Citat:
Ursprungligen postat av
Osamaj
Men lite långsökt känns det väl ändå att de tillsammans skulle ha planerat att döda LW. Vad skulle de ha för gemensamt motiv till det?
Citat:
Ursprungligen postat av
glendale
Det vanligaste av dem alla: svartsjuka.
Är dom två om mordet kan svartsjuka tillämpas med lite olika varianter.
SD ville inte att LW skulle träffa andra. HD ville inte att SD och LW skulle fortsätta sitt förhållande.
Win win.
Tack Glendale, du hann svara före mig! Något åt det hållet tänker jag mig att det kan ha sett ut.
Det jag försökt ha i bakhuvudet är att bara för att det för en "vanlig" person inte skulle vara rimligt att gemensamt vilja ta livet av någon i en sådan här situation (där HD skulle kunna vara svartsjuk på LW som en rival om SD och SD svartsjuk på de män som han tror att LW inleder relationer med) så finns det inget som betyder att en GM tänker just "vanligt". När en GM gått över gränsen och velat ta livet av någon bara där har ju det rimliga och det vanliga passerats varav det blir lite skevt om vi ska ändå trycka in GM i en mall där hen måste tänka förnuftigt och rationellt kring svartsjuka, gemensamma motiv osv som hos en normal person med alla spärrar kvar.
Antagligen, har GM någon slags avsaknad av just spärrar och empatisk förmåga då hen mördat LW och då tänker jag mig att hen mycket väl kan ha tänkt lite annorlunda än de flesta kring att samarbeta med någon annan och konsekvenserna av ett mord samt dettas innebörd för en annan relation. Nu behöver det ju inte alls vara så, GM kan mycket väl ha gjort allt helt ensam, men jag vill ändå hålla öppet för att de faktiskt varit minst två. Detta utifrån att bara mordet, dödandet i sig, redan är att frångå vad gemene man och kvinna agerar och resonerar.
Om jag t ex var SD och hade bedragit min fru HD i flera år med LW så skulle jag som normal, fullt empatiskt fungerande knappast tro att det var möjligt att leva lyckliga alla mina dagar med HD bara för att jag röjt undan LW. Likaledes om jag var HD och kär i SD och ville bli av med LW så skulle jag inte, ifall jag hade alla hästar hemma, tro att ett mord på den senare genomfört av min man skulle innebära att resten av våra liv blev en enda lycklig kärnfamilj. Jag skulle nog inse att ett mord inte förändrar den otrohet som varit och att det knappast skulle göra att min man blev mer pålitlig och trygg för mig. Utifrån detta blir ett gemensamt mord planerat av makarna D ologiskt och skevt. Rentav långsökt. De kan inte först svika varandra som SD gjort mot HD, för att sedan lita nog på varandra för att mörda gemensamt.
Men, då utgår man från att de agerar känslomässigt normalt. Vilket jag inte är så säker på att de gör om de är GM och bara sett till hur man kan tolka loggarna under sommaren som i min värld iaf går att tolka snarare till det emotionellt avtrubbade, empatiskt dysfunktionella. Sedan så tänker jag mig att ifall HD hela tiden varit och är kär i SD så kanske det som tidigare sagt känns bättre att i tanken ge LW skulden för allt som drabbat deras relation än att erkänna att SD är en smilande otrogen tölp. I det fallet kan hon kanske ha projicerat allt på LW, ställt ultimatum för SD att LW måste bort ifall de ska försöka igen vilket SD hela tiden gamblat med iom att han insett att LW till slut helt lämnat honom.
Jag spekulerar att SD försökt ha båda kvinnor under kontroll i flera år som plan A respektive plan B lite omlott och att han aldrig riktigt bestämt sig för vem han ville ha mest, och kanske inte heller kände sig nödgad till det. När han då blev alltmer svartsjuk, spekulerar jag, på att LW umgicks med andra män och han fantiserade att det var mer än vänskap, så kanske han för stunden bestämde sig för att satsa allt på HD och de bestämde sig för att röja hindret för deras lycka. Han blidkade HD genom att ta bort möjligheten att han skulle återfalla i otrohet med LW. Som någon var inne på tidigare, det är mycket möjligt att SD om han är GM, växlat hela tiden mellan om han velat lägga äggen i korg HD eller i korg LW. Och att man inte kan förklara mordets bakgrund med ett solklart det var utifrån ett enda visst motiv. Det kan snarare ha varit en HD som fått nog och ställt ultimatum, en velande SD som bytt fot hela tiden och både svartsjukt bevakat LW samtidigt som han ansett henne vara i vägen för lyckan med HD. En räcka händelser och utvecklingar snarare än ett tydlig utkristalliserat motiv hos GM.