2018-09-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Bolånetorskarna kommer att åka dit rejält. Vänta tills reporäntan stiger till 2-3% eller högre. Lägg till att flera partier vill ta bort ränteavdraget. Lågkonjunkturen knackar på dörren. Folk blir arbetslösa.

Det finns gott om folk med 2-4 miljoner i lån och som redan nu lever på marginalen.

Detta bådar ej gott.

Vi andra är redo med cash.

Japp! Som många "experter" har uttalat sig i media. Antingen sker något drastiskt vilket gör att vi får ett snabbt fall eller så blir det pyspunka, vilket är det vi har nu. Var försiktiga, ska ni köpa, köp något ni verkligen vill ha och i en lång tid framöver. För om vi har fortsatt pyspunka i flera år, vilket det ser ut att bli så kommer alla gå back många tkr.

Worst case scenario är att köpa en bostad man endast vill ha i ett par år i en fallande marknad för att sedan vid försäljning gå back ett par hundra tkr vilket gör att man sedan inte får ett nytt bolån på grund av att man är skuldsatt.
2018-09-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som är irrelevant är vart folk flyttar inom länet. Är det i stort sett stillestånd på inflytt av köpstarka individer och ett stigande utbud så kommer raset förr eller senare.

Det var inte det jag skrev, min kommentar handlade om den geografiska avgränsningen av olika bostadsmarknader.

Angående Stockholms län och kommuns befolkningstillväxt så vet jag inte hur köpstarka de inflyttade är, men det är ju inte så svart och vitt att det enbart är asylinvandring, finns en excelfil som säkert en del av er kan finna intressant.

Invandring 2017 efter län, kommun och födelseland
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-19 kl. 23:01.
2018-09-19, 23:08
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
”Omförsäljning”?! Haha.. vad fan..

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1978980

Har du koll på vad priset ligger i förhållande till ekonomisk plan?

Det här skulle kunna vara lägenhet 4152. I så fall var priset budgeterat till 9 900 000 kr i kostnadskalkylen, men ökade till 10 600 000 kr i den ekonomiska planen. När jag tankade hem prislistan från deras webbsajt för länge sedan stod den som såld. Nu är den återigen till salu för priset i den ekonomiska planen, 10 600 000 kr.

Edit: Även intressant att den ekonomiska planen som ligger upp på annonsen i länken undertecknades den 5 september 2018 och skiljer sig ganska rejält från kostnadskalkylen. Större insatser, lägre föreningslån och betydligt större amorteringar än tidigare ger en bättre ekonomi för föreningen. awindex har gått från 176% till 149% och tulliusindex från 370% till 300%.

Har Tobin tagit åt sig av kritiken som framförts bland annat i denna tråd, eller är det bara en slump?
Senast redigerad av Tullius 2018-09-19 kl. 23:31.
2018-09-19, 23:15
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Hyresbeståndet i ghettona påverkas såklart men det är inte utanförskap och din kärlek till invandring som ska diskuteras i tråden. Vi utanför lyckolandet-regnbågsstaden Stockholm försöker analysera objektivt vad i helvete som händer där.

jag befinner mig även jag utanför fjollträsk, I min kommun samt län så här priserna kanske stannat av lite men knappt så det märks. Här är whiteflighten enorm. tidigare i de sk ghettona fanns det svenska barnfamiljer dom har flytt sen länge,

Nu flyr man från innerstan och närliggande villakvarter runt ghettona ca 20% av lagfarterna står på invandrare runt 50% i dom bättre områdena med hyres är bosatta av invandrare 95% i ghettona. Hela Syrien Afghanistan och Somalia har tagit över.

visst det kanske är.ett sidospår men vi hade aldrig haft dessa priser utan invandringen och om nu deras anhöriga ska in dessutom är jag rädd att det kommer pressas ännu mera.
2018-09-19, 23:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är nog en förhastad slutsats ändå. Eftersom du filtrerat bort tillväxten. Även om det är intressant att att tillväxten inte sker genom inflyttade lantisar.

Befolkningen växer ändå. Nya kullar med personer lämnar hemmet och startar egna familjer. Stor del av invandrarna till Sverige är inte heller flyktingar. Många är hemvändande svenskar och från närliggande länder. Även om det kanske inte är dem du tänker på som invandrare så utgör de en stor del av statistiken.

