2018-09-19, 11:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
2001-08-18 flyttade LW+UW in på adressen där UW bor kvar. LW flyttade ut 2010-08-09.

2005-07-30 flyttade HD+SD in på adressen där SD bor kvar. HD flyttade ut 2018-03-21.

Tack! Bra med lite fakta. Jag har dessutom på något sätt fått för mig att HD flyttat ut redan i fjol men det ter sig ju än mer märkligt att hon flyttade in mittemot LW bara knappa två månader innan mordet på denna. Antagligen bara en slump men många i tråden har ju sagt att man ska hata slumpen.
Citera
2018-09-19, 11:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack! Det var som fn. De bodde alltså grannar med en villas marginal allihop (fra SD - LW) i fem år, till LW flyttade. Därefter 7,5 år till som uw:s granne.

UW o SD har kanske upptäckt något gemensamt intresse under sina 12,5 år som grannar?

LW vigde dessutom HD och SD 2008.

Ingen i ”kvartetten” verkar ha känt sig outhärdligt obekväm med att bo kvar i området efter avslöjandet om LW och SD:s relation, känns det som.

Ja, har UW och SD något gemensamt intresse månntro?
Citera
2018-09-19, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Precis, den mest ”skyddade” platsen i närheten.

Jag tror att tiden sent på kvällen samt att få bostäder har fönster mot vägen har begränsat antalet som hört eller sett något.
På den sida av vägen som Lenas bostad ligger vätter inga fönster mot vägen. På den andra sidan finns några villor med fönster åt det hållet.

Att polisen inte söker av området eller hittar Lenas kropp är omöjligt att förstå. Det är så nära hennes hem. Oförsvarbart.

Oförsvarbart.

Om LW i grälandet ”hittat” SD:s ömma punkt (när grälandet eskalerat och LW vill säga vem hon verkligen tycker att han är (i motsats till hur SD känt det), och han instinktivt slagit henne på käften, så att hon åkt i gatan, så är det kanske lättare att föreställa sig att han helt enkelt drar henne i kragen eller armen in bakom planket. Har han Amerikaresan för ögonen, och kanske har mött henne just för att något måste redas ut innan den, så vet han omedelbart att slaget på käften kommer leda till en ny polisanmälan ock inställd resa. Med flygmilen och ljuvliga cachar i tankarna, och kanske lite annat, så slår han ihjäl henne, innan ett ev. sans hunnit återfinna sig. Det är som en befrielse...
Citera
2018-09-19, 12:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag har svårt att överge spekulationen om att LW lämnade bostaden så hastigt p.g.a. att hon blivit ”informerad” om att något av de äldre barnen befann sig i dåligt sällskap (eller liknande) vid planket.

UW var kanske fortfarande iväg på arbete och LW kan därmed ha känt att hon ville veta (hade visst ansvar för) att alla tre barnen var trygga, även de som inte skulle sova hos henne, tänker jag.

GM kan ha sagt sig ha fått kännedom om att barnet befann sig i olämpligt umgänge och erbjudit sig att hjälpa till att reda upp saken, funderar jag.

Jag har också den misstanken om hur det kan ha gått till utifrån alla de diskussioner som varit där folk i tråden försökt förstå den ev öppna dörren och ev hastigt lämnade paketinslagningen. Ifall det är vad som hänt så gör det bara mordet ännu värre, dvs eftersom att någon då gått via att dra in hennes barn, utnyttjat hennes roll som mamma och förälder för att lura ut henne att möta en våldsam död. Om GM inte förtjänade att få bli inlåst med nyckeln slängd i havet innan så gör hen verkligen det ifall hen lurat ut LW på det sättet.

Men, jag slits hela tiden mellan det som pekar på planerat mord (vilket då utlurad ut till planket tyder vore en del av) eller mord i vredesmod. Jag ska erkänna att jag har pendlat rejält mellan dessa alternativ för att på något sätt känna att det kanske är ett slags mellanting. Om man skulle ställa upp de extremt tunna fakta vi har kring omständigheter (baserat på SD, HD eller SD/HD som GM) samt även rada upp de indicier vi har kring detta i en slags avskalad lista, vad pekar det åt då? Kan någon mer klartänkt person här i tråden sammanställa någon slags lista över vad som pekar åt planerat och vad som pekar åt situation som spårat ur?

