2018-09-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Förstår jag dig rätt nu, att MGM får ränna runt i skogarna för att utredarna vill att han ska avslöja sig själv? Vad hände med all "jättemycket" och två misslyckade försöka till sannolika? Vad mer exakt anser du att man har på den nu misstänkte? Då menar jag inte teorier utan mer konkret.

Kan någon nämna en dömd mördare som fått lalla runt under så här lång tid med span på sig?

Jag måste tillrättavisa dig då SD inte tidigare varit dömd som du skriver att en dömd mördare springer runt. Det är klart att åklagaren velat ha SD häktad annars hade man inte gjort dessa försök. Men nu när tingsrätten ogillat dom försöken så får man spela efter förutsättningar nu och lägga pusslet klart ändå. Men det jag menar att det inte behöver vara till nackdel att han inte sitter häktad utan man kan hålla bra koll på SD ändå.
Citera
2018-09-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du är inne på ett intressant spår. Men om du kommer ihåg så efterlyser man även 2 tjejer som skulle vart ute och gått i området. Nu är det bara min hypotes. Men dom två tjejerna är någonting som SD uppgivit att han skulle ha stött på när han själv var ute. Och det för att slå sönder utredarens påstående att SD skulle rört sig via motorvägen upp bakom cykelväg och genom skogen till hemmet. När det gäller den äldre kvinnan så har hon enligt uppgift lämnat information som rör SD och det skulle vara till nackdel för SD om hon kom fram.

Varför har jag då den här hypotesen? 🤔
Jo, för polisen vet exakt vilka mobiltelefoner som varit aktiva i området och skulle dessa två tonåringar vara ute och gå utan sina mobiler.
Nää, det är verkligen inte troligt. Och man har kollat upp samtliga nummer och kartlagt dom. Så det skulle betyda att det rört sig två tonårstjejer genom det aktuella området utan mobiler. Som ingen har sett eller hört.
Föga troligt! Därav min tro att SD lämnat uppgifter om dessa två tonårstjejer för att skapa sig ett alibi.

Vi får avvakta och se i förundersökningen.
Nu står det att det är din hypotes, men lite ihop skrivet.
Är din hypotes att SD hänvisat till två tjejer. Då erkänner han med att han varit ute på kvällen i det området?! Är det ett faktum eller hypotes?

Nu är det dalaan som tipsade om tjejerna och inte SD. Tror du att SD skulle komma på en sån fantasi som verkar stämma från oberoende dalaan?!

Går tjejerna bara kort promenad så byter dom inte mast och då är dom ospårbara?!

"När det gäller den äldre kvinnan så har hon enligt uppgift lämnat information som rör SD och det skulle vara till nackdel för SD om hon kom fram."
Är hon identifierad av polisen? Är det två olika vittnen som finns? Ditt första hörvittne och sen denna marknadsdam?
Citera
2018-09-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jad får inte ihop ditt resonemang riktigt, i de fall jag har följt här på Flashback och på andra ställen så vill utredare och åklagare ha MGM inlåst till varje pris, de vill absolut inte ha MGM lös och ledig, drällandes omkring och hitta på mera djävulskap.

Span är ytterst personalkrävande så jag tvivlar på att de haft resurser för att hålla MGM under uppsikt i fyra månader, det här fallet går ju mot alla normer som är kända om nu åklagare och utredare jobbar som du beskriver.

Jag förstår inte riktigt vad de håller på med om jag ska vara ärlig, fick ju onda aningar när de failade andra gången i Tingsrätten med sin häktningsförhandling, dina uppdateringar för hur läget är stillar inte min oro, snarare tvärsom, den ökar.

Jag ligger inte sömnlös över att SD är ute i det fria. Han är ganska begränsad i sitt rörelse mönster. Vi ska ha i baktanke att han fortfarande är misstänkt, vilket gör att folk har en naturlig distans till han och vill helst inte ha kontakt med honom.

Han tror i sin enfald att han är trygg med att blivit friad i häktningsföhandlingarna vilket inte på något vis är avgörande för om han är skyldig eller inte.
Citera
2018-09-16, 21:08
Medlem
Citat:
Du är inne på ett intressant spår. Men om du kommer ihåg så efterlyser man även 2 tjejer som skulle vart ute och gått i området. Nu är det bara min hypotes. Men dom två tjejerna är någonting som SD uppgivit att han skulle ha stött på när han själv var ute. Och det för att slå sönder utredarens påstående att SD skulle rört sig via motorvägen upp bakom cykelväg och genom skogen till hemmet. När det gäller den äldre kvinnan så har hon enligt uppgift lämnat information som rör SD och det skulle vara till nackdel för SD om hon kom fram.

