2018-09-18, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men åtalet är väl inlämnat, i alla fall enl E-bladet? Se nedan länk.

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag utgick ifrån grandiosos länk, den artikeln var från igår och där flaggar man för §247 minst. bt.dk har en tendens att spä på fakta, mycket skvaller i den tidningen.

https://danskelove.dk/straffeloven/247

Det kan hända att åtal redan är inlämnat, det har jag missat men kanske din artikel är den sanna och att det blir § 244, simpel vold, som är den rätta benämningen.
Citera
2018-09-18, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det inlämnade åtalet har diva59 postat om, för ett bra tag sen.
Du kan sluta leva i din fantasifulla drömvärld där du ser dig själv som dansk rättsexpert och PM:s beskyddare och beundrande fan, för det ter sig väldigt pinsamt. Sanningen kommer ikapp och den "lätta örfilen" du beskrev var uppenbarligen dina egna fantasier. Mao TRAMS. Det var flera knytnävsslag.
Från Expressens liverapportering:

!8-åringen erkänner inte, han nekar och åberopar nödvärn.

Når du inte upp till §244 som tidningarna menade att man inte gjorde inledningsvis, 18-åringen blev inte ens häktad än minde anhållen, så är det givetvis av mycket ringa art. Sen ändrar sig media och yngligen blev anhållen för §244, simpel vold och det våld Madsen fick brukar ge 30 dagars ovillkorligt.

https://www.domstol.dk/HJOERRING/RAADGIVNING/TYPISKESTRAFFESAGER/VOLD/Pages/default.aspx

Jag är benägen att tro på 18-åringen här. Jag tror inte Madsen är oskyldig till provokation och annat, han är en obotlig lögnare. Så säger alla både lekmän och experter, men nu tror du Madsen plötsligt och strider för hans rätt. Att en 18-åring skulle gå igenom detta för något som ger ynglingen 30 dagars ovillkorligt tror jag inte ens på. Du tror på Madsen, jag tror på ynglingen.
Citera
2018-09-18, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Han anser att det är han som är det största offret här, den döda Kim är bara en liten bisak som drabbat honom men som kan förstöra hela hans framtid. Och han kanske inte ens får träffa frun och katterna igen. Hur sorgligt är inte allt detta för honom jämfört med det obetydliga kvinnliga offret som åklagaren tjatar om?
Är ju HONOM som man ska tycka synd om här.
Storbölarens logik.

Undrar om advokaten gått igenom en sån här fråga innan, som "vad hans första tanke var när han förstod att Kim var död?" Har hon kanske hintat lite om att det inte ser så bra ut om han bara börjar prata om sig själv och att det är bättre om han först talar om det hemska för offret?
Men, att även fast lögnerna så lätt slinker ut ur hans käft så är detta alternativ något han inte kan understå sig att ljuga om utan han måste ju prata om det viktigaste först här, nämligen sig själv.
Morrn, morrn.
La in denna del av en artikel för det är en klockren iakttagelse av reportern gällande PMs grava empatistörning. Han bölar hej vilt om honom själv och avbryter som med en knapp när det kommer till Kim.
Just den här extrema växlingen mellan emotioner är intressant när det kommer till psykopati och är ett av de tecken att vara uppmärksam på.

Det var vid frågan från Engmark om vad som hände runt midnatt och sms han skickade till sin dåvarande fru.
Han svarar melodramatiskt att det liv han lever är slut, han kan inte experimentera mer. Min värld störtar samman iom Kims död. Han skickar ett sms till frugan, hon kommer aldrig få se honom mer. Han säger farväl, överväger ju "självmord" iom smset.
Han är på äventyr, har det gott och seglar i månljus.
Sen puttrar han iväg mot Kögebukten för att slutligen sova ett par timmar med liket. Han delar sen ett stort problem i mindre bitar - hans eget ordval att stycka Kim enligt mentalerklæringen.
Dess innan har han ju vid nåt tillfälle yrat om ärorik sjöbegravning och tyckt det var en miss att han inte hade nån bibel med i sammanhanget.

Det här säger PM nån minut efter att han gråtit floder. Han verkar ha väldig koll på att plastpåsar är oerhört plågsamt sätt att dö (smärtsamt och mycket, mycket obehagligt) då han jämför med kolmonoxidförgiftning. Har han tränat förr?
"- Det er en smertefuld kvælning. Som at få en plastikpose over hovedet. Det er meget meget ubehageligt, siger Peter Madsen." live eb

