2018-09-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men vänta lite nu, jag hänger inte alls med i dina slutsatser. Du får gärna klargöra då dina resonemang inte går ihop. För mig åtminstone.

Min första och tredje fetning: Garaget som du hänvisar till ligger ju väldigt nära platsen där en bil eventuellt skulle stått parkerad. Varför skulle utanför garaget ”duga gott” men inte 20 meter därifrån? Vari ligger skillnaden?

Min andra fetning: Om man från vägen svänger av på cykelvägen mot höger och fortsätter en bit så är planket så gott som rundat. En gräsmatta emellan bara. Om jag inte minns fel så finns det även en stig från vägen som leder till FP. Hur menar du att det skulle behöva gås runt träd, buskar och över en gräsbank? Tänker du att stigen är den enda vägen som är aktuell?
Garage - plank är 100m, drygt.
Garagen är precis utanför LW.

Det är just det, varför nässla sig dit bak om man ska prata? Känns inte naturligt.
Citera
2018-09-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ibland tror Du på vad MV skriver ibland inte... (som jag).
Men har MV verkligen skrivit att förhören börjar nu... jag tror att många blivit förhörda från början av utredningen men kanske tillkommer det nya personer med tanke på hur stor umgängeskrets LW hade.
Hur kan Du veta att dom Du pratat med inte blivit förhörda... kan det vara så att dom inte berättar det för Dig?
Ja, jag har mina tvivel om MV, men lagt in vissa av sakerna som parametrar. Egentligen är det inget som riktigt spelar någon roll, utan är som när någon skriver att dom vet att nått skett. Man tar det i beaktning. Som detta med att "man vet att GM gick längs planket österut". Det ena utesluter inte det andra.

Tillika detta med förhören. Klart att många är förhörda. Men jag vet att det finns luckor av någon anledning, som jag inte alls begriper.
Citera
2018-09-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tänkte bara droppa en idé innan jag somnar:

Tänk om de var flera geocachare som bestämde sig för att gemensamt ta livet av LW, varav SD var en? Och att kroppen placerats där av andra än SD när SD var i USA? Och att SD:s suspekta beteende mest tjänar till att dra polisens blickar lagom mycket till sig?
Skulle vi ha fått reda på om kroppen hade flyttats?
Jag tänkte på hundägaren som säkert brukar gå ungefär samma runda sex gånger om dagen...
Jag inser att det är lite djärvt. Och att SD kanske skulle ha varit avskriven vid det här laget i så fall.

I motsatts till vad ni kanske tror är geocaching ingen sekt, det är en hobby. (för de flesta där det inte slagit över och blivit maniskt)
Och de allra flesta hittar en gömma själva, det är ingen social hobby då man så gott som aldrig träffar andra cachare. Om man inte söker sig till event och bildar "grupper".

Vad skulle motivet vara för flera "geocachare" att mörda LW?
Nej den teorin är vansinnig. LW var mycket omtyckt och uppskattad överallt där hon var med, idrottsklubbar och annat. Visst finns det någon enstaka som retat sig på henne men det finns det för alla människor.
Den enda med motiv att mörda är SD.
Citera
2018-09-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, jag har mina tvivel om MV, men lagt in vissa av sakerna som parametrar. Egentligen är det inget som riktigt spelar någon roll, utan är som när någon skriver att dom vet att nått skett. Man tar det i beaktning. Som detta med att "man vet att GM gick längs planket österut". Det ena utesluter inte det andra.

Tillika detta med förhören. Klart att många är förhörda. Men jag vet att det finns luckor av någon anledning, som jag inte alls begriper.
Dina "luckor" som Du vet (tror Dig veta)... kan det vara så att dom vet Din inställning och därför inte berättar om dom varit på förhör? Eller så enkelt att polisen vet att dom inte har något att tillföra... (som Du misstänker att dom har). Kanske därav också att Din polisvän säger att polisen inte vill ta emot tips (från ett tidigare av Dina inlägg).
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-09-19 kl. 08:03.
Citera
2018-09-19, 08:03
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Det är just det, varför nässla sig dit bak om man ska prata? Känns inte naturligt.

Okej, då förstår jag bättre garageidén.

Men det här med att ”nässla”, runda träd och buskar för att ta sig till FP stämmer inte riktigt. Platsen är ganska lätttillgänglig. Att ta sig från Lenas bostad till FP tar bara någon minut.
För att slippa synas eller höras mitt på gatan så är platsen vid planket den närmaste och mest avskilda.
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-19 kl. 08:12.
Citera
2018-09-19, 08:14
Medlem
Citat:

Vad "känns naturligt" i detta fall?
Något som absolut inte känns naturligt är som jag ser det är att SD tagit kontakt med LW på mordkvällen. Vad tycker Du?
Att SD/LW tog en promenad på ca 100 m är kanske naturligt om dom ville prata (kanske var SD bara välkommen in till LW när det inte var några barn hemma).
Citera
2018-09-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det första fetade: De hamnade där för att det är i närheten av LW:s bostad. Detta oavsett vem som är mördare

Det andra: Men du har ju sagt att de åkte hem vid planerat datum? Det var alltså en slump att det var samma datum som då hon mördades. Så om ML anlänt någon annan dag, då skulle han inte längre vara aktuell? Du kanske ska ta reda på alla andra människor som anlände Örebro den kvällen, så du kan få fram fler misstänkta? Sen, som redan påpekats, svar på frågor kan man få utan att träffas.

