2018-09-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo hon umgicks med olika män, men var det verkligen sexuella relationer? Hon var kompis med många utan att det var varken kärlek eller sex, bara att ha roligt och umgås.

En del tycks ha svårt att tänka sig den tanken, troligen för att dom är inskränkta eller aldrig varit i situationen själv. Det har jag som tjej sedermera kvinna däremot.

Jag är uppvuxen med många män omkring mig och ytterst "signaltydlig" om vad som gäller. Har delat säng med kompisvänner av praktiska/ekonomiska skäl många gånger och aldrig har jag blivit missförstådd med vad som är mina villkor för delad säng. Inget märkligt alltså i min värld. Däremot har jag haft gott om killkompisar jag delat intressen med, haft kul med och därmed fått vänner för livet.

Jag tror Lena hade många killkompisar/män hon umgicks och trivdes tillsammans med på samma sätt. Det är oerhört berikande på alla tänkbara sätt. Man utvecklas som människa, tycker jag. Delar tankar sedda hur olika perspektiv, oj vad man tvingas byta tankesätt och argumentera för att slutligen jämka sig samman kring minsta gemensamma nämnaren. Lärorikt.

"Jag säger det inte av moraliska skäl", säger många. Möjligen sant, men tanken är förvånansvärt inskränkt hos just dessa. Har jag noterat.

Det tror jag Lena mötte många gånger eller bara upplevde via anspelningar. Lena kan mycket väl med glimten i ögat roats av det. Hon verkar ha varit både smart och humoristisk nog för att sätta sig över barnsligheterna.

Jag förstår ilskan hos dig som utvald manlig vän till Lena. Den kränkthet som uppstår å Lenas vägnar då denna oberättigad "släpas i smutsen" och själv är försvarslös mot alla påståenden som sprids.

Samtidigt som många gånger samma personer frenetiskt letar efter varje liten tänkbar mikroskopisk detalj för att fria den "skäligen misstänkte" gärningsmannen för Lenas död.

Ingen vacker bild som jag skissar ... MEN det är likt förbenat den jag ser framför mig.
Senast redigerad av Remark 2018-09-18 kl. 00:52.
Citera
2018-09-18, 00:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
När jag tittar över LW:s loggar så sticker det ju ut att hon mer eller mindre öppet träffat andra och sovit över hos dom eller på hotell.
Observera nu att jag lägger absolut inga moraliska aspekter i den kommentaren. Jag personligen tycker att hon som singel (eller gift/partner) har rätt till sitt liv på det sätt hon väljer.

Men SD har kunnat läsa hennes loggar och om det är det svartsjuka kontrollerande ”kräk” som uppmålas, borde inte då reaktionen kommit tidigare? För insikten att hon träffar män ensam i olika former bör han haft genom att läsa hennes loggar.
Kan hon då ha övertygat och lugnat honom med att dom bara var kompisar fram till nu Norgeresan? Ja, kanske.
Jag tror att ett mord i affekt på detta sätt är någon som just kommit på att han inte är ensam på banan, vilket gör att jag inte tror att det är SD. Känslor är en färskvara och dessa ebbar ut om man inte håller dom levande. Jag tror att LW och SD:s känslor ebbat ut och att den känslostorm som man måste uppbåda för att ta ett liv känns långsökt.
Där har ni mitt tvivel i motivet.

Då kommer vi till vem som kan ha haft starkare känslor vid mordtillfället.
När man läser loggarna så ser man att ML haft en stor del av hennes liv. Det finns inlägg som bekräftar detta med (ex. ” LW presenterade ML som "sin kille" år 2015. Relationen på gick under lång tid. Samtidigt träffade hon SD bl a.”). SD verkar ha vetat om hennes relation med ML men ML har inte vetat om relationen med SD.
Precis innan ML reser till USA så far ML och LW tillsammans till Läckö eventet och bor ihop. Detta är då 20:e april till 22:a april. ML ser att LW ger JH uppmärksamhet och blir irriterad, enligt personer på eventet.
Därefter reser ML till USA 2018-04-27(28) och återvänder 2018-05-13. Under denna tid loggar LW cacher med JH (BeholderX) och dessutom bor hon hos honom över helgen 5:e till 6:e maj.