På fm har ÅK diskuterat identiskt samma sak men då är han mer sur och tvär.
PM omger sig gärna med kvinnor. Antagligen för att han ständigt anspelar på emotioner, han är melodramatisk och histrionisk. Han verkar ha lärt sig vad som ger mest vinstvinning gällande känslomässig support. Hans verbala flöde tycks gynnas.
Med tanke på rättegången, där Betina tillåter honom en orgie om Me, Myself and I så att till och med domaren lessnar - så blommar han upp. Det är som att trycka på en knapp.
Han blir djupsinnig och emotionell. Jag undrar därför om han tyckte Betina var en bra sparringpartner inför rättegången.
Oavsett om det sägs vara hans familj/ev. halvbror som rekommenderade henne så är hennes ordval:
Citat:
– Jeg bliver ringet op kort før midnat og får at vide, at Peter Madsen har sagt, han gerne vil have mig som forsvarer, og at der vil blive grundlovsforhør næste dag. Hun var aldrig i tvivl, om hun skulle tage sagen.
https://www.alt.dk/artikler/betina-hald-engmark-om-ubaadssag-og-forsvar-af-peter-madsen
Citera
2018-09-18, 13:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Kanske inte riktigt rätt att klappa takten till ett barn som hamnat på snett av vuxna människor bara för att man vill att Madsen ska få stryk.
Kanske inte heller riktigt rätt att önska livet ur offrets föräldrar, att hoppas att de ska bli skjutna - bara för att man ömmar för mördarens väl och ve och ogillar när resultatet av bestialiska gärning kommer på tal ur mänskliga aspekter, vad de har förorsakat i form av en livlång sorg och saknad. Kanske värre än att tycka att det är bra att megaäcklet åker på lite spö.
Citera
2018-09-18, 13:35
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja du, kan inte vara lätt att ha en klient som PM. Som när som helst kan häva ur sig vad som helst trots tips från coachen så att säga. Hon satt säkert som på nålar när han skulle yttra sig. Själv satt ju PM så här enl Peter Kadhammar: "Hela dagen är benen korsade under stolens säte. Hela tiden rör sig den vänstra foten i en nervös spasm." Hans skådespelartalanger räcker inte till för att dölja frustrationen och käften den går av sig själv.

Ja,men den gör ju det. Du frågade i går vilcken detalj jag hadde uppteckt som förklarade lite vad som gekk före sig dom 50 minuterna i ytlege. Madsen hevdar själv att det var här han försökte få henne ut ur ubåten, hel. För att gje henne en sjöbegravning. Här kommer et sitat från rätten:
(norska Dagbladet, jag skall översetta det viktigaste)
sitat.

Madsen: Ubåten ligger stille i 50 minutter. Jeg prøver ved hjelp av alle midler å få Kim Wall over bord.

Aktor: Hvorfor brukte du ikke forluka? Hvorfor den vanskelige veien gjennom tårnet?

Madsen forklarer at han forsøkte på mange ulike måter å få Kim Wall «hel» opp på dekk: «Men så gir jeg opp».

Madsen: Det er veldig vanskelig å flytte en bevisstløs person. Spesielt i en så trang ubåt, sier han.

Aktor: Så hun er ikke død ennå?

Madsen: Unnskyld, jeg er ikke rettsmedisiner, men hun reagerer ikke på noe. Jeg vil dykke ned med båten, og legge meg på bunnen for å ta livet av meg selv. Jeg vil ikke bli funnet med det samme, og det er vanskelig å spore ubåten under vann.
Sitat slut.

Här skiter det sig lite för Madsen. Han säger att Kim er medvedtslös vid det här laget. Då åklagaren svarar: Åh, var hon inte död änn, kommer han med nån svada om att han inte är utbildad i rättsmedicin. Sen säger han att han vill dyka för att ta livet av sig.
Problemet med den här förklaringen är: om han trodde hon var medvetslös varför då ta livet av sig....?
Orsaken att det här är svårt att förklara för Madsen är att hon inte var död vid det här laget. Det glapp lite sanning ut av hans käft för en gångs skull. Antakligen var hon just medvetslös, mishandlad medvetslös, och nu drog han runt på henne för att förbereda inför sista dyket....
Citera
2018-09-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja,men den gör ju det. Du frågade i går vilcken detalj jag hadde uppteckt som förklarade lite vad som gekk före sig dom 50 minuterna i ytlege. Madsen hevdar själv att det var här han försökte få henne ut ur ubåten, hel. För att gje henne en sjöbegravning. Här kommer et sitat från rätten:
(norska Dagbladet, jag skall översetta det viktigaste)
sitat.

Madsen: Ubåten ligger stille i 50 minutter. Jeg prøver ved hjelp av alle midler å få Kim Wall over bord.

Aktor: Hvorfor brukte du ikke forluka? Hvorfor den vanskelige veien gjennom tårnet?

Madsen forklarer at han forsøkte på mange ulike måter å få Kim Wall «hel» opp på dekk: «Men så gir jeg opp».

Madsen: Det er veldig vanskelig å flytte en bevisstløs person. Spesielt i en så trang ubåt, sier han.

Aktor: Så hun er ikke død ennå?

Madsen: Unnskyld, jeg er ikke rettsmedisiner, men hun reagerer ikke på noe. Jeg vil dykke ned med båten, og legge meg på bunnen for å ta livet av meg selv. Jeg vil ikke bli funnet med det samme, og det er vanskelig å spore ubåten under vann.
Sitat slut.

