2018-08-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Hur funkar cykeln? Hur länge pågår uppvärmningen och vad ska man ligga på för rpm?

Uppvärmningen är 5min, efter det ligger du på 2 som poäng. Oklart ang rpm. Motstånd osv är ganska beroende på hur tung man är. Tror jag. Min upplevelse var i alla fall att tyngre personer i regel får sämre poäng eller har svårare att få högt.
Citera
2018-08-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av der06
Efter mönstring blev jag rådd till flygmekaniker och sedan kanske vidare till flygtekniker, eftersom jag fick bra på intelligenstestet och är intresserad av flyg och teknik.

Vad tycker ni jag borde skriva in mig som till lumpen? Känns lite tråkigt med mekaniker/tekniker i flygvapnet då man kanske inte kommer ut och gör så mycket(?). Är det bättre att gå mot typ vapentekniker eller annat inom marinen istället? Eller kanske något mer "varierande" inom flyget? Kan tillägga att fysiken ser bra ut men inte jägarbra kanske.. Vill gärna göra utlandstjänst i framtiden.

Kom gärna med tankar och förslag!

Flygmekarna har bra förmåner och bra stämning, men det beror väl litegrann på var du hamnar också. Du ska absulot inte tro att flygmekaniker inte får göra utlandstjänst, framförallt tsfe åker utomlands hela tiden, bokstavligen. Kanske mest för besättning, men mekare får följa med titt som tätt.
Citera
2018-08-29, 07:15
Medlem
Vi har fått ut sk ”rekrytkort” nu, det vill säga SJ årskort silver. Är det någon som vet om försvarsmakten ser alla resor man gör eller om det är ett vanligt årskort med obegränsade resor? Jag åker nämligen hem på kvällarna relativt ofta så det hade varit najs om man kunde använda kortet då också (utöver permisen) för att åka gratis, men tror inte man får det egentligen. Någon som vet hur det funkar?
Citera
2018-09-01, 13:25
Medlem
REALINs avatar
Fler borde vara som denne och söka sig till flottan.

Citat:
Ursprungligen postat av Appe-Appeani
Visste att jag ville gå mot flottan, i samtal med min "handledare" så var det denna positionen han rekommenderade utifrån mina resultat då den andra tjänsten jag var intresserad av redan var full.

Flottan är bra. Grattis till tjänsten! Men som du kanske vet är det först efter din GU du mönstrar ombord ditt blivande fartyg. Under GU får ni segla skonert under en vecka.
Citera
2018-09-01, 15:12
Medlem
Hej.

Så jag känner mig intresserad av att gå grundutbildningen. Vad råder ni mig att göra med min hyresrätt under tiden? Hyra ut i andrahand? Kan man få någon ersättning för hyran eller så annars?

Ha en trevlig helg allihopa
Citera
2018-09-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hej.

Så jag känner mig intresserad av att gå grundutbildningen. Vad råder ni mig att göra med min hyresrätt under tiden? Hyra ut i andrahand? Kan man få någon ersättning för hyran eller så annars?

Ha en trevlig helg allihopa
Kolla in "bostadsbidrag" här.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/ersattningar_a_o/ersattningar-for-dig-som-tjanstgor-inom-totalforsvaret
Citera
2018-09-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Kolla in "bostadsbidrag" här.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/ersattningar_a_o/ersattningar-for-dig-som-tjanstgor-inom-totalforsvaret
Precis vad jag ville ha. Tack hörru!
Citera
2018-09-02, 17:13
Medlem
VincentLels avatar
Tror ni man kan göra GMU om man är undervikt? Rätt bra kondition men lång och skämmigt smal.

Tänker man borde ju gå upp lite utav träningen man får där.
Citera
2018-09-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Flottan är bra. Grattis till tjänsten! Men som du kanske vet är det först efter din GU du mönstrar ombord ditt blivande fartyg. Under GU får ni segla skonert under en vecka.

Stort tack, jo men det vet jag. Just nu har vi bara blivit indelade framtida förband! När ungefär seglar man skonerten, om du vet?
Citera
2018-09-07, 17:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appe-Appeani
Stort tack, jo men det vet jag. Just nu har vi bara blivit indelade framtida förband! När ungefär seglar man skonerten, om du vet?

Någon gång till våren. Svårt att säga eftersom den görs vid flera olika tillfällen för alla i GU kan inte åka iväg samtidigt.
Citera
2018-09-08, 11:24
Medlem
moderndators avatar
Nu har försvaret släppt sina utbildningsstarter inför 2019!

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/utbildningsstarter/
Citera
2018-09-12, 13:45
Medlem
Har läst något om att man ska ha med sig inryckningsorder när man rycker in. Vart finns den eller är det något som enbart fanns förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in