Citat:
Ursprungligen postat av
wakkawalla
Det är som vanligt polariserat här inne.
Vissa menar att läraren klär sig slampigt, andra anser att hon har rätt att klä sig hur som helst. Alternativt att hon inte alls klär sig utmanande.
Jag är själv lärare.
Tidigare mellanstadiet. Nu högstadiet.
Jag lägger ofta ut foton själv i olika poser då jag tränar 6 dagar i veckan och är rätt fixerad vid min kropp.
Joag är som singel även sexuellt aktiv.
Med andra ord är jag ingen moralist.
Jag gör det dock PRIVAT.
Min input i detta är att kvinnan i detta fall beter sig högst olämpligt på flera plan.
Det är dock inget svar på skuldfrågan.
Men.
Som lärare får du givetvis supa skallen i bitar, klä dig i en tråd och puta med munnen samtidigt som du har gruppsex.
Dock ska detta vara privat.
Inte något man öppet meddelar omvärlden. Inklusive elever och dess föräldrar.
Denna kvinna klär sig utmanande på jobbet.
Inget snack.
Talet om att det är vanlig klädsel på en skola är rent bull.
Hon har kroppstighta klänningar som slutar strax under rumpan och ordentliga urringningar.
Jag kan lova, jag har varit lärare länge och så klär sig inga av mina kollegor. (Tyvärr...)
Bilderna på kvinnan och framförallt hennes poseringar är något SAMTLIGA av mina kvinnliga kollegor jag visat dem för säger: oj! Det där ser inte alls lämpligt ut.
Det är ju inte bara klädseln.
Det är hennes desperata poseringar som skriker efter sexuell, ytlig bekräftelse på hennes OFFENTLIGA sidor.
Dessa poseringar är förlåtna av en osäker 18-åring.
Men en gift tvåbarnsmamma som är lärare för myndiga, vuxna elever.
Det är högst olämpligt att offentliggöra.
På samma sätt är det även fullt acceptabelt att ha privata politiska åsikter.
Men att som lärare i t.ex SO ha en hemsida där jag basunerar ut mina privata politiska åsikter är även det olämpligt.
Eller skulle det vara okej att jag på en hemsida står med en svastika och samtidigt skriver om den vita rasens överlägsenhet.
Allt det är i dagens samhälle fullt tillåtet.
Men lämpligt som lärare?
Nej.
Att ens ha ett politiskt partis symbol på en knapp eller liknande är faktiskt olämpligt i skolan där vi ska sträva efter opartiskhet.
Rent moraliskt är det givetvis inte vidare lämpligt gentemot hennes barn heller då barnens lärare samt deras kompisars föräldrar kan se en sexuellt bekräftelsesökande mamma till barnen på nätet.
Gällande hennes make vet ju inte jag om han är ovetande eller inte.
Känner han till sidan och dess bilder med poseringar är han en uppenbar mes och toffel som förtjänar det han får.
Om han är ovetande, ja då lär det än mer tydligt att kvinnan saknar rent mjöl i påsen.
Att dessutom skriva offentligt om en våldtäkt som inträffat vid 6 års ålder och massa annat t.ex om hur skön hennes kropp är o.s.v är inte heller det något vuxna elever ska läsa om sin lärare faktiskt.
upmärksamhetsbehov får man sköta mer privat alternativt söka hjälp.
Avslutningsvis hennes omfattande sms kontakt med eleven.
Mycket stört och olämpligt beteende.
All kontakt med elever SKA ske via skolmail och skolportal.
Detta VET alla lärare om.
Att hon inte verkar bry sig om den regeln gör naturligtvis att misstanke om att hon velat hålla denna kontakt ändå beror på någon form av relation till eleven.
Det i sig är givetvis helt åt helvete fel i rollen som lärare.
Men även minst lika åt helvete mot hennes make.
Skuldfrågan får vi se var den landar i.
Givetvis kan hon blivit utsatt för våldtäkt och vara oskyldig till den sin olämplighet till trots.
Samtidigt måste man kunna dra slutsatsen att hon krattat vägen väldigt bra för att råka illa ut.
Man kan bli våldtagen och vara offer. Men samtidigt ha betett sig väldigt olämpligt.
Och olämpligt har kvinnan uppfört sig på flera plan.
Punkt slut.
Vänligen.
Det bästa och mest sansade inlägget i tråden hittills.
Kan tillägga att jag tycker det borde finnas en pågående diskussion i samhället i stort om vad som är lämpligt betende när det gäller alla de olika sakerna som pratas om här. Inte bara i skolan utan också mer generellt.
Skillnaden mellan arbete och privat sfär.
Vad är passande klädsel, smink?
Vad är en passande attityd mot eleverna och andra arbetskamrater?
Ska en lärare ta selfies på jobbet? Ska en lärare ha sociala media över huvud taget?
Isf ska en lärares sociala media blanda jobb med privata inslag? Isf var går gränsen för hur mycket av sitt privatliv som man bör lämna ut?
Är det verkligen lämpligt att vika ut sitt liv och innersta tankar, utan att ens försöka anonymisera sig, på nätet när man dessutom har en arbetsroll att utföra?
Samt, naturligtvis, de problem som uppstår när kulturer möts, som har helt andra värderingar än den vi traditionellt är vana vid.
Det säger sig själv att när gränserna inte är tydligt definierade, så kommer någonting att behöva ge med sig.
Var går gränserna?
Vilka är reglerna?
Vad ska vara praxis?
Är inte detta värt att diskutera?
Måste tillägga att inget av det jag skrivit här ovan har någon inverkan på om jag tror att ett brott har begåtts eller inte. Det borde vi lita på att rättsväsendet reder ut.