2018-09-18, 12:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis allt av detta kan uppnås medelst rätt användning av adekvata preventivmetoder. Du har själv föreslagit en fungerande metod.
Men det funkar ju inte!
Folk blir gravida ändå, och då vill du straffa dem.
Citera
2018-09-18, 12:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det kan man säkert göra, men vi har inget sådant material för handen, varför diskussionen i det avseendet är överflödig.

Nej, på makronivå är det ingen tvekan om att det finns ett betydande slentrianmoment i återfallsaborterna.

På vilket sätt skulle logiken sätt hinder i vägen för en diskussion kring det ofödda barnets intressen?

I intet av dessa fall anser vi att döden är den närmast till hands liggande problemlösningsmetoden.

Det bör varje utvecklat samhälle som har välfungerande skolsystem, god tillgång till preventivmedel och ett påkostat socialt skyddsnät klara av. Sverige tycks härvid ha sällsynt goda förutsättningar - men knappast så länge det finns gratis tillgång till slentrianabort.
Hur definieras "slentrianabort".?
Och är två aborter moraliskt sämre än en?

Gud slösar med liv.
Citera
2018-09-18, 12:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det

Det bör varje utvecklat samhälle som har välfungerande skolsystem, god tillgång till preventivmedel och ett påkostat socialt skyddsnät klara av. Sverige tycks härvid ha sällsynt goda förutsättningar - men knappast så länge det finns gratis tillgång till slentrianabort.
Du vill ju dessutom försämra de ekonomiska möjligheterna för barn som är födda utom äktenskapet.
Citera
2018-09-18, 12:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu resonerar du som en räka igen
Aborter görs pga oönskade graviditeter som beror på att män och kvinnor har sex, och pga att dessa män och kvinnor inte vill ha dessa barn eller kan ta hand om dem

om du nu menar att nääää, män ville jättegärna ha alla dessa aborterade barn, de vill alla jättegära byta blöja, gå upp mitt i natten, avbryta sina studier, ta föräldraledigt etc etc då tycker jag du ska bevisa detta.

Jag diskuterade slentrianaborter baserat på statistiskt material - inte jämställdhetspolitik i största allmänhet.

Citat:
Då vill jag du ska förklara HUR du kan avgöra detta.

Jag studerar den statistik som är för handen, analyserar densamma och konstaterar att påfallande många kvinnor begår upprepade aborter, vilket enligt min uppfattning tyder på dålig kontroll och en slapp moralisk inställning.

Citat:
Du hänvisar till att vi ska fråga alla dessa ofödda liv, alla de som "inte kan tala för sig"
Dessa är vid det här laget trillioners trillioner! uven
Varje existerande mänskligt ägg i denna värd är en potentiell ofött liv.
och varje flicka föds med x miljoner av dessa
samma med spermier.
Dessa gener i sin cell behöver bara ett enda stort OM, för att voilá! ta sin mänskliga form.

Varför frågar du inte dem?
i sin potentiella existens i detta luddiga ljusblå ologiska uvvärld?
hmm?

Gör Dig inte dummare nu. Du vet förstås att det är en himmelsvid skillnad på ett befruktat ägg, kanske till och med ett utvecklat foster, och en obefruktad äggcell.

Citat:
åjo det gör vi allt, olycka av krig, ex. någon hotar ditt liv, ditt sätt att leva, din kultur ex, du väljer att döda, eller hur?

Ingen annan jämförelse gjord.

Vi väljer hela tiden att INTE befrukta ägg, div. INTE ge just detta äggs celler sin möjlighet att formatera sig till en människa, dvs med ditt sätt att tänka: DÖDA denna potentiella människa!!

Det sker en gång i månaden för kvinnors del, och betydligt oftare för män
Hela det levande livet sätt att reproducera sig innebär att en enorm majoritet av alla möjliga liv som skulle kunna ha kunnat uppkommit inte gör det, utan bara en mycket liten andel.
Världen kryllar alltså av "ofött liv", du kan fråga, om dess önskan av att få lov existera.

Som sagt lite mer osentimental logik tack, om jag får be.

På samma sätt som jag får försvara mig med all till buds stående medel mot en rånare eller dåre, så får ett land försvara sig mot en invaderande fiende - och en kvinna mot ett foster som hotar hennes liv eller hälsa. Men inte mot ett foster som hindrar hennes bekvämlighet/utbildning/klänningsstorlek.

Citat:
och? var har du detta samhälle?

För sorry uven men "bör" räcker ju inte långt.

Så klart det gör. Med Ditt resonemang kan man aldrig få till någon fungerande samhällsförändring. Reaktionär!
Citera
2018-09-18, 12:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Aborterade foster kan inte ha någon åsikt.
Inte innan heller.

De kan ha intressen. Att de inte kan artikulera sina intressen betyder inte att de inte finns.

Citat:
Den moralen som tryckte ner kreativa och självständigt tänkande människor.
Herrens tukt och förmaning, stick inte ut, var som de andra.

Jag är glad att kyrkans ok tvingats bort, nu är det frivilligt att vara som Strixs ideal.

Men jag påstår att ju mer religiös du är, desto större sannolikhet att du vill lägga dig i andra människors sexliv.

Jaha. Där ser man.

Citat:
Men hur är antalet aborter ett problem.?
Möjligen kostnaden, men ett abortpiller borde inte vara så dyrt.

Är det moraliskt rätt att abortera tio embryon och sen blir det fel vid tusen?
Jag uppfattar dig som att det är en moralisk katastrof med "massaborter".
Att avhållsamhet är det viktigaste, och att du anser det viktigare än omsorgen av embryona,.

