2018-06-04, 21:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossetBeer
Tips på klädsel under sommaren när det blir för varmt med kostym? Samt skor?

Om det är en "fin" byrå är det inte aktuellt med annat än kostym och kostymskor, oavsett hur varmt det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Hur stora tror ni oddsen är att komma in på Management Consulting om man tar sin examen vid 29?

Beror helt på meriterna i övrigt. Om du har femmor genom hela ditt program och har vunnit en massa casetävlingar och annat har du en chans. Har du samma meriter som en person i åldern 24-26 år kan det bli svårare.
Citera
2018-06-04, 22:33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Hur stora tror ni oddsen är att komma in på Management Consulting om man tar sin examen vid 29?
I vilken del av processen tänkte du att du skulle berätta om din ålder?
Citera
2018-06-05, 07:46
Medlem
Maxteds avatar
Citat:

Kostym och finskor. Att lida hör till jobbet.
Citera
2018-06-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
I vilken del av processen tänkte du att du skulle berätta om din ålder?

Åldern kommer väl upp oundvikligen? Det räcker ju med att jag berättar om mina tidigare jobb etc, så kan rekryteraren göra lite huvudräkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror helt på meriterna i övrigt. Om du har femmor genom hela ditt program och har vunnit en massa casetävlingar och annat har du en chans. Har du samma meriter som en person i åldern 24-26 år kan det bli svårare.

En fråga om meriter: Hur tror ni rekryterare ser på erfarenhet från en redovisningsbyrå?
Citera
2018-06-05, 20:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Åldern kommer väl upp oundvikligen? Det räcker ju med att jag berättar om mina tidigare jobb etc, så kan rekryteraren göra lite huvudräkning.

Fast många har ju några erfarenheter trots att de tar examen vid t.ex. 25-26 någonting. Så det är inte alls givet att arbetsgivare ser dig som "gammal".

Citat:
En fråga om meriter: Hur tror ni rekryterare ser på erfarenhet från en redovisningsbyrå?

Beror dels på vilken byrå du söker dig till och dels på vilken roll du söker dig till. Söker du till ngt som är hyfsat beräkningstekniskt inom FEK (typ risk consulting, bank consulting etc.) är goda kunskaper i redovisning en fördel. Men som sagt, svårt att säga så generellt då profilen för olika MC-bolag skiljer sig och då det finns en variation i olika roller.
Citera
2018-06-05, 22:04
Medlem
Citat:

Jag kör sneakers, chinos och skjorta och de flesta på mitt jobb kör samma (strategikonsult ej MBB). Funkar nog fint på de flesta ställen om du ser proper ut.
Citera
2018-06-06, 00:09
Medlem
Litetmongobarns avatar
Börjat fundera lite på MC efter examen, pluggar för närvarande Systemvetenskap på ett av de större universiteten. Har jobbat som ekonomiassistent under hela studietiden. För tillfället intervjuar jag avdelningarna och ritar flödesschema som skall användas som underlag vid effektivisering av verksamheten.

Är min arbetslivserfarenhet relevant för denna typen av tjänster?
Hur står sig en kandidat i systemvetenskap med ett snitt på runt 4.1-4.2 och min arbetslivserfarenhet? Tänker främst på PWC, Deloitte och liknande.
Gissar på att Mckinsey etc blir svårare om inte uteslutet?
Bör man sikta på en master för att förbättra sina chanser, i så fall i systemvetenskap eller Management/IT?
Senast redigerad av Litetmongobarn 2018-06-06 kl. 00:54.
Citera
2018-06-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Börjat fundera lite på MC efter examen, pluggar för närvarande Systemvetenskap på ett av de större universiteten. Har jobbat som ekonomiassistent under hela studietiden. För tillfället intervjuar jag avdelningarna och ritar flödesschema som skall användas som underlag vid effektivisering av verksamheten.

Är min arbetslivserfarenhet relevant för denna typen av tjänster?
Hur står sig en kandidat i systemvetenskap med ett snitt på runt 4.1-4.2 och min arbetslivserfarenhet? Tänker främst på PWC, Deloitte och liknande.
Gissar på att Mckinsey etc blir svårare om inte uteslutet?
Bör man sikta på en master för att förbättra sina chanser, i så fall i systemvetenskap eller Management/IT?

Mer IT-inriktade avdelningar har du en chans på, t.ex. Accenture Technology och Deloitte Digital. Management-inriktade avdelningar kan dock bli svårt. Mckinsey kan du glömma.
Citera
2018-06-07, 15:54
Medlem
Fuxtapositions avatar
Vad är era erfarenheter kring betygsgränser? Tänker främst på MBB men även firmor med lägre renommé. Läser själv civ.ing och är av uppfattningen att någon slags cut-off verkar vara kring 4,5-strecket (MBB), ligger man under det blir man (undantag finns säkert) i regel inte kallad till intervju. Vore intressant att höra även kring hur det ser ut för ekonomer och annat folk.
Citera
2018-06-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Vad är era erfarenheter kring betygsgränser? Tänker främst på MBB men även firmor med lägre renommé. Läser själv civ.ing och är av uppfattningen att någon slags cut-off verkar vara kring 4,5-strecket (MBB), ligger man under det blir man (undantag finns säkert) i regel inte kallad till intervju. Vore intressant att höra även kring hur det ser ut för ekonomer och annat folk.

Det går absolut att få intervju med betyg närmare 4.0. Vet ett par stycken som fått det men med rätt bra CV i övrigt (MC-internships etc.).
Citera
2018-06-08, 09:49
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Mer IT-inriktade avdelningar har du en chans på, t.ex. Accenture Technology och Deloitte Digital. Management-inriktade avdelningar kan dock bli svårt. Mckinsey kan du glömma.

Ser att både Deloitte, EY (och några andra) till söker systemvetare till mer än bara Tech-avdelningarna.
Har du några tips vad som skulle förbättra mina chanser? Tex en Master i Management?

Edit: Tänker då för att komma in mot mer management-inriktade.
Senast redigerad av Litetmongobarn 2018-06-08 kl. 09:53.
Citera
2018-06-08, 10:37
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Det går absolut att få intervju med betyg närmare 4.0. Vet ett par stycken som fått det men med rätt bra CV i övrigt (MC-internships etc.).

Pratar du om MBB nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in