2018-09-19, 12:01
Medlem
Riksnytts avatar
För bara ett årtionde sedan vore detta en extrem nyhet. Nu är det knappt att man höjer ögonbrynet.
Citera
2018-09-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSeriestrypare
ELEV I 20-ÅRSÅLDERN MISSTÄNKS HA VÅLDTAGIT LÄRARE – ”ETT FRUKTANSVÄRT BROTT”
https://samtiden.nu/2018/09/elev-i-20-arsaldern-misstanks-ha-valdtagit-larare-ett-fruktansvart-brott/

Brukar ni ha elever i 20-årsåldern? Vilka gymnasieprogram har så gamla personer?

Jag känner bara en person som kommer vara 20 vid studenten, denna person invandrade till sverige och fick då gå i en årskurs lägre än vad en svensk i samma ålder skulle. Denne person går på samhällsprogrammet.
jag kan tänka mig att det finns ett några elever på program som samhäll och liknande program som har gått om eller fått börja i en lägre klass när de invandrat hit.
Citera
2018-09-19, 12:02
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nej det framgår inte (ännu iaf) dessutom åtnjuter den misstänkte sekretets av någon anledning som inte framgår just nu.

Jag kan nämna att vi ur följande dagboksblad får fram både namn och födelsedatum 2001-01-16: (FB) Minderårig flicka våldtagen av två män under Centralbron Stockholm, 2018-09-02

Nu rör det sig om en flera år äldre person som ändå anses mer skyddsvärd. Tolkbehovet brukar framkomma i dagboksbladen efter några dagar.

/Provokatör

Tolkbehov på farsi/dari verkar vara mer regel än undantag i våldtäktsmål trots att afghanerna är en ynklig minoritet. Statistiken säger att det är en afghan även nu, men vi får vänta och se.
Citera
2018-09-19, 12:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Är det en friskola motverkar de snarare en anmälan. Att de, friskolan alltså skulle vara delaktiga i en anmälan eller göra en egen anmälan finns inte på kartan. Då kan man ju tycka att offret skulle gå hela vägen själv och anmäla men jag väljer att stanna här i den komplexa situationen för vem det vara må som är utsatt.
Oavsett vad som faktiskt har hänt (vad det gäller våldtäkten eller påstådda våldtäkten) så undrar jag om det inte finns skäl att utreda skolans agerande?

Vad kan en skolledning skylla på då de inte polisanmälde en våldtäkt inom skolan, under arbetstid, trots vetskap om brotten under hela helgen?

Det skulle även vara intressant att få klarhet i vilken dag som skolan beslöt att stänga av eleven?
Citera
2018-09-19, 12:05
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
vi vet att individen är invandrare men vart? satsar på somalier.
Nja, de brukar föredra att våldta i grupp. Jag gissar på afghan.
Senast redigerad av Tolvan 2018-09-19 kl. 12:10.
Citera
2018-09-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej det är en begäran om offentlig försvarare. Sen blir det sannolikt en häktningsförhandling. Men det lär ske skyndsamt.

Ja begär du ut aktbilaga 1 angående försvarare så får du de. Detta är dagboksblad där de står vilka handlingar m.m som inkommer i målet.
Citera
2018-09-19, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Oavsett vad som faktiskt har hänt (vad det gäller våldtäkten eller påstådda våldtäkten) så undrar jag om det inte finns skäl att utreda skolans agerande?

Vad kan en skolledning skylla på då de inte polisanmälde en våldtäkt inom skolan, under arbetstid, trots vetskap om brotten under hela helgen?

Det skulle även vara intressant att få klarhet i vilken dag som skolan beslöt att stänga av eleven?
Detta är det mest anmärkningsvärda. Vad höll man på att diskutera internt en hel helg innan anmälan gjordes? Varför tvekade man att anmäla direkt. Kvinnan själv kunde ha anmält direkt på fredagen, rektorn fick kännedom lördag morgon & kunde då ha anmält. Istället fortsätter man att fundera & prata ända tills måndag morgon.

Uppsökte hon sjukhus? Säkrades bevis? Något är mycket skumt i den här affären.
Citera
2018-09-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmallShack
Jag känner bara en person som kommer vara 20 vid studenten, denna person invandrade till sverige och fick då gå i en årskurs lägre än vad en svensk i samma ålder skulle. Denne person går på samhällsprogrammet.
jag kan tänka mig att det finns ett några elever på program som samhäll och liknande program som har gått om eller fått börja i en lägre klass när de invandrat hit.
Sedan bör man addera x antal år. Tar man t ex de 9000 amnestiberikarna har ju i stort sett ingen styrkt sin identitet - och vi vet att det snarast är regel hos den berikningsgruppen att säga att man är en ålder som är 5-20 år yngre än vad de är.
Så "20-årsåldern"-våldtäktsmannen kan i verkligheten lika gärna vara en ful 30-taggare...
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Skolan borde agerat snabbare. Långsamheten är skum. Kan tyda på att GM är MENA-nyanländ? Det ovanliga beteendet pekar statistiskt på en GM från en avlägsen kultur...
Citera
2018-09-19, 12:15
Medlem
Får en känsla utav att kvinnan gick med på att bli knullad i skolan. Men har nu ångrat sig och skriker våldtäkt.
Citera
2018-09-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSeriestrypare
Sedan bör man addera x antal år. Tar man t ex de 9000 amnestiberikarna har ju i stort sett ingen styrkt sin identitet - och vi vet att det snarast är regel hos den berikningsgruppen att säga att man är en ålder som är 5-20 år yngre än vad de är.
Så "20-årsåldern"-våldtäktsmannen kan i verkligheten lika gärna vara en ful 30-taggare...Skolan borde agerat snabbare. Långsamheten är skum. Kan tyda på att GM är MENA-nyanländ? Det ovanliga beteendet pekar statistiskt på en GM från en avlägsen kultur...

Kan vara en helsvensk aspie eller med annan form av asocial störning. Någon som blev tröstad av ”fröken” för att han såg vilsekommen ut och han tog det som en invit. Tiden det tog kan bero på om han kan anses ansvarig för sina handlingar.
Citera
2018-09-19, 12:17
Medlem
eireanns avatar
Tur för den stackars kvinnan att valet redan har varit annars skulle chansen att han blir häktad i eftermiddag vara lika med noll.
Men nu får vi förhoppningsvis ett namn i eftermiddag så vi får reda på om det är en av Annie Lööfs skyddslingar vilket verkar vara mest troligt.
Citera
2018-09-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är det mest anmärkningsvärda. Vad höll man på att diskutera internt en hel helg innan anmälan gjordes? Varför tvekade man att anmäla direkt. Kvinnan själv kunde ha anmält direkt på fredagen, rektorn fick kännedom lördag morgon & kunde då ha anmält. Istället fortsätter man att fundera & prata ända tills måndag morgon.

Uppsökte hon sjukhus? Säkrades bevis? Något är mycket skumt i den här affären.

Tycker inte det verkar skumt. Snarare så följer det ett vanligt mönster när något chockerande inträffat. Det blir en viss handlingsförlamning medan man samlar sig. Prio ett för rektorn var förmodligen att prata med den drabbade läraren och se till att hon fick stöd och hjälp. Kvinnan kan mycket väl ha blivit läkarundersökt under helgen utan att anmälan gjordes då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in