Att han sen geocachade under måndagen och hade precis tid att komma till LW:s hem strax innan 23.

Det är lite för starka indicium för att bortse ifrån tycker jag.
Någon skrev om slumpen: ”Slumpen känns bara väl påtaglig ibland.”

Du som känner SD och HD samt andra i geocaching-kretsarna, jag har förstått att din mest troliga tanke om GM är någon av ML eller JH baserat på ovan vilket du även fört fram tidigare vid några olika tillfällen men kanske inte lika koncentrerat och pedagogiskt tydligt som här (tack!).

Det jag måste hålla med om här är ju att det du vittnar om att andra vittnat om eller sett, pekar på att LW skulle haft åtminstone nära relationer med dessa två vilket i en förlängning ifall de velat mer än henne skulle kunnat leda till missförstånd och svartsjuka. Dock är jag inte benägen utifrån motstridiga uppgifter att tro att relationerna ifråga varit av sexuell karaktär, men hursom.

Det som ändå gör att jag (som inte känner någon alls av de misstänkta) fortfarande lutar åt SD som GM är hans besvärande historik av vad som framkommit i tråden, dvs, jag hänfaller att tolka t ex knoggnuggningen som ytterst besvärande liksom att det framkommit från olika postare i tråden att det funnits mycket mer som ej blev anmält men som varit form av trakasserande. Har det då, undrar jag, framkommit något liknande eller rentav värre kring ML eller JH som jag missat? Finns det något i dessa båda mäns ageranden som gör att man kan tänka sig att upprörda känslor – som du menar att de troligen haft mer fallenhet för utifrån tidsaspekt kring relationer än SD, kunnat övergå till obehärskade våldsyttringar?

För att summera så finns det alltså vittnen som sett beteenden som kan tolkas som att LW haft intima relationer med dessa båda män, någon av dem har enligt uppgifter blivit presenterade som mammas nye kille samt att de sett irriterade ut över den andre på ett event. Men utöver det, finns det ytterligare besvärande omständigheter kring dessa? Har någon av dem ett visat våldsbeteende sedan tidigare mot kvinnor eller rentav finns med i något straffregister? Finns det några aggressionsproblem som någon bevittnat? Anmälningar? Har LW berättat för någon att någon av ML eller JH har trakasserat henne? Jag ställer dessa frågor helt uppriktigt då detta skulle hjälpa mig att bättre förstå varför dessa framstår som möjliga GM. Finns det besvärande uppgifter kring ML eller JH som gör att deras eventuella svartsjuka/upprörda känslor kring kärlek till LW kunnat ta sig uttryck i våld? Har jag missat något här som indikerat detta eller är de möjligare GM mer bara för att de haft relationer med LW närmre i tid än SD?
Citera
2018-09-18, 01:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tror du kan ha rätt. De 2 cykeltjejerna som Dalaan berättade om kanske faktskt har spårats via sina mobiler och de kunde sannolikt inte bekräfta att de mött SD på promenad på andra sidan (eftersom han inte var där). Då kanske SD hävdar att det måste funnits flera tjejer med cyklar och därför går man nu ut och efterlyser. Utan napp sannolikt. Det stämmer med MVs lite kryptiska svar om olika cykelvittnen.

Och hur skulle dessa stackars tjejer
kunna komma ihåg en ful gubbe som de
ev mötte en natt för 4 månader sedan?
Citera
2018-09-18, 01:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag förstår ilskan hos dig som utvald manlig vän till Lena. Den kränkthet som uppstår å Lenas vägnar då denna oberättigad "släpas i smutsen" och själv är försvarslös mot alla påståenden som sprids.

