Citat:
Ursprungligen postat av
Strommingen
Tycker inte det verkar skumt. Snarare så följer det ett vanligt mönster när något chockerande inträffat. Det blir en viss handlingsförlamning medan man samlar sig. Prio ett för rektorn var förmodligen att prata med den drabbade läraren och se till att hon fick stöd och hjälp. Kvinnan kan mycket väl ha blivit läkarundersökt under helgen utan att anmälan gjordes då.
Barn & Utbildningsnämndens ordförande, Leif Ternstedt(s), har slagit fast att det gäller nolltolerans. Så att rektorn inte anmäler direkt är tjänstefel. Att kvinnan kan drabbas av handlingsförlamning kan jag förstå, men rektorn, som är högsta chef, måste agera direkt när han får kännedom om brottet.
Citat:
Vi har nolltolerans när det gäller hot och våd på alla skolor i Nässjö.
Det skall även finnas färdiga handlingsplaner. Jag antar att dessa planer
inte säger att man skall vänta tre dagar att polisanmäla våldtäkter.
Citat:
Jag vet att det finns planer för extraordinära händelser, kriser och allvarliga händelser av alla de slag.
Uppenbarligen har man haft allvarliga problem även tidigare.
Citat:
Under förra året har vi förstärkt kameraövervakningen på Brinellgymnasiet, vi har utbildat personal runt psykisk ohälsa, bemötande, agerande vid hotfulla och våldsamma situationer med mera. Personal och elever arbetar aktivt med värdegrund och bemötande. Allt detta arbete kommer fortsätta under 2018.
Sjukt att det behövs övervakningskameror i en skola, men kanske kan det komma till nytta när det gäller bevisning i det här fallet. Dillandet om "värdegrund" indikerar att det är "rasism" som upplevs som det största problemet, inte våld eller sexualbrott.
http://ddiabasapp01.hoglandet.se/diabasexternt/famdok.asp?DSN=0&P=88841