2018-09-19, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Garage - plank är 100m, drygt.
Garagen är precis utanför LW.

Det är just det, varför nässla sig dit bak om man ska prata? Känns inte naturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Okej, då förstår jag bättre garageidén.

Men det här med att ”nässla”, runda träd och buskar för att ta sig till FP stämmer inte riktigt. Platsen är ganska lätttillgänglig. Att ta sig från Lenas bostad till FP tar bara någon minut.
För att slippa synas eller höras mitt på gatan så är platsen vid planket den närmaste och mest avskilda.

Jag kan tänka mig att gm tagit sig till LWs bostad, mot hennes vilja. Kanske har han bankat på dörren, ropat eller liknande.
LW känner sig inte rädd, hon känner sin baneman. Men hon vill inte ha någon utanför sin dörr som kanske väcker uppmärksamhet hos grannar/barn. Så hon öppnar dörren

Det blir ordväxling. LW kanske ber honom gå hem. Hon vill inte ha honom där. Det blir högljutt. Kanske tar han hårt i henne, dörren, liten kamp där för att hon inte ska stänga dörren. Kanske blir det någon bloddroppe här... LW är inte direkt rädd, men arg.

Hon förlorar kampen om dörren och går ut för att inte störa barnen som har skoldag i morgon. Det blir fortsatt högljutt och LW ber honom att lugna ner sig. Vara tystare och gå hem igen.

Han lyssnar inte, fortsätter att kräva, bråka, vara högljudd. Kanske blir det någon knuff, kanske blir det något hårt grepp om armen. Hon ber honom sluta, gå hem, vara tystare...

Han grabbar tag i hennes arm. Drar henne ner mot garagefickan (1) 80 meter ner från LWs bostad. Där kan man prat mer ostört.

https://kartor.eniro.se/?c=59.289057,15.185745&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.289166,15.185857,%22Garage.%0A%22,0],[59.288904,15.186421,%22Fyndplats.%22,0]],%22l%22:[[59.289439,15.184551,59.289385,15.1845,59.289147,15 .185769,59.28918,15.185847,59.288843,15.185973,59. 288881,15.186346,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Nu vill LW hem, hon försöker lämna men gm grabbar hårt tag i henne. Hon hinner knappt tänka. Det går fort. Hon försöker göra motstånd, sparkar mot hans ben. Hon börja förstå att det här kommer att spåra ur.

Hon sätter igång att föröka skrika, men han är snabbare och sätter en hand över hennes mun, armen runt halsen.

Nu har gm tappat det. Han drar snabbt in LW mot buskagen. Hon klarar inte av att göra tillräckligt motstånd. Hon kan inte andas, får inget grepp med fötterna.

Nu går allt fort. Han försöker med strupgrepp, hon får ingen luft. Hon tuppar nästan av. Han drar in henne den sista lilla biten in bakom planket (2). Kanske tror han att hon är död. Kanske bryr han sig inte. Han är ursinnig. Hon kippar efter andan och får plötsligt luft. SKRIKER.

Han ser sig om. Hittar inget att slå med. Börjar slå med nävarna mot hennes huvud. Hon SKRIKER. Slår hårt, hårt. Hon SKRIKER på nytt. Hon ligger ner, har krupit ihop på knä, händer på huvudet för att skydda sig.

Nu tittar han sig om efter en sten. Hittar en lite större bland det grova gruset. Han riktar ett hårt slag mot huvudet igen. Hon SKRIKER. Nu haglar slagen och kanske skriker hon inte mer. Kanske försöker hon en sista gång.
Citera
2018-09-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att gm tagit sig till LWs bostad, mot hennes vilja. Kanske har han bankat på dörren, ropat eller liknande.
LW känner sig inte rädd, hon känner sin baneman. Men hon vill inte ha någon utanför sin dörr som kanske väcker uppmärksamhet hos grannar/barn. Så hon öppnar dörren

Det blir ordväxling. LW kanske ber honom gå hem. Hon vill inte ha honom där. Det blir högljutt. Kanske tar han hårt i henne, dörren, liten kamp där för att hon inte ska stänga dörren. Kanske blir det någon bloddroppe här... LW är inte direkt rädd, men arg.

