2018-09-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men vet du vad Rättsmedicin har kommit fram till avs ev förflyttning av kroppen?🤔

Givetvis inte, men jag tycker nog att det borde avsatt spår betr polisens sökområden, efterlysning av vittnen, bil mm samt uttalanden men man tycks fokuserade på Nya Hjärsta och den skälige misstänkte från samma område. Men jag kanske blir överraskad av slutresultatet. Bring it on!
Citera
2018-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men jag har än så länge inte sett så många dylika. Betänk den snäva tidsramen med utgångspunkt från att LW var i bostaden ca 23.10-15 och Skriket(n) 23.35 (som jag ser som slutet). Vittnesuppgifter från bostadsområdet, som tyder i alla fall på att samtliga inte var sovandes. Vissa bekräftar att promenad företagits just vid aktuell tidpunkt av några som pratade med varandra.

Men allt är min egen uppfattning, jag noterar alla andras tankar också.

Vad är det som säger att hon var i bostaden när hon chattade? Finns det andra tecken på det?
Det tar inte många minuter att köra från Hjärsta till Apelgatan (eller Örnsköldsgatan).
Polisen är intresserad av en person som talade mitt i natten. Men de uppger inte att det var i LW's bostadsområde. Faktiskt kommer de från polisen, bekräftade vittnesuppgifterna från andra sidan vägen. Om vi lämnar FB-användare därhän förstås.
Om Daalan hörde detta skrik, så kan den upplevda intensiteten förklaras med att skriket kom nära ifrån. Sedan hittades kroppen och Daalan och andra antog att det måste komma från FP. Det mycket märkliga fenomenet att ingen annan har hört det, viftas som vanligt . MEN om skriket var precis bredvid, förklarar det varför Daalan upplevde det så hjärtskärande högt, samt varför inte resten av nejden hörde något.
Citera
2018-09-19, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Ja, alltså när jag skriver trådsanning så menar jag trådsanning. Det är nog det Draifos också menar. Att MV eller EGT eller Rosaelefant har skrivit något är precis just sådant. Det kan vara sant, men det kan lika gärna vara osant. För att tvärsäkert uttala sig behöver man ha mer relevanta källor. Där ingår inte Metro och AB om det är dem du menar med "pressen".
Vi gissar nog mest allihop, men då måste vi inse att vi gissar och att vi "väljer att tro" (huu.. och ryys över detta uttryck) på de fakta som stöder den teori vi själva just då är inne på.
Det betyder att jag inte kan påstå att du har fel om du säger att MV skrev det och det.Däremot vänder jag mig emot om du påstår att det MV skriver är sanningen. Det har vi ingen aning om.
Jag har tidigare skrivit en hypotes om att en person kanske parkerade bredvid LW's trädgård och släpade/tvingade in henne i bilen och körde till närheten av Apelgatan, död, levande eller medvetslös. Det är omöjligt att hinna läsa alla långa inlägg med funderingar, så jag förstår om du missade det.
Då kan inlägget ovanför verka lite lösryckt, det håller jag med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, du har rätt. HD har säkert tänkt på barnen i första hand. Det hedrar henne i så fall. Vissa stunder känns det som om man nästan har fått på sig paranoidglasögon istället för polaroidglasögon vad gäller det här fallet.

Nä, jag brukar vara väldigt skeptisk. Så jag har aldrig sagt att det MV säger är sant, utan lägger in (som du säger) antingen att det är vad hen säger och/eller att man får tro vad man vill. Nu gjorde jag både och. Och tyvärr, kvällspressen är det vi får nöja oss med. Där man citerar varandra och på vägen smyger sig några små fel in, kanske.

Just nu väljer jag att tro på MV. Men det betyder inte att allt hen säger är sant i mina ögon. Hen kan ha fått fel information, fått något om bakfoten, har gammal information eller vill lämna felaktig info. Det har jag alltid i åtanke.

