2018-09-21, 14:56
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Exakt som det fetstilta även om miljön/kulturen också har en inverkan på hur många män det handlar om, men högst troligt en smärre påverkan på förhållandet mellan män och kvinnor (i vår faktiska tillvaro).

Det går såklart att diskutera en värld där det finns ett särskilt socialt och påtagligt tryck på att kvinnor ska vara våldsamma och dito som ska verka hämmande för män. I ett sådant relativt extremt läge så är det möjligt att utfallet blir det motsatta jämfört med idag. Även om det är bara hjärngympa så vore det intressant att höra din åsikt om hur utfallet skulle kunna förhålla sig i en sådan relativt extrem miljö.

Svårt att spekulera om eftersom könsskillnaden i våld är extremt robust tvärs genom alla kulturer. Det som varierar över tid och rum är den totala förekomsten av våld. Följer också samma mönster, kvinnors våld är i mycket högre grad riktad mot familjemedlemmar än vad mäns våld är. Det är ungefär 200 gånger vanligare att en man mördar en främling av samma kön än att en kvinna gör det. Du ser få uppgörelser i under världen mellan kvinnor. Det pekar på att de faktorer som minskar förekomsten av våld är könsneutrala faktorer eftersom både män och kvinnor blir mindre våldsamma. En stat som effektivt bestraffar våld och minskad konkurrens om resurser är nog två nyckelingredienser.

Hjernvasks avsnitt om våld tar upp en hel del intressanta aspekter:
https://www.youtube.com/watch?v=P2pRbPydPjA

Jag tror att det skulle bli extremt svårt att skapa ett samhälle där kvinnor använder mer våld, det skulle nog krävas lagar som gör det lagligt för kvinnor an använda våld mot vem som helst i vilken utsträckning de önskar medan det fortfarande skulle vara hårda straff för män som använder våld. Det är nog vad som krävs, kanske tom incitament för kvinnor att använda våld.
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-21 kl. 14:59.
Citera
2018-09-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej bara för att bilden visa överklass så har man även dokument kvar från borgaklass samt bönder från denna tid.

"bör"?

Mäns tårkanaler börjar vattnas oavsett tid och plats, vid sorg ex. detta är biologi för människan.
Huruvida man sen släpper fram tårar eller inte är däremot kultur/ normer

Nej, det är även situation.

Man bölar inte för att man blir orättvist behandlad i en fotbollsmatch. Det vet även tjejer...

Och att män odlar en feminin pimpinett stil i en viss tid / situation kan du ju inte plocka ur kontext som du gör.

Dokumentationen av borgarklass och bönder från denna tid måste vara sparsam du.

Clutching at straws...
Citera
2018-09-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag vet att många har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Men det är viktigt att kunna göra det för att förstå vissa samhälleliga problem. Det går inte att förneka att feministerna har rätt när de påpekar att de flesta sexförbrytare och våldsbrottslingar är män, det blir bara pinsamt när mansrättsaktivister förnekar den uppenbara verkligheten.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att evolutionen inte gjort alla män till våldsbrottslingar, men evolutionen är anledningen till att de flesta våldsbrottslingar är män.

Tycker Patrik Lindenfors förklarar det bra här

https://kvartal.se/artiklar/man-ar-kulturella-djur/

Det är inte, som feministerna påstår, att kulturen främjar mäns våldsamhet, det är tack vare kulturen så få män begår våldsbrott.

Fast inte helt det han skriver

"Vill vi förhindra våldtäkter och misogyni är det mer fruktbart att förstå situationsbundna och sociokulturella orsaksförhållanden än den rena biologin. Våldtäkter är vanligare i vissa situationer och sammanhang än andra, som till exempel i krigssituationer, gentemot redan utsatta kvinnor, eller när män tror sig berättigade till sex. Vill man förhindra våld och våldtäkter handlar det därför dels om att minimera denna typ av situationer men dels också om att förändra normer till att vara mer otillåtande till sådana beteenden."

dvs man måste ändra kulturen och normerna, exakt det feminismen och genusveteskapen säger.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-21 kl. 15:13.
Citera
2018-09-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är även situation.

Man bölar inte för att man blir orättvist behandlad i en fotbollsmatch. Det vet även tjejer...

Och att män odlar en feminin pimpinett stil i en viss tid / situation kan du ju inte plocka ur kontext som du gör.

Dokumentationen av borgarklass och bönder från denna tid måste vara sparsam du.

Clutching at straws...

