2018-09-14, 22:00
  #6685
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Ett tjugotal ensamkommande unga män riskerar att utvisas efter att de skolkat från sin skola i Svenljunga, trots att de måste studera för att få uppehållstillstånd enligt gymnasieamnestin. Enligt P4 Sjuhärad har situationen varit stökig på flera sätt, och väktare har anlitats till skolan efter att en av de unga männen uppträtt hotfullt.

/.../

Biträdande rektor Olle Wallman på Lärcentrum i Svenljunga menar dock att de gjort allt de kunnat för att få de ensamkommande till skolan.

– Vi har ju försökt nå dem. Och det är ju såhär att de ska givetvis inte ut med automatik utan först är det en muntlig varning, och sedan är det tre skriftliga varningar och sedan skrivs de ut. Och vi har ju försökt ringa till dem, skriva till dem, utan framgång, och då har man försatt sin chans.

P4 Sjuhärad rapporterar att skolor i andra fall med skolkande ensamkommande valt att göra undantag från reglerna, men Wallman menar att det inte är möjligt för de ungdomar det handlar om den här gången."

https://nyheteridag.se/skolkande-ensamkommande-kan-utvisas-forsatt-sin-chans/

Dom är verkligen studiemotiverade dom här små barnen. Man t o m gör undantag för reglerna i vissa skolor. Man försöker på alla sätt att få dem att stanna trots att de tydligt visar att de vill vara här utan nåra som helst krav.
Är det heroinmissbruket som är jobbigt att hantera när man måste vara i skolan?
UT! NU!
Citera
2018-09-15, 20:41
  #6686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Dom är verkligen studiemotiverade dom här små barnen. Man t o m gör undantag för reglerna i vissa skolor. Man försöker på alla sätt att få dem att stanna trots att de tydligt visar att de vill vara här utan nåra som helst krav.
Är det heroinmissbruket som är jobbigt att hantera när man måste vara i skolan?
UT! NU!

Nu så är visst #jagärhär, #vistårinteut och #låtmännenstanna på Helene Fritzons faccebook sida o skriver.
Eftersom de ensamkommande blivit uteliggare.
De vill hon ska fixa bostäder antar jag.
Citera
2018-09-15, 21:39
  #6687
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Nu så är visst #jagärhär, #vistårinteut och #låtmännenstanna på Helene Fritzons faccebook sida o skriver.
Eftersom de ensamkommande blivit uteliggare.
De vill hon ska fixa bostäder antar jag.

Jag hittar inget på Fritzons facebook men på #vistårinteut stormar det.
De har 74000 anhängare men ingen verkar vilja ta hand om de arma utsatta små barnen.
Det borde väl vara rena guldgruvan för batiktanterna nu då? Dom kan ju ta hand om flera stycken var?
Citera
2018-09-16, 16:49
  #6688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag hittar inget på Fritzons facebook men på #vistårinteut stormar det.
De har 74000 anhängare men ingen verkar vilja ta hand om de arma utsatta små barnen.
Det borde väl vara rena guldgruvan för batiktanterna nu då? Dom kan ju ta hand om flera stycken var?

Fått denna länk, är visst under detta inlägg de skriver.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1117448358414594&id=767749640 051136
__________________
Senast redigerad av LinusGlad 2018-09-16 kl. 16:51.
Citera
2018-09-16, 17:04
  #6689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Han är från afghanistan men har bott i iran och de var utfattiga, pappan hade dött. Han var den äldste och enda som hade en chans att åka. Han har delat båt med folk som dött och var uteliggare i frankrike innan han ens hörde talas om sverige. Han flydde dels på grund va fattigdom men också på grund av att de faktiskt riskerade livet på grund av just fattigdomen. Pappan hade som sagt redan blivit dödad.

Han är såklart inte unik men det är ju hans historia, alla flyktingar har ju sina egna.

Sen vet jag med att många har ljugit över sina åldrar men just han behövde inte ljuga. Nu är han 21 år och har gått ut gymnasiet, skaffat sig riktigt jobb och egen bostad och bidrar till samhället mer än rikssnittet på -96r skulle jag tro. Så ser verkligheten inte ut för alla invandrare.