Samtidigt som många gånger samma personer frenetiskt letar efter varje liten tänkbar mikroskopisk detalj för att fria den "skäligen misstänkte" gärningsmannen för Lenas död.

Ingen vacker bild som jag skissar ... MEN det är likt förbenat den jag ser framför mig.
Jag hoppas att du inte uppfattar det som att man släpar Lena i smutsen bara för att man är skeptisk till åklagarens "case" mot SD. I så fall är du ju helt ute och cyklar.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 01:04.
Citera
2018-09-18, 01:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Till exempel jag har, bland annat i citerade inlägget, efterfrågat info om SD:s tidigare liv.

(Det ifrågasattes ganska kraftigt vad hans syskons eventuella namnbyte hade med något att göra. I ett tidigare inlägg nämnde jag även Edvin G - inte för att morden liknar varann, utan för att hans beteende och störning ju kommer någonstans ifrån. Då fick jag svar att det ju inte finns några likheter i de båda brotten. Vilket inte var min poäng, jag tror inte att SD - om han är GM - är en copycat.)

Jag tycker fortfarande att det är ett mysterium att SD pre-Örebro är —- så gott som obefintlig.

Ja, du är ju en av dem som tydligt efterfrågat detta. Håller med. Karln verkar vara the Invisible man innan Örebro. Jag undrar om vi kommer att få några svar på våra frågor för det känns som om dessa frågor ställs med jämna mellanrum i tråden men det enda vi lyckats skaka fram hittills är torra fakta såsom namn på föräldrar, syskon som bara förbryllar mer. Vet verkligen ingen något om hans bakgrund? De som är i tråden och vill försvara honom kanske kan övertyga oss andra genom att berätta om att han var en supervanlig, jättetrevlig kille hela barndomen och uppväxten. Varför hålla inne på sådan information? Typ, "han var min äldste sons simtränare och världens mest reko och hygglo kille". Var växte han upp? Hur var han i skolan som pojke? En empatisk, snäll kille? En manipulativ smilfink? En helt vanlig kille ingen la särskilt märke till? Vi vet ju inget alls i tråden om SD sedan tiden innan Örebro och det känns lite underligt. Brukar inte skvaller om MGMs bakgrund nå sådana här trådar? Var pluggade han? Det har framkommit motstridiga uppgifter om olika typer av pilotutbildningar, ev militär bakgrund i Västerås, dykarcertifikat, byggnadsingenjör... vad stämmer?

HD verkar ju ha vuxit upp i Örebro och ha sin släkt där. SD verkar mest, baserat på makarna Ds loggar, röra sig kring hennes sida. Var bor hans egen släkt? Har de någon kontakt? Om inte, har det hänt något längre bak? Egentligen är ju väldigt litet av intresse för tråden men det man undrar är ju i o m att han är polisens MGM, finns det något i hans förflutna som tyder på att han kunnat göra detta? Har han en historik av att vara en stabil, trygg kille eller har det funnits problem som kunnat leda till trauman och aggressivitet, dålig stresstålighet och behärskning? Kan LW ha vetat om något som han gjort tidigare vilket legat till grund för mord av henne nu? Finns det några lik i garderoben eller har vi att göra med en MGM som bara levt helt som en svensson ända fram till nu då han blev misstänkt för mord?
Citera
2018-09-18, 01:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
När jag tittar över LW:s loggar så sticker det ju ut att hon mer eller mindre öppet träffat andra och sovit över hos dom eller på hotell.
Observera nu att jag lägger absolut inga moraliska aspekter i den kommentaren. Jag personligen tycker att hon som singel (eller gift/partner) har rätt till sitt liv på det sätt hon väljer.