Givet att man utgår från att SD, HD eller HD/SD är GM(s):

Planerat:
-Att GM fortfarande är fri vilket kan tyda på brist på bevis på FP vilket tyder på att mordet var planerat eller iaf väl orkestrerat efteråt med undanstädning av bevis/att mordet skedde på annan plats därav få fynd (kan å andra sidan finnas rejält med bevisning men utredningen bara tar tid!).
- Ifall något tyder på att LW blev utlurad till en lämplig plats (här har vi väl inga bevis, bara rena spekulationer?).
-Man kan spekulera om vissa personers motiv baserat på hur LWs del i deras liv kan ha byggt upp spänningar, friktion över tid vilket gjort att de kunnat börja vilja ta bort LW, men återigen bara spekulationer.
-FP. Ifall GM inte är någon av de som bor nära LW (HD, SD, UW) men känner till intriger och otroheter så kan valet av FP då vara strategiskt för att locka polisen att direkt misstänkliggöra någon av de närboende medan GM i själva verket inte alls bor där. FP är då valt för att det ska se ut som ett mord i vredesmod skett av någon som bara gått över till LW sent en kväll.
-?

Oplanerat:
- Om dörren verkligen stod på lämnad öppen och paketen låg påbörjade tyder det på att något kan ha skett i hast, men mordet kan lik förbaskat ha varit planerat även om LW själv hastade ut .
- FP. FP som är nära både LWs hem och personer som kunnat misstänkas för att vara GM. Hade det varit planerat så hade GM väl valt en plats långt bort från sig själv? Särskilt om GM är geocachare och har kunskaper om naturområdena i närheten samt kunnat skapa en liten olycka?
- ?

Mellanting:
-?
Citera
2018-09-19, 12:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De fem telefonerna som enligt MV genomsöktes vet vi ju inget om vems dessa är. Skulle inte tro att alla fem är LWs.

Man får förmoda att minst en av dem är SDs. Kanske två, varav en är kanske arbetsmobil.
Kanske LW hade flera mobiler, t ex en eller två privata och en arbetsmobil.
Vad som hittats i skogen som var av dignitet kan ju vara en mobil, men vi vet ju inte om det stämmer i nuläget.
Det är just det jag menar. De nya lite röriga uppgifterna från MV tyder nu kanske på att 'LimeTimes' källa, som alltså bestämt hävdar att det inte var LW:s mobil som hittades i Vivallaskogen, kan vara den som lämnar de korrekta uppgifterna.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet i Tovas mordutredning fick de förhörda som hade haft kontakt med Tova under natten visa sina konversationer under förhören och screenshots togs på dessa sidor och finns med i FUP. Deras samtal och sms syntes ju också via mastuppkopplingar. Däremot fick Billys mobil genomgå en ordentlig tömning.
Flera här hänvisar ofta till att misstänkta personer som suttit häktade i andra mordfall ("Billy", "Edvin", "Nerijus", "Madsen" o.s.v.) senare har kunnat bindas till resp. brott.

Jag tror att det kan vara vanskligt att utifrån de här andra fallen dra slutsatser om hur det kommer att gå i just det här fallet. Särskilt som det nu tycks ha uppstått oklarheter kring mycket av det som tidigare ansågs kunna binda SD till brottet (mobilfyndet, nyckelvittnet och DNA-bevisningen).
Senast redigerad av Draifos 2018-09-19 kl. 12:55.
Citera
2018-09-19, 12:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ingen i ”kvartetten” verkar ha känt sig outhärdligt obekväm med att bo kvar i området efter avslöjandet om LW och SD:s relation, känns det som.

Jo jag vet den biten. Ja se grannar. Det är tydligen inte helt ofarligt att bo granne med folk. I våra okristliga tider. Har väl aldrig varit kantänka.

