2018-09-17, 21:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det sa jag inte, det var sakfrågan om han haft kontakt med LW den aktuella dagen.
Är det mer illa att jag vet det eller om MV vet det? Det är MV som fick backa från sitt påstående, som egentligen enbart syftade på att svartmåla SD till att ljugit i förhöret i denna sakfråga.

Jag håller som sagt fortfarande SD relativt högt som GM, men utesluter inte andra GM. Det finns klara luckor åt båda hållen. Det är inte SD som ska i fängelse, det är mördaren.

Jag må då uppfattas som proSD, men det är nog bara för att alla andra genomlyser alla aspekter och tar upp massa teorier om honom, så min tid behöver jag inte ägna åt att titta över SD:s förehavande eller ageranden. Jag har tyvärr lite mer nu på SD än som framkommit här. Inget konkret på något vis, men ord som han har uttalat senaste tiden om händelsen som inte kan stämma känner vi. Det kan vara feltolkningar eller övertolkningar med. Låt mig ha detta ett tag, utan massa frågor. När tiden känns rätt så kanske jag skriver om det.

Återkommer snart med en min starkaste känsla på GM (eftersom jag än inte vet om han är utesluten som GM av polisen, inte fått några hintar genom våra kanaler inom geocaching, tyvärr).

Ja, och du skrev inom parantes att du vet att SD inte lämnat oriktiga uppgifter. Hur vet du det?
Citera
2018-09-17, 21:29
Medlem
Citat:
Det sa jag inte, det var sakfrågan om han haft kontakt med LW den aktuella dagen.
Är det mer illa att jag vet det eller om MV vet det? Det är MV som fick backa från sitt påstående, som egentligen enbart syftade på att svartmåla SD till att ljugit i förhöret i denna sakfråga.

Jag håller som sagt fortfarande SD relativt högt som GM, men utesluter inte andra GM. Det finns klara luckor åt båda hållen. Det är inte SD som ska i fängelse, det är mördaren.

Jag må då uppfattas som proSD, men det är nog bara för att alla andra genomlyser alla aspekter och tar upp massa teorier om honom, så min tid behöver jag inte ägna åt att titta över SD:s förehavande eller ageranden. Jag har tyvärr lite mer nu på SD än som framkommit här. Inget konkret på något vis, men ord som han har uttalat senaste tiden om händelsen som inte kan stämma känner vi. Det kan vara feltolkningar eller övertolkningar med. Låt mig ha detta ett tag, utan massa frågor. När tiden känns rätt så kanske jag skriver om det.

Återkommer snart med en min starkaste känsla på GM (eftersom jag än inte vet om han är utesluten som GM av polisen, inte fått några hintar genom våra kanaler inom geocaching, tyvärr).

Det hedrar dig att du har ett objektivt och kritiskt tänkande åt alla håll, fortsätt så.
Om SD nu är mördaren, så gör du bäst i att berätta allt du vet till utredarna, hur litet eller smått det än tycks vara. Det har jag gjort, för Lenas skull och inte minst för hennes barns skull.
Citera
2018-09-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Polisens handelsträdgård?
Kanske det då går mer ihop med skrikvittnets dalaans intygande att det var de som observerade tjejerna?

"2018-09-11, 10:21

Citat:
Är det ni som såg tjejerna?

dalaan:
Ja.

https://www.flashback.org/p65233193#p65233193

Annars är det lite svårt att få ihop det hela med MV hypotes ( när nu dalaan säger att de har sett tjejerna).

Kan annars tänka mig att MV hade mer insyn i utredningen tidigare och därför inte har aktuell info om just dessa ärenden? Och alltså inte har denna information om dalaans vittnesmål om tjejerna?

Det är ju onekligen intressant att (enl. MV) tjejernas mobiler inte lämnat spår. Skulle båda gå ute nattetid utan fungerande/påslagna mobiler? Nej, det här kommer jag att sova dåligt på!
Citera
2018-09-17, 21:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Detta kanske moderatorn kan spåra upp, om det finns några raderade inlägg. Kan ju kanske vara nått som polisen styrt över med?!
Jag minns det inte, men det kan ju raderats mellan mina besök i tråden.

Frågan kvarstår, om vi leker med tankern att SD läste en (för närvarande osynligt) inlägg, som löd nått liknande som ovan beskrivit som "vi såg ingenting förutom..."
Hur skall SD kunna använda denna uppgift i ett försvar som MV antyder?
Det placerar honom bort mot MP/FP.
Tidpunkten som polisens efterlysning gäller är ju 23:45 - 00:15. Dalaan gick ut och ringde operatören 23:47, så den tidpunkten stämmer mot att det är Dalaans cykeltjejer som efterlyses och inte som MV skriver att det kanske finns fler mobillösa tjejer som leder varsin cykel en måndag kväll just på dessa gator...