Resten av din text går att avvisa med hänsyn till de uppgifter som finns i tråden rörande SD. Du kan ju själv göra en lista och fylla i frågecknena på ML, så kan vi sedan diskutera vem av SD och ML som känns mest rimlig som GM:

SD
1. Uppvisat våldsamt beteende, hot och kränkningar mot LW

2. Haft en kärleksrelation med LW

3. Fortsatt träffa LW i smyg efter bilincidenten

4. Digital kontakt som påvisat att SD inte velat att LW skulle åka till Norge

5. Saknar Alibi

6. It-forensiskt material som placerar honom i området vid mordtillfället

7. Uppgifter på att SD velat träffa LW på mordnatten, enligt utredarna för att försöka hindra LW att åka till Norge

ML
1.?

2.?

3.?

4.?

5.?

6.?

7.?

Lycka till, och återkom när du funnit omständigheter som kan fylla alla 7 nr under ML.

4 och 7 kommer från MV som jag tror är logiska gissningar från hen, baserat på det vi vet.
Du missade för övrigt ett par punkter till på SD...

Spelar det roll om så vi har 100 punkter till på SD och en annan kandidat har 50 punkter.
Det räcker med en enda punkt för en helt annan GM.

Ni får fortsätt analyser SD om hans ögon, föräldrar, loggtexter och liknande, nu när det verkar få er trygga att SD är GM. Så länge jag inte ser honom som enda kandidaten så kommer jag fundera i andra banor.
Citera
2018-09-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad "känns naturligt" i detta fall?
Något som absolut inte känns naturligt är som jag ser det är att SD tagit kontakt med LW på mordkvällen. Vad tycker Du?
Att SD/LW tog en promenad på ca 100 m är kanske naturligt om dom ville prata (kanske var SD bara välkommen in till LW när det inte var några barn hemma).

Dom kanske hade kontakt varje dag och att inte haft kontakt hade varit onaturligt?

Jo, dom kan ha gått längs gatan och pratat. Sen då, varför dit bak? Som jag ser det är det där skriken och bråket startade och urartade, inte ute på gatan. Jag ser det inte framför mig helt enkelt, det blir för till knystat.

Med SD som GM stör platsen mig, även skriken känns inte rätt, sen kommer vi till mobilen, som inte alls känns rätt. Tror man måste ned ganska långt i IQ om man droppar bevis så nära sitt hem, men fullt möjligt om man är otroligt stressad. Men som sagt, känns inte logiskt och rätt, fanns 100 bättre platser att slänga iväg den om SD tog den vägen MV lagt ut.
Citera
2018-09-19, 08:52
Medlem
Citat:
Dom kanske hade kontakt varje dag och att inte haft kontakt hade varit onaturligt?

Jo, dom kan ha gått längs gatan och pratat. Sen då, varför dit bak? Som jag ser det är det där skriken och bråket startade och urartade, inte ute på gatan. Jag ser det inte framför mig helt enkelt, det blir för till knystat.

Med SD som GM stör platsen mig, även skriken känns inte rätt, sen kommer vi till mobilen, som inte alls känns rätt. Tror man måste ned ganska långt i IQ om man droppar bevis så nära sitt hem, men fullt möjligt om man är otroligt stressad. Men som sagt, känns inte logiskt och rätt, fanns 100 bättre platser att slänga iväg den om SD tog den vägen MV lagt ut.
Ja det är mycket som känns krystat med Ditt svar kan jag tycka...
Om det nu är SD som är GM, dom har tagit en kort promenad, blivit osams och gått mot planket (är väl inte så många meter)...

Klart skriken känns rätt oavsett GM...

Vad är det som säger att det är LW:s telefon som är hittad (om någon telefon alls), vet vi det?
Citera
2018-09-19, 09:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han bodde väl kvar i deras gamla gemensamma hus? Har uppfattat det som att HD är den som flyttat efter separationen.

Ja oj då. Tack. Du ser, huvet är som en engelsk kola. De bor där alla som smultron på ett strå märkte jag när jag tittade.

Det var HD som flyttade över till LW:s sida av strået.

HD borde kunna se både till SD och LW och UW och SD till varann.

Dock. Nån gång har ju ändå antingen SD el UW slagit sig ner vid den andre!
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-19 kl. 09:20.
Citera
2018-09-19, 09:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag har svårt att överge spekulationen om att LW lämnade bostaden så hastigt p.g.a. att hon blivit ”informerad” om att något av de äldre barnen befann sig i dåligt sällskap (eller liknande) vid planket.

UW var kanske fortfarande iväg på arbete och LW kan därmed ha känt att hon ville veta (hade visst ansvar för) att alla tre barnen var trygga, även de som inte skulle sova hos henne, tänker jag.

GM kan ha sagt sig ha fått kännedom om att barnet befann sig i olämpligt umgänge och erbjudit sig att hjälpa till att reda upp saken, funderar jag.
Citera
2018-09-19, 09:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
I motsatts till vad ni kanske tror är geocaching ingen sekt, det är en hobby. (för de flesta där det inte slagit över och blivit maniskt)
Och de allra flesta hittar en gömma själva, det är ingen social hobby då man så gott som aldrig träffar andra cachare. Om man inte söker sig till event och bildar "grupper".

Vad skulle motivet vara för flera "geocachare" att mörda LW?
Nej den teorin är vansinnig. LW var mycket omtyckt och uppskattad överallt där hon var med, idrottsklubbar och annat. Visst finns det någon enstaka som retat sig på henne men det finns det för alla människor.
Den enda med motiv att mörda är SD.

Tack. Jag tänkte kanske om det fanns någon liten organisation hon störde/hotade och att flera retat upp sig, fr.a. för att de är polare (ändå) och ser det som sin lilla solglimt. Men du har säkert rätt

Sen är det det där med mysterie-kläckandet.

Jag är dock ganska nöjd med om polisen arbetar på SD o han åker på’t. Men då ska han ju bindas till platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in