2018-09-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som Du skriver, det mest vanliga är att GM ringer 112... har inte hänt i detta fall och en GM finns bevisligen, frågan är vem.

Det är väl inte helt ovanligt heller att GM nekar in i det sista... och inte bryter ihop.

Jag tror att en GM i ett tillstånd att kunna göra någon så illa varken tänker på jobb eller barn (hoppas och tror dessutom att det inte kan hända vem som helst som Du skriver... de flesta har nog ändå en spärr).
Det första fetade: När det gäller tidigare ostraffade personer med ordnade förhållanden är det tvärt om i stort sett ingen som klarar att neka och hålla ihop psykiskt.

Det andra fetade: Jag menade inte att GM tänker på konsekvenserna mitt i ett raseriutbrott. Vad jag menar är att de mördare som har klarat av att dumpa en kropp och hålla masken, ofta är just ensamma kufar med tillfälliga jobb. I de fall där man har hittat GM förstås.
Citera
2018-09-18, 10:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Att somna och vakna till mysten Mordet på Softis - ett verkligt mysterium som måste följas med tålamod.
Vaknar för tidigt och kastar mig på luren och loggar in för att se om någon grävt fram ny fakta eller har det lodats i det vi vet sen länge?
Funderade på SD:s och HD:s liv, var de bott, vilka vänner kan berätta om de verkar normala eller konstiga. Har de egentligen några riktiga vänner utanför sitt stora intresse geocaching o s v?

Funderar på var de levt innan Örebro. Kommer på att jag tror mig minnas att jag läste i en geo-logg att SD nämner att paret har bott i Uppsala en tid. Kan vara fel på minnet dock. Funderade vidare på om HD kan ha gått sjuksköterskeprogrammet där?
Vad det gäller studier och SD, så tippar jag att han gått på Mälardalens Högskola, men i vilket program?
I dessa funderingar, så hoppas jag det finns trådläsare som kan berätta hur SD och HD uppfattas av andra - normala och trevliga eller upplevdes de som märkliga?

SD snuddar litet på var han växt upp i Västerås, i beskrivningen av en cache som han har gömd vid sitt barndomshem ("en av oss i teamet fick sin första bostad här, nr3* står det på kåken. Och ännu bor föräldrarna kvar där. I drygt 20 år gjordes ALLA tänkbara hyss i området. På sina ställen kan man se resterna av våra gärningar fortfarande. Denna plats är kanske viktigare för mig än många andra, men jag tyckte ändå att den var värd en liten plastburk. Välkomna hem till min barndoms gata!"):

https://www.geocaching.com/geocache/GC3XME2_barndom-pa-barometern

Man kan dock utläsa ur loggarna att han inte verkar besöka föräldrarna, som verkar bo kvar, alltför ofta eller spontant.

När t.ex. LW loggade cachen i hans sällskap (2 maj 2015) fick hon endast "en utpekning av det aktuella föräldrahemmet", så SD verkar inte ha passat på att hälsa på sin gamla parenteser när han ändå befann sig där:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=d8f541f5-97ae-420c-a0fe-0fe9ba2250b0

När ML loggar cachen (9 maj 2016) tycker han att underhållet på burken var dåligt, så han tipsar SD (och HD) att "ta en liten underhållsresa och passa på att besöka föräldrarna när ni ändå är i närheten":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=1e8f7238-447f-40d6-9959-21be3d3576c2

SD verkar dock inte åka till föräldrahemmet för att fixa till burken. Istället får han fler klagomål, och slutligen är det en annan geocachare som fixar problemet. SD skriver då (21 september 2016) att han "ska se till att gamlingarna till föräldrar är hemma och sköter om min gömma bättre i fortsättningen":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=0d3e70a4-8997-473a-8481-dfeb339f6a5b
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-18 kl. 10:41.
Citera
2018-09-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Så du har hittat på att ML haft en relation med LW för att få honom till att vara mördaren? Vad finns det mer på denna ML som gör att du ser honom som mer trolig än SD? Ska du snart hitta på att ML även varit våldsam mot LW?
Det är inte jag som skrev initialt att LW och ML hade en relation.
Citera
2018-09-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Betänketiden vad gäller SD/HD:s ansökan om skilsmässa har gått ut sedan några dagar vad jag förstått.
Någon som vet/kan se om den gått igenom eller har dom ångrat sig?

Om det stämmer som framkommit i tråden att HD:s föräldrar köpt resa till dessa två. SD har varit otrogen och dom ligger i skilsmässa... Jag skulle köpa en enkel biljett till SD och hoppats på att dottern (som dom säkert tror sig veta är oskyldig) hittade någon annan (om hon nu har svårt att leva ensam).

På denna länk syns bla relationsförändringar. Vet inte hur ofta den uppdateras.
Länken finns över kommuner.

www.i-orebro.se

Jag har följt upp i några dagar men ännu ej sett deras namn.
Senast redigerad av Lekatt 2018-09-18 kl. 11:18.
Citera
2018-09-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Jag tror ju fortfarande mer på JS i sådana fall. Ensamstående, har känt LW tidigare, flyttar till Örebro efter hastigt uppbrott från förhållande, samarbetsproblem. Han bor dessutom nära den plats som polisen är intresserad av.
Jag säger det igen. Jag har själv haft en stalker som stod utanför i mörkret och stirrade. Han hade räknat ut hela vår framtid och blev både bestört, förvånad och väldigt arg när jag inte var med på noterna. En manlig bekant till mig fick till slut skrämma iväg honom när han som vanligt hade fattat posto utanför mitt fönster. Då började han skicka hotfulla mail med historier om kvinnor som hade förolyckats för att de inte uppskattade "en vän". Jag polisanmälde och mina grannar hjälptes åt att hålla koll. Det här var inte en vanlig familjefar utan en lite udda person. Då hade jag inte förstånd att bli rädd på riktigt, men om det hände idag skulle jag nog fundera på att flytta.