Ja, ska man imponeras över UW:s fördragsamhet? Han kan ju inse att han vinner på allt och kan känna sig lättad. LW har ju helt uppenbart inte lyckats så bra med att skaffa socialt högtstående kavaljerer. Om inte bullerplankskavaljerer är högstående.

Dock, en annan sak, som jag tillfogade: Om LW:s barn nu bor heltid hos UW då, då bor de alltså granne med SD och ser hem till honom? Det är ju lite sjukt må jag säga. Det är på lite sikt inget bra sätt att få ungar att inte palla ens äpplen, krossa ena rutor, skalle eller kulor. Skulle jag gissa.

Om inte UW och SD kommit överens då...

Svårt att inleda samtal om sånt dock.
Citera
2018-09-19, 12:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Precis, den mest ”skyddade” platsen i närheten.

Jag tror att tiden sent på kvällen samt att få bostäder har fönster mot vägen har begränsat antalet som hört eller sett något.
På den sida av vägen som Lenas bostad ligger vätter inga fönster mot vägen. På den andra sidan finns några villor med fönster åt det hållet.

Att polisen inte söker av området eller hittar Lenas kropp är omöjligt att förstå. Det är så nära hennes hem. Oförsvarbart.

Jag håller med dig. Oförsvarbart! Är vi helt säkra på att kroppen trots allt inte varit flyttad? Dvs, att LW blivit mördad någon annanstans och medan polisen letade kring hemmet så låg hon inte där varav inga hundar fick vittring och att hon flyttades av GM eller medhjälpare till GM sedan för att förvilla kring alibin, eller kasta misstankar åt de närboende eller random galning därav val av planket som FP?
Jag har förstått att detta vore ett stort risktagande med tanke på hur kontaminerad en bil eller annat transportverktyg skulle bli men ändå... jag har liksom svårt att fatta att kroppen kunnat blivit missad av polisen trots att den hela tiden låg så nära BOs eget hem. Absolut att man ändrade försvunnen till människorov och då satte in andra typer av resurser men ändå... borde man ändå inte alltid som rutin bara "gå en vända runt kvarteret"? Även om en försvunnen människa ha ev hotbild mot sig som kan tyda på rov så är det ju närmast slöseri med skattemedel att dra till stora efterlysningar innan man ens kollat så hen inte ramlat och slagit sig bara nära hemmet. Särskilt med tanke på LWs fritidshobbys som inkluderade väldigt mycket uteliv i naturen så måste man väl ha tagit i beräkningen att hon mycket väl, hotbild eller ej, kunnat ligga skadad bara efter att ha gett sig ut efter en FTF eller vad de nu kallas?

Citat:

Ja, det är en fråga som börjat poppa upp. Vad har SD och UW som grannar under så lång tid haft för relation till varandra? Vänskaplig som grannar i allmänhet? Gemensamma fritidsintressen eller engagemang? Frostigt? Finns det några indikationer på att otroheten mellan SD och LW började innan LW skiljt sig, eller iaf ett slags intresse dem emellan under tiden de var grannar och båda gifta? Eller ska man se det som att allt hände efter att LW skiljt sig? Det är inte relevant för att man ska moralisera över ev äktenskapliga snedsteg från LWs sida men det kan ju säga något om motivbilder, ev spänningar mellan SD och UW samt vad folk sagt "på byn" om dessa två par. I en av mina mer långsökta spekulationer så har jag tänkt att någon helt annan GM än SD varit skyldig men att denna varit väl medveten om otroheten och problemen för LW och kunnat lätt hitta en perfekt syndabock i SD som inte framstått vidare trevlig enligt många i tråden.
Citera
2018-09-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Bra med lite fakta. Jag har dessutom på något sätt fått för mig att HD flyttat ut redan i fjol men det ter sig ju än mer märkligt att hon flyttade in mittemot LW bara knappa två månader innan mordet på denna. Antagligen bara en slump men många i tråden har ju sagt att man ska hata slumpen.

