2018-09-17, 13:39
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Stämmer det sista så har killen förvisso en del issues. Om det är djupt rotat eller mer en frukt av motgångar i livet kan jag inte säga, men det förefaller ju ligga en särskild prestationsorienterad manssyn i botten, som han kanske inte varit hundra lämpad att leva upp till från början. Men det är bara spekulation.

Sen var det ju det där med namnbytet på ett syskon.

Ett hade bytt namn vid giftermål, tror jag.

Men en hade bytt till ett annat sonnamn, var lite frågetecken till det har jag för mig.

Kanske finns någon simpel förklaring men inte vad jag läst i tråden.

Familjetrubbel?
Citera
2018-09-17, 13:40
Medlem
Citat:
Stämmer det sista så har killen förvisso en del issues. Om det är djupt rotat eller mer en frukt av motgångar i livet kan jag inte säga, men det förefaller ju ligga en särskild prestationsorienterad manssyn i botten, som han kanske inte varit hundra lämpad att leva upp till från början. Men det är bara spekulation.

Överkompensation för bristande självkänsla och ett inre tomrum?
Citera
2018-09-17, 13:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Sen var det ju det där med namnbytet på ett syskon.

Ett hade bytt namn vid giftermål, tror jag.

Men en hade bytt till ett annat sonnamn, var lite frågetecken till det har jag för mig.

Kanske finns någon simpel förklaring men inte vad jag läst i tråden.

Familjetrubbel?

Knepig fader som förebild? Sånt kan ställa till. Också en anledning att göra ”det rätta”.
Citera
2018-09-17, 13:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Överkompensation för bristande självkänsla och ett inre tomrum?

Lite sånt, ja.

Låter som om du citerar mig från ngt tidigare inlägg? 😄
Citera
2018-09-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om han är oskyldig är detta ett förskräckligt straff.
Om han är skyldig kanske han själv aldrig kommer att tycka synd om sitt offer och hennes familj, sina egna anhöriga, utan kanske kommer att tycka mest synd om sig själv?

Ja de flesta GM tycker bara synd om sig själva, inte offret.
Noterbart är att BÅDE SD och HD uttryckt hur synd det är om dom och hur deras liv vänts på ända, inget om LW eller hennes anhöriga. Det får en att undra...
Citera
2018-09-17, 14:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu får jag inte riktigt ihop det hela efter att ha läst ikapp några sidor. Har jag uppfattat följande spekulationer, hypoteser, antaganden m.m. rätt:

1.Cykelflickorna kan ha varit ute och spatserat, rejält sent, utan mobiltelefoner?

2.SD kan mentalt ha ”klonat” Dalaans cykelvittnen (eventuellt efter att ha läst om dem på Flashback) och försökt använda dem som alibi vid polisförhör? Detta för att ge sken av att han varit på oskyldig midnattspromenad i Vivalla när LW togs av daga?

3.MGM traskar omkring utan restriktioner (dock under full polisiär kontroll) både inrikes och utrikes medan utredarna febrilt lägger pussel och samtidigt hoppas på att han ska ”trampa i klaveret” och avslöja sig?

4.En sinnesundersökning skulle kunna visa att SD har osunda mentala avvikelser? Detta (delvis) p.g.a att han i förhör uppträtt distinkt annorlunda?

Jag kan ha tolkat trådens senaste ”skörd” alldeles uppåt väggarna fel förstås. En enträgen fråga dröjer sig dock kvar i medvetandet: Kommer detta sorgliga fall någonsin att klaras upp?
MV:s nya uppgifter igår kväll var oväntade, och tycks ha skapat förvirring i tråden. Det kanske behöver funderas lite mer över vad MV egentligen skrev.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-17 kl. 15:22.
Citera
2018-09-17, 14:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte SD har så värst många i sin ”skara”. Och successivt allt färre, om de är förståndiga. Till slut är det väl bara försvarsadvokaten, vars uppehälle SD betalar, som underblåser hans ego....