Du har män som bölar pga sportsliga förluster, skulle tom våga hävda att just i den situationen så är manligt bölade mer vanligt än kvinnligt.
Citera
2018-09-21, 15:16
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Fas tite helt det ha skriver

"Vill vi förhindra våldtäkter och misogyni är det mer fruktbart att förstå situationsbundna och sociokulturella orsaksförhållanden än den rena biologin. Våldtäkter är vanligare i vissa situationer och sammanhang än andra, som till exempel i krigssituationer, gentemot redan utsatta kvinnor, eller när män tror sig berättigade till sex. Vill man förhindra våld och våldtäkter handlar det därför dels om att minimera denna typ av situationer men dels också om att förändra normer till att vara mer otillåtande till sådana beteenden."

dvs man måste ändra kulturen och normerna, exakt det feminismen och geusveteskapen säger.

Notera att han pratar om den totala nivån av sexuellt våld, inte det faktum att det är mest män som begår sexuellt våld, och han poängterar att det finns evolutionära orsaker till att det är så.

Hans huvudpoäng är att man måste förstå biologin för att förstå sexuellt våld. Alltså tvärtemot vad de biologiförnekande genusvetarna gör. Läs vad han faktiskt säger.

Citat:
Metoodebatten har rasat i månader – men den är ofullständig utan evolutionsbiologiska insikter om manlighet, våld och sexualitet. Ändå är det attitydförändringar som är avgörande för att bekämpa övergrepp. Det kräver att man tar hänsyn till kunskap om hur sexuellt våld varierar mellan olika länder, tider och situationer

Att utgå från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv är fruktlöst, helt meningslöst, det leder ingen vart. Man kommer inte förstå någonting.

Du kan ju läsa på hans personliga blogg vad han tycker om genusvetare:

http://blog.lindenfors.se/index.php/2017/10/24/birgitta-tullberg-2-januari-1952-6-oktober-2017/

Citat:
Sent kommer jag att glömma ett möte hon tog med mig på, till genusvetarna på Stockholms universitet. De hade arrangerat något de kallade ”Dialog med biologin” dit de bjudit in biologer som var intresserade av kön och könsroller. Birgitta öppnade med att beskriva ett misslyckat experiment från en israelisk kibbutz, där man uppfostrat män och kvinnor lika men där barnen ändå anammat traditionella könsroller när de växte upp. Detta, menade Birgitta, var i alla fall lite evidens för att könsroller delvis var medfödda – ett av få verkliga experiment som var utförda på frågan. Som diskussionsöppnare misslyckades detta spektakulärt. Det visade sig att ”dialog” inte var något genusvetarna haft i åtanke, utan de satte istället igång med en utskällning av Birgitta över att hon överhuvudtaget kunde tänka tanken att något i våra könsroller var medfött. Biologi, fick vi veta, hade inget förklaringsvärde inom genusvetenskapen. (Lite märkligt för mig att höra, som just höll på att doktorera på evolutionen av könsskillnader.)

Mitt eget agerande i denna situation är inget jag är stolt över, för jag blev närmast rädd över ilskan vi mötte – nästan chockad. Men Birgitta lät dem hållas och ledde dem – sokratiskt – in i motsägelse efter motsägelse. Visst är könsroller till stor del socialt konstruerade, men helt och hållet? Nej, evidensen håller inte för att hävda något sådant. Feminism, menade Birgitta, ligger inte nödvändigtvis i att utplåna könsroller, utan i att dessa inte ska spela någon roll för hur vi behandlas i samhället.

Genusvetenskap är en pseudovetenskap.
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-21 kl. 15:35.
Citera
2018-09-21, 15:37
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Jag tror att det skulle bli extremt svårt att skapa ett samhälle där kvinnor använder mer våld, det skulle nog krävas lagar som gör det lagligt för kvinnor an använda våld mot vem som helst i vilken utsträckning de önskar medan det fortfarande skulle vara hårda straff för män som använder våld. Det är nog vad som krävs, kanske tom incitament för kvinnor att använda våld.

Min gissning är att ett samhälle skulle kunna få en sådan utveckling (”jämställd” eller kvinnlig överrepresentation av våldsutveckling) i ett tänkt samhälle med extremt få män samtidigt som monogama normer upprätthålls. Låt säga att det går två kvinnor på varje man samtidigt som polygami utesluts. Då tänker jag mig att den intrasexuella konkurrensen hos män skulle mildras betänkligt samtidigt som den intesifieras hos kvinnor. Män lugnar ner sig en aning då det finns gott om kvinnor att ”tillgå”, medan kvinnorna blir frustrerade då en stor andel av dem misslyckas finna en partner.