Hon förlorar kampen om dörren och går ut för att inte störa barnen som har skoldag i morgon. Det blir fortsatt högljutt och LW ber honom att lugna ner sig. Vara tystare och gå hem igen.

Han lyssnar inte, fortsätter att kräva, bråka, vara högljudd. Kanske blir det någon knuff, kanske blir det något hårt grepp om armen. Hon ber honom sluta, gå hem, vara tystare...

Han grabbar tag i hennes arm. Drar henne ner mot garagefickan (1) 80 meter ner från LWs bostad. Där kan man prat mer ostört.

https://kartor.eniro.se/?c=59.289057,15.185745&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.289166,15.185857,%22Garage.%0A%22,0],[59.288904,15.186421,%22Fyndplats.%22,0]],%22l%22:[[59.289439,15.184551,59.289385,15.1845,59.289147,15 .185769,59.28918,15.185847,59.288843,15.185973,59. 288881,15.186346,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Nu vill LW hem, hon försöker lämna men gm grabbar hårt tag i henne. Hon hinner knappt tänka. Det går fort. Hon försöker göra motstånd, sparkar mot hans ben. Hon börja förstå att det här kommer att spåra ur.

Hon sätter igång att föröka skrika, men han är snabbare och sätter en hand över hennes mun, armen runt halsen.

Nu har gm tappat det. Han drar snabbt in LW mot buskagen. Hon klarar inte av att göra tillräckligt motstånd. Hon kan inte andas, får inget grepp med fötterna.

Nu går allt fort. Han försöker med strupgrepp, hon får ingen luft. Hon tuppar nästan av. Han drar in henne den sista lilla biten in bakom planket (2). Kanske tror han att hon är död. Kanske bryr han sig inte. Han är ursinnig. Hon kippar efter andan och får plötsligt luft. SKRIKER.

Han ser sig om. Hittar inget att slå med. Börjar slå med nävarna mot hennes huvud. Hon SKRIKER. Slår hårt, hårt. Hon SKRIKER på nytt. Hon ligger ner, har krupit ihop på knä, händer på huvudet för att skydda sig.

Nu tittar han sig om efter en sten. Hittar en lite större bland det grova gruset. Han riktar ett hårt slag mot huvudet igen. Hon SKRIKER. Nu haglar slagen och kanske skriker hon inte mer. Kanske försöker hon en sista gång.

Ja det är nästan exakt så som jag spekulerade om att det hände, i juni någon gång. Ett mycket troligt scenario i mina ögon.
Då borde det ju finnas massor av spår från GM på platsen kan man tycka.
Citera
2018-09-19, 09:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad "känns naturligt" i detta fall?
Något som absolut inte känns naturligt är som jag ser det är att SD tagit kontakt med LW på mordkvällen. Vad tycker Du?
Jag tror att man kan lita på att SD och LW hade chattat på mordkvällen. Den här uppgiften kom väl ganska tidigt, och har sedan bekräftats av bl.a. 'Medinsyn'.

Citat:
Att SD/LW tog en promenad på ca 100 m är kanske naturligt om dom ville prata (kanske var SD bara välkommen in till LW när det inte var några barn hemma).
Att SD (eller någon annan) skall ha kommit till LW:s dörr, och att de sedan skall ha promenerat pratande ner till bullerplanket, är bara en teori bland många. Teorin bygger vad jag kan förstå mest på tantens vittnesmål (som dessutom verkar peka ut just SD som den person som iakttogs pratande utanför bostaden).

