Jag hänger nog inte med riktigt här, och jag har ingen aning om omfattningen på deras chattande. Men på vilket sätt menar du att det skulle vara onaturligt för SD och LW att chatta med varandra?
Just för att han och HD skulle reparera förhållandet och då han varit otrogen mot henne med just LW hade HD "utlyst" ett kontaktförbud dem emellan (fanns att läsa tidigare i tråden).
Ang skriken. Nu vet vi ju inte huruvida det finns fler personer som hört skrik eller inte. Men en rimlig förklaring till om det var få/inga personer i närheten som hörde något trots att det hördes till Daalan på andra sidan motorvägen kan vara att husen i området skulle kunna ha bullerglas i sina fönster. Det känns för mig högst rimligt att ha det när man bor så nära en motorväg. I det fallet kan det mycket väl ha varit så att endast de personer som valt att sova med öppet fönster denna natt nåddes av ljuden (visst var Daalans fönster öppet?).
Ang. öppen dörr. Om någon knackar på som man egentligen inte vill prata med så är det rimliga att gå ut på trappen/gatan en stund istället för att släppa in personen till sig. Och dörren lämnar man gärna på glänt som en markering att man inte tänker sig att samtalet skall vara så lång tid. Om det sedan händer något under mötet som gör att starka känslor går igång tror jag att dörren på glänt snabbt försvinner ur minnet.
Sammanfattningsvis. För min del känns varken den ev öppna dörren eller de av vad vi hitintills vet väldigt få hörvittnena som några större underligheter.
Kan inte heller se något underligt.
Ja, Dalaan hade fönstret öppen pga att det var så lugnt med trafik. Troligtvis också pga värmen. Därför noterade dom Skriket!
Ja, LWs beteende vid "besöket" var en tydlig markering för avstånd.
Polis och åklagare står efter 527 förhör frustrerade och handfallna. Nu har man letat efter spår som leder in i kyrkan också, men man har inte kunnat hitta något. Tyvärr står väl prestigen fortfarande i vägen för att ta emot hjälp av rikskrim, och de anhöriga har ännu efter fyra månader inte fått begrava LW: https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Läste den länkade artikeln i tidningen Dagen.
Även de personer som arbetat med och känner LW i församlingen måste känna en sorg över att detta har hänt henne. Därav artikeln misstänker jag.
Känns skönt att läsa att:
"Trots den långa väntan, är Mikael Nykvist vid polisen i Örebro hoppfull. Mordet ska klaras upp."
Örebro har varit hårt drabbat av gäng- skjutningar och belastar polisen i Örebro just nu.
Att NFC har långa väntetider nu, det har vi hört flera gånger den senaste tiden. Det som känns som en oändligt lång väntan på svar från dem för oss, måste för de anhöriga och andra involverade kännas hemskt.
Men jag tänker ändå att denna väntan kanske inte kommer vara helt resultatlös. Man har tagit mängder av prover.
Något av dessa kan ge ett positivt resultat. Om det är från rätt ställe (konklusivt) kan det räcka med ett endaste positivt svar.
Och, LW är ännu inte begravd. Säkert till gm förtret. Kan tänka mig att de anhöriga naturligtvis vill ha en begravning, men att de har stor förståelse för varför.
OM det kommer negativa resultat från NFC på de provtagningar man gjort, då kan man göra nya analyser.
Förhören fortsätter, nya uppgifter kommer fram och nya analyser och provtagningar kan leda till något.
Jag har tillförsikt att detta kommer att lösas. Tänker återigen på Billy och Tova. Man hade inte ett endaste positivt DNA bevis från mordet, inga vittnen. Inte ens en helt säker mordplats, bara en trolig.
Ingen säker tid för mordet. Tovas mobil förstörd.
Allt var bara en massa indicier. En del mycket svaga,en del starkare.
Den största fienden för Billy var nog Billy själv.
Med lögn på lögn som kunde motbevisas.
Allt detta tog tid. Nu har jag glömt, men var det ett halvår från mord till ett åtal och rättegång?
Jag tänker inte som en del här gör, att pga av att man inte hittat något ännu, måste mgm vara oskyldig. Det finns inget i det antagandet som behöver stämma.
I dagarna gick otrevligt nog två misstänkta fria i en hovrättsdom för misstänkt mord på en person i ett rivaliserande gäng. Skjutningen skedde via ett bilfönster mot en bil framför, mitt i ett bostadsområde med många människor i riskzonen.
Vad jag förstod låg ÅK hela bevisning på en handske i den bil de körde. En av de misstänktas DNA fanns i den och krutstänk (kan inte den riktiga termen) från ett vapen fanns också på handsken.
Tingsrätten dömde de två männen för mord, medan HR ansåg att man inte kunde veta om handsken använts vid annat tillfälle än vid mordet. Helt riktigt.