JS har jag lyckats missa trots att jag följt tråden. Vad hade han o LW för relation? Geocachare?
Citera
2018-09-18, 11:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
När jag tittar över LW:s loggar så sticker det ju ut att hon mer eller mindre öppet träffat andra och sovit över hos dom eller på hotell.
Observera nu att jag lägger absolut inga moraliska aspekter i den kommentaren. Jag personligen tycker att hon som singel (eller gift/partner) har rätt till sitt liv på det sätt hon väljer.

Men SD har kunnat läsa hennes loggar och om det är det svartsjuka kontrollerande ”kräk” som uppmålas, borde inte då reaktionen kommit tidigare? För insikten att hon träffar män ensam i olika former bör han haft genom att läsa hennes loggar.
Kan hon då ha övertygat och lugnat honom med att dom bara var kompisar fram till nu Norgeresan? Ja, kanske.
Jag tror att ett mord i affekt på detta sätt är någon som just kommit på att han inte är ensam på banan, vilket gör att jag inte tror att det är SD. Känslor är en färskvara och dessa ebbar ut om man inte håller dom levande. Jag tror att LW och SD:s känslor ebbat ut och att den känslostorm som man måste uppbåda för att ta ett liv känns långsökt.
Där har ni mitt tvivel i motivet.

Då kommer vi till vem som kan ha haft starkare känslor vid mordtillfället.
När man läser loggarna så ser man att ML haft en stor del av hennes liv. Det finns inlägg som bekräftar detta med (ex. ” LW presenterade ML som "sin kille" år 2015. Relationen på gick under lång tid. Samtidigt träffade hon SD bl a.”). SD verkar ha vetat om hennes relation med ML men ML har inte vetat om relationen med SD.
Precis innan ML reser till USA så far ML och LW tillsammans till Läckö eventet och bor ihop. Detta är då 20:e april till 22:a april. ML ser att LW ger JH uppmärksamhet och blir irriterad, enligt personer på eventet.
Därefter reser ML till USA 2018-04-27(28) och återvänder 2018-05-13. Under denna tid loggar LW cacher med JH (BeholderX) och dessutom bor hon hos honom över helgen 5:e till 6:e maj.

Att han sen geocachade under måndagen och hade precis tid att komma till LW:s hem strax innan 23.
Det är lite för starka indicium för att bortse ifrån tycker jag.
Någon skrev om slumpen: ”Slumpen känns bara väl påtaglig ibland.”
Reaktioner har ju kommit tidigare i form av hot och trakasserier. Hur mycket vet ju kanske bara LW och SD. Har ML en historia av att vara våldsam, fysiskt eller psykiskt?

Det känns som du krystar och krystar men inget nytt trovärdigt scenario föds ur värkarna.
Citera
2018-09-18, 11:36
Medlem
Draifoss avatar
Rent generellt tycker jag nog att det har fokuserats ganska mycket på LW:s geocachande vänner, medan möjliga gärningsmän inom de frikyrkliga kretsarna har diskuterats mindre. LW:s (förmodade) affär med SD väckte ju tydligen starka reaktioner bland församlingsmedlemmarna, och religiös upphetsning i kombination med t.ex. svartsjuka kan säkert bli extra laddat.
Eva Lundgren har i sin forskning fokuserat på kvinnomisshandel där våldet utförts av troende kristna och i vissa fall motiverats och ansetts sanktionerat av deras tro.
....
Hennes forskning har behandlat manligt våld riktat mot kvinnor, avgränsat till då våldsanvändningen motiverats med sexuella behov och religiösa rättigheter. Hennes studier var fokuserade på religiöst, framför allt kristet motiverat, våld mot kvinnor i det norska samhället.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_Lundgren
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 11:39.
Citera
2018-09-18, 12:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
SD har precis loggat en cache, med ett i sammanhanget, litet makabert namn

Av texten att döma verkar han fö. jobba fortfarande, med att sköta kontrollerna på bygget.
Citera
2018-09-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Av texten att döma verkar han fö. jobba fortfarande, med att sköta kontrollerna på bygget.

Det var säkert därför han la upp det, långfinger åt oss och polisen. Sympatisk kille
Citera
2018-09-18, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ok, denna gång verkar det som att cachen är placerad nära en arbetsplats.
Och jag kan ju se att cachen ingalunda är ny och att det finns historiska kopplingar till namnet på cachen.

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det finns något retfullt i detta val av cach.
Citera
2018-09-18, 13:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Finns minst en situation bakåt i tiden där SD haft svårt att kontrollera sin ilska viket resulterade i en skada på handen/armen. Så att detta är ett mord utlöst av ilska eller raseri tror jag ligger nära sanningen.

Så är det säkert. Det kan vara ngt ganska banalt, som att LW mobbar honom publikt och vägrar ta ner saker på sociala medier, eller något som hotar SD:s planer i lite mer substantiellt avseende, USA-resan eller äktenskapet. Nåt som hotar rasera SD:s position/ självbild eller löften mot andra. När det kommer från LW betraktar han det som ett förräderi eller svek eller ”uppstudsighet”.

Jag tycker våra vänner hos NFC snart kan ta och landa.
Citera
2018-09-18, 13:36
Medlem
Citat:

Tyrens kanske bygger nytt miljöcertifierat hus? Det verkar vara det dom satsat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in