2018-09-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
La ett bud en 3a ,p 800k under satt pris p en ny prod. D sger mklaren att det r vad vra 2or gr fr. D sa jag "Jaha men har ni slt ngon tva d?", d vart han tyst. Mklarna lever i en jkla bubbla, dom r inte vana vid det hr.

Sjukt nr 3or gr fr ver 3 mille i frorterna och dessutom 1 mille freningsln p det, s fyra mille fr en sketen 3a i en frort som man aldrig kommer f tillbaka pengarna p. Nu r det dax fr dom att gr ner i pris.

De r inte vana vid att gra ngot some innefattar mer n att st och se uttrkade ut p visningar.
Rtt t de jvlarna. Lekte Fredrik Eklund wannabes nr de pressade skuldnivn och bubblan upp, nu fr de visa vad de gr fr. Det r ltt att slja nr banker lnar ut 100% och alla kper vad som helst.
2018-09-17, 23:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Kvadratmeterpriset r inte 280tkr i London. Sk p London flats s fr du se sjlv.
Helt rtt. Och detta var ett "hett" (=jag frskte debunka idioter hr inne) topic dr vid bubbeltoppen under julen 2016.

Rcker ju med att googla liksom, men idioterna klarar inte ens det. Nej, precis som du konstaterar, det kostar inte 280tkr/kvm i London.

I verkligheten har priserna i Stockholm i ett antal r legat lngt, lngt, lngt ver ngon rimlighet ur internationellt perspektiv. De som pstr att bostadsmarknader r helt nationella gr tminstone att driva vidare en diskussion med, men de som inte ens begriper kalla fakta r svrare.

I dagslget har det brutala fallet fr SEK (topp 10 i vrlden senaste ret vad gller kraschande valutor) hjlpt en gnutta, plus att priserna p bostder fallit ~10% ven i den kraschande SEK, men det r faktiskt samma lge idag nd. Priserna r inte nra att rttfrdigas i ett internationellt perspektiv.
Senast redigerad av Trillske 2018-09-17 kl. 23:53.
2018-09-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Kvadratmeterpriset r inte 280tkr i London. Sk p London flats s fr du se sjlv.

Nej s hga snittpriser har det inte varit vad jag vet, gissar p typo, alternativt "rekordpriser", 180tkr kan det skert ha varit 2015, priserna i City of London r ju hgre n centrala Stockholm, London i ett vidare begrepp n the city bestr ju av 33 administrativa enheter, och dr finns det givetvis betydligt billigare bostder, men d kan man ju ven jmfra priserna ute i delar av Stockholms ln.

Edit: Sedan r allt mycket nrmare i London, d vi i Sverige i mngt och mycket byggt utglesad frortsstad, dr varenda ovrdad skogsdunge r ett riksintresse(ven om anvndningen begrnsas till i bsta fall hundrastningsplats)dr befolkningsttheten r relativt lg. Mer amerikansk stadsplanering n europeisk.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-17 kl. 23:56.
2018-09-18, 00:18
Medlem
Priserna har ju gtt ner lite... men

11 October 2017

Office for National Statistics

Kensington and Chelsea: 19 439 = 227 000 kr
City of London: 17 371 = 203 000 kr
Westminister: 16 246 = 190 000 kr

Billigast i (Stor)London

Barking and Dagenham: 3994 = 46 809 kr
2018-09-18, 01:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Priserna har ju gtt ner lite... men

11 October 2017

Office for National Statistics

Kensington and Chelsea: 19 439 = 227 000 kr
City of London: 17 371 = 203 000 kr
Westminister: 16 246 = 190 000 kr

Billigast i (Stor)London

Barking and Dagenham: 3994 = 46 809 kr
Precis. Ett europeriskt finsanscentrum, en vsteuroperisk hub, som trots detta faktum toppat diskussionerna vad gller farhgor kring bostadsbubblor lg ett snpp hgre vrderat n en stad mitt ute i ingenstans, verkligen allt annat n finanscentrum, i ett mycket fattigare land.

Som sagt, trots att bde bostder och krona har kraschat 2018 r den internationella vrderingen helt orimlig. Ska det ens g att diskutera detta mste man argumentera fr att det r nationella isolerade marknader.

stermalm kvalade tex in p topp 5 dyra omrden i UK. En av oss har grvt i den hr statistiken (ven om det var ett par r sedan - dock dokumenterat i trden), en av oss gissar och hoppas.
Senast redigerad av Trillske 2018-09-18 kl. 01:47.
2018-09-18, 08:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Nej s hga snittpriser har det inte varit vad jag vet, gissar p typo, alternativt "rekordpriser", 180tkr kan det skert ha varit 2015, priserna i City of London r ju hgre n centrala Stockholm, London i ett vidare begrepp n the city bestr ju av 33 administrativa enheter, och dr finns det givetvis betydligt billigare bostder, men d kan man ju ven jmfra priserna ute i delar av Stockholms ln.

