2018-09-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Vad skulle de ha för gemensamt motiv till det?
Det vanligaste av dem alla: svartsjuka.
Är dom två om mordet kan svartsjuka tillämpas med lite olika varianter.
SD ville inte att LW skulle träffa andra. HD ville inte att SD och LW skulle fortsätta sitt förhållande.
Win win.
Senast redigerad av glendale 2018-09-17 kl. 23:43.
Citera
2018-09-17, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo hon umgicks med olika män, men var det verkligen sexuella relationer? Hon var kompis med många utan att det var varken kärlek eller sex, bara att ha roligt och umgås.
Absolut! Det är så jag uppfattat det med, en okomplicerat vänskap kring en gemensam hobby.
Men... jag tror att hon hade en relation med ML, om jag tolkar andra på den punkten (själv vet jag inget om detta).
Samma sak med JH (BeholderX), men där är det uttalat från ett par närstående att så var fallet.

Tyvärr kan ju svartsjuka uppstå oavsett relation, vissa ser ju svart bara om flickvännen sa tack till en manlig kassör (finns otal såna liknande fall).
Citera
2018-09-17, 23:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
En inte omöjlig teori..men det har ju framkommit att det finns bevis för att SD och LW haft kontakt och att SD inte gillade att hon skulle åka till Norge. Har du någon ide om varför han brydde sig över det?
Att det skulle finnas bevis för att SD inte skulle ha gillat att LW skulle åka till Norge tror jag kan vara en av de här vanligt förekommande trådsanningarna. Den här tanken kan säkert ha lagts fram som en ren gissning här i tråden för länge sedan, och har sedan antagligen diskuterats fram och tillbaka flera gånger. Och till slut bekräftar väl MV uppgiften, vilket lätt får det att låta som att det skulle komma från polisutredningen, och vara någonting bevisat. Vet inte om det är så med just den här uppgiften, men jag har sett att det här fenomenet är vanligt.

Den här uppgiften verkar dessutom "förbättras" ibland, t.ex. genom att man drar till med att SD och LW skulle ha bråkat om att hon skulle åka till Norge.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 00:04.
Citera
2018-09-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det där med att SD inte skulle ha gillat att LW skulle åka till Norge tror jag kan vara en av de här vanligt förekommande trådsanningarna. Den här tanken kan säkert ha lagts fram som en ren gissning här i tråden för länge sedan, och har sedan antagligen diskuterats fram och tillbaka flera gånger. Och till slut "bekräftar" väl MV uppgiften, vilket lätt får det att låta som att det skulle komma från polisutredningen, och vara någonting "bevisat". Vet inte om det är så med just den här uppgiften, men jag har sett att det här är vanligt.

Den här uppgiften verkar dessutom "förbättras" ibland, t.ex. genom att man ibland drar till med att SD och LW skulle ha bråkat om att hon skulle åka till Norge.
Ja visst kan det vara så.. Allt som läggs upp här på tråden är värt att ifrågasätta då ingen kan vara säker på källan eller agendan bakom informationen...
Citera
2018-09-18, 00:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja visst kan det vara så.. Allt som läggs upp här på tråden är värt att ifrågasätta då ingen kan vara säker på källan eller agendan bakom informationen...

Visst, det finns en massa uppgifter. Men nu skrev du ju att det finns bevis för att SD och LW haft kontakt och att SD inte gillade att hon skulle åka till Norge. Det vet du väl inte.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 00:15.
Citera
2018-09-18, 00:17
Medlem
Citat:
Visst, det finns en massa uppgifter. Men nu skrev du ju att det finns bevis för att SD och LW haft kontakt och att SD inte gillade att hon skulle åka till Norge.
Ja det var dumt av mig att uttrycka mig så länge det inte är bekräftat av polisen.."Det har nämnts från någon som säger sig ha insyn i utredningen" hade varit bättre ordval.
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-18 kl. 00:22.
Citera
2018-09-18, 00:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja det var dumt att använda det begreppet så länge det inte är bekräftat av polisen.."Det har nämnts från någon som säger sig ha insyn i utredningen" hade varit bättre ordval.
Ja, och kanske att uppgiften kommer från tråden om den gör det. MV påstår ju inte ens själv att alla hans uppgifter kommer från polisutredningen, även om vissa av hans uppgifter gör det.
Citera
2018-09-18, 00:25
Medlem
Citat:
Ja, och kanske att uppgiften kommer från tråden om den gör det. MV påstår ju inte ens själv att alla hans uppgifter kommer från polisutredningen, även om vissa av hans uppgifter gör det.
"Det har nämnts tidigare i tråden från någon som säger sig ha insyn i utredningen" .👍
Citera
2018-09-18, 00:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Men lite långsökt känns det väl ändå att de tillsammans skulle ha planerat att döda LW. Vad skulle de ha för gemensamt motiv till det?