Inte många tror att dessa hårt kriminella är oskyldiga för det. De slapp undan denna gång.
Man kan inte tidsbestämma DNA. Idag...
DNA förstörs av ålder, väta, solljus mm. För inte länge sedan behövdes en ganska mycket större prov för att kunna utvinna DNA ur det.
Idag kan man med mycket mindre mängder DNA kopiera delar av det med PCR-teknik och på så sätt få ut en representativ mängd..
Även andra tekniker kan användas där man tar ut mitikondrie- DNA. Detta kan göra att man kan analysera gammalt material.
Vad har framtiden för möjligheter? Det som idag inte går att göra, kommer att vara möjligt inom snar framtid. Utvecklingen går snabbt!
Känn dig inte säker LWs mördare!
Tiden hinner ifatt dig!
/--/
Hur var det med Team Fem Femma - ägnade de sig åt fusk? Softis verkade ju vara så stolt över svit 365 dgr. Jag har svårt att tro hon ville fuska.
Vem i laget 5/5:a gillade mest att fibbla med loggning?
Varför upplöstes teamet?
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
/--/
Teamet upplöstes då JG fick reda på att LW-SD hade en affär bakom ryggen på honom och HD. Han tog avstånd från LW och behandlade henne som luft, men gosade vidare med SD-HD.
Ang Team Fem Femma: känner du Sh.Holmes till nåt ang hur SD upplevde detta för honom nog lite mindre smickrande namnbytet på teamet?
Polis och åklagare står efter 527 förhör frustrerade och handfallna. Nu har man letat efter spår som leder in i kyrkan också, men man har inte kunnat hitta något. Tyvärr står väl prestigen fortfarande i vägen för att ta emot hjälp av rikskrim, och de anhöriga har ännu efter fyra månader inte fått begrava LW: https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Står det att de är handfallna?
Så läser inte jag. Jag uppfattar det som att man väntar på provsvar från NFC och att man tänker att mordet kommer att klaras upp.
"Stor frustration
Här verkar den största frustrationen finnas, både hos polisutredarna och åklagaren.
– Jag är lika frustrerad som alla andra, men det är bara att vänta, säger Åsa Hiding, åklagaren som leder förundersökningen till Dagen.
Det är Nationellt forensiskt centrum (NFC) som gör analyser för att säkra DNA-spår och fastställa dödsorsak. De kommenterar inte enskilda fall, men bekräftar att arbetsbelastningen den senaste tiden varit hög."
"– Det kan vara en kombination av hög arbetsbelastning och att analyserna i sig är tidskrävande, säger hon."
"Trots den långa väntan, är Mikael Nykvist vid polisen i Örebro hoppfull. Mordet ska klaras upp."
Och att "de nu letar efter spår som leder in i kyrkan", som du skriver; det läser jag som att det ingår i det fortsatta arbetet med förhör och dörrknackning. Självklart måste man förhöra alla som har haft kontakt med LW den senaste tiden. Det gäller ju förstås anhöriga, grannar, arbetskamrater, geocachingvänner, kyrkan osv.
OCH att ingen annan än mgm är misstänkt i nuläget.
"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.
– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.
I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden."
Igen?
Det var inte jag som skrev det, det var en helt annan som skrev det initialt och många andra skrev det innan jag tog upp det.
Men.du får ursäkta mig om det är jag som är bakom flötet här. Om du nu känner dem så väl, så skulle du kanske veta om HD hade en bror, och liksom när den där andra skrev att det var brorsans lägenhet, tänka; Vilken brorsa?
Nära vänner till LW visste att SD haft nyckel till LW, men jag kan inte lämna ut namn.
Jag själv noterade dock att hon bytt till motorlås med tagg när jag var hos henne, men jag frågade inte. Tänkte fråga men hon pladdrade på och var så glad så jag glömde snart dörren.
Snyft..
Att SD har haft nyckel till LW, beror nog inte på att han kommer som en back-doorman för ömsesidig förnöjelse. Då släpps han in ändå. Jag tror att det beror på annat.
Om LW var orolig för nycklar på glid, så hade hon bytt låskolv. Cirka 1000 sek.
Motorlås med tagg är minst en nolla till. Det är inte att byta lås. Jag tror ärligt talat Sherlock, att det vet du också.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-20 kl. 14:01.
Anledning: fel i mening
Så läser inte jag. Jag uppfattar det som att man väntar på provsvar från NFC och att man tänker att mordet kommer att klaras upp.
"Stor frustration
Här verkar den största frustrationen finnas, både hos polisutredarna och åklagaren.
– Jag är lika frustrerad som alla andra, men det är bara att vänta, säger Åsa Hiding, åklagaren som leder förundersökningen till Dagen.