Edit: Sedan r allt mycket nrmare i London, d vi i Sverige i mngt och mycket byggt utglesad frortsstad, dr varenda ovrdad skogsdunge r ett riksintresse(ven om anvndningen begrnsas till i bsta fall hundrastningsplats)dr befolkningsttheten r relativt lg. Mer amerikansk stadsplanering n europeisk.

Kom ihg att "City of London" r en egen stad p under 3 km, dvs lite strre n stermalm, med egen borgmstare, poliskr, lagar etc. och r sjlva finanscentrumet i den geografiska ytan London. Allts, "London i ett vidare begrepp" blir fel eftersom City of London inte r London, alls, utver att det geografiskt ligger p samma plats. Det r inte jmfrbart med Stockholms stad mot Stockholms ln, utan snarare med om Wall Street vore en egen stat.

Allts kan man inte jmfra City of London, som har under 10 000 invnare, med centrala Stockholm. Man fr jmfra London som helhet med centrala Stockholm.
2018-09-18, 09:45
Medlem
Rejl prisdumpning

https://oscarproperties.com/projekt/erbjudande/
2018-09-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Kom ihg att "City of London" r en egen stad p under 3 km, dvs lite strre n stermalm, med egen borgmstare, poliskr, lagar etc. och r sjlva finanscentrumet i den geografiska ytan London. Allts, "London i ett vidare begrepp" blir fel eftersom City of London inte r London, alls, utver att det geografiskt ligger p samma plats. Det r inte jmfrbart med Stockholms stad mot Stockholms ln, utan snarare med om Wall Street vore en egen stat.

Allts kan man inte jmfra City of London, som har under 10 000 invnare, med centrala Stockholm. Man fr jmfra London som helhet med centrala Stockholm.

City of London r en del av Greater London, vilket var vad jag syftade p med vidare begrepp.

Ja jag vet det.

Nu skrev jag inte att man br jmfra City of London med Stockholms centrala delar, men jag antar att det r det dom gjort i artikeln, centrala London r ju betydligt dyrare n centrala Stockholm, det finns vl ngra exempel p vldigt sm lgenheter i Stockholm som nstan varit uppe och nosat p vad studios sljs fr i centrala London, har fr mig att ngon betalade nrmare 150k fr en minietta fr ngot r sedan till exempel.

Att jmfra London som helhet med centrala Stockholm blir ju ungefr lika skevt dock, d r det som sagt rimligare att jmfra London(regionen) med Stockholms ln. Nu tycker jag jmfrelsen verlag blir lite ljlig, men det r enligt mig mest rimligt om man nu skall jmfra.
2018-09-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Helt rtt. Och detta var ett "hett" (=jag frskte debunka idioter hr inne) topic dr vid bubbeltoppen under julen 2016.

Rcker ju med att googla liksom, men idioterna klarar inte ens det. Nej, precis som du konstaterar, det kostar inte 280tkr/kvm i London.

I verkligheten har priserna i Stockholm i ett antal r legat lngt, lngt, lngt ver ngon rimlighet ur internationellt perspektiv. De som pstr att bostadsmarknader r helt nationella gr tminstone att driva vidare en diskussion med, men de som inte ens begriper kalla fakta r svrare.

I dagslget har det brutala fallet fr SEK (topp 10 i vrlden senaste ret vad gller kraschande valutor) hjlpt en gnutta, plus att priserna p bostder fallit ~10% ven i den kraschande SEK, men det r faktiskt samma lge idag nd. Priserna r inte nra att rttfrdigas i ett internationellt perspektiv.

Precis! & precis som du har tagit upp. Stockholms innerstadspriser kan inte rttfrdigas internationellt sett. Det gr inte. Vi har inte marknaden, vi har inte lnerna, vi har inte de internationella investerarna och vi har inte den internationella hyjpen som ngon sorts "huvudstad av EU".

Istllet fr att internationella investerare(kineser tillex) spekulerat med slantar de har ver(som de gjorde i London) s har gemene man nu ftt riskera allt de har fr att f ett tak ver huvudet. Detta p grund av regering, banker och mklare. Regeringen gav all makt till bankerna, bankerna utnyttjade det, mklarna har trissat upp priserna p alla stt de kan och i en del fall ven lagt fejkbjud. Vr bostadsmarknad r som vilda vstern. Inte ett dugg reglerad och tar du ett felsteg kan du bli ekonomiskt ruinerad i framtiden.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-18 kl. 10:10.
2018-09-18, 10:15
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kai.ello
Rejl prisdumpning

https://oscarproperties.com/projekt/erbjudande/

Med en timer och allt. Skynda att fynda nu under de hr dagarna, vi ger nstan bort lgenheterna! Aee tror faktiskt inte folk r s dumma. Eller det kanske de r, men de fr nd inte ln fr att kpa lgenheterna lngre.

