2018-09-15, 21:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så om jag bor i en femma är det okej att grannarna väsnas, men inte om jag har en etta?

Varför skulle det skilja?
Du har aldrig bott i en etta/studentrum eller??
Har du flera olika rum att välja emellan, kan du förhoppningsvis gå till ett rum som är relativt lugnt.
Citera
2018-09-15, 21:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har aldrig bott i en etta/studentrum eller??
Har du flera olika rum att välja emellan, kan du förhoppningsvis gå till ett rum som är relativt lugnt.
Visst, hela familjen kan sova i klädkammaren eller i ett av barnens rum. Smidigt.
Citera
2018-09-15, 21:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Förstår vad du menar, men tycker du att det är rimligt att man ska sova i vardagsrummet för att grannarna stökar?
Och ha barnkammaren i garderoben?

Bor man i en femma är det väl inte ovanligt att man är en familj, med ett par-tre barn. Man kan inte flytta runt hur som helst. Någon lär behöva bo i det sovrummet där det hörs mest.
Då är det bara att prata med värden och har du kollat om det finns avatal med störningsjour?
Citera
2018-09-16, 02:54
Medlem
libbens avatar
Citat:
Då är det bara att prata med värden och har du kollat om det finns avatal med störningsjour?

Vilket hjälper föga.

Störningsjouren kan ta allt mellan 10 min till 3h innan de kommer ut. Dessutom ska de in i din lägenhet och lyssna på vad du som anmälare upplever störigt. Sedan ska jouren gå över och prata med grannen.

Störningsjouren är ett skämt. Det finns många enkla sätt att städa upp dessa grisbeteenden men ingen vill införa det.
Citera
2018-09-16, 06:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska jag ringa störningsjouren för att du svarar "Goddag yxskaft" på ett av mina inlägg på Flashback?

Några grannar har jag nämligen inga problem med.
Citera
2018-09-16, 08:24
Medlem
borrizs avatar
Detta ser jag som ett standardutförande , inget konstigt i det
Citat:
Ska jag ringa störningsjouren för att du svarar "Goddag yxskaft" på ett av mina inlägg på Flashback?
Då tycker jag att du skall uttrycka dig som en vuxen människa så att man förstår dig och inte komma med en halvkväden visa.
Citat:
Några grannar har jag nämligen inga problem med.
Gratulerar.
Citera
2018-09-16, 14:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Då tycker jag att du skall uttrycka dig som en vuxen människa så att man förstår dig och inte komma med en halvkväden visa.
Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare. Trodde att "man" istället för "jag" var tydligt nog tillsammans med de tidigare inläggen i frågan. Men hu så jag bedrog mig.

Jag försökte bara vara med i diskussionen, trots att jag inte själv har problem med grannar.

Men för att vara topic: Mitt förslag är att kontakta störningsjouren.
Citera
2018-09-16, 15:33
Medlem
Så länge man betalar samma hyra/månadsavgift som alla andra har man rätt att bo ostört i sitt boende, punkt slut. Anledning till att fler har inte blivit vräkta från sina bostäder är helt enkelt att många inte orkar ta sig igenom hela processen och väljer smidigare lösningar såsom att flytta själv. Hänsynslösa idioter mår inte så bra när de får smaka på sin egen medicin, det kan jag intyga om. Hade nämligen ett sådant fall där jag gav igen med samma mynt och då blev det ”oj”.

Vardagsljud såsom dammsugning, gräsklippning, barnens glada rop, skratt (även när de bli ledsna ibland), fest någon enstaka gång är sådant som man ska stå ut med. Annat behöver man inte tåla eller stå ut med.
Citera
2018-09-19, 21:55
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ständig bollstuds och sporadisk bollstuds är lite olika saker. Men 100 % vardagsljud vid sporadisk bollstuds.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Nej det tycker jag man har rätt i att säga till om, om nu föräldrar inte säger åt barnen först. Jag som bor på BV skulle aldrig ens låta ungen studsa alls med bollar hemma. Det tillhör utomhuslekar. Sedan kan bollstudsning vara störande för grannar även utomhus också, men beror ju då lite på underlag och omgivande byggnader. Tycker definitivt att TS kan säga till på något sätt ang. bollstudsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Misstänker starkt att du är en av dem som låter dina barn studsa boll ovanför grannens huvud. Vad innebär sporadisk bollstuds i din mening? Varje timme, varannan timme, var tionde minut? Att bollen studsar någon enstaka dag vid något enstaka tillfälle bryr sig säkert ingen om men att det ska utföras diverse bolllekar varje dag ovanför grannens huvud (även om det är sporadiskt) innebär att grannen får aldrig slappna av i sitt hem. Och detta är inget som man ska acceptera. Tur att du och jag inte är grannar för då skulle vi garanterat hamna i bråk.

