2018-09-18, 13:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så är det säkert. Det kan vara ngt ganska banalt, som att LW mobbar honom publikt och vägrar ta ner saker på sociala medier, eller något som hotar SD:s planer i lite mer substantiellt avseende, USA-resan eller äktenskapet. Nåt som hotar rasera SD:s position/ självbild eller löften mot andra. När det kommer från LW betraktar han det som ett förräderi eller svek eller ”uppstudsighet”.
Det verkar vara mycket skvaller och ryktesspridning i den här församlingen. Är det inte bättre nu när du ändå har 'flixa81' på linjen att fråga hur den här handskadan uppstod? Då slipper du ju sitta här och spekulera och hitta på saker.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 13:51.
Citera
2018-09-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, denna gång verkar det som att cachen är placerad nära en arbetsplats.
Och jag kan ju se att cachen ingalunda är ny och att det finns historiska kopplingar till namnet på cachen.

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det finns något retfullt i detta val av cach.

Skulle tro att han tycker det är roande? De verkar för simpla för att annars intressera honom, gissar det hamnar på nöjeskontot.
Citera
2018-09-18, 13:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack, jag har försökt ta till mig när du tidigare just gav mig konstruktiv kritik för att jag utgick från att GM tänker rationellt vilket han nog knappast gör.

Det är intressant hur du vänder på perspektivet kring vad som varit outhärdligt för SD att leva med samt hur han eventuellt bekräftar sig själv genom den han blir med LW eller med HD. Det framträder utifrån sådana tankegångar, en man som blir till den han är genom sina ageranden och sina relationer snarare än utifrån en stabil, trygg grundmurad personlighet och ett friskt jag med sunda avgränsningar mot andra människor. Och tänker man så är steget inte långt till att se framför sig en man med en gränslöshet som gör att alla bräck i de relationer som han vill ha dem innebär en stor förlust och skada på hans ego, därav ett stort kontrollbehov och ett motiv att döda de som riskerar att skada hans självbild. Han är sina kickar, sina handlingar manifesterade och bekräftade av andra som läser hans loggar och ser hans selfies, han är sina erövringar och relationer. Då LW framstår som att ha varit en exotisk, vacker och livsglad kvinna med stor utstrålning så kan man tänka sig vilken lockelse hon måste varit för en jag-svag man som sökt bekräfta sig själv i den kvinna han kunnat erövra, om det nu varit så. Men vem han är bortom detta, då ingen annan kan spegla honom vet han inte. Därav blir kontrollen av andra viktig och frustrationen över en kvinna som lämnar honom total och livsfarlig. Obs spekulerar utan minsta insikt i psykologi. Eller iaf, inte många poäng. Men det är också det som fått mig att ofta tänka att HD varit mer rimlig GM eller SD eftersom att SD ifall han är som vi spekulerat, skulle ha haft vinning av att ha kvar LW i livet som en trevlig bekräftelse över den man han velat se i spegeln.

Och ja, det normala, rimliga och rationella beslutet som inte lett till mord om det vi spekulerat om stämmer, hade varit att SD bestämt sig för en av kvinnorna och tagit denna med sig och flyttat bort från den andra. Betydligt bättre än att ta livet av den han inte orkat se då hon bott mittemot den andra kvinnan i ekvationen.

När jag skriver planerat så tänker jag inte riktigt i termerna av en evil mastermind med katt i knäet och som satt sig ner med sin exmaka över ett blädderblock och med färgpennorna redo. Jag tänker mig mer som sagt en slags händelseutveckling, tämligen känslostyrd, där det ena lett till det andra och det getts ett slags tillåtande, man tolkat in den andres tysta medgivande eller tänkta stöd utifrån halvt uttalade meningar om att LW stått i vägen för gemensam lycka. Och jag håller som sagt med, det känns inte som ett rationellt mord alls. Å andra sidan så har ju bevisligen många spår kunnat kallna och sopas igen över sommaren så vissa saker, samt att det finns indicier på att GM varit aktiv i tråden enligt flera, tyder ju på att det iaf efteråt kan ha funnits någon slags kollektiv insats för att röja undan bevis eller ge alibin. Även om mordet skedde i hast och i vredesmod så har någon lyckats besinna sig efteråt och nu kanske närmast hälften lekfullt hälften desperat strör ut villospår omkring sig både i tråd och inför polis. Mycket möjligt med hjälp av någon eller några.

Jag tänker mig också att mord orkestrerat av HD eller SD hade sett mycket olika ut då de framstår som mycket olika personligheter. Men mina tankar kring HD som inblandad eller rentav GM har mer varit utifrån hennes motiv och närhet samt att även den mest lugna, sansade människa kan bli slut och något kan trigga till sist och då vet en sådan i vanliga fall kolugn person, inte vad hen ska göra av med all ilska som väller över alla kanter.