Dock ren spekulation såklart.
Citera
2018-09-21, 15:40
Medlem
Citat:
Du har män som bölar pga sportsliga förluster, skulle tom våga hävda att just i den situationen så är manligt bölade mer vanligt än kvinnligt.

Ja, du hittar exempel bland överklassens primadonnor, knappast i korpfotbollen och intressant nog heller inte i damfotbollen.

Människor har mer eller mindre kontroll över våra känslor och de används bl a för att manipulera andra.

Den mänskliga verkligheten är extremt komplex att studera och det är naturligtvis extremt svårt att isolera enskilda parametrar som influerar dem.

Utan denna isolering blir studien som bäst tankeväckande.

Jag tror på solidaritet mellan könen för att bygga en framtid som är bättre även för kvinnor. Sedan får ni ha era menstruationer (biologiskt då) utan att det blir en hämsko på era liv.

Men kom inte och tjafsa om att jag inte gråter tillräckligt. Tjafsa inte om att jag som man saknar tillräcklig kontakt med mitt känsloliv.

Jag gråter när så påkallas.

punkt.
Citera
2018-09-21, 15:44
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Min gissning är att ett samhälle skulle kunna få en sådan utveckling (”jämställd” eller kvinnlig överrepresentation av våldsutveckling) i ett tänkt samhälle med extremt få män samtidigt som monogama normer upprätthålls. Låt säga att det går två kvinnor på varje man samtidigt som polygami utesluts. Då tänker jag mig att den intrasexuella konkurrensen hos män skulle mildras betänkligt samtidigt som den intesifieras hos kvinnor. Män lugnar ner sig en aning då det finns gott om kvinnor att ”tillgå”, medan kvinnorna blir frustrerade då en stor andel av dem misslyckas finna en partner.

Dock ren spekulation såklart.

Jo, det är nog möjligt, frågan är om det är möjligt att skapa ett samhälle med extremt få män samtidigt som monogama normer upprätthålls. Tror att det blir svårt att upprätthålla de normerna då. Studier visar att när det råder överskott på kvinnor så blir män mindre intresserade av monogama relationer, du ser inte samma effekt hos kvinnor vid ett överskott av män dock. Men visst, rent hypotetiskt tror jag också att det är vad som skulle krävas. Men praktiskt är det förmodligen ogenomförbart.

https://theconversation.com/mating-market-theory-the-math-of-one-night-stands-and-long-term-relationships-36104

Citat:
Two findings emerged from our analysis. First, if we simply look to differences between men and women, we find support for biological expectations. On average, men were more interested in uncommitted sexual relationships than women were.

But if we look to how the responses of men and women are influenced by the sex ratio, some interesting patterns emerged. When women were abundant, men were the cads we often expect them to be. They had many sexual partners, and yet still wanted more!

However, as the sex ratio became more male-biased, men’s interest in short-term relationships waned. In fact, in the communities with the most surplus men, men’s and women’s preferences were indistinguishable - both men and women desired long-term, committed relationships with a single partner.
Citera
2018-09-21, 16:16
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Svårt att spekulera om eftersom könsskillnaden i våld är extremt robust tvärs genom alla kulturer. Det som varierar över tid och rum är den totala förekomsten av våld. Följer också samma mönster, kvinnors våld är i mycket högre grad riktad mot familjemedlemmar än vad mäns våld är. Det är ungefär 200 gånger vanligare att en man mördar en främling av samma kön än att en kvinna gör det. Du ser få uppgörelser i under världen mellan kvinnor. Det pekar på att de faktorer som minskar förekomsten av våld är könsneutrala faktorer eftersom både män och kvinnor blir mindre våldsamma. En stat som effektivt bestraffar våld och minskad konkurrens om resurser är nog två nyckelingredienser.

Hjernvasks avsnitt om våld tar upp en hel del intressanta aspekter:
https://www.youtube.com/watch?v=P2pRbPydPjA

Tack för svar. Det finns dock inte så mycket att tillägga då jag håller med och vi ser på saken tillräckligt lika för att det inte ska skapa en friktion som motiverar diskussion.

Har sett Hjernvask och den var väldigt intressant. Mina studier kommer att omfatta mycket av det som tas upp. Kan glatt meddela att programmet håller sig väldigt brett och neutralt... mina farhågor till trots. Vi ska helt enkelt läsa den här boken: https://www.bokus.com/bok/9780077169848/psychology-the-science-of-mind-and-behaviour/ och göra det från pärm till pärm, i första skedet. Så ser det också ut i andra, tredje och fjärde skeendet, som vardera har motsvarande litteratur över ett mer specifikt område (en bok på åtskilliga kilon för vardera). Fjärde och sista skeendet berör socialpsykologi - så alltihop är helt enkelt fint uppdelat och separerat från varandra och litteraturen är oerhört övergripande. Vad man sedan tar till hjärtat av denna "pärm till pärm"-läsning och behöver/fokusera särkilt på/exponera sig själv för extra mycket... är helt och hållet upp till en själv - det finns inga uppgifter/utstakade seminarium och därmed inget sätt att styra kursen åt någotdera håll.