Det är Nationellt forensiskt centrum (NFC) som gör analyser för att säkra DNA-spår och fastställa dödsorsak. De kommenterar inte enskilda fall, men bekräftar att arbetsbelastningen den senaste tiden varit hög."
"– Det kan vara en kombination av hög arbetsbelastning och att analyserna i sig är tidskrävande, säger hon."
Och att "de nu letar efter spår som leder in i kyrkan", som du skriver; det läser jag som att det ingår i det fortsatta arbetet med förhör och dörrknackning. Självklart måste man förhöra alla som har haft kontakt med LW den senaste tiden. Det gäller ju förstås anhöriga, grannar, arbetskamrater, geocachingvänner, kyrkan osv.
OCH att ingen annan än mgm är misstänkt i nuläget.
"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.
– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.
I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden."
Du läser och tolkar som du vill tolka det.
Jag läser artikeln på samma sätt som du. Polisen ger inget intryck av att stå handfallna. Människor i Lenas närhet har förhörts, också de inom kyrkan. Men inga spår leder dit.
Läste den länkade artikeln i tidningen Dagen.
Även de personer som arbetat med och känner LW i församlingen måste känna en sorg över att detta har hänt henne. Därav artikeln misstänker jag.
Känns skönt att läsa att:
Örebro har varit hårt drabbat av gäng- skjutningar och belastar polisen i Örebro just nu.
Att NFC har långa väntetider nu, det har vi hört flera gånger den senaste tiden. Det som känns som en oändligt lång väntan på svar från dem för oss, måste för de anhöriga och andra involverade kännas hemskt.
Men jag tänker ändå att denna väntan kanske inte kommer vara helt resultatlös. Man har tagit mängder av prover.
Något av dessa kan ge ett positivt resultat. Om det är från rätt ställe (konklusivt) kan det räcka med ett endaste positivt svar.
Och, LW är ännu inte begravd. Säkert till gm förtret. Kan tänka mig att de anhöriga naturligtvis vill ha en begravning, men att de har stor förståelse för varför.
OM det kommer negativa resultat från NFC på de provtagningar man gjort, då kan man göra nya analyser.
Förhören fortsätter, nya uppgifter kommer fram och nya analyser och provtagningar kan leda till något.
Jag har tillförsikt att detta kommer att lösas. Tänker återigen på Billy och Tova. Man hade inte ett endaste positivt DNA bevis från mordet, inga vittnen. Inte ens en helt säker mordplats, bara en trolig.
Ingen säker tid för mordet. Tovas mobil förstörd.
Allt var bara en massa indicier. En del mycket svaga,en del starkare.
Den största fienden för Billy var nog Billy själv.
Med lögn på lögn som kunde motbevisas.
Allt detta tog tid. Nu har jag glömt, men var det ett halvår från mord till ett åtal och rättegång?
Jag tänker inte som en del här gör, att pga av att man inte hittat något ännu, måste mgm vara oskyldig. Det finns inget i det antagandet som behöver stämma.
I dagarna gick otrevligt nog två misstänkta fria i en hovrättsdom för misstänkt mord på en person i ett rivaliserande gäng. Skjutningen skedde via ett bilfönster mot en bil framför, mitt i ett bostadsområde med många människor i riskzonen.
Vad jag förstod låg ÅK hela bevisning på en handske i den bil de körde. En av de misstänktas DNA fanns i den och krutstänk (kan inte den riktiga termen) från ett vapen fanns också på handsken.
Tingsrätten dömde de två männen för mord, medan HR ansåg att man inte kunde veta om handsken använts vid annat tillfälle än vid mordet. Helt riktigt.
Inte många tror att dessa hårt kriminella är oskyldiga för det. De slapp undan denna gång.
Man kan inte tidsbestämma DNA. Idag...
DNA förstörs av ålder, väta, solljus mm. För inte länge sedan behövdes en ganska mycket större prov för att kunna utvinna DNA ur det.
Idag kan man med mycket mindre mängder DNA kopiera delar av det med PCR-teknik och på så sätt få ut en representativ mängd..
Även andra tekniker kan användas där man tar ut mitikondrie- DNA. Detta kan göra att man kan analysera gammalt material.
Vad har framtiden för möjligheter? Det som idag inte går att göra, kommer att vara möjligt inom snar framtid. Utvecklingen går snabbt!
Känn dig inte säker LWs mördare!
Tiden hinner ifatt dig!
Varifrån kommer uppgiften att det INTE går att tidsbestämma DNA?
"Tack vare nya metoder blir också tidsbestämning av ett DNA-spår successivt bättre." / Stiftelsen för Strategisk Forskning. 2016 07 08.
Hur ser det ut IDAG?