2018-09-16, 12:33
Medlem
Snart dags för inryck för min del. Någon som har koll på vad som behöver packas?
Har packat ned följande:

Schampo + tvål
Ipren
Plåster
Nässpray
Öronproppar
Pincett
Nagelklippare
rakapparat
tandborste + tandkräm
deoderant

Löparskor
4 x t-shirts
8 x kalsonger
4 x strumpor
1 x handduk
armbandsur

Körkort
ID-kort
vaccinationskort (för TBE)
antagningsbesked

Pennor
anteckningsblock

Är det något som saknas?
Senast redigerad av Glaspannan 2018-09-16 kl. 12:39.
Citera
2018-09-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Snart dags för inryck för min del. Någon som har koll på vad som behöver packas?
Har packat ned följande:

Schampo + tvål
Ipren
Plåster
Nässpray
Öronproppar
Pincett
Nagelklippare
rakapparat
tandborste + tandkräm
deoderant

Löparskor
4 x t-shirts
8 x kalsonger
4 x strumpor
1 x handduk
armbandsur

Körkort
ID-kort
antagningsbesked

Pennor
anteckningsblock

Är det något som saknas?
Räcker det med det digitala antagningsbeslutet? Osäker om jag har det i pappersform
Citera
2018-09-16, 15:38
Avslutad
Citat:
Har packat ned följande:

Schampo + tvål
Ipren
Plåster
Nässpray
Öronproppar
Pincett
Nagelklippare
rakapparat
tandborste + tandkräm
deoderant

Löparskor
4 x t-shirts
8 x kalsonger
4 x strumpor
1 x handduk
armbandsur

Körkort
ID-kort
antagningsbesked

Pennor
anteckningsblock

Är det något som saknas?

Behöver man så mycket kläder mig sig verkligen?
Citera
2018-09-16, 16:19
Medlem
Citat:
Har packat ned följande:

Schampo + tvål
Ipren
Plåster
Nässpray
Öronproppar
Pincett
Nagelklippare
rakapparat
tandborste + tandkräm
deoderant

Löparskor
4 x t-shirts
8 x kalsonger
4 x strumpor
1 x handduk
armbandsur

Körkort
ID-kort
antagningsbesked

Pennor
anteckningsblock

Är det något som saknas?

Du kommer inte att behöva så mycket civila kläder, för min del räcker det med ca 3 kalsonger o strumpor, t shirt, träningsbyxor samt en hoodie. Sen är ett hett tips är att ta med lite godis och bars.
Lycka till!
Citera
2018-09-17, 17:39
Medlem
Citat:
Har packat ned följande:

Schampo + tvål
Ipren
Plåster
Nässpray
Öronproppar
Pincett
Nagelklippare
rakapparat
tandborste + tandkräm
deoderant

Löparskor
4 x t-shirts
8 x kalsonger
4 x strumpor
1 x handduk

armbandsur

Körkort
ID-kort
antagningsbesked

Pennor
anteckningsblock

Är det något som saknas?

Det fetmarkerade kan du lämna hemma. Ett par extra kalsonger och strumpor räcker för att ha när du ska hem. Du lär ändå inte ha särskilt mycket tid att glida runt i civila kläder första tiden. Handduk får du också. Lycka till!
Citera
2018-09-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Tror ni man kan göra GMU om man är undervikt? Rätt bra kondition men lång och skämmigt smal.

Tänker man borde ju gå upp lite utav träningen man får där.

Definitivt, man bör ha i åtanke att man kommer bära lika mycket som andra och det kommer märkas att man saknar några kilo muskler. Men jag vet folk på 1.8 meter som gjort GU och vägt kanske 64-66 kg när de ryckt in.
Citera
2018-09-18, 23:34
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanz34
Definitivt, man bör ha i åtanke att man kommer bära lika mycket som andra och det kommer märkas att man saknar några kilo muskler. Men jag vet folk på 1.8 meter som gjort GU och vägt kanske 64-66 kg när de ryckt in.

Jo det är sant. Ty, fick svar av Försvarsmakten med dom sa att man behövde att ett BMI mellan 17-35. Sen kunna klara testerna och sådant.

Känner du till om de gick upp något efter GMU?
Citera
2018-09-20, 16:41
Medlem
Utbildningsstarter för 2019 är alltså släppt. Är det viktigt att vara snabbt ute och ansöka eller kan man ta det lite lugnt?

Undrar även hur det är om man gör grundutbildningen långt från hemmet? Om jag förstått rätt så har man hemresor osv (helger?), men vart tar man vägen om man väljer att strunta i det då det är en bra bit att åka?

Tack på förhand
Senast redigerad av der06 2018-09-20 kl. 17:21.
Citera
2018-09-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av der06
Utbildningsstarter för 2019 är alltså släppt. Är det viktigt att vara snabbt ute och ansöka eller kan man ta det lite lugnt?

Undrar även hur det är om man gör grundutbildningen långt från hemmet? Om jag förstått rätt så har man hemresor osv (helger?), men vart tar man vägen om man väljer att strunta i det då det är en bra bit att åka?

Tack på förhand
När jag mönstrade 2014 så var det först till kvarn till majoriteten av befattningarna, så jag hade sökt så fort som möjligt. Men beror på vad för typ av befattning du söker, vissa är ju mer populära än andra

Det är hemresor nästan varje helg. Vill du inte åka hem brukar det inte vara några problem att stanna på logementet du bor på till vardags.
Citera
2018-09-20, 22:10
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Du kommer att få en preliminär befattning när du mönstrar, du kommer efter detta jämföras med alla andra som har fått samma befattning under samma period och då plockas de bäst lämpade ut.

Jag skulle gissa mig till att när man mönstrar inte spelar så stor roll längre. De som är födda 2000 som mönstrar via plikt mönstrar ju mellan augusti-maj. Man hoppas ju att de som mönstrar i maj då ska få en lika rättvis chans att bli placerade på intressanta befattningar som de som mönstrar tidigare.
Citera
2018-09-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Du kommer att få en preliminär befattning när du mönstrar, du kommer efter detta jämföras med alla andra som har fått samma befattning under samma period och då plockas de bäst lämpade ut.

Jag skulle gissa mig till att när man mönstrar inte spelar så stor roll längre. De som är födda 2000 som mönstrar via plikt mönstrar ju mellan augusti-maj. Man hoppas ju att de som mönstrar i maj då ska få en lika rättvis chans att bli placerade på intressanta befattningar som de som mönstrar tidigare.

Mönstrat har jag gjort. Det var frivilligt för min del så har chansen att söka in till utbildningsstarter nu.
Citera
2018-09-21, 08:23
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Mönstrat har jag gjort. Det var frivilligt för min del så har chansen att söka in till utbildningsstarter nu.
Okej, då uppfattade jag dig fel. Hoppas min information kan vara till hjälp för någon annan.

Får man fråga vilken typ av befattning du hade tänkt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in