Jag försökte med en mer generell ansats. Ofta brukar det bero lite på mordets art och här finns än så länge inga rättsmedicinska uppgifter, planering/tillfälliga omständigheter, tid för besinningen, lidandets längd mm. Här i tråden saknar vi nästan alla nödvändiga detaljer så det blir en tunn soppa där vissa kämpar förtvivlat med att kasta in nya ingredienser till en rörig soppa för att dölja vissa klarheter.

I sinom tid, om inte alltför långt borta, kommer klarheten att presenteras.
Citera
2018-09-17, 14:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag försökte med en mer generell ansats. Ofta brukar det bero lite på mordets art och här finns än så länge inga rättsmedicinska uppgifter, planering/tillfälliga omständigheter, tid för besinningen, lidandets längd mm. Här i tråden saknar vi nästan alla nödvändiga detaljer så det blir en tunn soppa där vissa kämpar förtvivlat med att kasta in nya ingredienser till en rörig soppa för att dölja vissa klarheter.

I sinom tid, om inte alltför långt borta, kommer klarheten att presenteras.

Mehr Licht... På det kan jag vänta.
Citera
2018-09-17, 14:50
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det måste förstås infinna sig skvaller och misstankar runt honom i ett sådant uppseendeväckande mordfall.
Om han går fri, och ingen annan blir fälld, kommer en skugga falla över hans liv för evigt.
Hans omgivning kommer alltid att vara misstänksam och hans barn kommer att undra.

Om han är oskyldig är detta ett förskräckligt straff.
Om han är skyldig kanske han själv aldrig kommer att tycka synd om sitt offer och hennes familj, sina egna anhöriga, utan kanske kommer att tycka mest synd om sig själv?

Vore intressant att få veta om SD har uttalat orden ”jag är oskyldig”
Enligt uppgift i tråden har han endast sagt att de inte har något på honom.
Om han nu börjar bli isolerad och folk är misstänksamma mot honom så vore det väl lättast för honom att berätta att han är oskyldig. Om han nu vet att han är det.
Citera
2018-09-17, 14:54
Medlem
Citat:
Mehr Licht... På det kan jag vänta.

Ja, tålamod är jag välutrustad med. Till och med nästan märkligt förtjust i tyst metodiskt kriminalarbete.
Citera
2018-09-17, 14:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vore intressant att få veta om SD har uttalat orden ”jag är oskyldig”
Enligt uppgift i tråden har han endast sagt att de inte har något på honom.
Om han nu börjar bli isolerad och folk är misstänksamma mot honom så vore det väl lättast för honom att berätta att han är oskyldig. Om han nu vet att han är det.

Han kanske inte har bestämt sig?
Citera
2018-09-17, 15:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Bortsett från att HD teoretiskt sett mycket väl kan vara moraliskt ifrågasättbar på en rad punkter så finns det en vårdnadshavarsits gemensam med MGM, som är formaliserad och reglerad av lag. Hur den nu exakt ser ut. Det är en sits som kräver sitt och kanske inte låter sig ändras så raskt.

Att HD åker till kontinenten med SD kan ju se illa ut, men det kan ju precis lika väl betyda att HD anser att barnen behöver vila från umgänge med SD och i stället spendera tid med exv morföräldrarna. Nån ser ju bevisligen till barnen under tiden. De lever ju inte i ett vacuum dessa människor. Det gås till skola och jobb varje dag, mer eller mindre. Tvättas och fixas. Fullt pensum. Det står inte alla fritt att välja efter sitt eget lilla huvud. Inte SD heller.

Så det kan ju räcka om och utifall att HD är skyldig för brott hon själv begått. Inte SD begått. Nån lär väl råda henne hur hon bör bete sig. Att ställa SD inför ultimatum kan ju vara olyckligt.

Jag kan tänka mig att SD använt sig av HD för att försöka framkalla svartsjuka hos LW. Tror dock inte han lyckades med detta.

Vad jag undrar är då: Vilken är den initiala källan till att deras USA-resa var en present? Om det inte var det, tänker jag att SD ville dra iväg med HD dit för att "bestraffa" LW för att hon skulle på Norgeresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in