2018-09-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag har tänkt "vem i helvete köper detta egentligen?!"
http://theblock.wellfastigheter.se/lagenheter

Men så upptäckte jag kanske en sak:

.... är det så enkelt att folk klarar inkomstkraven för detta, men inte för att få låna till motsvarande BR? Detta är ju tex en summa som hamnar en bra bit under väldigt många studenters första-jobb. De borde inte ha jättelätt att få rimliga lånelöften av banken?
Jösses. "Avgiften" för en tvåa ligger i nivå med andrahandshyror i norra Söderort för en tvåa och då ligger dessa i Sollentuna. Andrahandsvärdet på de där lägenheterna måste vara sjukt marknadskänsligt för bostadspriser och ränteläge. Styrelsen är dessutom tillsatt av Well fastigheter och kan inte avsättas av medlemmarna.

Insatsen bör mer ses som en stor pant för att få hyra.
Senast redigerad av fittfittan 2018-09-18 kl. 19:12.
2018-09-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-rasunda-solna-kommun-rasundavagen-160,-2-tr-14701836

Hur analyserar ni ang min situation just nu: Ute efter första bostad (flytta hemifrån). Funderat på Solna, Råsunda.
17 kvm skulle jag ha råd med, (lol).

Är det ett OK köp? Eller helt idiotiskt i dagens läge?

Det är ju det jag säger att det inte är dyrt att köpa i Stockholm avgiften är bara 1263:- tänk vad många som hyr ett rum för 5000:- och fastnar där I flera år.
2018-09-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Det är ju det jag säger att det inte är dyrt att köpa i Stockholm avgiften är bara 1263:- tänk vad många som hyr ett rum för 5000:- och fastnar där I flera år.

1,5mkr är utgångspriset. Inte slutpriset.
För det behöver du fortfarande 200tkr i insats + risken att det faller ytterligare 10% + räntehöjningar, sedan lågkonjuktur på det. Då sitter du där i skiten. I en sliten etta du inte kan flytta ifrån.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-18 kl. 19:49.
2018-09-18, 19:50
Medlem
Citat:

Och om priserna faller 10% även under det kommande året så kam du lägga till 150000 kr i årskostnad för att bo i den där skokartongen. Eller 12500+1300 = 15000 kr/månad.
2018-09-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
1,5mkr är utgångspriset. Inte slutpriset.
För det behöver du fortfarande 200tkr i insats + risken att det faller ytterligare 10% + räntehöjningar, sedan lågkonjuktur på det. Då sitter du där i skiten. I en sliten etta du inte kan flytta ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och om priserna faller 10% även under det kommande året så kam du lägga till 150000 kr i årskostnad för att bo i den där skokartongen. Eller 12500+1300 = 15000 kr/månad.
Jag håller med egentligen. Jag är också en domedagsprofet men...

Månadskostnaden är så lite att det borde gå att sitta och tjuvhålla på den vid kriser. Visserligen kanske det inte går att hyra ut i andrahand alltför länge.
2018-09-18, 21:28
Medlem
Skall bli intressant att se vilken temperatur efterfrågan på bostäder i det lägre prissegmentet håller, projekteringen av Sernekes första hus i Gårdstens Centrum är klar och borde säljstartas rätt snart, pris per m2 är runt 30k för 1-4 RoK.

Byggs en hel del uppe i Angered nu, en kombination av småhus och lägenheter, bland håller Derome på för fullt, Veidekke har även ett slutsålt projekt i samma område, och i samma detaljplan ingår ett äldreboende med 72 lägenheter som Skanska sålde till en fastighetsfond förra året. Man borde göra något åt Lidl tomten i centrum.
2018-09-18, 21:36
Medlem
Citat:

Månadskostnaden är så lite att det borde gå att sitta och tjuvhålla på den vid kriser. Visserligen kanske det inte går att hyra ut i andrahand alltför länge.

Tjuvhålla? Ja, har man råd så kan man alltid köpa två lägenheter.. Men detta skulle vara TS första lgh.
2018-09-18, 21:45
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Du låter lite sugen själv låter det som. Ska du inte slå till då? Verkar ju som ett riktigt kap. Så kan du flippa den om nåt år och rapportera till tråden hur många hundra lax du gjorde i vinst.
2018-09-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-rasunda-solna-kommun-rasundavagen-160,-2-tr-14701836

Hur analyserar ni ang min situation just nu: Ute efter första bostad (flytta hemifrån). Funderat på Solna, Råsunda.
17 kvm skulle jag ha råd med, (lol).
Det jag fascineras av mest är att garderoben på 17 kvm är fotad med 12(!!) bilder i mäklarannonsen.

Den klaustrofob som köper knull-lyan för 1,5 Mkr lär prioritera att flytta på fruktfatet, pastaburken och basilikakrukan från den minimala köksbänken för att få plats att röra ihop nudelsoppan.

En dyr walk-in closet!
2018-09-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Tjuvhålla? Ja, har man råd så kan man alltid köpa två lägenheter.. Men detta skulle vara TS första lgh.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du låter lite sugen själv låter det som. Ska du inte slå till då? Verkar ju som ett riktigt kap. Så kan du flippa den om nåt år och rapportera till tråden hur många hundra lax du gjorde i vinst.

Jag menar att det är bättre att köpa den där än att hamna i hyrträsket I 10-15 år. Det är lätt hänt.
2018-09-18, 22:15
Medlem
Citat:
Jag menar att det är bättre att köpa den där än att hamna i hyrträsket I 10-15 år. Det är lätt hänt.

10-15 år? Allt beror helt på en själv. TS har redan en del undansparat så han skulle lika gärna kunna hyra i ett par år, spara, och sedan köpa något bättre. I hyrträsk kommer frihet.
2018-09-18, 22:48
Medlem
https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/sanandaji-vi-har-en-bolanebubbla/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in