Varför har jag då den här hypotesen? 🤔
Jo, för polisen vet exakt vilka mobiltelefoner som varit aktiva i området och skulle dessa två tonåringar vara ute och gå utan sina mobiler.
Nää, det är verkligen inte troligt. Och man har kollat upp samtliga nummer och kartlagt dom. Så det skulle betyda att det rört sig två tonårstjejer genom det aktuella området utan mobiler. Som ingen har sett eller hört.
Föga troligt! Därav min tro att SD lämnat uppgifter om dessa två tonårstjejer för att skapa sig ett alibi.

Vi får avvakta och se i förundersökningen.
Om jag minns rätt bekräftade dalaan (skrikvittnet) här på tråden att det var han som sett tjejerna när de var ute och kollade runt efter att ha hört skriken.
Citera
2018-09-16, 21:09
Medlem
Citat:
Det finns samtidigt en poäng med att låta en misstänkt vara ute i friheten. Man har självklart span på han kommer inte kunna mörda ytterligare någon person. Men han kan avslöja sig själv genom att kontakta vissa personer eller röra sig i ett visst område.

Citat:
Jag måste tillrättavisa dig då SD inte tidigare varit dömd som du skriver att en dömd mördare springer runt. Det är klart att åklagaren velat ha SD häktad annars hade man inte gjort dessa försök. Men nu när tingsrätten ogillat dom försöken så får man spela efter förutsättningar nu och lägga pusslet klart ändå. Men det jag menar att det inte behöver vara till nackdel att han inte sitter häktad utan man kan hålla bra koll på SD ändå.

I första skriver du att dom har span på honom hela tiden och sen skriver du att dom har bra koll på honom.

Du som är så insatt: Hur många personer krävs det för att ha span på en person 100% i veckan?
Citera
2018-09-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Då vet man hur LWs mobil rört sig? Oavsett om den är funnen eller inte.

Ja. Det vet man.
Citera
2018-09-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Som de ger varann? Eller av mer stabil art?

Nää, stabil art. Även om två personer i en utredning ger varandra alibi, så kollar man vidare om det finns flera som kan styrka alibi om man är det minsta osäkra.
Citera
2018-09-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tar du det som sanning det MV skriver nu?
Läs igen.

Jag vill gärna tro det, så ja
Citera
2018-09-16, 21:14
Medlem
Citat:
Dessa ord är anmärkningsvärda, att klassa någon på detta sätt under en utredning och dessutom droppa dom uppgifterna. Om SD är oskyldig så kommer sånt här leva kvar. Frågan är varför dom ens har diskuterat detta och varför du skriver detta, känns som ett officiellt uttalande.

Det är inte anmärkningsvärda uppgifter. Om du råkar känna till SD så kan ju du bekräfta dessa uppgifter eller dementera här i tråden.

Det är inte något officiellt uttalande. Men man får som utredare en bild av hur en person är eller mår under utredningen. Och det är ju fullt naturligt.
Citera
2018-09-16, 21:16
Medlem
Citat:
Du missade att det är dalaan som vittnat om dessa två vid andra sidan om motorvägen.
Sedan har väl inte SD framfört något som helst alibi annat än att han var hemma?

Är detta nått som inte stämmer menar du?

SD har inte varit hemma hela kvällen.
Så dom uppgifterna stämmer inte och han har lämnat olika uppgifter i olika förhör som inte är tillförlitliga.
Citera
2018-09-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ni två verkar ha några ganska samstämmiga uppgifter.
Bl a blodet i och utanför LWs "lägenhet":
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Du sa ju senare att det inte funnits blod, utan att avspärrningarna utökades för polisen var säkra på att någon var utanför?!

Det är korrekt.
Citera
2018-09-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Intressant, då erkänner SD att han varit ute mitt i natten samtidigt som LW blev mördad, vilket sammanträffande, eller är det ytterliggare en olycklig slump EGT?

Inte många är ute 2330 natten mellan måndag och tisdag.

Observera att jag påstår inte att SD erkänt händelsen utan att det är min personliga hypotes. Och jag skulle bli mycket förvånad om den inte stämmer. Detta med tanke på uppgifter jag har men inte delger tråden av olika skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in