Den stora vågen av nya bostäder samt nya regler på finansmarknaden gör förstås sitt. Vilket vi också sett. När vi fick nytt amorteringskrav klubbat så siade jag om att vi skulle nå botten ungefär nu. Det ska bli spännande att se om jag fick rätt. Vi lär veta det om en månad eller två.

Låter som "alternativa fakta" det där. En snabb titt i Eaglesandshits excelark ovan visar: Utflyttningsnettot för svenskfödda är nästan 1500 pers första halvåret 2018.
Säkerligen välutbildad medelklass som lämnar den humanitära stormaktens stigande skatter och ökande kaos bakom sig och istället kanske budar upp huspriserna i Norge eller Spanien.
Också värt att notera är att 7 av topp 10 födelseland för utflyttning hör till europa + USA. Särskilt finnar och danskar verkar ha fått hemlängtan. Top 10 födelseland för invandring innehåller endast Sverige och Polen inom europa.
2018-09-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Låter som "alternativa fakta" det där. En snabb titt i Eaglesandshits excelark ovan visar: Utflyttningsnettot för svenskfödda är nästan 1500 pers första halvåret 2018.
Säkerligen välutbildad medelklass som lämnar den humanitära stormaktens stigande skatter och ökande kaos bakom sig och istället kanske budar upp huspriserna i Norge eller Spanien.
Också värt att notera är att 7 av topp 10 födelseland för utflyttning hör till europa + USA. Särskilt finnar och danskar verkar ha fått hemlängtan. Top 10 födelseland för invandring innehåller endast Sverige och Polen inom europa.

Norge har faktiskt inte haft ett inflyttningsnetto av svenskar på flera år nu, flyttlasset går åt andra hållet sedans ett par år tillbaka(första året var 2015 har jag för mig). Jag skulle tippa på att det är mix av av svenskfödda individer som flyttar, och flyttar hem, från pensionärer till studenter och människor med både högt och lågt humankapital.

Citat:
Land / inflyttning / utflyttning / netto 2017 / netto 2016
Sverige / 2 185 / 2 628 / -443 / -788
Källa:
https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/flytting

Angående uppbudandet av bostäder så är ju min personliga uppfattning att norrmännen har blivit betydligt mer aktiva på svensk marknad, då gäller det framförallt semesterhus(dessa är ju dock fullt funktionella åretruntboenden), det är förhållandevis enkelt för en norsk familj i Osloområdet att åka ner till huset på den Bohuslänska kusten. Där min familj, och även jag äger fastigheter har det nästan enbart varit norska köpare de senaste 10 åren, då menar jag alltså medlemmar i vår samfällighetsförening. Låg omsättning, och förhållandevis liten förening skall dock nämnas.
2018-09-20, 01:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Norge har faktiskt inte haft ett inflyttningsnetto av svenskar på flera år nu, flyttlasset går åt andra hållet sedans ett par år tillbaka(första året var 2015 har jag för mig). Jag skulle tippa på att det är mix av av svenskfödda individer som flyttar, och flyttar hem, från pensionärer till studenter och människor med både högt och lågt humankapital.

Källa:
https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/flytting

Angående uppbudandet av bostäder så är ju min personliga uppfattning att norrmännen har blivit betydligt mer aktiva på svensk marknad, då gäller det framförallt semesterhus(dessa är ju dock fullt funktionella åretruntboenden), det är förhållandevis enkelt för en norsk familj i Osloområdet att åka ner till huset på den Bohuslänska kusten. Där min familj, och även jag äger fastigheter har det nästan enbart varit norska köpare de senaste 10 åren, då menar jag alltså medlemmar i vår samfällighetsförening. Låg omsättning, och förhållandevis liten förening skall dock nämnas.
Gäller återigen en specifik marknad och en viss typ av bostäder. Utanför storstäderna är balansen lön/pris bättre än i storstäderna/regionala centra.
I Sveriges ekonomiska centrum är problemen störst.
Det som lurat media nu är ett sug efter små lägenheter, större lägenheter och villor generellt har det fortsatt tungt.
2018-09-20, 02:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det var inte det jag skrev, min kommentar handlade om den geografiska avgränsningen av olika bostadsmarknader.

Angående Stockholms län och kommuns befolkningstillväxt så vet jag inte hur köpstarka de inflyttade är, men det är ju inte så svart och vitt att det enbart är asylinvandring, finns en excelfil som säkert en del av er kan finna intressant.

