Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-20, 00:42
  #1
Medlem
Godkväll flashback.

I dagens samhälle så bjuder de flesta arbetsplatser sina anställda på kaffe. Vi har ett särskilt utrymme i anslutning till fikarummet där det finns bunkrat kaffe, te, socker, choklad mm. Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Företaget har ju sagt att kaffet är fritt och jag förstår ju givetvis att det egentligen handlar om kaffe som du dricker under arbetstid. Men om man blir påkommen så kan man ju komma med dåliga undanflykter som att " jag dricker inget under arbetstid- inte mer än rätt att jag tar ett paket" eller " Ni har ju sagt att kaffet är fritt". Ja ni förstår, skulle detta hålla i domstol?

För övrigt har jag inte handlat eget kaffe på tre år.
Citera
2018-09-20, 00:45
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Godkväll flashback.

I dagens samhälle så bjuder de flesta arbetsplatser sina anställda på kaffe. Vi har ett särskilt utrymme i anslutning till fikarummet där det finns bunkrat kaffe, te, socker, choklad mm. Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Företaget har ju sagt att kaffet är fritt och jag förstår ju givetvis att det egentligen handlar om kaffe som du dricker under arbetstid. Men om man blir påkommen så kan man ju komma med dåliga undanflykter som att " jag dricker inget under arbetstid- inte mer än rätt att jag tar ett paket" eller " Ni har ju sagt att kaffet är fritt". Ja ni förstår, skulle detta hålla i domstol?

För övrigt har jag inte handlat eget kaffe på tre år.
Det är samma med dass papper. Meningen är att man ska använda det när man är där, inte hemma så ja det är stöld att ta med hem
Citera
2018-09-20, 00:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är samma med dass papper. Meningen är att man ska använda det när man är där, inte hemma så ja det är stöld att ta med hem

Jo men måste de inte förtydliga det i skrift då. Kaffe är fritt men ej att ta med hem. Kan ju lätt missförstås

Dasspapper kommer städerskor med så det har jag inte tagit något, men nu när du säger det. Men Ica Basic säljer billigt papper, helt ok pris
Citera
2018-09-20, 00:48
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Kaffe av riktigt bra kvalitet kostar under en krona koppen.

Men till frågan: Ja, det är ett lagbrott.
Citera
2018-09-20, 00:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kaffe av riktigt bra kvalitet kostar under en krona koppen.

Men till frågan: Ja, det är ett lagbrott.

Japp, men det kan också kosta 0.00 kr per kopp

Säker på det det skulle hålla i domstol?
Citera
2018-09-20, 00:51
  #6
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Godkväll flashback.

I dagens samhälle så bjuder de flesta arbetsplatser sina anställda på kaffe. Vi har ett särskilt utrymme i anslutning till fikarummet där det finns bunkrat kaffe, te, socker, choklad mm. Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Företaget har ju sagt att kaffet är fritt och jag förstår ju givetvis att det egentligen handlar om kaffe som du dricker under arbetstid. Men om man blir påkommen så kan man ju komma med dåliga undanflykter som att " jag dricker inget under arbetstid- inte mer än rätt att jag tar ett paket" eller " Ni har ju sagt att kaffet är fritt". Ja ni förstår, skulle detta hålla i domstol?

För övrigt har jag inte handlat eget kaffe på tre år.

Idioten: "Får man stjäla?"

Gud: "Nej, egentligen inte"

Idioten: "Men... skulle detta hålla i domstol?"

Tur för dig att du inte dricker kaffe under arbetstid, det är ju räddningen rent juridiskt. (Idiot!)
Citera
2018-09-20, 00:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Idioten: "Får man stjäla?"

Gud: "Nej, egentligen inte"

Idioten: "Men... skulle detta hålla i domstol?"

Tur för dig att du inte dricker kaffe under arbetstid, det är ju räddningen rent juridiskt. (Idiot!)


Dom har ju sagt att kaffet är fritt!! Inte mer än så
Citera
2018-09-20, 00:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejellerokej
Tur att lite snott kaffe aldrig kommer gå till rätten. Du borde nog inte oroa dig för hur lagarna ser ut och mer om hur ditt förhållande till chefen ser ut, det skulle nog vara ett större problem om du åkte fast.

Jo men den risken är obefintlig. Krävs att han kollar igenom min väska när jag går hem och det får han inte.
Citera
2018-09-20, 01:00
  #9
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha nä faktiskt inte. Är det bara kaffe och ngt mariekex tar jag inte betalt. Bjuder vi på middag och köper dyrt kött så ber jag om att splita notan.
Du vill ju spara pengar, ta med familjen och dina vänner till jobbet och drick kaffet där, så sparar du disk ström och kaffe filter åxå. Att ta med det hem är ändå stöld även om det inte står skyltat att man ska ta hem det
Citera
2018-09-20, 01:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du vill ju spara pengar, ta med familjen och dina vänner till jobbet och drick kaffet där, så sparar du disk ström och kaffe filter åxå. Att ta med det hem är ändå stöld även om det inte står skyltat att man ska ta hem det

Nä men dom har sagt att kaffet är fritt. Då måste väl dom förtydliga om att kaffe är bara fritt under arbetstid
Citera
2018-09-20, 01:04
  #11
Avstängd
Krullet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Godkväll flashback.

I dagens samhälle så bjuder de flesta arbetsplatser sina anställda på kaffe. Vi har ett särskilt utrymme i anslutning till fikarummet där det finns bunkrat kaffe, te, socker, choklad mm. Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Företaget har ju sagt att kaffet är fritt och jag förstår ju givetvis att det egentligen handlar om kaffe som du dricker under arbetstid. Men om man blir påkommen så kan man ju komma med dåliga undanflykter som att " jag dricker inget under arbetstid- inte mer än rätt att jag tar ett paket" eller " Ni har ju sagt att kaffet är fritt". Ja ni förstår, skulle detta hålla i domstol?

För övrigt har jag inte handlat eget kaffe på tre år.
Du får förmodligen sparken om de kommer på dig..
Citera
2018-09-20, 01:06
  #12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nä men dom har sagt att kaffet är fritt. Då måste väl dom förtydliga om att kaffe är bara fritt under arbetstid
Det är självklart att det är fritt PÅ ARBETSTID inte att ha hem det förstår väl en normal människa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback