2018-07-08, 00:50
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Opiater/opioider är jävligt bra mot ångest. Brukar ta oxycontin eller om jag fått tag i subutex så brukar det fungera bra. Men har man missbruksproblem, så bör man hålla sig borta från dem då det kan leda till att man fastnar i missbruk och då mår man bara ännu sämre.

Jag tycker det är bra att varva i bland beso och ibland oftast sub. Lättare för mig att hålla det på en normal nivå. Benso tenderar att man sopar i sig skiten för snabbt
Citera
2018-07-08, 02:49
Medlem
Har du prövat tramadol? tror inte det är många som tar det mot depp/ångest men jag får en självförtroende höjande kick samt tar bort ångest. Den fungerar dessutom för mig i långa perioder utan att behöva höja dosen. Men verkar fungera olika för alla. Jag är iaf glad att jag hittat min favorit.
Citera
2018-07-09, 00:52
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag tycker det är bra att varva i bland beso och ibland oftast sub. Lättare för mig att hålla det på en normal nivå. Benso tenderar att man sopar i sig skiten för snabbt
Jo, precis jag håller mig mest till oxy och försöker att inte ta för mycket utan bara tar några mg för att hålla mig på banan. Sällan som jag tar bens och sub nu för tiden. Jag gillar kanske subutex lite för mycket. Och benso har ju den tendensen som du skriver att man käkar i sig för många på en gång.
Citera
2018-07-11, 14:10
Medlem
KastaMasks avatar
Att vara beroende av opioider kan vara ett rent helvete, men för vissa där inte andra mediciner biter så kan subutex vara ett alternativ för att leva något som kan likna ett normalt liv... Men då bör du gå till en läkare och få det den vägen.

Det är viktigt som fan att du håller dig till samma dos (less is more! 0,25-1mg räcker), ej återdoserar och ALDRIG tar i syfte att bli hög om det ska fungera så länge som möjligt. Även viktigt att trappa ner självmant enligt schema regelbundet och ta en och annan avdag för att hålla tolerans nere. Effekten försvinner som bekant och du kommer få mer problem ju mer pengar och tid som går till att jaga.

Även om Subben i sig gör att du mår bättre så är det alltid svårt att leva med ett illegalt missbruk, oavsett drog. Lögner, rationaliseringar, döende känsloliv, pengajakt och oplanerade avtändningar gör ens liv svårt helt enkelt. Man har några extra liv när det kommer till att fysiskt beroende. Det är inte så illa den första gången du kliver av, men det kommer garanterat att bli värre för varje gång. Viktigt att inte jämföra sig med andra. Lätt att tro att man ej har ett problem bara för att Horsar-Steffe har det mycket värre. Var ärlig med hur det påverkar dig, både positivt och negativt.

Självmedicinering är sällan rätt väg att gå och jag har sett otroligt många förstöra sina liv (mig själv inkluderad) i jakten på att må bra. Det går att få det att fungera relativt "bra", men det kommer att kosta dig, på ett sätt eller annat.
Senast redigerad av KastaMask 2018-07-11 kl. 14:22.
Citera
2018-07-18, 13:52
Medlem
wgets avatar
Som de flesta sagt så är det sällan en bra idé att självmedicinera opioider. Vad är tanken i slutändan, ta sub resten av livet? Eller få en sinnessjuk avtändning efter xx antal år?
En fördel jag ser med just sub är att halveringstiden är så pass lång vilket gör att återdosering inte behöver ske lika ofta vilket skapar mindre beroendepotential men det kommer du nog åka på ändå om du tar det varje dag.

Nu känner jag inte till din sjukdom, men det är inte möjligt att börja med antidepressiva (SSRI)?
Eller än lättare opioid som kratom?
Citera
2018-09-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Sub används för att slippa återfall på opioider, även som buprenorfin.

På 8 veckor så kan du hinna bli både fysiskt och psykiskt beroende av bens. Förmodligen mycket kortare än 8v kan leda till psykiskt beroende. Det beror på din personlighet(beroende eller ej), vilken bens, dos och hur många gånger per dag men 4 st alprazolam 1mg per dag hade gjort dig torsk rätt kvickt enligt det jag märkt på de flesta xknaprare. På 8veckor hinner det ske förändringar i hjärnan som leder till rebound symptom på både psykiska och fysiska planet(abstinens, fysiskt beroende).

Sub funkar bra som medicin mot depression/ångest om det är utskrivet och tas som det ska (dvs inget snortande eller andra RoA än det angivna på förpackningen).

Att ta det man köper på gatan, ja i längden kommer din sk. depression och ångest som du haft innan subben kännas väldigt mild och du kommer må riktigt dåligt, och önska att du inte börjat. Förutom när du lyckas att fixa subben, då blir du normal ett tag. Så langare på gatan kommer bestämma ifall du ska må normalt. Vad ska du göra när det blir torka på det, tillverka 😏?