Siffror frn HOX r kanske mest intressanta fr september. Men ven augusti skvallrar en del om hur det gr. Speciellt i Stockholm ser det ju skralt ut och lgenheter generellt ser vl knappast bra ut. Villor i vriga Sverige verkar ha dragit upp index denna mnad, fr se om de r tillflligt eller ej.

Jmfrelse mot tidigare r:
INDEX / FRNDRING AUGUSTI 18 / MEDEL I AUG SEDAN 2005
HOXSWE / +1,9% / +1,8%
HOXFLATSWE / +1,0% / +1,5%
HOXFLATSTO / +1,2% / +1,6%
HOXFLATGBG / +0,1% / +1,1%
HOXHOUSESWE / +2,5% / +2,0%
HOXHOUSESTO / +1,4% / +2,9%
HOXHOUSEGBG / +5,4% / +2,7%

Mtt i EUR r vi fortfarande p lgstaniverna sen toppen. HOXSWE ner 13% och HOXFLATSTO ner 16%..

EDIT: Om ni enkelt vill visa ngon hur stor bubblan r i Sverige.
G till https://infographics.economist.com/2017/HPI/index.html
Det ser kanske ok ut frst, men byt r till ngot r efter 1995 p slidern under och tnd upp Sverige. Vxla sedan till "Prices in real terms". Siffrorna gr bara till 2016, men pongen gr nog fram.

Och angende diskussionen London / Stockholm. Finns ju mnga rankingar av vrldens stder, men hr var en trff hgt upp p google:
https://www.bestcities.org/rankings/worlds-best-cities/ (Welcome to the foremost ranking of quality of place, reputation and competitive identity.)
#1 London
#2 New York
#3 Paris
...
#54 Stockholm
Senast redigerad av bohrdohr 2018-09-18 kl. 10:23.
2018-09-18, 10:16
Medlem
Bruggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Nr jag ser denna frsljning :

https://www.hemnet.se/salda/bostadsr...agen-40-880416

r det ens dyrt att bo i Stockholm lngre?
Haha episk cherry picking i statistiken. Scrollar du ner till "nyligen sld i nrheten" hittar du ingen etta under 2.3 dvs mer n en miljon dyrare.

Du kommer givetvis alltid kunna hitta objekt som avviker KRAFTIGT frn normalbilden av ngon anledning. Det r dock ingen som helst indikation p att det "blivit billigt att bo i stockholm".

Men jag hller med dig att 1.2 milj fr en etta i en trevlig nrfrort (midsommarkransen) vore en helt OK prisniv och tecken p en frisk bostadsmarknad.
2018-09-18, 10:21
Medlem
Citat:
City of London r en del av Greater London, vilket var vad jag syftade p med vidare begrepp.

Ja jag vet det.

Nu skrev jag inte att man br jmfra City of London med Stockholms centrala delar, men jag antar att det r det dom gjort i artikeln, centrala London r ju betydligt dyrare n centrala Stockholm, det finns vl ngra exempel p vldigt sm lgenheter i Stockholm som nstan varit uppe och nosat p vad studios sljs fr i centrala London, har fr mig att ngon betalade nrmare 150k fr en minietta fr ngot r sedan till exempel.

Att jmfra London som helhet med centrala Stockholm blir ju ungefr lika skevt dock, d r det som sagt rimligare att jmfra London(regionen) med Stockholms ln. Nu tycker jag jmfrelsen verlag blir lite ljlig, men det r enligt mig mest rimligt om man nu skall jmfra.

Det finns lgenheter lite verallt i centrala London (det r stort) dr man kan f en fr likadan kvm som stermalm tillexempel. Jag vet, fr jag tittade p en del fr ngra mnader sedan. De jag tittade p lg nra Victoria Station vid en park. Det om ngot r centralt. Dr kunde man f en OK 2:a med parkutsikt, jmfrt med stermalmsstandard inuti, fr strax ver 3,4mkr.

Det blir lite av ett komplext mne. Men glm inte att man kan inte jmfra en rutten lgenhet p stermalm som gr p 130-140 med ren lyx i London. Vissa av adresserna ni nmner r lgenheter skapade fr oljeshejker, prinsar, frmgna vrldskndisar, artister och framgngsrika entreprenrer/affrsmn.
Dr r varenda kvadratmeter top of the line, hr r allt skit.

Vill du ha hyfsad lyx utifrn svensk standard s mste man vl betala, just nu, 170-180tkr/kvm. Fr ett fuskbygge i Stockholms innerstad? Haha.

Det jag syftar p att det gr inte att motivera priserna hr. Till London tillexempel flockas s mnga internationella investerare(som faktiskt har pengarna i cash) att prispumpningen kan motiveras, ven om det skapat en spekulativ bubbla ven dr. I Sverige har det skapats en bubbla fr att bankerna hade en extremt geners kreditutgivning med lga rntor vilket gjorde att vanliga mnniskor kunde belna sig alldeles fr mycket.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-18 kl. 10:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in