2018-09-14, 20:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Attackerar?

När det gäller polisman så finns det även en skyldighet att ingripa, även då man inte är i tjänst, vilket framgår av polisförordningens 4 kap 10 § där det står:

”Även när polismän är lediga är de skyldiga att
1. efter en förmans order tjänstgöra;
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och;
3. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom upplopp eller liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor”.
Ja? Och?
1. Det är som sagt ledningens jobb att beordra tjänstgöring. Vet du att så skedde vid ”pokerkvällen”?
2. Var den allmänna ordningen hotad vid tidpunkten?
3. Var det upplopp eller naturkatastrof vid tidpunkten?

Knappast va? Jag ver inte varför du tror att anledningen till petningen inryms under de tre punkterna men vi får väl tycka olika gissar jag. Inte ens skyddsombudet trodde sig kunna använda den paragrafen.
Citera
2018-09-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En sakernas ”upphöjda” ordning som en gång var kan ha spätts ut och solkats och degraderats... Somliga klamrar sig fast vid det som ser ut att ha värdet kvar medan andra skiftar fokus och letar efter något som flyter.

Så ont som det har varit om svamp i år har jag i huvet.

Är det renar du har...? 😀

I betraktarens öga förändras nog värdet över tid högst betydligt. Till vilket betraktarens egenvärde alltid tycks förhålla sig upphöjt.

Jag satsar på Rent Golden 😀.
Citera
2018-09-14, 21:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I betraktarens öga förändras nog värdet över tid högst betydligt. Till vilket betraktarens egenvärde alltid tycks förhålla sig upphöjt.

Jag satsar på Rent Golden 😀.

Tax free då?

Och inte lapin kulta...

Det kan vara svårt för den ”upphöjde” att se hur och på vilket sätt omvärlden har förändrats. Om ett skepp sjunker är det mer påtagligt vad som hänt och vad man bör göra, om man inte blir paralyserad.

En narcissist lär ha ssk svårt att skifta fokus.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-14 kl. 21:28.
Citera
2018-09-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Är inte eventet i Sundsvall ett gyllene tillfälle för er vi tråden som ska dit att få lite förstahandsinformation om fallet. SD har ju tidigare för bl.a EGT berättat rakt och öppet om hur det kom sig att han inledde en relation med LW.. Med tanke på hans öppna ärlighet och (enligt han själv) oskuld till brottet han är misstänkt för så borde det väl t om ligga i hans intresse att ta tillfället i akt och förklara hur han kunnat hamna i denna soppa som MGM till sin tidigare älskarinna.
Bara i denna tråd finns en riksbank av obesvarade frågor och spekulationer som underlag till frågestunden. Avsluta gärna med en käck och glättiga selfie tillsammans med herr Davidsson så vi utifrån flera infallsvinklar kan analysera äktheten av om det som kommer fram verkligen är förstahandsinformation eller bara påhitt av någon som vill göra karriär på FB..

Är det inte lite väl optimistiskt att tro att MGM kommer att kunna åka till eventet i november?
Citera
2018-09-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tax free då?

Och inte lapin kulta...

Det kan vara svårt för den ”upphöjde” att se hur och på vilket sätt omvärlden har förändrats. Om ett skepp sjunker är det mer påtagligt vad som hänt och vad man bör göra, om man inte blir paralyserad.

En narcissist lär ha ssk svårt att skifta fokus.

Eller enkelt
JAG, JAG, JAG, JAG

Lite reservation dock då ingen vet vare sig om eller hur han tänker.
Det är och förblir tolkningar av ett uppvisat beteende.
Citera
2018-09-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det var upplägget ja, men åklagaren köpte det inte. Korkat ja, men helt rökta i roten tror jag inte PS och hans chef är.
Och jag tror fortfarande dom gjort större nytta inom utredningen än på utsidan.

Edit: Oavsett hur dumt det var hade det kunnat lösas betydligt smidigare. Som det blev nu skadade det snarare utredningen än gagnade den, imho. Personlig prestige och illvilja fick träda in i stället för att se till utredningens bästa. Också det imho.

Håller med, pajkastningen kunde ha väntat av respekt till anhöriga.
Citera
2018-09-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Man kanske inte ens kunde föreställa sej att hon skulle vara död, än mindre mördad?

Det är ju inte som om miljön verkar vara direkt brottsbelastad med knarkarkvartar och tjyvar i varje vrå. Känns inte som ett högriskområde.

En vanlig måndagskväll i ett villaområde kan väl heller inte vara överrepresenterat i mordstatistiken.