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det vanligaste av dem alla: svartsjuka.
Är dom två om mordet kan svartsjuka tillämpas med lite olika varianter.
SD ville inte att LW skulle träffa andra. HD ville inte att SD och LW skulle fortsätta sitt förhållande.
Win win.

Tack Glendale, du hann svara före mig! Något åt det hållet tänker jag mig att det kan ha sett ut.

Det jag försökt ha i bakhuvudet är att bara för att det för en "vanlig" person inte skulle vara rimligt att gemensamt vilja ta livet av någon i en sådan här situation (där HD skulle kunna vara svartsjuk på LW som en rival om SD och SD svartsjuk på de män som han tror att LW inleder relationer med) så finns det inget som betyder att en GM tänker just "vanligt". När en GM gått över gränsen och velat ta livet av någon bara där har ju det rimliga och det vanliga passerats varav det blir lite skevt om vi ska ändå trycka in GM i en mall där hen måste tänka förnuftigt och rationellt kring svartsjuka, gemensamma motiv osv som hos en normal person med alla spärrar kvar.

Antagligen, har GM någon slags avsaknad av just spärrar och empatisk förmåga då hen mördat LW och då tänker jag mig att hen mycket väl kan ha tänkt lite annorlunda än de flesta kring att samarbeta med någon annan och konsekvenserna av ett mord samt dettas innebörd för en annan relation. Nu behöver det ju inte alls vara så, GM kan mycket väl ha gjort allt helt ensam, men jag vill ändå hålla öppet för att de faktiskt varit minst två. Detta utifrån att bara mordet, dödandet i sig, redan är att frångå vad gemene man och kvinna agerar och resonerar.

Om jag t ex var SD och hade bedragit min fru HD i flera år med LW så skulle jag som normal, fullt empatiskt fungerande knappast tro att det var möjligt att leva lyckliga alla mina dagar med HD bara för att jag röjt undan LW. Likaledes om jag var HD och kär i SD och ville bli av med LW så skulle jag inte, ifall jag hade alla hästar hemma, tro att ett mord på den senare genomfört av min man skulle innebära att resten av våra liv blev en enda lycklig kärnfamilj. Jag skulle nog inse att ett mord inte förändrar den otrohet som varit och att det knappast skulle göra att min man blev mer pålitlig och trygg för mig. Utifrån detta blir ett gemensamt mord planerat av makarna D ologiskt och skevt. Rentav långsökt. De kan inte först svika varandra som SD gjort mot HD, för att sedan lita nog på varandra för att mörda gemensamt.

Men, då utgår man från att de agerar känslomässigt normalt. Vilket jag inte är så säker på att de gör om de är GM och bara sett till hur man kan tolka loggarna under sommaren som i min värld iaf går att tolka snarare till det emotionellt avtrubbade, empatiskt dysfunktionella. Sedan så tänker jag mig att ifall HD hela tiden varit och är kär i SD så kanske det som tidigare sagt känns bättre att i tanken ge LW skulden för allt som drabbat deras relation än att erkänna att SD är en smilande otrogen tölp. I det fallet kan hon kanske ha projicerat allt på LW, ställt ultimatum för SD att LW måste bort ifall de ska försöka igen vilket SD hela tiden gamblat med iom att han insett att LW till slut helt lämnat honom.