Ursäkta, du har rätt. jag missad ditt inlägg om bilen.
En sådan teori hade jag också i början, men har nu släppt det eftersom jag inte bara tror på MV utan på dalaan, dvs skriken. Och skriken kan ju också passa in i en biltransport om gm trodde att lW var död när han la henne i bilen. När han sedan skulle flytta henne till fp, vaknade hon till liv/var vaken och det hela avslutades bakom planket.

Men eftersom jag nu tror på MV om hörvittnet (en man och en kvinna som samtalade i riktning mot planket) så får jag inte ihop det med en bil.

Om polisens efterlysning av en kvinna visar sig ha ett trovärdigt vittne kan det stödja en sådan teori.
Tjejerna ska ju dalaan ha sett enligt hen.

Lite svårt är det för mig att få ihop allt, så även jag har lite paranoidglasögon (haha).
Men kanske inte lika mycket som du då...
Citera
2018-09-19, 18:58
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att hon var i bostaden när hon chattade? Finns det andra tecken på det?
Det tar inte många minuter att köra från Hjärsta till Apelgatan (eller Örnsköldsgatan).
Polisen är intresserad av en person som talade mitt i natten. Men de uppger inte att det var i LW's bostadsområde. Faktiskt kommer de från polisen, bekräftade vittnesuppgifterna från andra sidan vägen. Om vi lämnar FB-användare därhän förstås.
Om Daalan hörde detta skrik, så kan den upplevda intensiteten förklaras med att skriket kom nära ifrån. Sedan hittades kroppen och Daalan och andra antog att det måste komma från FP. Det mycket märkliga fenomenet att ingen annan har hört det, viftas som vanligt . MEN om skriket var precis bredvid, förklarar det varför Daalan upplevde det så hjärtskärande högt, samt varför inte resten av nejden hörde något.

Dalaan berättar att dom direkt for runt i närområdet, för att sedan söka åt de håll dom hört skriket ifrån dvs Nya Hjärsta.

Det fetade, vilken uppgift menar du här?
Citera
2018-09-19, 18:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givetvis inte, men jag tycker nog att det borde avsatt spår betr polisens sökområden, efterlysning av vittnen, bil mm samt uttalanden men man tycks fokuserade på Nya Hjärsta och den skälige misstänkte från samma område. Men jag kanske blir överraskad av slutresultatet. Bring it on!

Kroppen kan nog ha förflyttats en bit efter mordet. Men jag tror inte det handlar om mer än några meter isåfall.
Citera
2018-09-19, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vi vet inte om det finns fler som hört skriket.

Och om trädgårdskvinna skulle bo på andra sidan, borde polisen vara något mer precisa i efterlysningen tänker jag:

" Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. "

https://www.facebook.com/polisen.i.orebro.lan

"Nära platsen där hon hittades död" måste väl ändå betyda Nya Hjärsta, inte andra sidan. Om man sett en man en eller ett par kilometer från fyndplatsen, kanske man inte tänker att det ska ha med mordet att göra?
Citera
2018-09-19, 19:16
Medlem
Ang skriken. Nu vet vi ju inte huruvida det finns fler personer som hört skrik eller inte. Men en rimlig förklaring till om det var få/inga personer i närheten som hörde något trots att det hördes till Daalan på andra sidan motorvägen kan vara att husen i området skulle kunna ha bullerglas i sina fönster. Det känns för mig högst rimligt att ha det när man bor så nära en motorväg. I det fallet kan det mycket väl ha varit så att endast de personer som valt att sova med öppet fönster denna natt nåddes av ljuden (visst var Daalans fönster öppet?).

Ang. öppen dörr. Om någon knackar på som man egentligen inte vill prata med så är det rimliga att gå ut på trappen/gatan en stund istället för att släppa in personen till sig. Och dörren lämnar man gärna på glänt som en markering att man inte tänker sig att samtalet skall vara så lång tid. Om det sedan händer något under mötet som gör att starka känslor går igång tror jag att dörren på glänt snabbt försvinner ur minnet.

