2018-09-21, 10:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Grattis! Du hann före cornu 😊

https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/mer-prissankningar-10-15-i-hammarby.html?m=1
Nu kan jag bocka av det från min bucket list.

Lite statistik från SvD via DI och Booli:
Citat:
Mellan den 19 mars och den 19 september i år har priserna sänkts på 11,2 procent av nybyggda lägenheter i Stockholm. Detta kan jämföras med 2,8 procent samma period förra året, skriver SvD. För hela landet är siffrorna 7,2 respektive 2,2 procent, skriver SvD. Det är de högsta siffrorna av prissänkta nyproducerade lägenheter sedan Booli började samla in nyproduktionsstatistik 2012, uppger sajten för DI.
2018-09-21, 12:21
Medlem
Ingen utbudsbomb denna fredag. Mindre volymer kanske är det nya? 8000 till salu i Stockholm. Stort mörkertal på nyproduktion såklart.
2018-09-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Ingen utbudsbomb denna fredag. Mindre volymer kanske är det nya? 8000 till salu i Stockholm. Stort mörkertal på nyproduktion såklart.

Jag har upplevt att om man tittar på en nypruduktionsobjekt på Hemnet och klickar sig vidare in på utvecklarens sida med info etc, kan man se många likadana lägenheter till som erbjuds.
Dessa lägenheter har inte en egen plats på hemnet.

Det visas köpta, förhandsbokade?? samt till salu i listor.

Vad upplever ni?
2018-09-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Jag har upplevt att om man tittar på en nypruduktionsobjekt på Hemnet och klickar sig vidare in på utvecklarens sida med info etc, kan man se många likadana lägenheter till som erbjuds.
Dessa lägenheter har inte en egen plats på hemnet.

Det visas köpta, förhandsbokade?? samt till salu i listor.

Vad upplever ni?
Max 5 bostäder listas per projekt på hemnet. Så siffran man ser där underskattar egentliga utbudet.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FMichaelGra hn1%2Fstatus%2F1039868951612805121

För hela landet rör det sig om typ 5 000 fler lägenhet än siffran på Hemnet.
2018-09-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Roligt uttryck - ”marknadsanpassat”. Vilken marknad? För att bo i en 1:a på 34 kvm ska du putta in 390 000kr och ha en inkomst på över 40 000 kr i månaden.

För en liten 2:a på 40 kvm ska du stoppa in 475 000 kr och ha en inkomst på nästan 50 000kr i månaden.

Jag ser inte deras marknad alls faktiskt. Är människor verkligen så ofantligt sjuka uppe i Stockholm att de går på det här bedrägeriet?

En 1:a är väl i första hand tänkt för en person, och en ung person. Hur ser lönerna ut i Stockholm? Hur många unga ensamstående finns det med kapitalstarka föräldrar och inkomster på över 40 000 i månaden? Marknaden borde vara mättad för länge sedan. Eller kryllar Stockholm av unga höginkomsttagare? Min analys är att det byggs i fel sorts segment.
2018-09-21, 14:45
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En 1:a är väl i första hand tänkt för en person, och en ung person. Hur ser lönerna ut i Stockholm? Hur många unga ensamstående finns det med kapitalstarka föräldrar och inkomster på över 40 000 i månaden? Marknaden borde vara mättad för länge sedan. Eller kryllar Stockholm av unga höginkomsttagare? Min analys är att det byggs i fel sorts segment.

Jag skulle säga att det finns ganska många unga höginkomsttagare i Stockholm. Jag är själv mellan 30-35 och jobbar med IT i Stockholm, jag känner väldigt få som tjänar under 50k, de flesta rör sig i spannet 50-60k.

