2018-09-02, 23:57
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Då får man säga till sina barn. Eller anser du att det är normalt att barnen studsar boll ovanför grannen i en lägenhet eller kör fotbollsmatcher i lägenheten eller en meter från någons fönster? Kan vara ganska irriterande. Det som tillhör vardagliga ljud är, till exempel, om någon dammsuger, borrar och hamrar när behovet uppstår, klipper gräsmattan och liknande. Men ständig bollstuds eller bollstuds i omgångar är ingenting man behöver stå ut med.
Ständig bollstuds och sporadisk bollstuds är lite olika saker. Men 100 % vardagsljud vid sporadisk bollstuds.
Citera
2018-09-03, 06:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tewmten
Jag skulle välja att snacka med grannen först innan man blandar in Störningsjouren eller liknande.
Man vill ju inte starta nått krig direkt!
Grannen får inte veta vem som ringde, bara att beteendet var olämpligt. Du blir bara inblandad om man finner att ljudnivån inte var tillräckligt hög/störningen inte tillräckligt allvarlig.
-då får du ta hand om räkningen.
Citera
2018-09-05, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Bollstudsning tillhör ju att barn leker. Det är till 100% vardagligt ljud om det inte pågår i timmtal.
Nej det tycker jag man har rätt i att säga till om, om nu föräldrar inte säger åt barnen först. Jag som bor på BV skulle aldrig ens låta ungen studsa alls med bollar hemma. Det tillhör utomhuslekar. Sedan kan bollstudsning vara störande för grannar även utomhus också, men beror ju då lite på underlag och omgivande byggnader. Tycker definitivt att TS kan säga till på något sätt ang. bollstudsningen.
Citera
2018-09-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ständig bollstuds och sporadisk bollstuds är lite olika saker. Men 100 % vardagsljud vid sporadisk bollstuds.
Misstänker starkt att du är en av dem som låter dina barn studsa boll ovanför grannens huvud. Vad innebär sporadisk bollstuds i din mening? Varje timme, varannan timme, var tionde minut? Att bollen studsar någon enstaka dag vid något enstaka tillfälle bryr sig säkert ingen om men att det ska utföras diverse bolllekar varje dag ovanför grannens huvud (även om det är sporadiskt) innebär att grannen får aldrig slappna av i sitt hem. Och detta är inget som man ska acceptera. Tur att du och jag inte är grannar för då skulle vi garanterat hamna i bråk.
Citera
2018-09-07, 04:38
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Misstänker starkt att du är en av dem som låter dina barn studsa boll ovanför grannens huvud. Vad innebär sporadisk bollstuds i din mening? Varje timme, varannan timme, var tionde minut? Att bollen studsar någon enstaka dag vid något enstaka tillfälle bryr sig säkert ingen om men att det ska utföras diverse bolllekar varje dag ovanför grannens huvud (även om det är sporadiskt) innebär att grannen får aldrig slappna av i sitt hem. Och detta är inget som man ska acceptera. Tur att du och jag inte är grannar för då skulle vi garanterat hamna i bråk.
Garanterat. Jag hade studsat bollen jävlar i det själv om du varit min granne. Sedan gått upp varje dag och kissat och gått med hälarna (måste kissa ofta) och du hade säkert börjat röka, ren svensk grannsämja.

Sporadisk bollstuds kanske någon timme i veckan. Jag menar handen på hjärtat, hur kul är det med studsboll. Mina barn är för gamla för sådant och dessutom bor vi i villa. Bor du under mig betalar du pengar i massor och är väldigt glad att du fått källarboendet så billigt. Så egentligen skulle vi nog inte haft så stora problem.
Citera
2018-09-07, 16:53
Medlem
Citat:
Garanterat. Jag hade studsat bollen jävlar i det själv om du varit min granne. Sedan gått upp varje dag och kissat och gått med hälarna (måste kissa ofta) och du hade säkert börjat röka, ren svensk grannsämja.

Sporadisk bollstuds kanske någon timme i veckan. Jag menar handen på hjärtat, hur kul är det med studsboll. Mina barn är för gamla för sådant och dessutom bor vi i villa. Bor du under mig betalar du pengar i massor och är väldigt glad att du fått källarboendet så billigt. Så egentligen skulle vi nog inte haft så stora problem.
Det hade jag gärna sett...Är inte precis den som knyter näven i fickan och gråter hos hyresvärden utan pratar med min granne face to face. Bra att du bor i en villa eftersom du verkar inte vara kapabel att bo nära andra människor. Vi har inget mer att tillföra varandra vännen.
Senast redigerad av starshipp 2018-09-07 kl. 16:58.
Citera
2018-09-07, 16:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Det hade jag gärna sett...Är inte precis den som knyter näven i fickan och gråter hos hyresvärden utan pratar med min granne face to face. Vi har inget mer att tillföra varandra.
Uhhh jag hade darrat, eller inte, haha.
Citera
2018-09-07, 17:13
Medlem
Citat:
Uhhh jag hade darrat, eller inte, haha.
Ok, det får bli som du säger. Internet warrior...
Citera
2018-09-09, 19:15
Medlem
Greenlighthazes avatar
För att avgränsa frågan:
Är det rimligt att kräva, eller åtminstone be - om att hålla ljudnivån på en lägre nivå på grund av att det är lyhört. Jag fattar att man inte kan kräva att folk ska få gära vardagliga normala saker, men om det skapar en störande miljö för grannarna så borde det kunna tas med i beräkningarna. Dvs normal aktivitet ger onormal ljudnivå.
Citera
2018-09-09, 20:37
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
För att avgränsa frågan:
Är det rimligt att kräva, eller åtminstone be - om att hålla ljudnivån på en lägre nivå på grund av att det är lyhört. Jag fattar att man inte kan kräva att folk ska få gära vardagliga normala saker, men om det skapar en störande miljö för grannarna så borde det kunna tas med i beräkningarna. Dvs normal aktivitet ger onormal ljudnivå.
Är det lyhört i huset så är detta en fråga som skall tas upp med värden/styrelsen. Alternativt så kam´n man ta upp saken med kommunéns miljökontor.
Citera
2018-09-10, 18:47
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det lyhört i huset så är detta en fråga som skall tas upp med värden/styrelsen. Alternativt så kam´n man ta upp saken med kommunéns miljökontor.

Hur då ta upp? Ska jag be dem bygga om huset?
Citera
2018-09-10, 21:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Hur då ta upp? Ska jag be dem bygga om huset?
nej, men du kan kanske förhandla ner hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in