Men SD har kunnat läsa hennes loggar och om det är det svartsjuka kontrollerande ”kräk” som uppmålas, borde inte då reaktionen kommit tidigare? För insikten att hon träffar män ensam i olika former bör han haft genom att läsa hennes loggar.
Kan hon då ha övertygat och lugnat honom med att dom bara var kompisar fram till nu Norgeresan? Ja, kanske.
Jag tror att ett mord i affekt på detta sätt är någon som just kommit på att han inte är ensam på banan, vilket gör att jag inte tror att det är SD. Känslor är en färskvara och dessa ebbar ut om man inte håller dom levande. Jag tror att LW och SD:s känslor ebbat ut och att den känslostorm som man måste uppbåda för att ta ett liv känns långsökt.
Där har ni mitt tvivel i motivet.

Då kommer vi till vem som kan ha haft starkare känslor vid mordtillfället.
När man läser loggarna så ser man att ML haft en stor del av hennes liv. Det finns inlägg som bekräftar detta med (ex. ” LW presenterade ML som "sin kille" år 2015. Relationen på gick under lång tid. Samtidigt träffade hon SD bl a.”). SD verkar ha vetat om hennes relation med ML men ML har inte vetat om relationen med SD.
Precis innan ML reser till USA så far ML och LW tillsammans till Läckö eventet och bor ihop. Detta är då 20:e april till 22:a april. ML ser att LW ger JH uppmärksamhet och blir irriterad, enligt personer på eventet.
Därefter reser ML till USA 2018-04-27(28) och återvänder 2018-05-13. Under denna tid loggar LW cacher med JH (BeholderX) och dessutom bor hon hos honom över helgen 5:e till 6:e maj.

Att han sen geocachade under måndagen och hade precis tid att komma till LW:s hem strax innan 23.
Det är lite för starka indicium för att bortse ifrån tycker jag.
Någon skrev om slumpen: ”Slumpen känns bara väl påtaglig ibland.”

Varför skulle ML inte vetat om LW:s relation med SD? Menar du att det inte va känt bland geocacharna vad SD och LW haft för relation? Hur kan de ha missat det undrar jag. Å menar du nu att SD och LW fortsatt umgåtts under 2018? Jag hänger inte alls med i dina skiftande tankar.
Citera
2018-09-18, 01:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack Glendale, du hann svara före mig! Något åt det hållet tänker jag mig att det kan ha sett ut.

Det jag försökt ha i bakhuvudet är att bara för att det för en "vanlig" person inte skulle vara rimligt att gemensamt vilja ta livet av någon i en sådan här situation (där HD skulle kunna vara svartsjuk på LW som en rival om SD och SD svartsjuk på de män som han tror att LW inleder relationer med) så finns det inget som betyder att en GM tänker just "vanligt". När en GM gått över gränsen och velat ta livet av någon bara där har ju det rimliga och det vanliga passerats varav det blir lite skevt om vi ska ändå trycka in GM i en mall där hen måste tänka förnuftigt och rationellt kring svartsjuka, gemensamma motiv osv som hos en normal person med alla spärrar kvar.

Antagligen, har GM någon slags avsaknad av just spärrar och empatisk förmåga då hen mördat LW och då tänker jag mig att hen mycket väl kan ha tänkt lite annorlunda än de flesta kring att samarbeta med någon annan och konsekvenserna av ett mord samt dettas innebörd för en annan relation. Nu behöver det ju inte alls vara så, GM kan mycket väl ha gjort allt helt ensam, men jag vill ändå hålla öppet för att de faktiskt varit minst två. Detta utifrån att bara mordet, dödandet i sig, redan är att frångå vad gemene man och kvinna agerar och resonerar.

Om jag t ex var SD och hade bedragit min fru HD i flera år med LW så skulle jag som normal, fullt empatiskt fungerande knappast tro att det var möjligt att leva lyckliga alla mina dagar med HD bara för att jag röjt undan LW. Likaledes om jag var HD och kär i SD och ville bli av med LW så skulle jag inte, ifall jag hade alla hästar hemma, tro att ett mord på den senare genomfört av min man skulle innebära att resten av våra liv blev en enda lycklig kärnfamilj. Jag skulle nog inse att ett mord inte förändrar den otrohet som varit och att det knappast skulle göra att min man blev mer pålitlig och trygg för mig. Utifrån detta blir ett gemensamt mord planerat av makarna D ologiskt och skevt. Rentav långsökt. De kan inte först svika varandra som SD gjort mot HD, för att sedan lita nog på varandra för att mörda gemensamt.