Distansutbildning is the shit. Är fantastiskt glad!
Citera
2018-09-21, 16:32
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Tack för svar. Det finns dock inte så mycket att tillägga då jag håller med och vi ser på saken tillräckligt lika för att det inte ska skapa en friktion som motiverar diskussion.

Har sett Hjernvask och den var väldigt intressant. Mina studier kommer att omfatta mycket av det som tas upp. Kan glatt meddela att programmet håller sig väldigt brett och neutralt... mina farhågor till trots. Vi ska helt enkelt läsa den här boken: https://www.bokus.com/bok/9780077169848/psychology-the-science-of-mind-and-behaviour/ och göra det från pärm till pärm, i första skedet. Så ser det också ut i andra, tredje och fjärde skeendet, som vardera har motsvarande litteratur över ett mer specifikt område (en bok på åtskilliga kilon för vardera). Fjärde och sista skeendet berör socialpsykologi - så alltihop är helt enkelt fint uppdelat och separerat från varandra och litteraturen är oerhört övergripande. Vad man sedan tar till hjärtat av denna "pärm till pärm"-läsning och behöver/fokusera särkilt på/exponera sig själv för extra mycket... är helt och hållet upp till en själv - det finns inga uppgifter/utstakade seminarium och därmed inget sätt att styra kursen åt någotdera håll.

Distansutbildning is the shit. Är fantastiskt glad!

Lycka till! Glöm inte att socialpsykologin har enorma problem med att replikera sina resultat så lite skepticism är att rekommendera. Tex stereotyphotet har visat sig inte hålla måttet.
Citera
2018-09-21, 16:36
Medlem
Citat:
Känns som en funktionell distinktion mellan biologi och kultur/normer, även om det inte säger någonting om eventuella könsskillnader så är distinktionen bra och även mätbar.

Det borde finnas studier.

Visst gör det det.

Exempelvis, och tvärtemot vad som ibland hävdas som förklaring till skillnaderna rörande just gråtbenägenhet och kön, att skillnaden kan bero på att män känner sig mer pressade att hålla tillbaka tårarna, så fann man i följande forskning att det rakt motsatta är fallet; att män generellt är mindre benägna att skämmas över att gråta än kvinnor, och trots detta så gråter kvinnor mer än dubbelt så mycket som män;
Citat:
Women will cry 4,680 times over their adult lifetime — more than twice as much as men, a study has found.

Sad TV shows or books, tiredness and arguments with their partner mean the average woman will cry six times a month — or 72 times a year.

In comparison, men will shed a tear just three times a month.

But the study, by the makers of eyedrop Hycosan Fresh, found men are less embarrassed about crying in front of others, with four in 10 claiming they wouldn’t be bothered about shedding a tear in public compared to just a third of women.

En så kallad poll involverande 3 000 individer fann även att;
Citat:
Women spend the equivalent of 16 months of their lives crying, according to a new poll.
7:00AM BST 12 Aug 2009
Researchers found that between birth and the age of 78 a woman will cry for more than 12,000 hours, for reasons including hunger as a baby to falling out with a partner when older.

During their first year they will shed tears for three hours a day when they need changing, feeding or entertaining.

When they grow older, teenage girls cry for approximately 2 hours and 13 minutes a week and by their mid 20s they will cry for as much as 2.24 hours a week after falling out with their partner, watching a soppy film or losing a loved one.
https://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/6013010/Women-cry-for-16-months-of-their-lives.html

Även rörande personer som genomgår hormonbehandling för att byta kön har man sedan länge varit medveten om de markanta känsloförändringar som inträffar hos dessa redan tämligen tidigt efter initierad hormonbehandling och som därefter kvarstår, men har nu även dokumenterat tydliga neurobiologiska faktorer till grund för detta;
Citat:
Sex Change Hormonal Treatments Alter Brain Chemistry Reports new study in Biological Psychiatry

(...)

Researchers at the Medical University of Vienna, led by senior authors Dr. Siegfried Kasper and Dr. Rupert Lanzenberger, show that administration of the male hormone testosterone in female-to-male transsexuals raises brain levels of SERT, the protein that transports the chemical messenger serotonin into nerve cells.