Citat:
Är det lyhört i huset så är detta en fråga som skall tas upp med värden/styrelsen. Alternativt så kam´n man ta upp saken med kommunéns miljökontor.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
I sällsynta fall kan en hyresvärd åläggas att utföra ljuddämpande åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Då får man säga till sina barn. Eller anser du att det är normalt att barnen studsar boll ovanför grannen i en lägenhet eller kör fotbollsmatcher i lägenheten eller en meter från någons fönster? Kan vara ganska irriterande. Det som tillhör vardagliga ljud är, till exempel, om någon dammsuger, borrar och hamrar när behovet uppstår, klipper gräsmattan och liknande. Men ständig bollstuds eller bollstuds i omgångar är ingenting man behöver stå ut med.

Jag fick nog när ungen sprang omkring hela tiden. Gick upp och sa till att det låter väldigt mycket. Det var en grabb på 4-5 år som hade två bollar. Kvinnan som öppnade var ganska gammal. Tror inte det är hennes barn. De verkar inte orka gå ut så grabben får leka utomhus. Bollande och spring ska på lekplats, bollplan och i naturen. Stackars unge som är instängd när solen skiner.

Nu är det tyst.

Barn ska bo på landet. Innerstan ska vara ett reservat för oss dekadenta dyrkare av mörkret.
Citera
2018-09-20, 06:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Jag fick nog när ungen sprang omkring hela tiden. Gick upp och sa till att det låter väldigt mycket. Det var en grabb på 4-5 år som hade två bollar. Kvinnan som öppnade var ganska gammal. Tror inte det är hennes barn. De verkar inte orka gå ut så grabben får leka utomhus. Bollande och spring ska på lekplats, bollplan och i naturen. Stackars unge som är instängd när solen skiner.

Nu är det tyst.

Barn ska bo på landet. Innerstan ska vara ett reservat för oss dekadenta dyrkare av mörkret.
Där ser man att det faktiskt kan löna sig att prata med grannarna!

Tänkte på pojken, det kan inte vara roligt att inte få gå ut.
Det borde nästan skicka en anonym orosanmälan till Socialen!
Citera
2018-10-03, 10:40
Medlem
Min uppfattning är att om man bli störd då ska man ge det en chans och prata med vederböranden. Fler samtal leder sällan till något ”uppvaknande” från sidan som stör utan resulterar inte första samtal i någon förbättring eller några åtgärder, ja då ska man gå direkt till hyresvärden/styrelsen och köra hårt mot hårt. Varför ska man anstränga sig för att bli sams med en granne som struntar fullständigt i att han stör sin omgivning?
Senast redigerad av starshipp 2018-10-03 kl. 10:43.
Citera
2018-10-03, 18:05
Medlem
Hej! Jag har problem med dunsande ifrån springande barn från grannarna ovan.

Jag och min flickvän har köpt en nybyggd bostadsrätt och trivs väldigt bra. Det första två månaderna var lugna och vi hörde inga ljud alls ifrån grannar. Sen flyttade grannarna ovan in, det förde ett fruktansvärt oväsen i 4-5 dagar men jag och min flickvän hade tålamod eftersom att vi förstod att dem säkert packade upp möbler och liknande. Det hördes tydligt att dem hade ett barn i kanske 2-3 års ålder som sprang väldigt häftigt, det var liksom "dunk dunk dunk dunk" näst intill konstant. Efter en vecka tröttnade jag eftersom jag förstod att dem inte längre möblerade utan ungen sprang för fulla muggar, så jag gick upp och trevligt sa till. Det lugnade väl sig och blev bättre, ett tag. Nu har det blivit olidligt igen och jag har varit uppe och sagt till igen, kvinnan såg ganska förvånad ut vilket är helt obegripligt enligt mig.

Jag kommer hem ifrån jobbet och sätter mig i soffan med påslagen tv och hör " dunk dunk dunk dunk" med få mellanrum, max fem minuter emellan. Hur mycket ska man tåla?

I min värld är det självklart att man inte låter ungj*veln springa när man vet att grannar under störs, men det gör tydligen inte dem. Det dunsande ljudet är omöjligt att inte höra och det sker med jämna mellan rum, ibland konstant och låter tydligt, fruktansvärt irriterande.

Är jag känslig? Hade ni stört er på det? Jag har aldrig varit med om detta innan och vill inte framstå som en sur gubbe (är 25), men det här måste störa vem som helst, min flickvän irriterar sig också på det.

Vad anser ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in