2018-09-22, 10:21
Medlem
jag kan lägga till..hade den tjejen varit platt och korthårig med utstående t-nder hade det inte alls kritiserat hennes klädsel.
Citera
2018-09-22, 10:25
Medlem
ljusetssvins avatar
Allt pekar mot att hon hade sex frivilligt och sedan ångrade sig efteråt eller under själva akten måhända.
En riktig attentionwhore/psykopat kvinna.
Att utan skuldkänslor anklaga någon för våldtäkt och dessutom blogga om det???
Utvisa henne och eleven.
Citera
2018-09-22, 10:45
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Jo, även på sin Instagram så den har inte varit hemlig men det har ändå krävts korsgoogling, för det var ingen länk till själva bloggen.

Det märkliga är att hon skriver som om hon vore helt anonym. Bloggandet var kryptiskt. Kanske uppfattade hon själv att det var hennes alter ego som skrev bloggen. Samtidigt var det förstås många i omgivningen som kände till att det var hennes blogg vilket hon rimligtvis måste ha förstått.

Sedan postar hon alltså ett inlägg om att hon blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp men skriver också att hon tänker förneka att det hänt. Varför då alls skriva om händelsen? Skulle en kollega fråga om det hänt på skolan vad svarar hon då? ”Nej inget har hänt” ”-men du skrev ju om ett övergrepp på din blogg?” ”jovisst hände det, men inget hände om du förstår vad jag menar”.

Och hur skulle hennes pojkvän reagera.
”Älskling, jag läser i din blogg att du blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp!?”
” - Ja, men läs lite till så ska kan du också läsa att jag inte tänker tala om det för någon och att jag förnekar att det hänt. Jag vill inte prata om det, jag har gått vidare”.
”Så, varför skriver du då på bloggen så att tusentals personer får reda på att du blivit utsatt då?”
”- …”
Precis vad jag menar!!
Även om jag helst vill gå ut med högaffel och fackla och lyncha den utpekade så är detta för konstigt.
Hon verkar inte ha alla hästar hemma för att uttrycka sig milt.
Citera
2018-09-22, 11:21
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Att ha fått stänga sin blogg lär kännas jäkligt surt för henne.

Eftersom bloggen låstes efter att ha uppmärksammats här på FB så kan vi vara säkra på att hon följer det som skrivs här.

Det skulle förvåna mig om en person med sådant massivt bekräftelsebehov kan hålla sig från att registrera ett konto och själv komma in och skriva ett inlägg eller två. Möjligtvis gör hon redan det fast anonymt, har svårt att tänka mig att hon kan motstå denna enorma uppmärksamhet.
Citera
2018-09-22, 11:29
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweLad
Eftersom bloggen låstes efter att ha uppmärksammats här på FB så kan vi vara säkra på att hon följer det som skrivs här.

Det skulle förvåna mig om en person med sådant massivt bekräftelsebehov kan hålla sig från att registrera ett konto och själv komma in och skriva ett inlägg eller två. Möjligtvis gör hon redan det fast anonymt, har svårt att tänka mig att hon kan motstå denna enorma uppmärksamhet.
Fast det var ju också efter att såväl Expressen som Aftonbladet citerade stycken ur bloggen som hon stängde den. Visserligen är det inte osannolikt att hon hittat hit, men det behöver inte vara anledningen.
Citera
2018-09-22, 11:55
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Fast det var ju också efter att såväl Expressen som Aftonbladet citerade stycken ur bloggen som hon stängde den. Visserligen är det inte osannolikt att hon hittat hit, men det behöver inte vara anledningen.

Alldeles korrekt, även media hade hunnit citera stycken strax innan låsning.
Citera
2018-09-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är som vanligt polariserat här inne.

Vissa menar att läraren klär sig slampigt, andra anser att hon har rätt att klä sig hur som helst. Alternativt att hon inte alls klär sig utmanande.

