Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Låter som "alternativa fakta" det där. En snabb titt i Eaglesandshits excelark ovan visar: Utflyttningsnettot för svenskfödda är nästan 1500 pers första halvåret 2018.
Säkerligen välutbildad medelklass som lämnar den humanitära stormaktens stigande skatter och ökande kaos bakom sig och istället kanske budar upp huspriserna i Norge eller Spanien.
Också värt att notera är att 7 av topp 10 födelseland för utflyttning hör till europa + USA. Särskilt finnar och danskar verkar ha fått hemlängtan. Top 10 födelseland för invandring innehåller endast Sverige och Polen inom europa.
Norge har faktiskt inte haft ett inflyttningsnetto av svenskar på flera år nu, flyttlasset går åt andra hållet sedans ett par år tillbaka(första året var 2015 har jag för mig). Jag skulle tippa på att det är mix av av svenskfödda individer som flyttar, och flyttar hem, från pensionärer till studenter och människor med både högt och lågt humankapital.
Citat:
Land / inflyttning / utflyttning / netto 2017 / netto 2016
Sverige / 2 185 / 2 628 / -443 / -788
Källa:
https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/flytting
Angående uppbudandet av bostäder så är ju min personliga uppfattning att norrmännen har blivit betydligt mer aktiva på svensk marknad, då gäller det framförallt semesterhus(dessa är ju dock fullt funktionella åretruntboenden), det är förhållandevis enkelt för en norsk familj i Osloområdet att åka ner till huset på den Bohuslänska kusten. Där min familj, och även jag äger fastigheter har det nästan enbart varit norska köpare de senaste 10 åren, då menar jag alltså medlemmar i vår samfällighetsförening. Låg omsättning, och förhållandevis liten förening skall dock nämnas.