Jag läste det här igen, det är bra. SD kämpar av allt att döma med en inre klyvning mellan sitt ”bättre” och sitt ”sämre” själv. (Det gör vi kanske alla mer eller mindre.) Hans bättre själv är associerat med beslutsamhet och med LW. Därav problemet att ta rätt ”beslut”...
Citera
2018-09-18, 14:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara mycket skvaller och ryktesspridning i den här församlingen. Är det inte bättre nu när du ändå har 'flixa81' på linjen att fråga hur den här handskadan uppstod? Då slipper du ju sitta här och spekulera och hitta på saker.

Inte tillräckligt många som trycker på dina knappar härinne? Du försöker bara mucka gräl, Charlton. Och det är du som är den beväpnade.

Lyckligtvis har jag en ängels behärskning. Och inga synliga eller osynliga vapen.

Åter till ämnet.
Citera
2018-09-18, 14:01
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Jag är inte medlem i någon församling.
Och du kan fråga mig själv.
Men vad undrar du?
Jag skrev att jag vet ett tillfälle när SD blev arg och tillfogade sig själv en skada på sin hand/arm.
Citera
2018-09-18, 14:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
SD snuddar litet på var han växt upp i Västerås, i beskrivningen av en cache som han har gömd vid sitt barndomshem ("en av oss i teamet fick sin första bostad här, nr3* står det på kåken. Och ännu bor föräldrarna kvar där. I drygt 20 år gjordes ALLA tänkbara hyss i området. På sina ställen kan man se resterna av våra gärningar fortfarande. Denna plats är kanske viktigare för mig än många andra, men jag tyckte ändå att den var värd en liten plastburk. Välkomna hem till min barndoms gata!"):

https://www.geocaching.com/geocache/GC3XME2_barndom-pa-barometern

Man kan dock utläsa ur loggarna att han inte verkar besöka föräldrarna, som verkar bo kvar, alltför ofta eller spontant.

När t.ex. LW loggade cachen i hans sällskap (2 maj 2015) fick hon endast "en utpekning av det aktuella föräldrahemmet", så SD verkar inte ha passat på att hälsa på sin gamla parenteser när han ändå befann sig där:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=d8f541f5-97ae-420c-a0fe-0fe9ba2250b0

När ML loggar cachen (9 maj 2016) tycker han att underhållet på burken var dåligt, så han tipsar SD (och HD) att "ta en liten underhållsresa och passa på att besöka föräldrarna när ni ändå är i närheten":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=1e8f7238-447f-40d6-9959-21be3d3576c2

SD verkar dock inte åka till föräldrahemmet för att fixa till burken. Istället får han fler klagomål, och slutligen är det en annan geocachare som fixar problemet. SD skriver då (21 september 2016) att han "ska se till att gamlingarna till föräldrar är hemma och sköter om min gömma bättre i fortsättningen":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=0d3e70a4-8997-473a-8481-dfeb339f6a5b

Fint fiskat. Jag ser ingen adress. Har du den? Maska är bra.

Vore intressant att se...
Citera
2018-09-18, 14:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fint fiskat. Jag ser ingen adress. Har du den? Maska är bra.

Vore intressant att se...

Använd samma ord som i cachens namn (börjar på B.) och lägg till -gatan. Paranteserna är skrivna på numret som anges i cachens textbeskrivning.
Citera
2018-09-18, 15:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är inte jag som skrev initialt att LW och ML hade en relation.

Okej! Jag antar att du då inte vet med säkerhet att de haft en kärleksrelation. Vad finns det mer på denna ML som gör att du ser honom som mer trolig än SD, JH, Beholder m.m. som enligt uppgift också haft liknande relationer med LW? Jag förstår inte varför du just hängt upp dig på ML. Kan du förklara lite närmare varför han är mördaren och inte de andra nämnda?
Citera
2018-09-18, 15:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
SD snuddar litet på var han växt upp i Västerås, i beskrivningen av en cache som han har gömd vid sitt barndomshem ("en av oss i teamet fick sin första bostad här, nr3* står det på kåken. Och ännu bor föräldrarna kvar där. I drygt 20 år gjordes ALLA tänkbara hyss i området. På sina ställen kan man se resterna av våra gärningar fortfarande. Denna plats är kanske viktigare för mig än många andra, men jag tyckte ändå att den var värd en liten plastburk. Välkomna hem till min barndoms gata!"):

https://www.geocaching.com/geocache/GC3XME2_barndom-pa-barometern

Man kan dock utläsa ur loggarna att han inte verkar besöka föräldrarna, som verkar bo kvar, alltför ofta eller spontant.