Kan det vara så enkelt?
Tror inte det kan vara så enkelt. Vad som helst kan göra att en som LW inte är hemma på morgonen när sonen vaknar. Hon kan ha cyklat och handlat och ramlat, hon kan ha varit smygalkis och somnat någonstans, hon kan ha grälat med någon och stuckit iväg ett tag, hon kan ha försovit sig hos en älskare, hon kan ha hjälpt någon till sjukhus. Det finns massor av anledningar att en vuxen är borta några timmar. Försvunnen är den rätta beteckningen. Människorov betyder att polisen visste något om henne som vi inte vet.
Citera
2018-09-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Enl SR Örebro så stämmer inte det. Pokerspelandet försiggick i ett konferensrum utan något sekretesskyddat mtrl. I pokerspelet deltog, förutom Springare, flera andra poliser samt 1 st åklagare.
Som jag tidigare skrivit: Gammalt groll som inkompetenta chefer passade på att utnyttja.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1147484
Undrar om cheferna är religiösa. Örebro verkar vara ett konstigt ställe. Jag har en bekant från Askersund och hen fick inte spela kort alls på rasterna i skolan. Det var något syndigt med kortspel tydligen. Tur att man kommer från Sthlm, här är det ingen skillnad på Fia med knuff, bridge eller vändåtta.
Citera
2018-09-14, 23:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Tror inte det kan vara så enkelt. Vad som helst kan göra att en som LW inte är hemma på morgonen när sonen vaknar. Hon kan ha cyklat och handlat och ramlat, hon kan ha varit smygalkis och somnat någonstans, hon kan ha grälat med någon och stuckit iväg ett tag, hon kan ha försovit sig hos en älskare, hon kan ha hjälpt någon till sjukhus. Det finns massor av anledningar att en vuxen är borta några timmar. Försvunnen är den rätta beteckningen. Människorov betyder att polisen visste något om henne som vi inte vet.
Jag tror det är rimligt att utredningen vet mycket mer än vad som delgivits allmänheten och funnit skäl att tro att det ligger nåt annat bakom försvinnandet än de skäl du anger. De uppenbara förklaringarna sinar fort.
Trebarnsmamma med ordnat liv, ingen historik av fylleri eller udda beteende, pysslar inför yngsta barnets födelsedag, avbryter kommunikation inför en planerad resa till något hon sett fram emot... kombinerat med kanske tips, oro hos anhöriga, olåst dörr, anmälningar mot en ”vän”, noll aktivitet på sociala medier and what not...

Ja, vi vill veta vad som fick utredningen att så snart byta fokus men jag misstänker att orsaken inte är så spännande som vi vill tro.
Citera
2018-09-14, 23:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Enl SR Örebro så stämmer inte det. Pokerspelandet försiggick i ett konferensrum utan något sekretesskyddat mtrl. I pokerspelet deltog, förutom Springare, flera andra poliser samt 1 st åklagare.
Som jag tidigare skrivit: Gammalt groll som inkompetenta chefer passade på att utnyttja.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1147484

Ouch. Det är illa nog att utredande polis med kollegor ägnar sig åt dylika aktiviteter i (eventuellt säkerhetsskyddade) konferensrum på polisstationen. Men ännu mer graverande att åklagaren ingår. Hm, hoppas att utredningen lades ner på objektiva grunder.

Oavsett om pokerspel på arbetsplatsen är olämpligt eller ej, så borde de nog ha funderat på hur det kan uppfattas bland allmänheten tillika skattebetalare. Plus att risken finns att folk tolkar det som att man åsidosätter pågående mordutredningar. Jag säger inte att det nödvändigtvis måste ha åsidosatts, men i anslagsfinansierad verksamhet måste man även utgå ifrån hur något uppfattas, eftersom allmänheten och media ofta är de tuffaste kritikerna. I synnerhet när budskapet från utredarna när mordutredningar drar ut på tiden för att tids- och resursbrist är huvudorsaken. Och då gynnar knappast pokerspel trovärdigheten.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-14 kl. 23:23.
Citera
2018-09-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dessa ord är anmärkningsvärda, att klassa någon på detta sätt under en utredning och dessutom droppa dom uppgifterna. Om SD är oskyldig så kommer sånt här leva kvar. Frågan är varför dom ens har diskuterat detta och varför du skriver detta, känns som ett officiellt uttalande.
Förstod att det här inlägget skulle vara svårt att svälja för just dig.
Citera
2018-09-14, 23:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tror det är rimligt att utredningen vet mycket mer än vad som delgivits allmänheten och funnit skäl att tro att det ligger nåt annat bakom försvinnandet än de skäl du anger. De uppenbara förklaringarna sinar fort.
Trebarnsmamma med ordnat liv, ingen historik av fylleri eller udda beteende, pysslar inför yngsta barnets födelsedag, avbryter kommunikation inför en planerad resa till något hon sett fram emot... kombinerat med kanske tips, oro hos anhöriga, olåst dörr, anmälningar mot en ”vän”, noll aktivitet på sociala medier and what not...

Ja, vi vill veta vad som fick utredningen att så snart byta fokus men jag misstänker att orsaken inte är så spännande som vi vill tro.

Börjar nästan tänka på gamla Charles Bronson-klassikern ’Telefon’ när du beskriver det så. Dock får vi förhoppningsvis anta att LW inte var någon sovande agent från främmande makt!

Men ja, instämmer att polisen måste ha vetat mer som så snabbt ändrade försvinnande till människorov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in