Invandring 2017 efter län, kommun och födelseland
Behov och efterfrågan är inte samma sak. Dagens bostadsmarknad är ett lysande exempel.
2018-09-20, 05:31
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Det är nog en förhastad slutsats ändå. Eftersom du filtrerat bort tillväxten. Även om det är intressant att att tillväxten inte sker genom inflyttade lantisar.

Befolkningen växer ändå. Nya kullar med personer lämnar hemmet och startar egna familjer. Stor del av invandrarna till Sverige är inte heller flyktingar. Många är hemvändande svenskar och från närliggande länder. Även om det kanske inte är dem du tänker på som invandrare så utgör de en stor del av statistiken.

Den stora vågen av nya bostäder samt nya regler på finansmarknaden gör förstås sitt. Vilket vi också sett. När vi fick nytt amorteringskrav klubbat så siade jag om att vi skulle nå botten ungefär nu. Det ska bli spännande att se om jag fick rätt. Vi lär veta det om en månad eller två.

Det jag filtrerat bort är förändringen i antal utrikes födda, inflyttade eller utflyttade. Inte återvändande svenskar eller vad du babblar om. Poängen är att påvisa att landets övriga intresse att flytta till Stockholm har försvunnit.

Du pratar om en tillväxt i Stockholm men den tillväxt du ser är inget annat än en dopad bostadsmarknad och extrem skuldsättning. SCB:s mått ”sysselsatta” visar ju endast en ökning om 21 000 nya fastanställningar i Stockholms län mellan 2016-2017. Ser tyvärr inte den här enorma tillväxt du pratar om. Bor du i bubblan månne?

Vi behöver inte vänta flera månader på att veta om du har fel. Du har fel och det kan vi konstatera redan nu.
2018-09-20, 08:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Det jag filtrerat bort är förändringen i antal utrikes födda, inflyttade eller utflyttade. Inte återvändande svenskar eller vad du babblar om. Poängen är att påvisa att landets övriga intresse att flytta till Stockholm har försvunnit.

Du pratar om en tillväxt i Stockholm men den tillväxt du ser är inget annat än en dopad bostadsmarknad och extrem skuldsättning. SCB:s mått ”sysselsatta” visar ju endast en ökning om 21 000 nya fastanställningar i Stockholms län mellan 2016-2017. Ser tyvärr inte den här enorma tillväxt du pratar om. Bor du i bubblan månne?

Vi behöver inte vänta flera månader på att veta om du har fel. Du har fel och det kan vi konstatera redan nu.

Om statistiken stämmer så är jag med på att inflyttningen till stan har stannat av.

Att hävda att det orsakar en kollaps på bostadsmarknaden är ändå långsökt eftersom du inte tar med att befolkningen ändå växer. Då påverkar den stora mängden nybyggen och taskiga konstruktionen och tajmingen av amorteringskravet betydligt mer.

Vi har inte fått in prisstatistik för nästa månad än. Så det går inte att se om jag har rätt eller fel än. Du kan ju givetvis fantisera om vad du vill men det får stå för dig.
2018-09-20, 08:41
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Om statistiken stämmer så är jag med på att inflyttningen till stan har stannat av.

Att hävda att det orsakar en kollaps på bostadsmarknaden är ändå långsökt eftersom du inte tar med att befolkningen ändå växer. Då påverkar den stora mängden nybyggen och taskiga konstruktionen och tajmingen av amorteringskravet betydligt mer.

Vi har inte fått in prisstatistik för nästa månad än. Så det går inte att se om jag har rätt eller fel än. Du kan ju givetvis fantisera om vad du vill men det får stå för dig.

Poängen når inte riktigt fram ser jag. Genom att filtrera den såkallade befolkningstillväxten från barnafödande (dvs ingår redan i ett hushåll med bostad) samt utrikes födda (hyresrätter, specialboenden m.m) får vi ut den demografiska förändringen för att veta huruvida det byggs för mycket eller inte. Självklart är ett explosivt utbud ett skäl till en sprucken bubbla under förutsättning att efterfrågan faktiskt inte växer i samma takt (min poäng).
2018-09-20, 10:35
Medlem
"Alm Equities dotterbolag Småa stoppar bostadsrättsprojektet Brygghusen i Sollentuna kommun. Marknadsläget är sådant att man inte kan få lägenheterna sålda och ser nu över upplåtelseformen."

https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/alm-equity-stoppar-brf-projekt-i.html?m=1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in