In contrast, male-to-female transsexuals who received a testosterone blocker and the female hormone estrogen showed decreased levels of this protein in the brain.

SERT plays an important role in the treatment of mood and anxiety disorders, as many common antidepressants, such as Prozac, block its activity by inhibiting serotonin reuptake. In addition, some genetics studies have suggested that higher levels of serotonin transporter may increase resilience to stress and reduce risk for stress and mood disorders.

Because women are twice as likely to be diagnosed with depression as men, these changes in the levels of SERT are consistent with the increased risk for mood and anxiety disorders in females relative to males.

Lanzenberger added, “These results may explain why testosterone improves symptoms in some forms of depression. Our study also increases our knowledge on the role of sex hormones in sex differences of mood disorders.”

Overall, these findings suggest that when people switch from female to male, their biology changes in a way that is consistent with a reduced risk for mood and anxiety disorders, whereas the reverse happens when males switch to females.

“This study is the first to show changes in brain chemistry associated with the hormonal treatments administered in the sex change process,” said Dr. John Krystal, Editor of Biological Psychiatry. “It provides new insight into the ways that the hormonal differences between men and women influence mood and the risk for mood disorders.”
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151008110522.htm

Samt en samling exempel med personliga upplevelser beträffande just gråtbenägenhet efter påbörjad hormonbehandling: https://www.transgenderpulse.com/forums/topic/51932-crying-on-estrogen/

https://www.reddit.com/r/asktransgender/comments/3mu98e/crying_and_hrt_estrogen_whats_the_consensus/

Ett exempel i form av en kvinna-till-man transsexuells upplevelser efter påbörjad hormonbehandling, som berättar;
Citat:
After several months of being on T, the mood swings calmed down. Long term, they’ve pretty much disappeared except for extenuating circumstances. One of the most significant changes for me is that in order to “vent” my emotions it has become imperative for me long term to participate in routine intense physical exercise like HIIT and weightlifting. Before I went on testosterone I was very emotional and very prone to losing patience and blowing up. This was unfortunate because for many years I worked in electronics repair and found myself doing tedious repair tasks. Pre-T, I would get frustrated with tasks like this and sometimes break or throw what I was fixing. In those moments I was so consumed by rage that I could not walk away. Now, when I work on a tedious task and I start to get frustrated I am able to walk away. Whenever I am angry at all now, I am able to walk away and take a breather. Part of this is an emotional change in which I am generally less obsessive about things. While exercise may be helping this, I have been routinely active throughout my life and still experienced “rage-like” reactions — it has been being on testosterone that has primarily moderated this.

The other significant difference I have noticed is the difficulty in crying. This is not placebo effect, it’s real. There have been numerous times that I felt “emotional” since being on T but have felt that my emotions hadn’t added up to the ability to cry. When describing this to friends I liken it to an “emotional bucket”. My emotional bucket has changed such that it seems daily events add to the bucket but there is never that “last drop” that drips into it causing it to overflow and for tears to come. This is what makes it imperative for me to work out — while the tears come less easily I am able to reduce anxiety and the effects of this through exercise.

Samt, upplevelsen hos en annan transkille om vad vederbörande upplever vara nackdelarna med testosteronbehandlingen;
Citat:
Downsides Post-T: significantly harder to cry, I badly want to, because I feel it would help me to relieve stress.

Bägge tagna från: https://www.quora.com/FtM-How-much-of-an-effect-did-Testosterone-have-on-your-mental-emotional-health-when-you-started-HRT

Avslutningsvis finns det även en bok skriven av dr. William H. Frey II, biokemist och farmakolog, som heter Crying: The Mystery of Tears.

Med vänliga hälsningar/
Citera
2018-09-21, 16:41
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Det har man fortfarande i vissa delar i välden.
För att man kopplar gråt till kvinnor. man kunde likväl koppla det till män och vi skulle ha manliga gråtare som låtsas grät floder vid begravningar.

men nu ha vi en väl spridd bild av att kvinnor är de som står för känslorna, och män får gråta i det privata istället.
Det var ett jävla tjat om gråt! Är man vid någorlunda sunt förnuft, har framförhållning och inte håller på med att måla upp stora förväntningar är det ytterst sällan som man behöver gråta. Kvinnor är ju som barn bölar vid motgång och förväntningar som kommer på skam, och som om det inte vore nog fanns det förr någonting som kallades gråterskor. Dessa sprang på alla möjliga begravningar, sådana som det inte ens hade någon koppling till bara för att sitta att böla kyrkan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in