2018-09-14, 20:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Inte spela poker på arbetsplatsen. Hemma är det OK.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varför skulle man inte få göra det på arbetsplatsen?
Vi har AW med poker på mitt jobb ibland efter arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tydligen inte men jag gissar att det inte är ovanligt att poliser, som många andra, fått ha fritidsaktiviteter på arbetsplatsen. Nu såg ordningsmannen sin chans att peta in sin bruna näsa och för egen prestige bli av med två av de mest erfarna utredarna. Om nån ska klandras för att inte vara duglig på sitt jobb har iaf jag en kandidat klar för mig

Tjänstefelet ligger i att rummet var säkerhetsklassat.
Citera
2018-09-14, 20:08
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Enligt vad som framkommit är det inte själva pokerspelandet i sig som kritiserats och sedermera anmälts.
Det handlar om platsen där det spelades poker, vilket var i ett sekretessskyddat rum på grova brott. Springare hade tillgång till rummet men flera av pokerspelarna var utom utredningen. Anmälan gjordes för att material under sekretess riskerat att nå obehöriga. Springare blev omplacerad och åklagaren la ner fallet.
Springare nekar till sekretessbrott och har i sin tur gjort en anmälan gällande felaktig hantering och omplacering.

Att det råder interna konflikter inom polishuset i Örebro är sen gammalt.

Okej då förstår jag!
Tack för info
Citera
2018-09-14, 20:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan hålla med dig ändå. Känns dock lite konstigt att poker skulle vara anledningen till att Springare fick gå.

Poker, Bridge, Monopol, spelar ingen roll. Förmodligen är det så att alla medverkande inte haft behörighet att vara i det rummet, bland dokument och annat material som är belagda med sekretess och hemligstämplade m.m.
Citera
2018-09-14, 20:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tjänstefelet ligger i att rummet var säkerhetsklassat.
Det var upplägget ja, men åklagaren köpte det inte. Korkat ja, men helt rökta i roten tror jag inte PS och hans chef är.
Och jag tror fortfarande dom gjort större nytta inom utredningen än på utsidan.

Edit: Oavsett hur dumt det var hade det kunnat lösas betydligt smidigare. Som det blev nu skadade det snarare utredningen än gagnade den, imho. Personlig prestige och illvilja fick träda in i stället för att se till utredningens bästa. Också det imho.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-09-14 kl. 20:20.
Citera
2018-09-14, 20:21
Medlem
Citat:
Enligt vad som framkommit är det inte själva pokerspelandet i sig som kritiserats och sedermera anmälts.
Det handlar om platsen där det spelades poker, vilket var i ett sekretessskyddat rum på grova brott. Springare hade tillgång till rummet men flera av pokerspelarna var utom utredningen. Anmälan gjordes för att material under sekretess riskerat att nå obehöriga. Springare blev omplacerad och åklagaren la ner fallet.
Springare nekar till sekretessbrott och har i sin tur gjort en anmälan gällande felaktig hantering och omplacering.

Att det råder interna konflikter inom polishuset i Örebro är sen gammalt.
Enl SR Örebro så stämmer inte det. Pokerspelandet försiggick i ett konferensrum utan något sekretesskyddat mtrl. I pokerspelet deltog, förutom Springare, flera andra poliser samt 1 st åklagare.
Som jag tidigare skrivit: Gammalt groll som inkompetenta chefer passade på att utnyttja.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1147484
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-09-14 kl. 20:29.
Citera
2018-09-14, 20:21
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och då menar jag att alla som obehörigen befann sej i rummet borde ha rönt samma öde som Springare.

Undrar om det blev så, eller om det ”punktmarkerades” så att Springare och en till (?) fick bära hundhuvudet.

Det var Springare och den andra (minns inte namnet) som uppges ha haft koder och tillgång till det säkerhetsklassade rummet. Därav ansågs de bära ansvaret och omplacerades.
Springare hävdar annat.
Citera
2018-09-14, 20:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Enl SR Örebro så stämmer inte det. Pokerspelandet försiggick i en konferensrum utan något sekretesskyddat mtrl. I pokerspelet deltog, förutom Springare, flera andra poliser samt 1 st åklagare.
Som jag tidigare skrivit: Gammalt groll som inkompetenta chefer passade på att utnyttja.
Vi tycks ha samma uppfattning om de bakomliggande orsakerna

Och till de som tycker det är OT att diskutera detta:
Jag anser att handläggandet av fritidsaktiviteterna skadar utredningen och denna är central för trådens ämne. Extremt uselt chefsskap. Som genomsyrat Örebropolisen i många år.
Citera
2018-09-14, 20:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Det var Springare och den andra (minns inte namnet) som uppges ha haft koder och tillgång till det säkerhetsklassade rummet. Därav ansågs de bära ansvaret och omplacerades.
Springare hävdar annat.

Ok, jag kan förstå resonemanget till viss del, men tycker samtidigt att åklagare och poliser borde vetat vad som gäller. Och kanske kunnat säga nej?

Och som det verkar var det inte mycket till hemligheter som fanns i just det rummet.

OffT: undrar om MV spelar poker 🤔
Citera
2018-09-14, 20:31
Medlem
Citat:
Vi tycks ha samma uppfattning om de bakomliggande orsakerna

Och till de som tycker det är OT att diskutera detta:
Jag anser att handläggandet av fritidsaktiviteterna skadar utredningen och denna är central för trådens ämne. Extremt uselt chefsskap. Som genomsyrat Örebropolisen i många år.
Jag redigerade mitt tidigare inlägg och la till en länk.
😉
Citera
2018-09-14, 20:32
Medlem
Citat:
Du tycks förutsätta att man spelade poker när mordet uppdagades vilket inget pekar på. Däremot kan ju ledningen beordra extraarbete men då är det just... en ledningsfråga. På liknande sätt har man skiftledare på akuten, vet inte vad mitt senaste besök på akuten har med saken att göra.

Båda är arbeten baserade på skiftgång med överlämning till nästa skift efter passets slut. Du får det att låta som hela styrkan satt och slappade isf för att rycka ut ”när larmet gick” men har egentligen ingen aning om när i utredningen detta var, eller hur?

Så varför attackerar du mig?

Attackerar?

När det gäller polisman så finns det även en skyldighet att ingripa, även då man inte är i tjänst, vilket framgår av polisförordningens 4 kap 10 § där det står:

”Även när polismän är lediga är de skyldiga att
1. efter en förmans order tjänstgöra;
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och;
3. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom upplopp eller liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor”.
Citera
2018-09-14, 20:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Enl SR Örebro så stämmer inte det. Pokerspelandet försiggick i ett konferensrum utan något sekretesskyddat mtrl. I pokerspelet deltog, förutom Springare, flera andra poliser samt 1 st åklagare.

Jag la ingen värdering i det som framkommit, utan förmedlade endast vad NA skrivit.
Chefen påstår risk för sekretessläckage. Springare påstår konferensrum och interna strider.

Om jag skulle vara tvungen att välja sida så är min uppfattning att Springares påstående ligger närmare sanningen.
Citera
2018-09-14, 20:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag redigerade mitt tidigare inlägg och la till en länk.
😉
Tack, jag hittade den och det som framkommer där stärker än mer min åsikt om det bristande chefskapet man dras med.
(och innan nån hugger mig i stycken för min syn på chefsskap kan jag erkänna att jag varit chef på olika nivåer i stora företag, upp till VD på dotterbolag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in