Jag spekulerar att SD försökt ha båda kvinnor under kontroll i flera år som plan A respektive plan B lite omlott och att han aldrig riktigt bestämt sig för vem han ville ha mest, och kanske inte heller kände sig nödgad till det. När han då blev alltmer svartsjuk, spekulerar jag, på att LW umgicks med andra män och han fantiserade att det var mer än vänskap, så kanske han för stunden bestämde sig för att satsa allt på HD och de bestämde sig för att röja hindret för deras lycka. Han blidkade HD genom att ta bort möjligheten att han skulle återfalla i otrohet med LW. Som någon var inne på tidigare, det är mycket möjligt att SD om han är GM, växlat hela tiden mellan om han velat lägga äggen i korg HD eller i korg LW. Och att man inte kan förklara mordets bakgrund med ett solklart det var utifrån ett enda visst motiv. Det kan snarare ha varit en HD som fått nog och ställt ultimatum, en velande SD som bytt fot hela tiden och både svartsjukt bevakat LW samtidigt som han ansett henne vara i vägen för lyckan med HD. En räcka händelser och utvecklingar snarare än ett tydlig utkristalliserat motiv hos GM.
Citera
2018-09-18, 00:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
"Det har nämnts tidigare i tråden från någon som säger sig ha insyn i utredningen" .👍
Jag kollade upp just det här med Norge, och det kan ha varit inlägget nedan du tänkte på. "Man" syftar säkert på någon polis här, men MV skrev inte att det finns bevis för att SD inte gillade att LW skulle åka till Norge:
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det vet jag inget om nu. Men man har en teori om att den stundande resan var en utlösande faktor som fick något att gå snett.

Edit: Hittade ett annat inlägg nu där han faktiskt skriver att det fanns sms och chatt som visade att han helst såg att hon inte reste:
Citat:
Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-18 kl. 00:47.
Citera
2018-09-18, 00:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Detta har jag också efterfrågat men utan att få något svar. Som någon annan också skrev så dyker SD upp i tråden som ett färdigt paket i Örebro gift och geocachande familjefar i princip. Vi vet litet om hur han var som ung vilket hade varit intressant ifall det funnits några tidiga avvikande tecken kring våld mot kvinnor, kontrollbehov och manipulativa drag t ex.

———-

Ja, detta minns jag har nämnts och också det utan att det fick något svar om jag minns rätt. Finns det ingen i tråden som kan kasta lite ljus på omständigheterna kring SDs familjs namnbyten, antagligen är de helt irrelevanta men kanske inte. Vore ju värdefullt att få veta lite mer om hans bakgrund oavsett utöver det vi vet om honom sedan han flyttade till Örebro som vuxen.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om vi nu har en MGM, SD, så tycker iaf jag att det är intressant att se varifrån han kommer - han är ett så gott som oskrivet blad innan han fix und fertig dyker upp i Örebro som familjefar, yrkesverksam, sakletare mm.

Om han nu är GM, hur ser hans bakgrund ut? Vad har skapat honom och gjort honom till vad han är?

Jag tycker att det är en intressant och (kanske) viktig pusselbit.

Om man drar en parallell till Gyllensvaan/Mantorp - där kartlades hans far och förfäder in till sjunde led. Lite överdrivet så klart, men det fanns ett stort intresse av att utforska hans bakgrund.

Det spekuleras i ev narcissistiska drag - hur formas en person till att uppvisa sådana? Finns det något i SD:s historia som tyder på att han haft den personligheten som ung?

Jag skulle helt enkelt vilja veta mer om SD:s dåtid - samtiden är väl dokumenterad i en uppsjö av loggar...

Till exempel jag har, bland annat i citerade inlägget, efterfrågat info om SD:s tidigare liv.

(Det ifrågasattes ganska kraftigt vad hans syskons eventuella namnbyte hade med något att göra. I ett tidigare inlägg nämnde jag även Edvin G - inte för att morden liknar varann, utan för att hans beteende och störning ju kommer någonstans ifrån. Då fick jag svar att det ju inte finns några likheter i de båda brotten. Vilket inte var min poäng, jag tror inte att SD - om han är GM - är en copycat.)

Jag tycker fortfarande att det är ett mysterium att SD pre-Örebro är —- så gott som obefintlig.
Citera
2018-09-18, 00:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Nää, stabil art. Även om två personer i en utredning ger varandra alibi, så kollar man vidare om det finns flera som kan styrka alibi om man är det minsta osäkra.

Tack för svar på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in