Genom att SD till slut erkänt att han varit ute å rört sig i området när han blivit konfronterad med it-forensiskt material som placerar honom vid vissa master. Då hittar han på en väg som han ska ha tagit sin nattpromenad längs. Den vägen är av en självklar läglig anledning ej i närheten av BP när mordet skedde. Då får SD frågor om någon kan ha sett honom där han ska ha rört sig, som kan bekräfta att hans historia stämmer. Därav droppar han dessa cykeltjejer.
Citera
2018-09-17, 21:38
Medlem
Citat:

Varför skriva att du vet saker när du ndå inte delar med dig av det??
Citera
2018-09-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Genom att SD till slut erkänt att han varit ute å rört sig i området när han blivit konfronterad med it-forensiskt material som placerar honom vid vissa master. Då hittar han på en väg som han ska ha tagit sin nattpromenad längs. Den vägen är av en självklar läglig anledning ej i närheten av BP när mordet skedde. Då får SD frågor om någon kan ha sett honom där han ska ha rört sig, som kan bekräfta att hans historia stämmer. Därav droppar han dessa cykeltjejer.

Tror du kan ha rätt. De 2 cykeltjejerna som Dalaan berättade om kanske faktskt har spårats via sina mobiler och de kunde sannolikt inte bekräfta att de mött SD på promenad på andra sidan (eftersom han inte var där). Då kanske SD hävdar att det måste funnits flera tjejer med cyklar och därför går man nu ut och efterlyser. Utan napp sannolikt. Det stämmer med MVs lite kryptiska svar om olika cykelvittnen.
Citera
2018-09-17, 21:54
Medlem
Citat:
Var det inte så att MV hävdade först att SD lämnat oriktiga uppgifter (att han inte haft kontakt med LW under den dagen) och när jag ifrågasatte detta (visste att detta inte stämde) så backade MV och sa att det var tidpunkten SD hade svävat på i förhören. MV skrev då att det kan vara svårt att vara exakt om man inte har en referens, typ tv-program eller liknande.

Angående cykeltjejerna, som MV så storsint la upp att SD hänvisat till. Jag hittar inget från dalaan att dom skulle stött på cyklister när dom var ute, som dom skrev initialt. Däremot nu långt efter säger dom att denna uppgift kom till polisen via dom. Som jag tolkar det just den platsen.

Tror ni att SD skulle placera sig själv ute i området, så mordplatsen är mellan sig själv och dessa vittnen som han då skulle hänvisa till? Förstår inte detta, kan ni förklara detta?!

Dessutom så med efterlysningen så kom dessa vittnen på tapeten och förhören var ju långt innan. Hur ska SD kunnat då plockat upp dessa uppgifter.

Apropå Dalarna och uppgiften om cyklisterna. Dalarna bor i Gamla Hjärta och det var där som Dalarna noterat dom och beskrev att dom kom från stan. Är det rätt?
Citera
2018-09-17, 21:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tror du kan ha rätt. De 2 cykeltjejerna som Dalaan berättade om kanske faktskt har spårats via sina mobiler och de kunde sannolikt inte bekräfta att de mött SD på promenad på andra sidan (eftersom han inte var där). Då kanske SD hävdar att det måste funnits flera tjejer med cyklar och därför går man nu ut och efterlyser. Utan napp sannolikt. Det stämmer med MVs lite kryptiska svar om olika cykelvittnen.

Precis. Förmodligen stämmer heller inte SD:s signalement på dessa tjejer med vad Dalaan och hens partner har uppgivit för signalement på dom.
Citera
2018-09-17, 22:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.

Citat:
Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.

Citat:
Du behöver inte lägga så stor vikt på exakt vilken tid SD har uppgett i förhör då det är absolut sekretess om dessa uppgifter för att bygga pusslet ska varje vittne försöka fastställa vilken tidpunkt man har iakttagit något. Det viktigaste i utredningen är att fastslå en tidsaxel där man kan få in vittnens iakttagelser i rätt tidsordning. Och när det gäller SD är han fortfarande huvudmisstänkt. Man följer självklart upp dom uppgifterna han lämnat i förhör och samlar på sig dom avvikelserna och kommer den dagen man plockar in han igen ställa besvärande frågor som kommer få SD ur balans. Ju tryggare SD är att vara i friheten i förväntan att inte kunna bli fälld för mordet. Desto större risk att han begår misstag som kan läggas till utredningen. Så polisen har inga ambitioner att lämna ut några uppgifter om pågående utredning.

Citat:
Ja, det är väldigt svårt att minnas exakt tidpunkt. Om inte man kan koppla det till någonting med exakt tidsangivelse.
Ex, dagens eko kvart i fem. Om man samtidigt som det pågår iakttar någonting, har man det som referens. Eller att när sommaren med Ernst precis slutat öppnade jag balkongdörren och hörde ljudet. Då har man en referens vilket stärker vittnesmålet.

Men det jag vill säga angående att man ska hålla sig till sanningen är att förhörstekniken bygger på att man återkommer till visa saker fast man ställer frågorna på olika sätt för att kolla om den förhörda håller sig till en röd tråd eller ändrar på sina svar.

Och ljuger du medvetet så kommer du inte ihåg vad du sagt och lämnar en någorlunda liknade berättelse fast med vissa avsteg som tidpunkt eller plats. Och det gör man bara om man ljuger och försöker anpassa sin berättelse efter vad förhörsledaren ställer för frågor.
Visst som åtalad får du ljuga, men din trovärdighet i rätten blir lika med noll så man blir då många dömd mot sitt nekande.