För en liten folkgrupp som den svenska är det givetvis ett problem om gruppen inte kan reproducera sig. Idag gör vi inte det och glappet mellan födda barn och erforderlig nativitet är ungefär aborttalen. Långsiktigt håller vi således på att erodera grunden för det egna folkets existens.

Citat:
Men det funkar ju inte!
Folk blir gravida ändå, och då vill du straffa dem.

Nej, jag vill att de föder de barn de orsakat. Det är inget straff - det är en naturlig konsekvens.

Citat:
Hur definieras "slentrianabort".?
Och är två aborter moraliskt sämre än en?

Gud slösar med liv.

Ta upp det med Gud.

Ja, i normalfallet är rimligen två aborter moraliskt sämre än en, givet att det inte finns ett godtagbart skäl.

Citat:
Du vill ju dessutom försämra de ekonomiska möjligheterna för barn som är födda utom äktenskapet.

Jag vill ekonomiskt uppmuntra familjer som gör rätt och agerar på ett sätt som är lämpligt för familjen, barnen och samhället.
Citera
2018-09-18, 13:36
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag vill ekonomiskt uppmuntra familjer som gör rätt och agerar på ett sätt som är lämpligt för familjen, barnen och samhället.
Barnen kan ju inte rå för hur föräldrarna är? Och det är väl för barnens skull, som det finns barnbidrag?
Citera
2018-09-18, 13:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Barnen kan ju inte rå för hur föräldrarna är? Och det är väl för barnens skull, som det finns barnbidrag?
Men han vill ju inte göra det sämre för de oäkta barnen, han vill bara göra det bättre för äkta barn.
Skiljer man sig förlorar man sin uppmuntran.
Citera
2018-09-18, 14:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Jag vill inte ha barnbidrag als. Jag har redogjort för det tidigare. Istället vill jag ha familjeavdrag, så att gifta par med barn får göra skatteavdrag upp till och med tre barn. Min uppfattning är att det är bättre för barnen att växa upp i en samlad, fungerande familj än att få bidrag.

Citat:
Men han vill ju inte göra det sämre för de oäkta barnen, han vill bara göra det bättre för äkta barn.
Skiljer man sig förlorar man sin uppmuntran.

Jo, det följer oundvikligen. Det blir således viktigt att man gifter sig med någon man tror att man kan hålla ihop med, i alla fall tills barnen är vuxna.
Citera
2018-09-18, 14:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vill inte ha barnbidrag als. Jag har redogjort för det tidigare. Istället vill jag ha familjeavdrag, så att gifta par med barn får göra skatteavdrag upp till och med tre barn. Min uppfattning är att det är bättre för barnen att växa upp i en samlad, fungerande familj än att få bidrag.

Jo, det följer oundvikligen. Det blir således viktigt att man gifter sig med någon man tror att man kan hålla ihop med, i alla fall tills barnen är vuxna.
Alternativt ingår man skenäktenskap för att få tillgång till syltburken.
Citera
2018-09-18, 14:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Alternativt ingår man skenäktenskap för att få tillgång till syltburken.

Det kommer alltid att finnas figurer som försöker fuska.
Citera
2018-09-18, 14:27
Medlem
[quote=Strix m/94|65298760]
Citat:
Jag diskuterade slentrianaborter baserat på statistiskt material - inte jämställdhetspolitik i största allmänhet.

Aborter görs inte pga statistisk, de görs pga de saker jag skrev

Du kan mena att det är "slarv" att par blir oönskat gravida, och visst, vissa graviditeter kan ev skyllas på detta, men! då är det exakt lika mycket mäns slarv, eller hur?

Att mena att det är "slarv" att någon har tänkt efter och gjort ett val av att göra abort, det kan du alltså inte hävda är slarv

Citat:
Jag studerar den statistik som är för handen, analyserar densamma och konstaterar att påfallande många kvinnor begår upprepade aborter, vilket enligt min uppfattning tyder på dålig kontroll och en slapp moralisk inställning.

Eller hög fruktsamhet, mycket sex, lever i en sexuellt utsatt/ våldsam situation, har preventivmetoder som inte funkar så bra för en
Ta ex en tjej som är bulimiker, och spyr 1 gång per dag, funkar P-piller för henne tror du?
En kille som har en udda storlek/ fasong på snoppen så kondomen inte passar optimalt?

Du har 1000 skäl

Citat:
Gör Dig inte dummare nu. Du vet förstås att det är en himmelsvid skillnad på ett befruktat ägg, kanske till och med ett utvecklat foster, och en obefruktad äggcell.

nej det är igen "himmelsvidd" skillnad
det ena är en cell med DNA redo att börja växa
Det andra är en eller flera celler redo att växa

Citat:
På samma sätt som jag får försvara mig med all till buds stående medel mot en rånare eller dåre, så får ett land försvara sig mot en invaderande fiende - och en kvinna mot ett foster som hotar hennes liv eller hälsa. Men inte mot ett foster som hindrar hennes bekvämlighet/utbildning/klänningsstorlek.

Ursäkta mig men en kvinnas liv är nu lite mer än hennes klänningstorlek, hon har en självklar rätt enligt mig, att säga nej tack till en cellklump som kommer vid fel tidpunkt eller överhuvudtaget i de fall hon inte vill ha barn alls

Citat:
Så klart det gör. Med Ditt resonemang kan man aldrig få till någon fungerande samhällsförändring. Reaktionär!

Du har inget sådant exempel, uven

viket redan där borde få dig att inse att jag och mr pollen har rätt
Citera
2018-09-18, 14:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det kommer alltid att finnas figurer som försöker fuska.
Det är inte fusk. Det är anpassning till reglerna.
Och ditt system bjuder in till det.
Fördel att vara gift?
Se till att bli det.

Kärlek har inget med äktenskap att göra, det är en konsolidering av tillgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in