående kurvaturen visar det.
Hade jorden varit rund skulle horisonten alltid vika av nedåt, det gör den aldrig.
Citera
2018-09-22, 18:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Horisonten är nedanför betraktaren, iaf så länge det är vatten mellan betraktaren och horisonten. Bilden visar att kraftledningen följer jordens rundning, och försvinner ner bakom horisonten.

Var horisontlinjen ligger på ett fotografi har inget med hur den ligger i förhållande till en betraktare.
Citera
2018-09-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men det roliga är att om du i stället för att tro saker gör en mätning så visar det sig att du har fel.

Vattnet stiger inte, faktum är att horisonten befinner sig nedanför dig. Och ju högre upp du befinner dig desto längre bort och lägre ned kommer horisonten befinna sig.

Ett, av tusentals, bevis för att jorden inte är platt.
Du säger att jag ska göra en mätning som visar att jag har fel, men nämner självklart inte vad denna är för något som ska visa att jag har fel. Du försöker väl inte trolla!

På Ponchatrainbilden kan man tydligt se att vattnet reser sig och möter horisonten, det går även att se i Turning Torsovideon. Detta är omöjligt på en rund jord då observatören alltid befinner sig på toppen av bollen och horisonten därmed nedanför observatören. Jag länkar till båda för din bekvämlighet.

Ponchatrain
https://www.google.se/search?q=pontchartrain+flat+earth&client=ubuntu-browser&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjy4_T 78s7dAhXCs4sKHbWZD5AQ_AUICigB&biw=1291&bih=606#img rc=ywPxXrB9d2L8QM:

Turning Torso
https://www.youtube.com/watch?v=MoK2BKj7QYk
Citera
2018-09-22, 18:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[...]

På Ponchatrainbilden kan man tydligt se att vattnet reser sig och möter horisonten [...]

Nej. Detta stämmer helt enkelt inte. Vattnet 'reser sig' ej.
Citera
2018-09-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Horisonten är nedanför betraktaren, iaf så länge det är vatten mellan betraktaren och horisonten. Bilden visar att kraftledningen följer jordens rundning, och försvinner ner bakom horisonten.

Var horisontlinjen ligger på ett fotografi har inget med hur den ligger i förhållande till en betraktare.
Är horisonten nedanför dig när du står på stranden? Nej. Men den borde vara det om din modell med rund jord var korrekt.
Citera
2018-09-22, 18:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är horisonten nedanför dig när du står på stranden? Nej. Men den borde vara det om din modell med rund jord var korrekt.

Ja? Självklart är den nedanför. Sluta nu.
Citera
2018-09-22, 18:28
Medlem
Citat:
Denna bild demonstrerar precis vad jag menar med uppåtgående kurvatur. Tack! Bilden från Ponchatrain visar just detta scenario. Observatören befinner sig inte på toppen av bollen, vilket är omöjligt på en rund jord.

Vem som helst med lite utsikt kan bekräfta att vi inte står på en boll, den uppåtgående kurvaturen visar det.
Hade jorden varit rund skulle horisonten alltid vika av nedåt, det gör den aldrig.

Finns det någon kulle på bilden?
Citera
2018-09-22, 18:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Därför att den är platt.
Därför är ingen förklaring.

Förklara varför det finns en horisont på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in