Sammanfattningsvis. För min del känns varken den ev öppna dörren eller de av vad vi hitintills vet väldigt få hörvittnena som några större underligheter.
Citera
2018-09-19, 19:21
Medlem
Jag tror att SD var skitförbannad för att LW skulle till Norge med det nya gänget. Troligtvis var han svartsjuk på den mannen som tagit många fler cacher än han och började inse att LW gled honom ur händerna.
Att man kallade det människorov beror nog på deras chatkonversation. Förmodligen hotade han henne typ om hon åker så skulle han ....... Vad, får vi se i FUP.
Att man inte hittade henne på en gång är inte alls konstigt. Det beror på att man letade efter en levande person, därför satte man in spårhundar, INTE likhundar. Spårhundar kan inte hitta lik!
Troligtvis gick de mot planket som de förmodligen hade gjort många gånger tidigare i deras förhållande.
Jag tror att han sparkade henne på benen och slet henne i håret och sa att nu kunde hon se Norgeresan fara åt hel..e. Full av raseri, tog han i för mycket så hon dog
När han sen insåg vad han gjort så lämnade han henne liggandes där och stack hem via Vivallaskogen.
Antingen tappade han hennes telefon eller så skickade han in den i skogen.... bara han blev av med den....
Senast redigerad av bergabo 2018-09-19 kl. 19:39.
Citera
2018-09-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kroppen kan nog ha förflyttats en bit efter mordet. Men jag tror inte det handlar om mer än några meter isåfall.

Visst. Men man inför bil i sammanhanget. Det tror jag inte på.
Citera
2018-09-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ang skriken. Nu vet vi ju inte huruvida det finns fler personer som hört skrik eller inte. Men en rimlig förklaring till om det var få/inga personer i närheten som hörde något trots att det hördes till Daalan på andra sidan motorvägen kan vara att husen i området skulle kunna ha bullerglas i sina fönster. Det känns för mig högst rimligt att ha det när man bor så nära en motorväg. I det fallet kan det mycket väl ha varit så att endast de personer som valt att sova med öppet fönster denna natt nåddes av ljuden (visst var Daalans fönster öppet?).

Ang. öppen dörr. Om någon knackar på som man egentligen inte vill prata med så är det rimliga att gå ut på trappen/gatan en stund istället för att släppa in personen till sig. Och dörren lämnar man gärna på glänt som en markering att man inte tänker sig att samtalet skall vara så lång tid. Om det sedan händer något under mötet som gör att starka känslor går igång tror jag att dörren på glänt snabbt försvinner ur minnet.

Sammanfattningsvis. För min del känns varken den ev öppna dörren eller de av vad vi hitintills vet väldigt få hörvittnena som några större underligheter.

Om man sedan står ute på gatan mitt i natten med höjda röster pga upprörda känslor känns det för mig mest naturligt att man instinktivt börjar dra sig bort från bostadsområdet för att inte dra grannarnas uppmärksamhet till sig. Det kan alltså mycket väl ha varit LW som valt riktningen bort mot planket och isåfall faller det EGT spekulerat i om SD som osannolik GM då just han spontant inte skulle ha valt denna riktning.
Senast redigerad av Zymbal 2018-09-19 kl. 19:37. Anledning: Fattades ett ord
Citera
2018-09-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Angående motorlås så bytte LW lås på sin ytterdörr någon gång mellan våren -17 och hösten 18.
SD har tidigare haft nyckel till LW så det har spekulerats i att han inte lämnade tillbaka den när hon ville det.

Vilka har känt till att han haft nyckel? Barnen? Uw? Vilken relation har de trott att de haft?
Citera
2018-09-19, 19:38
Medlem
Angående skriken, många sover med öronproppar, kanske därför inte hört skrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in