Men, då utgår man från att de agerar känslomässigt normalt. Vilket jag inte är så säker på att de gör om de är GM och bara sett till hur man kan tolka loggarna under sommaren som i min värld iaf går att tolka snarare till det emotionellt avtrubbade, empatiskt dysfunktionella. Sedan så tänker jag mig att ifall HD hela tiden varit och är kär i SD så kanske det som tidigare sagt känns bättre att i tanken ge LW skulden för allt som drabbat deras relation än att erkänna att SD är en smilande otrogen tölp. I det fallet kan hon kanske ha projicerat allt på LW, ställt ultimatum för SD att LW måste bort ifall de ska försöka igen vilket SD hela tiden gamblat med iom att han insett att LW till slut helt lämnat honom.

Jag spekulerar att SD försökt ha båda kvinnor under kontroll i flera år som plan A respektive plan B lite omlott och att han aldrig riktigt bestämt sig för vem han ville ha mest, och kanske inte heller kände sig nödgad till det. När han då blev alltmer svartsjuk, spekulerar jag, på att LW umgicks med andra män och han fantiserade att det var mer än vänskap, så kanske han för stunden bestämde sig för att satsa allt på HD och de bestämde sig för att röja hindret för deras lycka. Han blidkade HD genom att ta bort möjligheten att han skulle återfalla i otrohet med LW. Som någon var inne på tidigare, det är mycket möjligt att SD om han är GM, växlat hela tiden mellan om han velat lägga äggen i korg HD eller i korg LW. Och att man inte kan förklara mordets bakgrund med ett solklart det var utifrån ett enda visst motiv. Det kan snarare ha varit en HD som fått nog och ställt ultimatum, en velande SD som bytt fot hela tiden och både svartsjukt bevakat LW samtidigt som han ansett henne vara i vägen för lyckan med HD. En räcka händelser och utvecklingar snarare än ett tydlig utkristalliserat motiv hos GM.

Du skriver ofta så förståndiga saker, filomena.

Nu tror jag inte HD varit med för då hade nog brottet varit annorlunda planlagt. Därmed vill jag tro att det är en ensam SD och att det brådskade.

Men logiken i mordet är inte det fetade ovan, utan dess motsats, skulle jag tro. ”Motorn” i mordet är inte att det skulle gå bra att gå tillbaka till HD, utan omvänt att livet med HD för SD framstår som outhärdligt så länge LW existerar. Det är inte rationellt, men jag tror inte heller mordet var rationellt.

Den ”rationella” andra sidan på myntet av det ovanstående är att SD kan gå tillbaka till HD bara LW försvinner. Men då försvinner även SD, så som SD känner honom och vill känna honom. Så ekvationen går inte ut.

För andra hade slutsatsen blivit att man flyttar bort och förändrar sina betingelser, var för sig eller ihop. Inte att bo kvar så att SD när han går till HD bara ser LW nedan fönstret. Detta är knuten.

Sen om det räcker eller om det måste till en konflikt eller förveckling eller gräl av mer handfast natur låter jag vara osagt.

Sen kan förstås även HD ha råkat i gräl med LW.