Han är en fin historia på en lyckad integrering, tyvärr finns det många andra eländiga resultat.

Och hur vet du att denna (snyft)historia är sann?
Citera
2018-09-16, 17:10
  #6690
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Och hur vet du att denna (snyft)historia är sann?
Helt enkelt för att han har noll anledning att ljuga för mig. Men visst, det kan vara en lögn.
Citera
2018-09-16, 17:13
  #6691
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Han är från afghanistan men har bott i iran och de var utfattiga, pappan hade dött. Han var den äldste och enda som hade en chans att åka. Han har delat båt med folk som dött och var uteliggare i frankrike innan han ens hörde talas om sverige. Han flydde dels på grund va fattigdom men också på grund av att de faktiskt riskerade livet på grund av just fattigdomen. Pappan hade som sagt redan blivit dödad.

Han är såklart inte unik men det är ju hans historia, alla flyktingar har ju sina egna.

Sen vet jag med att många har ljugit över sina åldrar men just han behövde inte ljuga. Nu är han 21 år och har gått ut gymnasiet, skaffat sig riktigt jobb och egen bostad och bidrar till samhället mer än rikssnittet på -96r skulle jag tro. Så ser verkligheten inte ut för alla invandrare.

Han är en fin historia på en lyckad integrering, tyvärr finns det många andra eländiga resultat.

Jag känner mig så uppgiven gällande regeringens förslag att låta de vuxna ensamkommande afghanerna utan asylskäl få stanna. 2015 anställdes jag som handläggare på Migrationsverket. Vi var mitt i en flyktingkris och verket massanställde personal. Jag började min tjänst på ansökningsenheten -den enhet dit de asylsökande först kommer när de anländer till Sverige. Varje timme kom en full buss, ofta kom polisbilar med unga ensamkommande afghaner som polisen anträffat på centralstationen. Mitt uppdrag var att ta emot asylansökan, skriva in uppgiven ålder i systemet och dakta dem: ta foto och fingeravtryck. Deras ålder gick snabbt att knappa in. Alla var 17 år. Födda 1999. Datum visste de inte. Namnen var oftast Ali Reza, ibland frågade de om de fick välja ett svenskt namn istället, ofta kunde de inte stava till sitt namn. Vi fick i uppdrag att inte ifrågasätta deras ålder: det skulle man göra senare på asylprövningsenheten.

Efter ett år på ansökningsenheten avancerade de flesta av oss (läs förflyttades) till asylprövningsenheterna. Nu skulle vi utreda de ensamkommandes ålder, identitet och asylskäl. Pressen från media, intressegrupper, aktivister och inte minst staten var stor! Snabbt skulle det gå! Vi jobbade dag som natt, många helger och eftermiddagar. Hörde på lögner och sanningar, skrattretande historier (som den afghanska 30-åriga mannen som hävdade att han var 17 år och behövde asyl då en 13-årig afghanska våldtagit honom) och tårdrypande livsöden. Alla hade på något vis förlorat sina identitetskort i havet, och alla var givetvis fortfarande 17 år.

Som handläggare lydde jag under staten och fullföljde det uppdrag de gett mig: jag utredde, skrev upp åldern på de som inte gjorde sin ålder sannolik, och utvisade de som saknade asylskäl eller uppenbart ljög om sin historia.

Jag ställdes inför många samvetskval. Som barnfamiljerna. Åh alla barnfamiljer med minderåriga döttrar vars föräldrar precis passerat tonåren. De skulle utvisas. Hade en familj en familjefar så fanns sällan asylskäl. Jag minns speciellt en familj vars far var mycket sjuk i diabetes. Skulle han dö innan de hann utvisas så skulle resten av familjen få permanent uppehållstillstånd (en ensam kvinna med barn klarar sig inte länge i Afghanistan). Men han dog inte. Inte i Sverige i alla fall.

