2018-09-17, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Bland annat Modesty Blaise sa ju omedelbart när cykeltjejerna kom på tal att hon läst om dem tidigare i tråden. Hon var nästan säker men hittade inget inlägg.

Det var någon mer som kände att de läst om dem.

Jag kan också få någon flashback om att det känns bekant.

Kan det ha stått om dessa cykeltjejer i något inlägg som Dalaan raderade när det blev tal om att inte förstöra något när han vittnade?

Aha, nu minns jag att Modesty Blaiser och någon till mindes något sådant inlägg av dalaan.
Så, kanske vi inte kan räkna med ett svar från dalaan om detta...

Och då kanske man får ihop MV lite krypisksa svar lite mer med övrig historia.

Hursom, denna historia kan inte mgm haft från dag ett. I så fall.
Bra så.
Citera
2018-09-17, 12:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om HD är frisk eller inte vet jag ej.
Hon umgås iaf med en otrogen man och MGM. Trots att hon inte med 100% vet att han är oskyldig (vet hon det så borde det innebära att hon vet vem som är skyldig).

Bortsett från att HD teoretiskt sett mycket väl kan vara moraliskt ifrågasättbar på en rad punkter så finns det en vårdnadshavarsits gemensam med MGM, som är formaliserad och reglerad av lag. Hur den nu exakt ser ut. Det är en sits som kräver sitt och kanske inte låter sig ändras så raskt.

Att HD åker till kontinenten med SD kan ju se illa ut, men det kan ju precis lika väl betyda att HD anser att barnen behöver vila från umgänge med SD och i stället spendera tid med exv morföräldrarna. Nån ser ju bevisligen till barnen under tiden. De lever ju inte i ett vacuum dessa människor. Det gås till skola och jobb varje dag, mer eller mindre. Tvättas och fixas. Fullt pensum. Det står inte alla fritt att välja efter sitt eget lilla huvud. Inte SD heller.

Så det kan ju räcka om och utifall att HD är skyldig för brott hon själv begått. Inte SD begått. Nån lär väl råda henne hur hon bör bete sig. Att ställa SD inför ultimatum kan ju vara olyckligt.
Citera
2018-09-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, jag tänkte på om GM hade något att vinna på att erkänna och visa ånger etc. Det kanske inte visar sig i själva domen, utan först vid en tidsbestämning av livstidsstraffet. Men GM kan kanske uppnå samma resultat, eller nästan, vid en senare punkt än den vi har just nu.

För alla andra mänskliga värden än straffets längd så vore det ju störst och hederligast att överlämna sig, och såvitt vi vet i detta fall så rör det sig om ett mord i någon form av affekt. Sen är jag inte psykolog nog att kunna avgöra hur den tänker som försöker dölja sin handling och brott om man förlorat besinningen. Även om det säkert inte är helt ovanligt iofs. Men det finns ju säkert mer där, psykologiskt sett, än bara förlorad besinning och tigande, alltså något som att dödandet som rationalitet ses som tillåtet.

Hursom finns det enligt mitt sätt att se inget GM kan vinna på att inte erkänna.

Nej, men kontrollen/makten om den exakta sanningen släpper dom sällan/aldrig ifrån sig.
Han kan därmed bli en Evig Martyr och behålla en trogen skara av personer som tror på hans oskuld.

Det brukar bli fallet.

En RPU brukar ge en god hint om GMs tankegods.
Citera
2018-09-17, 12:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast häktning är ju iofs inte en förutsättning för att åtal skall kunna väckas.

Men genom att inte erkänna så kan ju en GM kanske undslippa ett livstidsstraff. Väl en 'vinst' om nåt?😐

Han ska stiga upp varje morgon och koka gröt i resten av sitt liv. Successivt allt mer isolerad. Det är nedbrytande. Och saknar heder. Jag skulle nog inte rekommendera det.
Citera
2018-09-17, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, men kontrollen/makten om den exakta sanningen släpper dom sällan/aldrig ifrån sig.
Han kan därmed bli en Evig Martyr och behålla en trogen skara av personer som tror på hans oskuld.

Det brukar bli fallet.

En RPU brukar ge en god hint om GMs tankegods.

Jag tror inte SD har så värst många i sin ”skara”. Och successivt allt färre, om de är förståndiga. Till slut är det väl bara försvarsadvokaten, vars uppehälle SD betalar, som underblåser hans ego....
Citera
2018-09-17, 13:02
Medlem
Citat:
Han ska stiga upp varje morgon och koka gröt i resten av sitt liv. Successivt allt mer isolerad. Det är nedbrytande. Och saknar heder. Jag skulle nog inte rekommendera det.

Sd blir redan nu alltmer isolerad, tydligen har han oanmäld dykt upp på flera "event" i närheten, stämningen har då störtdykt.
Många som inte vill ha något att göra med honom.
Citera
2018-09-17, 13:05
Medlem
Citat:

I tidigt skede var det någon i tråden som verkade ha intressant information om SDs syskon men valde att inte yttra något. Jag är nyfiken på miljön SD växte upp i, om det varit avvikande på något sätt. De gamla vännerna, tex Filttoffla verkar dock inte vara kvar i tråden. Ett behov att hävda sig o bli beundrad verkar ha funnits länge. När vi tex tvekade om hans flygutbildning, så skrev han strax ett cacheinlägg om sina flygturer och lågflygning över kompisar.
Citera
2018-09-17, 13:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Sd blir redan nu alltmer isolerad, tydligen har han oanmäld dykt upp på flera "event" i närheten, stämningen har då störtdykt.

Det är av just den anledningen det är avrådbart att mörda, och en viktig del av anledningen till att det är förbjudet.
Citera
2018-09-17, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
I tidigt skede var det någon i tråden som verkade ha intressant information om SDs syskon men valde att inte yttra något. Jag är nyfiken på miljön SD växte upp i, om det varit avvikande på något sätt. De gamla vännerna, tex Filttoffla verkar dock inte vara kvar i tråden. Ett behov att hävda sig o bli beundrad verkar ha funnits länge. När vi tex tvekade om hans flygutbildning, så skrev han strax ett cacheinlägg om sina flygturer och lågflygning över kompisar.

Ja, just det!
Bra att bli påmind om en del inlägg.
Kanske inte bara ett behov av att bli beundrad?
Kanske ett sätt att kontrollera?
T ex kontrollera/styra tråden
Citera
2018-09-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jodå, sök på Gerald.
Tack! Med ”riktiga” namnet gick det förstås bättre. 😊
Citera
2018-09-17, 13:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Stämmer det sista så har killen förvisso en del issues. Om det är djupt rotat eller mer en frukt av motgångar i livet kan jag inte säga, men det förefaller ju ligga en särskild prestationsorienterad manssyn i botten, som han kanske inte varit hundra lämpad att leva upp till från början. Men det är bara spekulation.
Citera
2018-09-17, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Det måste förstås infinna sig skvaller och misstankar runt honom i ett sådant uppseendeväckande mordfall.
Om han går fri, och ingen annan blir fälld, kommer en skugga falla över hans liv för evigt.
Hans omgivning kommer alltid att vara misstänksam och hans barn kommer att undra.

Om han är oskyldig är detta ett förskräckligt straff.
Om han är skyldig kanske han själv aldrig kommer att tycka synd om sitt offer och hennes familj, sina egna anhöriga, utan kanske kommer att tycka mest synd om sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in