Jag är själv lärare.
Tidigare mellanstadiet. Nu högstadiet.

Jag lägger ofta ut foton själv i olika poser då jag tränar 6 dagar i veckan och är rätt fixerad vid min kropp.
Joag är som singel även sexuellt aktiv.
Med andra ord är jag ingen moralist.
Jag gör det dock PRIVAT.

Min input i detta är att kvinnan i detta fall beter sig högst olämpligt på flera plan.
Det är dock inget svar på skuldfrågan.

Men.
Som lärare får du givetvis supa skallen i bitar, klä dig i en tråd och puta med munnen samtidigt som du har gruppsex.
Dock ska detta vara privat.
Inte något man öppet meddelar omvärlden. Inklusive elever och dess föräldrar.

Denna kvinna klär sig utmanande på jobbet.
Inget snack.
Talet om att det är vanlig klädsel på en skola är rent bull.
Hon har kroppstighta klänningar som slutar strax under rumpan och ordentliga urringningar.
Jag kan lova, jag har varit lärare länge och så klär sig inga av mina kollegor. (Tyvärr...)
Bilderna på kvinnan och framförallt hennes poseringar är något SAMTLIGA av mina kvinnliga kollegor jag visat dem för säger: oj! Det där ser inte alls lämpligt ut.

Det är ju inte bara klädseln.
Det är hennes desperata poseringar som skriker efter sexuell, ytlig bekräftelse på hennes OFFENTLIGA sidor.
Dessa poseringar är förlåtna av en osäker 18-åring.
Men en gift tvåbarnsmamma som är lärare för myndiga, vuxna elever.
Det är högst olämpligt att offentliggöra.

På samma sätt är det även fullt acceptabelt att ha privata politiska åsikter.
Men att som lärare i t.ex SO ha en hemsida där jag basunerar ut mina privata politiska åsikter är även det olämpligt.

Eller skulle det vara okej att jag på en hemsida står med en svastika och samtidigt skriver om den vita rasens överlägsenhet.
Allt det är i dagens samhälle fullt tillåtet.
Men lämpligt som lärare?
Nej.

Att ens ha ett politiskt partis symbol på en knapp eller liknande är faktiskt olämpligt i skolan där vi ska sträva efter opartiskhet.

Rent moraliskt är det givetvis inte vidare lämpligt gentemot hennes barn heller då barnens lärare samt deras kompisars föräldrar kan se en sexuellt bekräftelsesökande mamma till barnen på nätet.

Gällande hennes make vet ju inte jag om han är ovetande eller inte.
Känner han till sidan och dess bilder med poseringar är han en uppenbar mes och toffel som förtjänar det han får.
Om han är ovetande, ja då lär det än mer tydligt att kvinnan saknar rent mjöl i påsen.

Att dessutom skriva offentligt om en våldtäkt som inträffat vid 6 års ålder och massa annat t.ex om hur skön hennes kropp är o.s.v är inte heller det något vuxna elever ska läsa om sin lärare faktiskt.
upmärksamhetsbehov får man sköta mer privat alternativt söka hjälp.

Avslutningsvis hennes omfattande sms kontakt med eleven.
Mycket stört och olämpligt beteende.
All kontakt med elever SKA ske via skolmail och skolportal.
Detta VET alla lärare om.
Att hon inte verkar bry sig om den regeln gör naturligtvis att misstanke om att hon velat hålla denna kontakt ändå beror på någon form av relation till eleven.
Det i sig är givetvis helt åt helvete fel i rollen som lärare.
Men även minst lika åt helvete mot hennes make.

Skuldfrågan får vi se var den landar i.
Givetvis kan hon blivit utsatt för våldtäkt och vara oskyldig till den sin olämplighet till trots.
Samtidigt måste man kunna dra slutsatsen att hon krattat vägen väldigt bra för att råka illa ut.

Man kan bli våldtagen och vara offer. Men samtidigt ha betett sig väldigt olämpligt.