När t.ex. LW loggade cachen i hans sällskap (2 maj 2015) fick hon endast "en utpekning av det aktuella föräldrahemmet", så SD verkar inte ha passat på att hälsa på sin gamla parenteser när han ändå befann sig där:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=d8f541f5-97ae-420c-a0fe-0fe9ba2250b0

När ML loggar cachen (9 maj 2016) tycker han att underhållet på burken var dåligt, så han tipsar SD (och HD) att "ta en liten underhållsresa och passa på att besöka föräldrarna när ni ändå är i närheten":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=1e8f7238-447f-40d6-9959-21be3d3576c2

SD verkar dock inte åka till föräldrahemmet för att fixa till burken. Istället får han fler klagomål, och slutligen är det en annan geocachare som fixar problemet. SD skriver då (21 september 2016) att han "ska se till att gamlingarna till föräldrar är hemma och sköter om min gömma bättre i fortsättningen":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=0d3e70a4-8997-473a-8481-dfeb339f6a5b

Bra grävt! Vilken adress ligger detta barndomshem på?

EDIT: Ser att svar på det redan finns!
Senast redigerad av Netherworld 2018-09-18 kl. 15:48.
Citera
2018-09-18, 15:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Bra grävt! Vilken adress ligger detta barndomshem på?

Se svaret till @lonnrot fyra inlägg upp.
Citera
2018-09-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, det stämmer. Två killar har varit i längre förhållande med BO. Båda har träffat barnen.
(Källa: vän/bekant till BO)

M*ts L*rsson och J*n Hol*strö* (a/m)

Den förstnämnde geocachar.

Båda har minimerat sin Facebook nu. Precis som många andra i BOs närmaste krets.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej! Jag antar att du då inte vet med säkerhet att de haft en kärleksrelation. Vad finns det mer på denna ML som gör att du ser honom som mer trolig än SD, JH, Beholder m.m. som enligt uppgift också haft liknande relationer med LW? Jag förstår inte varför du just hängt upp dig på ML. Kan du förklara lite närmare varför han är mördaren och inte de andra nämnda?

Ovanstående och ett par andra som vi känner bekräftar detta IRL. Finns även en som säger i tråden att LW inte hade nått, så visst, det finns båda sidorna.
Det finns massa loggar av LW som "tyder" på mer, utan att det står i klartext. Självklart kan dom bara vara vänner. Men som jag ser det, så kan ena parten vilja mer.

Jag tittar väldigt mycket mer på just ML för tidsaxeln.
Innan hans USA resa så är dom tillsammans på event, han far iväg i nästan två veckor och då är LW med JH och skriver i loggarna om detta. Sedan när ML kommer hem så mördas hon dagen efter. Slump? Ja troligast (hoppas).

Som jag skrev, så känns det som SD och LW distanserat sig från varandra, och känslor är färskvara. Att SD helt plötsligt skulle vilja prata ut en måndagkväll innan avresa, känner jag personligen mest långsökt av dessa scenarios.
Och dom som hänvisar att SD vill prata ut innan hennes Norgeresa (som var först planerad till tisdag), så kan man applicera detta på ML med, att han ville prata ut innan hon reste. Har han varit i USA kanske han inte visste att planerna senarelagts. SD hade större möjlighet att veta detta.

Som sagt jag spånar åt alla håll och kanter, mördaren är där ute någonstans.
Citera
2018-09-18, 16:06
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ovanstående och ett par andra som vi känner bekräftar detta IRL. Finns även en som säger i tråden att LW inte hade nått, så visst, det finns båda sidorna.
Det finns massa loggar av LW som "tyder" på mer, utan att det står i klartext. Självklart kan dom bara vara vänner. Men som jag ser det, så kan ena parten vilja mer.

Jag tittar väldigt mycket mer på just ML för tidsaxeln.
Innan hans USA resa så är dom tillsammans på event, han far iväg i nästan två veckor och då är LW med JH och skriver i loggarna om detta. Sedan när ML kommer hem så mördas hon dagen efter. Slump? Ja troligast (hoppas).

Som jag skrev, så känns det som SD och LW distanserat sig från varandra, och känslor är färskvara. Att SD helt plötsligt skulle vilja prata ut en måndagkväll innan avresa, känner jag personligen mest långsökt av dessa scenarios.
Och dom som hänvisar att SD vill prata ut innan hennes Norgeresa (som var först planerad till tisdag), så kan man applicera detta på ML med, att han ville prata ut innan hon reste. Har han varit i USA kanske han inte visste att planerna senarelagts. SD hade större möjlighet att veta detta.

Som sagt jag spånar åt alla håll och kanter, mördaren är där ute någonstans.

Tidigarelade ML hemkomst från USA för att hinna mörda LW innan Norgeresan? Vad är motivet för ML att utföra mordet just då, tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in