Citat:
Vad är det som säger att det är LW:s telefon som är hittad (om någon telefon alls), vet vi det?
Uppgiften om att det skulle vara LW:s telefon som hade hittats i skogen bakom SD:s hus bekräftades först av MV, men på senare tid har han börjat vackla ordentligt på den punkten. Här kan det nu finnas anledning att lita på 'LimeTimes' källa, som bestämt hävdar att det inte var LW:s mobil som hittades.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-19 kl. 10:45.
Citera
2018-09-19, 10:05
Medlem
Citat:
Garage - plank är 100m, drygt.
Garagen är precis utanför LW.

Det är just det, varför nässla sig dit bak om man ska prata? Känns inte naturligt.

Om man är så arg/upprörd att man inom några minuter kommer begå mord vem vet vad som då är naturligt att göra?
Citera
2018-09-19, 10:06
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja oj då. Tack. Du ser, huvet är som en engelsk kola. De bor där alla som smultron på ett strå märkte jag när jag tittade.

Det var HD som flyttade över till LW:s sida av strået.

HD borde kunna se både till SD och LW och UW och SD till varann.

Dock. Nån gång har ju ändå antingen SD el UW slagit sig ner vid den andre!

2001-08-18 flyttade LW+UW in på adressen där UW bor kvar. LW flyttade ut 2010-08-09.

2005-07-30 flyttade HD+SD in på adressen där SD bor kvar. HD flyttade ut 2018-03-21.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-09-19 kl. 10:11.
Citera
2018-09-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Om man är så arg/upprörd att man inom några minuter kommer begå mord vem vet vad som då är naturligt att göra?
Där har du helt rätt, efter att ha läst ett antal fup:ar så är det väldigt tydligt att GM ofta handlar väldigt irrationellt
Citera
2018-09-19, 11:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
2001-08-18 flyttade LW+UW in på adressen där UW bor kvar. LW flyttade ut 2010-08-09.

2005-07-30 flyttade HD+SD in på adressen där SD bor kvar. HD flyttade ut 2018-03-21.

Tack! Det var som fn. De bodde alltså grannar med en villas marginal allihop (fra SD - LW) i fem år, till LW flyttade. Därefter 7,5 år till som uw:s granne, vilket sd fortfarande är.

”Godmorgon, godmorgon!” Ja, barnen bor väl heltid hos UW då, granne med SD? Eller? Det är ju lite sjukt må jag säga.

Eller hade UW o SD kanske upptäckt något gemensamt intresse under sina 12,5 år som grannar?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-19 kl. 11:48.
Citera
2018-09-19, 11:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att man kan lita på att SD och LW hade chattat på mordkvällen. Den här uppgiften kom väl ganska tidigt, och har sedan bekräftats av bl.a. 'Medinsyn'.

Att SD (eller någon annan) skall ha kommit till LW:s dörr, och att de sedan skall ha promenerat pratande ner till bullerplanket, är bara en teori bland många. Teorin bygger vad jag kan förstå mest på tantens vittnesmål (som dessutom verkar peka ut just SD som den person som iakttogs pratande utanför bostaden).

Uppgiften om att det skulle vara LW:s telefon som hade hittats i skogen bakom SD:s hus bekräftades först av MV, men på senare tid har han börjat vackla ordentligt på den punkten. Här kan det nu finnas anledning att lita på 'LimeTimes' källa, som bestämt hävdar att det inte var LW:s mobil som hittades.

De fem telefonerna som enligt MV genomsöktes vet vi ju inget om vems dessa är. Skulle inte tro att alla fem är LWs.

Man får förmoda att minst en av dem är SDs. Kanske två, varav en är kanske arbetsmobil.
Kanske LW hade flera mobiler, t ex en eller två privata och en arbetsmobil.
Vad som hittats i skogen som var av dignitet kan ju vara en mobil, men vi vet ju inte om det stämmer i nuläget.

Vet i Tovas mordutredning fick de förhörda som hade haft kontakt med Tova under natten visa sina konversationer under förhören och screenshots togs på dessa sidor och finns med i FUP. Deras samtal och sms syntes ju också via mastuppkopplingar. Däremot fick Billys mobil genomgå en ordentlig tömning.
Citera
2018-09-19, 11:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Okej, då förstår jag bättre garageidén.