Hoppas du blir klokare av det jag försöker förtydliga.

Citat:
Var det inte så att MV hävdade först att SD lämnat oriktiga uppgifter (att han inte haft kontakt med LW under den dagen) och när jag ifrågasatte detta (visste att detta inte stämde) så backade MV och sa att det var tidpunkten SD hade svävat på i förhören. MV skrev då att det kan vara svårt att vara exakt om man inte har en referens, typ tv-program eller liknande.

Angående cykeltjejerna, som MV så storsint la upp att SD hänvisat till. Jag hittar inget från dalaan att dom skulle stött på cyklister när dom var ute, som dom skrev initialt. Däremot nu långt efter säger dom att denna uppgift kom till polisen via dom. Som jag tolkar det just den platsen.

Tror ni att SD skulle placera sig själv ute i området, så mordplatsen är mellan sig själv och dessa vittnen som han då skulle hänvisa till? Förstår inte detta, kan ni förklara detta?!

Dessutom så med efterlysningen så kom dessa vittnen på tapeten och förhören var ju långt innan. Hur ska SD kunnat då plockat upp dessa uppgifter.

För det första, MV har så vitt jag kan se inte backat på uppgiften att SD till en början ska ha nekat digital kontakt med LW.

För det andra, läs MVs senaste inlägg där hen förtydligar sin hypotes angående cykeltjejerna.

För det tredje, det finns frågeställningar i tråden som gör gällande att cykeltjejerna kan ha uppgetts i ett tidigt inlägg av Daalan. Det ska ha raderats men SD kan ha hunnit läsa inlägget och sedan använt uppgiften i förhör. Detta är spekulationer som bedrivits av flera postare.
Citera
2018-09-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det hedrar dig att du har ett objektivt och kritiskt tänkande åt alla håll, fortsätt så.
Om SD nu är mördaren, så gör du bäst i att berätta allt du vet till utredarna, hur litet eller smått det än tycks vara. Det har jag gjort, för Lenas skull och inte minst för hennes barns skull.
Helt rätt, är med dig på den frågan ända in i kaklet! Är SD skyldig så skall han in och nyckeln slängas bort. Mina/våra reflektioner har tyvärr ingen bäring hos polisen. Det är en känsla.
Redan pratat med en polis om detta (utanför utredningen) och hen säger med att det är inget utredningen brukar uppskatt eller tar hänsyn till.
Citera
2018-09-17, 22:17
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Apropå Dalarna och uppgiften om cyklisterna. Dalarna bor i Gamla Hjärta och det var där som Dalarna noterat dom och beskrev att dom kom från stan. Är det rätt?

Det är korrekt.

Ps. Postarens nick är Daalan 😊.
Citera
2018-09-17, 22:19
Medlem
När jag tittar över LW:s loggar så sticker det ju ut att hon mer eller mindre öppet träffat andra och sovit över hos dom eller på hotell.
Observera nu att jag lägger absolut inga moraliska aspekter i den kommentaren. Jag personligen tycker att hon som singel (eller gift/partner) har rätt till sitt liv på det sätt hon väljer.

Men SD har kunnat läsa hennes loggar och om det är det svartsjuka kontrollerande ”kräk” som uppmålas, borde inte då reaktionen kommit tidigare? För insikten att hon träffar män ensam i olika former bör han haft genom att läsa hennes loggar.
Kan hon då ha övertygat och lugnat honom med att dom bara var kompisar fram till nu Norgeresan? Ja, kanske.
Jag tror att ett mord i affekt på detta sätt är någon som just kommit på att han inte är ensam på banan, vilket gör att jag inte tror att det är SD. Känslor är en färskvara och dessa ebbar ut om man inte håller dom levande. Jag tror att LW och SD:s känslor ebbat ut och att den känslostorm som man måste uppbåda för att ta ett liv känns långsökt.
Där har ni mitt tvivel i motivet.

Då kommer vi till vem som kan ha haft starkare känslor vid mordtillfället.
När man läser loggarna så ser man att ML haft en stor del av hennes liv. Det finns inlägg som bekräftar detta med (ex. ” LW presenterade ML som "sin kille" år 2015. Relationen på gick under lång tid. Samtidigt träffade hon SD bl a.”). SD verkar ha vetat om hennes relation med ML men ML har inte vetat om relationen med SD.
Precis innan ML reser till USA så far ML och LW tillsammans till Läckö eventet och bor ihop. Detta är då 20:e april till 22:a april. ML ser att LW ger JH uppmärksamhet och blir irriterad, enligt personer på eventet.
Därefter reser ML till USA 2018-04-27(28) och återvänder 2018-05-13. Under denna tid loggar LW cacher med JH (BeholderX) och dessutom bor hon hos honom över helgen 5:e till 6:e maj.

Att han sen geocachade under måndagen och hade precis tid att komma till LW:s hem strax innan 23.
Det är lite för starka indicium för att bortse ifrån tycker jag.
Någon skrev om slumpen: ”Slumpen känns bara väl påtaglig ibland.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in