Äntligen såg jag
Hereditary efter hyllningar från alla möjliga håll. En ny överskattad film med teletubbes-nivå på skräcken, tänkte jag. Oj så fel jag hade. Hereditary kan inte läggas i samma fack som Conjuring och allt vad skiten heter nu för tiden. Det här var en riktig skräckfilm, som snarare påminde om Polanski-skräck än dagens jump scares. Imponerande skådespel, fin regi, ännu finare kameraarbete, och helt sinnessjukt fint ljud. Slutet gillade jag inte riktigt, även om jag köper det.
Förutom slutet var hela filmen otroligt bra. Jag hade gärna sett två timmar till av den. Kanske den absolut bästa skräckfilmen från USA under 2000-talet.
9/10!
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaxxon
Jag är nog ganska ensam om att gilla hela fränschajsen på nivån 6/10. Har iofs. inte sett om någon av rullarna, vilket kanske säger sitt.. Konceptet är bättre än filmerna. Fast på bakissöndag vankas The First Purge, ta mig fan.
Jag kan bara hålla med dig. Visst att filmerna i sig inte är mästerverk, men sämre än annan amerikansk 10-talsskräck är det inte. Konceptet är fantastiskt. Sedan borde de kanske stannat efter en film, men fan, jag följer nog ditt exempel och kollar på den fjärde en bakissöndag. Konceptet håller än.