2018-09-17, 19:22
  #54349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
finns det inget som helst annat sätt att anmäla sig i efterhand??
Kontakta någon av dessa och fråga direkt, skulle jag gjort. https://www.studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/Provorter/
Lycka till!
Citera
2018-09-17, 21:37
  #54350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
finns det inget som helst annat sätt att anmäla sig i efterhand??

Nej. 100% nej.
Citera
2018-09-18, 09:16
  #54351
Medlem
Ett vanligt mynt har lika stor sannolikhet för krona eller klave. Ett falskt mynt har olika sannolikhet för krona och klave. För ett visst falskt mynt är sannolikheten att få krona båda gångerna vid två kast, alltså krona-krona vid två kast, lika stor som att få en av varje (klave-krona eller krona-klave) vid två kast. Vilken är sannolikheten för krona med detta mynt?


Någon som känner sig manad?
__________________
Senast redigerad av Jorrevalross 2018-09-18 kl. 09:21.
Citera
2018-09-18, 13:41
  #54352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
Ett vanligt mynt har lika stor sannolikhet för krona eller klave. Ett falskt mynt har olika sannolikhet för krona och klave. För ett visst falskt mynt är sannolikheten att få krona båda gångerna vid två kast, alltså krona-krona vid två kast, lika stor som att få en av varje (klave-krona eller krona-klave) vid två kast. Vilken är sannolikheten för krona med detta mynt?


Någon som känner sig manad?

Sannoliketen är 2/3 för krona och 1/3 för klave.
Sannolikhet för Krona = X, Sannolikhet för Klave = Y ger:
Sannolikhet två kronor på rad = X*X
Sannolikhet för krona och klave: X*Y
X*X = 2*X*Y —> X = 2Y
X + Y = 1 —> 2Y + Y = 1 —> Y = 1/3
X + 1/3 = 1 —> X = 2/3
Citera
2018-09-18, 13:58
  #54353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Sannoliketen är 2/3 för krona och 1/3 för klave.
Sannolikhet för Krona = X, Sannolikhet för Klave = Y ger:
Sannolikhet två kronor på rad = X*X
Sannolikhet för krona och klave: X*Y
X*X = 2*X*Y —> X = 2Y
X + Y = 1 —> 2Y + Y = 1 —> Y = 1/3
X + 1/3 = 1 —> X = 2/3

2/3 är korrekt. Men skulle du kunna förklara stegen lite mer? Vart kommer 2*X*Y ifrån och X+Y=1?
Citera
2018-09-19, 16:34
  #54354
Medlem
Jag har nu suttit och övat på hpguiden i nån månad, speciellt KVA (hatar denna skitdel). Snittar 13-14/20. Har försökt fördjupa mig i de tal som jag har svårast för men märker ingen förbättring, snittar fortfarande 13-14/20.

Jag har räknat igenom en hel ma 1 bok och känner mig säker på de flesta räkneregler, formler och hur man gör beräkningar osv. Snittar 17-18/20 på XYZ exempelvis.

Varför går det så dåligt för mig på KVA? Att tappa 7 poäng på KVA gör att ett 1.6 för mig på Kvant är långt, långt bort.
Citera
2018-09-19, 20:43
  #54355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
2/3 är korrekt. Men skulle du kunna förklara stegen lite mer? Vart kommer 2*X*Y ifrån och X+Y=1?
Kan fylla i här...

X*X är sannolikheten att slå krona-krona. Den är lika stor som sannolikheten att slå antingen krona-klave eller klave-krona (samma resultat). Detta ger X*X = X*Y + Y*X = 2*X*Y,

X+Y=1 ges av att det finns endast två möjliga utfall när man singlar slant, och dessa två tillsammans är förstås 100% = 1.
Citera
2018-09-19, 21:25
  #54356
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Jag har nu suttit och övat på hpguiden i nån månad, speciellt KVA (hatar denna skitdel). Snittar 13-14/20. Har försökt fördjupa mig i de tal som jag har svårast för men märker ingen förbättring, snittar fortfarande 13-14/20.

Jag har räknat igenom en hel ma 1 bok och känner mig säker på de flesta räkneregler, formler och hur man gör beräkningar osv. Snittar 17-18/20 på XYZ exempelvis.

Varför går det så dåligt för mig på KVA? Att tappa 7 poäng på KVA gör att ett 1.6 för mig på Kvant är långt, långt bort.

KVA kan vara knepig då det är en del "fallgropar" man måste akta sig för och lära sig känna igen, såsom x^2 aldrig kan vara negativ och att 0<x<1 x^2 bara blir mindre medans root istället mer högre osv.
Men övar du så kommer du se framsteg, lägg alla du får fel på i "din speciella uppgiftsgrupp" och repetera dom några dagar efter att du fått fel, annars lär du dig bara problemet för stunden men skulle inte kunna lösa en liknande uppgift efteråt.
Citera
2018-09-21, 19:59
  #54357
Medlem
Vill komma in helst HT19 eller senast VT20 på SU, läser just nu på gymnasiet, vad skulle ert tips vara, göra prövning i 12 kurser efter studenten eller försöka få 1,45-1,5 på högskoleprovet (jag är anmäld till högskoleprovet nu i höst)??
Citera
2018-09-21, 21:13
  #54358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Vill komma in helst HT19 eller senast VT20 på SU, läser just nu på gymnasiet, vad skulle ert tips vara, göra prövning i 12 kurser efter studenten eller försöka få 1,45-1,5 på högskoleprovet (jag är anmäld till högskoleprovet nu i höst)??

Det beror på hur bra du läser. Matte går att plugga upp lätt men om du är totalt katastrof språkligt så är det bättre med prövningar.

Gör ett testprov på tid och rätta enligt det årets normering om du läser typ 1.3 eller bätre så hade jag gått allin på HP och satsat kanske 80% av tiden på kvant och 20 på läs.
Citera
2018-09-24, 23:23
  #54359
Medlem
20. Erik och David är syskon. Om 20 år är Eriks ålder fyra gånger Davids
nuvarande ålder.
Kvantitet I: Davids nuvarande ålder
Kvantitet II: 4 år
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Hur ska man tänka på den här uppgiften?

Samt den här: https://gyazo.com/42bf84d82f729c16be255118b3ea2295
Citera
2018-09-24, 23:36
  #54360
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
20. Erik och David är syskon. Om 20 år är Eriks ålder fyra gånger Davids
nuvarande ålder.
Kvantitet I: Davids nuvarande ålder
Kvantitet II: 4 år
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Hur ska man tänka på den här uppgiften?

Samt den här: https://gyazo.com/42bf84d82f729c16be255118b3ea2295

På första bör du hantera att göra om en fråga till ekvationer.
Det frågan säger är egentligen E + 20 = 4D

Om David nu hade varit 4 år hade ekvationen blivit E + 20 = 4 * 4
Vilket omöjligtvis kan stämma, Därför måste D>4 och svaret blir A

På din andra fråga så "drar jag ett streck" från A till B och har då bildat två rätvinkliga trianglar.
Vilket med Pythagoras sats säger att y^2 + x^2 = (strecket jag drog)^2
Vilket även z^2 + w^2 gör eftersom det också blir en rätvinklig triangel.

Alltså måste y^2 + x^2 = z^2 + w^2 Svar C
__________________
Senast redigerad av Tropicanan 2018-09-24 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in