Men om det är ett planerat mord så är det nog av ngn ond genius från utanför området, men då saknas fundamentalt motiv. Och grund för rejält grälande.
Citera
2018-09-18, 01:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, du är ju en av dem som tydligt efterfrågat detta. Håller med. Karln verkar vara the Invisible man innan Örebro. Jag undrar om vi kommer att få några svar på våra frågor för det känns som om dessa frågor ställs med jämna mellanrum i tråden men det enda vi lyckats skaka fram hittills är torra fakta såsom namn på föräldrar, syskon som bara förbryllar mer. Vet verkligen ingen något om hans bakgrund? De som är i tråden och vill försvara honom kanske kan övertyga oss andra genom att berätta om att han var en supervanlig, jättetrevlig kille hela barndomen och uppväxten. Varför hålla inne på sådan information? Typ, "han var min äldste sons simtränare och världens mest reko och hygglo kille". Var växte han upp? Hur var han i skolan som pojke? En empatisk, snäll kille? En manipulativ smilfink? En helt vanlig kille ingen la särskilt märke till? Vi vet ju inget alls i tråden om SD sedan tiden innan Örebro och det känns lite underligt. Brukar inte skvaller om MGMs bakgrund nå sådana här trådar? Var pluggade han? Det har framkommit motstridiga uppgifter om olika typer av pilotutbildningar, ev militär bakgrund i Västerås, dykarcertifikat, byggnadsingenjör... vad stämmer?

HD verkar ju ha vuxit upp i Örebro och ha sin släkt där. SD verkar mest, baserat på makarna Ds loggar, röra sig kring hennes sida. Var bor hans egen släkt? Har de någon kontakt? Om inte, har det hänt något längre bak? Egentligen är ju väldigt litet av intresse för tråden men det man undrar är ju i o m att han är polisens MGM, finns det något i hans förflutna som tyder på att han kunnat göra detta? Har han en historik av att vara en stabil, trygg kille eller har det funnits problem som kunnat leda till trauman och aggressivitet, dålig stresstålighet och behärskning? Kan LW ha vetat om något som han gjort tidigare vilket legat till grund för mord av henne nu? Finns det några lik i garderoben eller har vi att göra med en MGM som bara levt helt som en svensson ända fram till nu då han blev misstänkt för mord?

Ja, det är intressanta och relevanta frågor du ”radar upp” här.

Och en del är ännu intressantare än andra...
Citera
2018-09-18, 01:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Absolut! Det är så jag uppfattat det med, en okomplicerat vänskap kring en gemensam hobby.
Men... jag tror att hon hade en relation med ML, om jag tolkar andra på den punkten (själv vet jag inget om detta).
Samma sak med JH (BeholderX), men där är det uttalat från ett par närstående att så var fallet.

Tyvärr kan ju svartsjuka uppstå oavsett relation, vissa ser ju svart bara om flickvännen sa tack till en manlig kassör (finns otal såna liknande fall).

Så du har hittat på att ML haft en relation med LW för att få honom till att vara mördaren? Vad finns det mer på denna ML som gör att du ser honom som mer trolig än SD? Ska du snart hitta på att ML även varit våldsam mot LW?
Citera
2018-09-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag hoppas att du inte uppfattar det som att man släpar Lena i smutsen bara för att man är skeptisk till åklagarens "case" mot SD. I så fall är du ju helt ute och cyklar.

Nej! Riktigt så vilsen är jag inte. Men vissa deltar på det sättet med skiftande medel, enligt mig då.
Citera
2018-09-18, 01:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och hur skulle dessa stackars tjejer
kunna komma ihåg en ful gubbe som de
ev mötte en natt för 4 månader sedan?

Han kanske ropade skepp o hoj efter dom? Det hade jag kommit ihåg resten av mitt liv tror jag. Men jag tvivlar på att han är en man med ordvitsar och humor.
Citera
2018-09-18, 01:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Denna brist på användare som delar info om en MGM är väldigt ovanligt. Har inte varit med om det så här tydligt i någon annan tråd. Det är märkligt och synd för trådens kvalité. Det finns ju fullt med människor där ute som vet hur han varit, och hur han haft det. Det brukar i krimtrådar dyka upp ett gäng klasskompisar, kompisar till syskon, kompisar till föräldrar, arbetskamrater, ett å annat ex. Men inte här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in