Löneklättring enligt nedan är inte ovanlig:
- Ingångsjobb på 28k
- Jobba 2-3 år, med erfarenheten kan du utan problem begära 40k
- Jobba 1 år, byt igen, 50k

Vad gäller ettor i Stockholm så måste man ha i åtanke att många lever ett liv där man knappt spenderar tid i bostaden, all tid spenderas på jobb, restauranger och uteställen. Det man betalar för är en sovplats i stan så att man har gångavstånd till jobb och uteliv. Många vill ha det ni kallar "skolåda", de vill inte ha något större att behöva ta hand om.
2018-09-21, 14:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Så är det. En ineffektiv marknad där alla trängs där marginalerna är som högst. Man snart kommer rätt segment kunna flytta in iallafall.
2018-09-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Jag skulle säga att det finns ganska många unga höginkomsttagare i Stockholm. Jag är själv mellan 30-35 och jobbar med IT i Stockholm, jag känner väldigt få som tjänar under 50k, de flesta rör sig i spannet 50-60k.

- Ingångsjobb på 28k

Vad gäller ettor i Stockholm så måste man ha i åtanke att många lever ett liv där man knappt spenderar tid i bostaden, all tid spenderas på jobb, restauranger och uteställen. Det man betalar för är en sovplats i stan så att man har gångavstånd till jobb och uteliv. Många vill ha det ni kallar "skolåda", de vill inte ha något större att behöva ta hand om.

Allra senast när man skaffar barn kommer man vilja flytta till större. Så det handlar ändå om ett litet segment. Högutbildade 25-35 år.
2018-09-21, 15:04
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Allra senast när man skaffar barn kommer man vilja flytta till större. Så det handlar ändå om ett litet segment. Högutbildade 25-35 år.

Det kommer alltid finnas folk på tur när dessa vill flytta som håller uppe priset. Jag tror att det alltid kommer finnas kapitalstarka höginkomsttagare som kommer vilja betala dyrt för ettorna i innerstan.

Däremot tror jag att man har man missbedömt övriga marknaden för ettor, tror det finns väldigt få som vill betala 2msek för ettorna i exempelvis barkabystaden och älvsjö.
2018-09-21, 15:26
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Det kommer alltid finnas folk på tur när dessa vill flytta som håller uppe priset. Jag tror att det alltid kommer finnas kapitalstarka höginkomsttagare som kommer vilja betala dyrt för ettorna i innerstan.

Däremot tror jag att man har man missbedömt övriga marknaden för ettor, tror det finns väldigt få som vill betala 2msek för ettorna i exempelvis barkabystaden och älvsjö.

Förstår din tro men håller inte med dig. Stockholm växer inte i den åldersgruppen så det kommer inte fyllas på av den gruppen i samma grad som det tidigare gjorts och särskilt inte i den grad som det byggts i den prisklassen. Detta visade jag i statistik några sidor bak.
2018-09-21, 15:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det finns rätt många där föräldrar stöttar. Det finns också många höginkomsttagare. Eftersom det bara är höginkomsttagare som har råd så blir det en självuppfyllande profetia.

Man inte vara så ung för att vara singel heller. Någon som precis uppfyller dessa krav kommer ju inte ha råd med en dyrare lägenhet. Oavsett ålder. Fast det finns ju rätt många ettor redan innan också. Så småningom blir marknaden mättad.

Frågan är förstås om det finns tillräckligt många singlar som uppfyller villkoren.

Vilket segment är det du tycker de borde bygga åt? Finns det ett annat segment dom är mer lukrativt?
2018-09-21, 15:36
Medlem
Citat:

- Ingångsjobb på 28k

Man är inte "ung" om man är 35 år. Och vilken 35 åring springer runt och letar efter en 1:a?

För övrigt är det bara att kolla på lönebilden i Stockholm år 2017.
Den reflekterar inte att majoriteten i 30-35 års åldern tjänar 50-60 tkr/månad.

I princip är det du säger att man i 25 års åldern tjänar 40tkr/månad och i 26-27 års åldern 50-60tkr/månad. Det stämmer tyvärr inte överens med verkligheten. Finns knappt någon(ytterst få) under 30 i hela Sverige som tjänar över 50tkr/månad. Likadant med 30-35 åringar som tjänar 60tkr/månad.

https://buffert.se/loner-i-sverige/ - Medellönen i Stockholm 2017 är 340tkr. = 28,33 tkr/månad.

Edit: Att du ens debatterar det? Det är allmänt känt att lönerna inte har hängt med i samma takt som bostadspriserna har stigit. Om de skulle gjort det skulle vi ha dubblat våra löner på ett par år.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-21 kl. 15:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in