Ja, jag kan inte riktigt förstå varför HD väljer att flytta in så nära LW.
Citera
2018-09-19, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske för tråden relevant översikt med tanke på starka känslor om förtäckt vedergällning som uttrycks mot ännu icke dömd GM

Med sociala media har visavi anonymitet forna tiders primitiva hämdbehov getts nytt utrymme vilket annars vårt moderna rättsystem lämnat bakom oss. Det är förtal att sprida uppgifter om andra som kan leda till att dessa drabbas av andras missaktning som också berörs under nettikett 0,09. Intressant i sammanhanget är att det kan även vara förtal om uppgiterna som spridits är riktiga.

-- Riskfritt-att-hota-och-kranka-pa-internet.
-- Och ser man till statistiken så stämmer det: I totalt 40 procent av ärendena är det en vän eller bekant som pekas ut som gärningsperson. Det är till och med vanligt att den utpekade gärningspersonen är någon som offret har eller har haft ett förhållande med – för kvinnorna stämmer det i nästan hälften av fallen.
https://www.idg.se/2.1085/1.607009/riskfritt-att-hota-och-kranka-pa-internet
-- Därför ägde man också rätt att själv skaffa sig upprättelse för lidna oförrätter genom att hämnas. Blodshämnden var en särskild art av denna lagliga hämnd. Den hade sin rot i det starka släktmedvetande, som utmärkte nordbornas rättstänkande. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blodshämnd

-- I alla västerländska samhällen är hämnd förbjudet i lag (staten har våldsmonopol), och hämndbegär förekommer inte som legitim grund för institutionellt straff, oavsett missgärningens art. I straffrätten har fokus sedan 1800-talet kommit att skifta från hämnd till fångvård, inkapacitering och avskräckning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hämnd

Akkurat. Det är också en komplikation i vårt samhällskultur att våld säljer dagstidningar. Inte helt nytt dock.
Citera
2018-09-19, 12:32
Medlem
Citat:
Jag har också den misstanken om hur det kan ha gått till utifrån alla de diskussioner som varit där folk i tråden försökt förstå den ev öppna dörren och ev hastigt lämnade paketinslagningen. Ifall det är vad som hänt så gör det bara mordet ännu värre, dvs eftersom att någon då gått via att dra in hennes barn, utnyttjat hennes roll som mamma och förälder för att lura ut henne att möta en våldsam död. Om GM inte förtjänade att få bli inlåst med nyckeln slängd i havet innan så gör hen verkligen det ifall hen lurat ut LW på det sättet.

Men, jag slits hela tiden mellan det som pekar på planerat mord (vilket då utlurad ut till planket tyder vore en del av) eller mord i vredesmod. Jag ska erkänna att jag har pendlat rejält mellan dessa alternativ för att på något sätt känna att det kanske är ett slags mellanting. Om man skulle ställa upp de extremt tunna fakta vi har kring omständigheter (baserat på SD, HD eller SD/HD som GM) samt även rada upp de indicier vi har kring detta i en slags avskalad lista, vad pekar det åt då? Kan någon mer klartänkt person här i tråden sammanställa någon slags lista över vad som pekar åt planerat och vad som pekar åt situation som spårat ur?

Givet att man utgår från att SD, HD eller HD/SD är GM(s):

Planerat:
-Att GM fortfarande är fri vilket kan tyda på brist på bevis på FP vilket tyder på att mordet var planerat eller iaf väl orkestrerat efteråt med undanstädning av bevis/att mordet skedde på annan plats därav få fynd (kan å andra sidan finnas rejält med bevisning men utredningen bara tar tid!).
- Ifall något tyder på att LW blev utlurad till en lämplig plats (här har vi väl inga bevis, bara rena spekulationer?).
-Man kan spekulera om vissa personers motiv baserat på hur LWs del i deras liv kan ha byggt upp spänningar, friktion över tid vilket gjort att de kunnat börja vilja ta bort LW, men återigen bara spekulationer.
-FP. Ifall GM inte är någon av de som bor nära LW (HD, SD, UW) men känner till intriger och otroheter så kan valet av FP då vara strategiskt för att locka polisen att direkt misstänkliggöra någon av de närboende medan GM i själva verket inte alls bor där. FP är då valt för att det ska se ut som ett mord i vredesmod skett av någon som bara gått över till LW sent en kväll.
-?