Och olämpligt har kvinnan uppfört sig på flera plan.
Punkt slut.

Vänligen.

Det bästa och mest sansade inlägget i tråden hittills.

Kan tillägga att jag tycker det borde finnas en pågående diskussion i samhället i stort om vad som är lämpligt betende när det gäller alla de olika sakerna som pratas om här. Inte bara i skolan utan också mer generellt.

Skillnaden mellan arbete och privat sfär.
Vad är passande klädsel, smink?
Vad är en passande attityd mot eleverna och andra arbetskamrater?
Ska en lärare ta selfies på jobbet? Ska en lärare ha sociala media över huvud taget?
Isf ska en lärares sociala media blanda jobb med privata inslag? Isf var går gränsen för hur mycket av sitt privatliv som man bör lämna ut?
Är det verkligen lämpligt att vika ut sitt liv och innersta tankar, utan att ens försöka anonymisera sig, på nätet när man dessutom har en arbetsroll att utföra?
Samt, naturligtvis, de problem som uppstår när kulturer möts, som har helt andra värderingar än den vi traditionellt är vana vid.
Det säger sig själv att när gränserna inte är tydligt definierade, så kommer någonting att behöva ge med sig.

Var går gränserna?
Vilka är reglerna?
Vad ska vara praxis?
Är inte detta värt att diskutera?

Måste tillägga att inget av det jag skrivit här ovan har någon inverkan på om jag tror att ett brott har begåtts eller inte. Det borde vi lita på att rättsväsendet reder ut.
Citera
2018-09-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Ja vi bör införa sedlighetspoliser i lärarrummen. Kvinnliga lärare ska straffas om de inte bär burka.

Eller också fortsätter vi vara ett fritt land där man får klä sig hur man vill, likt Iran före revolutionen.

https://mediaresources.idiva.com/media/content/2015/Dec/iran_70s_bigpicture_980x457.jpg

Var detta inlägg riktat till mig?
Citera
2018-09-22, 12:23
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandgulMan
Var detta inlägg riktat till mig?
Det var riktat till alla såskoppar som anser sig ha rätten att avgöra hur andra ska klä sig. I övrig hittar jag inte inlägget längre, någon tyckte visst att det var allt för kontroversiellt.
Citera
2018-09-22, 12:32
Medlem
Ang klädkoder så diskuterades detta på P4 igår, hörde bara en stund i bilen och om det togs upp pga detta fall vet jag inte. Iaf va det helt rätt att tex manliga busschaufförer inte ska ha shorts, även rätt att kunna avskeda en kvinna som använder knallrött läppstift om denne inte tonar ner sminkningen i vissa yrken efter åtsägelse.

Blir intressant att se vart detta leder
Citera
2018-09-22, 12:33
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Det var riktat mot alla såskoppar som anser sig ha rätten att avgöra hur andra ska klä sig. I övrig hittar jag inte inlägget längre, någon tyckte visst att det var allt för kontroversiellt.

Klädsel har redan avhandlats ett antal gånger i tråden, så det börjar bli lite tröttsamt med PK-folk som är av övertygelsen att det inte utgör några problem att iförd bikini vandra en natt genom rosengård.

Tycker jag att det är rätt? Nej. Men man har fått anpassa verkligheten till det samhälle majoriteten strävat efter där importerade stenåldersmän inte kan hålla kuken innanför byxorna när de ser en ankel.
Citera
2018-09-22, 12:39
Medlem
Citat:
Det var riktat till alla såskoppar som anser sig ha rätten att avgöra hur andra ska klä sig. I övrig hittar jag inte inlägget längre, någon tyckte visst att det var allt för kontroversiellt.

Så du vet svaret på var gränsen går för vad som är passande klädsel i alla situationer?
Det är enbart upp till individen själv att bestämma och sen ska alla andra anpassa sig till det och individen har inget ansvar för eventuella konsekvenser.
Även i officiella sammanhang.
Är det så du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in