Kratom är likt, mildare men lämpar sig mer till självmedicinering utan recept så det går att beställa på nätet. Går att bli beroende utav det också men kanske inte lika hårt.

Folk som föreslår lyrica eller benso istället vet inte vad de snackar om. Har man själv haft ett beroende till dessa substanser eller sett andra vara beroende, då vet man att det är värre än buprenorfin, både hur pass beroende man blir, hur illa abstinensen är och dessutom så blir du väldigt korkad av benso och lyrica, minnet och den kognitiva förmågan tar stryk. Abstinensen utav dem kan döda dig, har för mig att sub inte kan det.

Buprenorfin är egentligen inte så "tungt" om man jämför med andra opioider såsom morfin, heroin, fentanyl, oxymorfon, metadon.
Och ett bensoberoende(som man blir i 98% av fallen med ett medicinskt bruk dagligen) brukar ofta vara mer problematiskt, lyrica likaså. Visst det kanske funkar några veckor eller månader med lågsdos medicinering. Men ingen bensoknaprare jag känner till har hållit sig till medicinska doser om de tagit dagligen, utan det ökar tills de behöver 5-10x om inte mer för att få minimal ångestdämpning. Oftast brukar dessa också vara rätt förvirrade (småflöddrade) och när de inte har benso vara riktigt förstörda, med riktigt vidriga abstinenser. Och ep-anfall pga abstinens har jag sett många få efter bara några få månaders knaprande.

Jag har använt benso och lyrica utskrivet ett bra tag, och även medicinska doser ledde till abstinenser, beroende, toleransökning och sämre mående i längden. Rekommenderar helt klart buprenorfin(om inte kratom eller något annat mildare hjälper) om du har bra tillgång och pengar (men ett program/läkare som skriver ut är mest hållbart i längden).
jAG HAR ÄTIT 2MG FLUNITRAZEPAM OCH 2MG IKTTORIVIL PER DAG I 8 VECKORETT FLEWRTAL TILLFÄLLEN OCH HAR ALDRIG KÄNNT NÅTT ÖVHT EFTER JAG SLUTAT. DET KANSKE ÄR OLIKA FÖR PERSON TILL PERSON MEN JAG BLIR INTE ABSTINENT.kan tillägga att det hänt lite då och då att man fått tag på mer än vad jag har utskrivet men ändå. ingen abstinens kan vara utan alla mina mediciner(medikinet 120mg,temgesic 1.2mg 7.5mg imovane och ibland flunitra/ikto 2mg utan att känna nånting. eller jo sj'älvklart blir jag rastlös och okoncentrerad men det är ju min adhd diagnos.så var det innan jag testade droger första gången
Senast redigerad av Stoned.com 2018-09-15 kl. 01:17.
Citera
2018-09-15, 03:36
Medlem
Buprenorfin fungerar ypperligt som ett vardagligt dopingpreparat men för hjärnan, det är så jag och många fler med mig upplever dem.

Man tål kyla bättre, ens smärtuthållighet går upp så du klarar av diverse jobb med mycket mer finess.

Det som är riktigt riktigt bra med just Buprenorfin/Subutex är att ens tolerans kommer inte öka nämnvärt, ALLS.

Jag vet folk som en vecka går på 16mg om dagen och sedan helt går till 2-4mg om dagen UTAN problem. Så håller man på samma dos så kommer man där stanna till skillnad från andra opioider som Tramadol, morfin, ketogan, kodein, heroin, fentanyl etc.

Och det har ett tak så att överdosera till en dödlig utgång på enbart Bupe är extremt ovanligt och svårt att utföra.

Det negativa är att man blir lätt beroende men det går att mitigera väldigt enkelt genom att hålla doserna stadiga och inte gå från ens doseringar för mkt.

SÅ det beror HELT på vad man vill med sin medicinering och hur man planerat framtiden och hur man mår på Bupe.

Nu låter det som jag prisar Buprenorfin till skyarna men det är faktiskt den ända opioid som faktiskt är säker att använda och inte är så hemsk och dödlig som alla andra är.
Den går att fungera på livet ut!
Citera
2018-09-20, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned.com
jAG HAR ÄTIT 2MG FLUNITRAZEPAM OCH 2MG IKTTORIVIL PER DAG I 8 VECKORETT FLEWRTAL TILLFÄLLEN OCH HAR ALDRIG KÄNNT NÅTT ÖVHT EFTER JAG SLUTAT. DET KANSKE ÄR OLIKA FÖR PERSON TILL PERSON MEN JAG BLIR INTE ABSTINENT.kan tillägga att det hänt lite då och då att man fått tag på mer än vad jag har utskrivet men ändå. ingen abstinens kan vara utan alla mina mediciner(medikinet 120mg,temgesic 1.2mg 7.5mg imovane och ibland flunitra/ikto 2mg utan att känna nånting. eller jo sj'älvklart blir jag rastlös och okoncentrerad men det är ju min adhd diagnos.så var det innan jag testade droger första gången