Oplanerat:
- Om dörren verkligen stod på lämnad öppen och paketen låg påbörjade tyder det på att något kan ha skett i hast, men mordet kan lik förbaskat ha varit planerat även om LW själv hastade ut .
- FP. FP som är nära både LWs hem och personer som kunnat misstänkas för att vara GM. Hade det varit planerat så hade GM väl valt en plats långt bort från sig själv? Särskilt om GM är geocachare och har kunskaper om naturområdena i närheten samt kunnat skapa en liten olycka?
- ?

Mellanting:
-?

Ja, tanken på att GM eventuellt kan ha använt barn i sitt spel är horribel. Vad vi vet är ju att GM berövade LW livet i anslutning till yngsta sonens födelsedag. Jag är övertygad om att GM visste om denna högtidsdag.
Citera
2018-09-19, 13:05
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Oförsvarbart! Är vi helt säkra på att kroppen trots allt inte varit flyttad? Dvs, att LW blivit mördad någon annanstans och medan polisen letade kring hemmet så låg hon inte där varav inga hundar fick vittring och att hon flyttades av GM eller medhjälpare till GM sedan för att förvilla kring alibin, eller kasta misstankar åt de närboende eller random galning därav val av planket som FP?
Jag har förstått att detta vore ett stort risktagande med tanke på hur kontaminerad en bil eller annat transportverktyg skulle bli men ändå... jag har liksom svårt att fatta att kroppen kunnat blivit missad av polisen trots att den hela tiden låg så nära BOs eget hem. Absolut att man ändrade försvunnen till människorov och då satte in andra typer av resurser men ändå... borde man ändå inte alltid som rutin bara "gå en vända runt kvarteret"? Även om en försvunnen människa ha ev hotbild mot sig som kan tyda på rov så är det ju närmast slöseri med skattemedel att dra till stora efterlysningar innan man ens kollat så hen inte ramlat och slagit sig bara nära hemmet. Särskilt med tanke på LWs fritidshobbys som inkluderade väldigt mycket uteliv i naturen så måste man väl ha tagit i beräkningen att hon mycket väl, hotbild eller ej, kunnat ligga skadad bara efter att ha gett sig ut efter en FTF eller vad de nu kallas?
Jag håller med. Att ingen märkte kroppen och att polisen inte fann den är mycket konstigt, men inte helt omöjligt. Planket är högt och tätt och buskaget ganska tätt. Dock var det mitten av maj, så grönskan är väl fortfarande ganska skir. Jag har hängt upp mig på att undersökningen av FP var så hastigt avklarad. Om nu kroppen var så illa tilltygad att den inte kunde identifieras, borde platsen vara mycket intressant och full med olika spår. Att man inte ens satte upp ett tält, för att ha tillgång till oförstörda spår i alla fall i någon dag, verkar mysko.
Kan det vara så att skadorna på kroppen var av ett slag som gjorde att polisen förstod att FP inte kan vara BP. Det kanske borde ha funnits mycket blod t ex.
Citera
2018-09-19, 13:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dom kanske hade kontakt varje dag och att inte haft kontakt hade varit onaturligt?

Jo, dom kan ha gått längs gatan och pratat. Sen då, varför dit bak? Som jag ser det är det där skriken och bråket startade och urartade, inte ute på gatan. Jag ser det inte framför mig helt enkelt, det blir för till knystat.

Med SD som GM stör platsen mig, även skriken känns inte rätt, sen kommer vi till mobilen, som inte alls känns rätt. Tror man måste ned ganska långt i IQ om man droppar bevis så nära sitt hem, men fullt möjligt om man är otroligt stressad. Men som sagt, känns inte logiskt och rätt, fanns 100 bättre platser att slänga iväg den om SD tog den vägen MV lagt ut.

Varför dit bak?
Om de var KK så är det väl ganska uppenbart varför?

Skriken? Han visste om hennes tidigare skador på benen.
Om han sparkade henne på benen så skadorna gick upp så
kan man förstå skriken och sedan var hon nog ganska försvarslös.

SD kanske tappade mobilen på vägen hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in