Men det här med att ”nässla”, runda träd och buskar för att ta sig till FP stämmer inte riktigt. Platsen är ganska lätttillgänglig. Att ta sig från Lenas bostad till FP tar bara någon minut.
För att slippa synas eller höras mitt på gatan så är platsen vid planket den närmaste och mest avskilda.

Det är väl den enda punkten ”natur” i den änden av området, kanske den enda, hitom skogen. Och entrén till ”vägen” på utsidan av planket, som förbinder platsen med skogen.

Det har ju gått upp för mördaren på ett eller annat sätt. (Det ger ju sig av planket iofs), om denne inte redan vet.

Det är inte så lätt att finna på hur det närmare skulle gått till, men inget, elelr lite, är säkert omöjligt att tänka sig. Det får kanske anses som mindre viktigt, om SD befinns skyldig i alla fall.

Lite svårare är väl att förstå hur allt kan ha skötts obemärkt och ingen hört skriken och tittat ut. Och polisen inte kikar bakom planket.

Som att han rullat in henne i en matta redan hemma och sedan kört henne i skottkärra.
Citera
2018-09-19, 11:34
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
4 och 7 kommer från MV som jag tror är logiska gissningar från hen, baserat på det vi vet.
Du missade för övrigt ett par punkter till på SD...

Spelar det roll om så vi har 100 punkter till på SD och en annan kandidat har 50 punkter.
Det räcker med en enda punkt för en helt annan GM.

Ni får fortsätt analyser SD om hans ögon, föräldrar, loggtexter och liknande, nu när det verkar få er trygga att SD är GM. Så länge jag inte ser honom som enda kandidaten så kommer jag fundera i andra banor.

När det nu radas punkter... Vilka har du på alternativ GM?
Citera
2018-09-19, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad "känns naturligt" i detta fall?
Något som absolut inte känns naturligt är som jag ser det är att SD tagit kontakt med LW på mordkvällen. Vad tycker Du?
Att SD/LW tog en promenad på ca 100 m är kanske naturligt om dom ville prata (kanske var SD bara välkommen in till LW när det inte var några barn hemma).

SD kan ju se när barnen är hos UW och vad det lider har väl LW tröttnat på att SD droppar in med den eller den dåliga ursäkten och pladdret för att till sist få henne i säng. Därtill kan ju barnen droppa in ändå.

SD har väl kanske var o varannan kväll tagit sin vanliga skogspromenad förbi UW:s hus, genom skogen, utmed planket/motorvägen och upp till/förbi LW på vägen tillbaka till sig.

De kan ju faktiskt ha stämt möte på parkeringen också, eller bakom planket. Om det skett utan digitala spår.
Citera
2018-09-19, 11:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är väl den enda punkten ”natur” i den änden av området, kanske den enda, hitom skogen. Och entrén till ”vägen” på utsidan av planket, som förbinder platsen med skogen.

Det har ju gått upp för mördaren på ett eller annat sätt. (Det ger ju sig av planket iofs), om denne inte redan vet.

Det är inte så lätt att finna på hur det närmare skulle gått till, men inget, elelr lite, är säkert omöjligt att tänka sig. Det får kanske anses som mindre viktigt, om SD befinns skyldig i alla fall.

Lite svårare är väl att förstå hur allt kan ha skötts obemärkt och ingen hört skriken och tittat ut. Och polisen inte kikar bakom planket.

Som att han rullat in henne i en matta redan hemma och sedan kört henne i skottkärra.

Precis, den mest ”skyddade” platsen i närheten.

Jag tror att tiden sent på kvällen samt att få bostäder har fönster mot vägen har begränsat antalet som hört eller sett något.
På den sida av vägen som Lenas bostad ligger vätter inga fönster mot vägen. På den andra sidan finns några villor med fönster åt det hållet.

Att polisen inte söker av området eller hittar Lenas kropp är omöjligt att förstå. Det är så nära hennes hem. Oförsvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in