Bara för man klarat sig undan ett antal tillfällen så betyder inte det alltid... Individuellt ja, men försiktig och sunt förnuft gäller väl likväl? Capslock behövs inte förresten, vi kan läsa ändå! Knappt...
Citera
2018-09-21, 02:06
Medlem
Tycker du inte ska ta opiatvägen för att hantera ett redan dåligt humör. Det är det sämsta beroendet man kan ha och jävligt svårt att hantera. Finns mycket bättre alternativ där du slipper sälja din själ.
Citera
2018-09-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned.com

Det där är ett oerfört farligt och destruktivt sätt att tänka mannen.
Du ser det bara inte på samma sätt som en som varit där och kanske delvis är där själv ser det.
Jag har varit i det landet, jag har sätt vad man bör se och även sätt vad man inte vill se.
Alla turistfällor, if you will.

Att tro att man står över eller har kommit på något klyftigt vis att enbart mjölka knarket på dess positiva egenskaper, att dom negativa - dom mitigerar jag iväg på annat sätt ELLER så kanske dom inte ens finns där FÖR MIG.

Jag kan lova dig mer än något annat att DU kommer åka på jobbiga, jobbiga tider om du inte blir mer ödmjuk inför det där. Det är så det här spelet är spelat, reglerna ändras inte, dom är förutbestämda sedan lång tid tillbaka av krafter vi inte kan förstå oss på.

Men du kommer inte ta åt dig av vad jag skriver, vem är jag i det stora.
Men nu har du fått ett svar från mig vad du gör med den informationen är helt upp till dig.
Citera
2018-09-27, 13:26
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Tycker du inte ska ta opiatvägen för att hantera ett redan dåligt humör. Det är det sämsta beroendet man kan ha och jävligt svårt att hantera. Finns mycket bättre alternativ där du slipper sälja din själ.

Håller med, hamnade tyvärr också i självmedicinerings-loopen av ungefär samma anledning som TS och det höll på att förstöra resten av det lilla liv jag hade. Nu har jag lyckats ta mig ur det som tur är men FÖRSÖK hitta något annat än opiater för det slutar aldrig väl. Rena turen att jag har något kvar, kan man säga.

Man ska aldrig knarka för att man mår dåligt!
Citera
2018-09-28, 15:56
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har sen ca. 10 år tillbaka en hjärnskada som bla. ger mig kraftig ångest och ytterst lite lyckokänslor (24/7). Har genom åren testat massor med medicin som för det mesta bara gjort mig sämre eller noll effekt, undantaget är benso som jag nu genomlidit ett rent helvete för att bli av med, och mår 4 månader senare bara sämre o sämre Börjat få sjuka hallisar på flera timmar när jag åker till lala-land, och bens har iprincip slutat funka och jag är trött på att va så avstängd.
Jag har tidigare använt Sub i perioder upp till ett halvår för att få ner toleransen på bens, har då märkt att jag har mått betydligt bättre, har också haft minimala utsättningsproblem när tabbarna tagit slut, har inte 'knarkat' på dom, bara tagit så jag kan stå ut med livet.

Snubblade på nån studie där Sub användes
effektivt mot ångerst/Depp, och den har ju i gämförelse mot psykofarmaka mm. minimala biverkningar.

Så min fråga är om någon här använder/får det utskrivet mot ånger/Depp utan att ha en historia av opi-missbruk, och om det funkar i längden?

Ursäkta om tråden ligger fel, men tror det finns mer erfarenhet här än på psykofarmakaforat.

MVH. Mycket tacksam för konstruktiva svar! (är så trasig nu så självmord ligger inte långt borta)
(Hjärnskadan har jag fått av malariamedicinen Lariam, skadan kallas Quinism och är helt främmande för svenska vården, finns dessutom ingen känd bot mot det i dagsläget)

Missbrukade sub innan jag trillade dit på jonket. Där och då tyckte jag nog att det hjälpte mig mot min ångest.
Spola fram 7-8 år av heroinmissbruk.
Nu har jag gått i programmet i ganska exakt ett år och är det något jag saknar är det att det inte hjälper ett dugg mot min ångest.
Metadon däremot ska hjälpa bättre mot detta men det finns också betydligt fler nackdelar med metadon i form av bieffekter etc.

Utifrån min erfarenhet hjälpte sub när jag missbrukade det, och då endast en kortare period i början av missbruket medan nu när jag går på det i kontrollerad form har det väldigt lite till noll verkan mot min ångest men det finns säkert andra som upplever det annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in