Det jag vill komma till: regeringens beslut att låta de vuxna afghanska männen som FÅTT UTVISNINGSBESLSLUT är ett hån, inte bara mot mig som svensk, mot alla småflickor i barnfamiljer, mot alla unga afghanska föräldrar som sökte asyl samtidigt eller mot alla med asylskäl här i världen. Nej det är fan ett hån mot oss som jobbade som handläggare under flyktingkrisen! Vi som utredde, hörde deras lögner, skrev upp deras ålder och skrev utvisningsbeslutet. Vi som satt på migrationsverket på helgerna och mottog hotmejl, vi som blev spottade på i utredningsrummen, vi som grät när barnfamiljer utvisades helt enligt lagen, men som skrev varenda beslut ändå.

Allt var ju i onödan, det var förgäves, jobbet ogjort om de nu ska få stanna ändå! Jag känner mig i det närmaste förödmjukad.
Citera
2018-09-16, 17:18
  #6692
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Fått denna länk, är visst under detta inlägg de skriver.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1117448358414594&id=767749640 051136

Tack, trots att jag fick ta fram spyhinken.
Citera
2018-09-16, 18:26
  #6693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tack, trots att jag fick ta fram spyhinken.

Här också:

https://www.facebook.com/767749640051136/posts/1114820378677392/?refid=52&_ft_=top_level_post_id.669134393470723%3 Atl_objid.669134393470723%3Acontent_owner_id_new.2 9987145373 0354%3Athrowback_story_fbid.669134393470723%3Apage _id.299871453730354%3Apage_insights.%7B%2229987145 3730354%22%3A%7B%22role%22%3A1%2C%22page_id%22%3A2 99871453730354%2C%22post_context%22%3A%7B%22story_ fbid%22%3A669134393470723%2C%22publish_time%22%3A1 536817475%2C%22story_name%22%3A%22EntStatusCreatio nStory%22%2C%22object_fbtype%22%3A266%7D%2C%22acto r_id%22%3A299871453730354%2C%22psn%22%3A%22EntStat usCreationStory%22%2C%22sl%22%3A4%2C%22dm%22%3A%7B %22isShare%22%3A1%2C%22originalPostOwnerID%22%3A0% 7D%2C%22targets%22%3A%5B%7B%22page_id%22%3A2998714 53730354%2C%22actor_id%22%3A299871453730354%2C%22r ole%22%3A1%2C%22post_id%22%3A669134393470723%2C%22 share_id%22%3A0%7D%5D%7D%7D&__tn__=R-R
Citera
2018-09-16, 18:43
  #6694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Helt enkelt för att han har noll anledning att ljuga för mig. Men visst, det kan vara en lögn.

Hahaha, du verkar godtrogen.
Citera
2018-09-16, 18:56
  #6695
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Här också:

https://www.facebook.com/767749640051136/posts/1114820378677392/?refid=52&_ft_=top_level_post_id.669134393470723%3 Atl_objid.669134393470723%3Acontent_owner_id_new.2 9987145373 0354%3Athrowback_story_fbid.669134393470723%3Apage _id.299871453730354%3Apage_insights.%7B%2229987145 3730354%22%3A%7B%22role%22%3A1%2C%22page_id%22%3A2 99871453730354%2C%22post_context%22%3A%7B%22story_ fbid%22%3A669134393470723%2C%22publish_time%22%3A1 536817475%2C%22story_name%22%3A%22EntStatusCreatio nStory%22%2C%22object_fbtype%22%3A266%7D%2C%22acto r_id%22%3A299871453730354%2C%22psn%22%3A%22EntStat usCreationStory%22%2C%22sl%22%3A4%2C%22dm%22%3A%7B %22isShare%22%3A1%2C%22originalPostOwnerID%22%3A0% 7D%2C%22targets%22%3A%5B%7B%22page_id%22%3A2998714 53730354%2C%22actor_id%22%3A299871453730354%2C%22r ole%22%3A1%2C%22post_id%22%3A669134393470723%2C%22 share_id%22%3A0%7D%5D%7D%7D&__tn__=R-R

Nej men vilket par!
Nån skriver att läget är akut. Ja, det är akut för alla de hundratusentals svenska ungdomar som inte har en chans till bostad.
Citera
2018-09-16, 19:56
  #6696
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Hahaha, du verkar godtrogen.
Tja, det väljer jag hellre att vara än att tro att varenda jävel alltid ljuger. Han kommer från afghanistan och mord och förtryck är knappast påhittat så nån är ju med om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in