Här skiter det sig lite för Madsen. Han säger att Kim er medvedtslös vid det här laget. Då åklagaren svarar: Åh, var hon inte död änn, kommer han med nån svada om att han inte är utbildad i rättsmedicin. Sen säger han att han vill dyka för att ta livet av sig.
Problemet med den här förklaringen är: om han trodde hon var medvetslös varför då ta livet av sig....?
Orsaken att det här är svårt att förklara för Madsen är att hon inte var död vid det här laget. Det glapp lite sanning ut av hans käft för en gångs skull. Antakligen var hon just medvetslös, mishandlad medvetslös, och nu drog han runt på henne för att förbereda inför sista dyket....

Ja fy f-n om det var så att hon levde så länge! Man kan ju undra varför han öht tog sig tiden att stanna till på väg mot målet, Kögebukt.
Citera
2018-09-18, 14:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja fy f-n om det var så att hon levde så länge! Man kan ju undra varför han öht tog sig tiden att stanna till på väg mot målet, Kögebukt.

Nåt konstigt är det. Man har ju också hittat Kims fingeravtryck på undersidan av den framre luckan. Som om hon har försökt rymma... Kanske han stannade för att få kontroll på henne? Tror ingen kan förestella sig vad som har försiggått på den ubåten.

edit: värdt att komma ihåg att dom hittade 38, ja 38 stick och skärskador på torsoen och 8 stick och skärskador på hennes hals, allt det här innan han skar halsen av henne. På det här kommer all annan mishandel fysikt och psykiskt.
Senast redigerad av kugutt 2018-09-18 kl. 15:06.
Citera
2018-09-18, 15:27
Medlem
Pressmeddelande:

Som meddelt den 14. september 2018 måtte Ubådssagen udsættes, da en domsmand havde fået et ildebefindende.

Pågældende domsmand har nu meddelt retten, at han vil være i stand til at møde, hvorfor sagen kan genoptages.

Næste retsmøde i sagen er fastsat til den 26. september 2018 kl. 9.30
.

http://www.domstol.dk/oestrelandsret/nyheder/Pressemeddelelser/Pages/Ub%C3%A5dssagengenoptages.aspx
Citera
2018-09-18, 16:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Pressmeddelande:

Som meddelt den 14. september 2018 måtte Ubådssagen udsættes, da en domsmand havde fået et ildebefindende.

Pågældende domsmand har nu meddelt retten, at han vil være i stand til at møde, hvorfor sagen kan genoptages.

.

http://www.domstol.dk/oestrelandsret/nyheder/Pressemeddelelser/Pages/Ub%C3%A5dssagengenoptages.aspx

Men se på fan, danskarna är segare än vad jag trodde, ett par rediga Tuborg stadgade upp mannen så pass att han kan fortsätta, det var bra, då blir det ju bara sista dagens övningar som får tas om.

Då får vi höra vad för fantastisk slutplädering Bettina kan åstadkomma, det måste till något extraordinärt för att rädda Madsen från livstid.
Citera
2018-09-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men se på fan, danskarna är segare än vad jag trodde, ett par rediga Tuborg stadgade upp mannen så pass att han kan fortsätta, det var bra, då blir det ju bara sista dagens övningar som får tas om.

Då får vi höra vad för fantastisk slutplädering Bettina kan åstadkomma, det måste till något extraordinärt för att rädda Madsen från livstid.

Ja skönt att han repat sig.
Framför allt vad ska hon säga om den kolsvarta mentalerklæringen för att undvika farlighetsbedömningen? I Byret drog hon upp att det varit få och korta samtal men det håller ju inte.
Citera
2018-09-18, 16:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja skönt att han repat sig.
Framför allt vad ska hon säga om den kolsvarta mentalerklæringen för att undvika farlighetsbedömningen? I Byret drog hon upp att det varit få och korta samtal men det håller ju inte.

Som jag ser det så finns det inget som kan rädda Madsen från livstid, osvuret är bäst men Kirk har tryckt på de rätta punkterna hitintills så jag tror att domen kommer att fastställas.
Citera
2018-09-18, 16:47
Bannlyst
Citat:
Pressmeddelande:

.

Jag anser att rättegången ska tas om. Att ge en nämdeman 1,5 i rösträtt är fel. Det är lekmän och ska inte få mer rösttyngd än en juridisk domare, vilket man får nu.

Säg att 2 juridiska domare med 1 röst var vill se livstid. Domarna får en nämdeman med sig som i detta fall ger 1,5 röster. Det blir sammanlagt 3,5.

Den andra sidan röstar för 14 år. En juridisk domare, 1 röst och en nämdeman 1,5. Det blir 2,5.

Hade det funnits tre nämdemän vilket det skall göra hade man med detta senario kunnat blivit 3-3, alltså 2 domare och en nämdeman röstar för livstid då blir det med det rätta 3 röster och inte 3,5.
Och om den andra sidan istället för en domare och 1,5 nämdemän istället varit 1 domare och två nämdemän så hade det blivit 3, inte 2,5.

Vad gäller lika så skall det för den åtalade lindrigaste straffet gälla. Men det går inte att få till 3-3 med den uppbyggnaden jag gav som exempel då man är en nämdeman kort och hur den nämdeman som trätt ur röstat vet ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in