Ett par saker är nya och även fastställda.
5st mobiler.
100% att GM väntade utanför (tidigare var det väl en hypotes).
Alla vittnen är inte förhörda.
Att utredarna verkar anse att han är psykiskt sjuk. Att han är satt på 100% span....
Även när han var i Tyskland/Nederländerna förra veckan?
Kanske känner han sig så säker på HD eller inte har samma intresse för henne som han hade för LW eller om LW hade något på honom som hon hotade att avslöja...
Det kan ju även hända att han anser Sillen totalt "ofarlig".
SD:s motiv:
Oavsett vem GM är, så är det troligast ett mord i affekt. En otrolig känslostorm som GM inte kan hantera.
Sjuka människor kan få det för småsaker som går emot dom. Friska människor har alla en tröskel, men olika hög (ja, jag kommer få skit för detta, men orkar inte bråka med er om det, tänk till innan ni skriver nått. Alla kan döda, finns på nätet att söka fakta om).
I detta fall så finns beskrivningarna om SD som kontrollerande och att han ville ha LW för sig själv, motsatte sig hennes resa och allt detta. Så ja, det finns parametrar som ger näring till hans motivgrund. Men... om man tittar i tiden så har LW rest iväg med ML, AL och allt vad dom heter utan att detta triggat honom.
"Men nu går ju frun ut med skilsmässa" - Ja, och LW reste efter detta.
"Jo, men SD visste kanske att ML och AL var kompisar, men LW sagt att hon vill mer med JH?" - Så kan det vara och kanske då troligaste anledningen om det är svartsjuka motivet handlar om.
"LW kanske hotade att avslöja nått, nu när SD och HD kanske försöker hitta tillbaka till varandra" - Ja, så kan det vara. Tidpunkten talar emot detta (tycker jag och låt mig göra så!). Hon höll på med kalasförberedelser och resan. Han skulle till USA. Det fanns så mycket annat i omlopp att något avslöjande för hämnd känns malplacerat.
MEN... SD har HD att fokusera på. Tror verkligen att dom hade som målsättning att hitta tillbaka till varandra. Jag kan se motivet om SD tappar allt, både HD och LW i ett svep, men det är inte så jag tolkat att hans situation var.
Skulle HD flyttat ut direkt efter det i bilen och LW inte ville ha med han att göra, då ser jag motivbilden och den känslostorm som skulle kunna nå över tröskeln.
Därför faller den motivbilden för mig. Tiden är en läkande faktor vad gäller känslor...
Tänk på att samme man har en gång i tiden lyckats få LW att "knyta an" till sig. Om nu SD är den som är skyldig till mordet, är han förmodligen starkt kontrollerande även i sitt äktenskap.
Kvinnomisshandlare (vilket man kan vara på många sätt) kan utåt visa helt andra sidor och på så sätt maskera sitt kontrollbehov för omgivningen. De kan vara charmiga, omtänksamma, hjälpsamma och trevliga.
Jag är ganska övertygad av de två anmälningarna som LW gjort, att denna man har det för kvinnomisshandlare typiska beteendet. Människor som lever i sådana förhållanden har blivit successivt vana vid att anpassa sig till situationen. Så vana att de själva inte märker hur deras egna "riktmärken" för vad som kan anses ok flyttats. Det som i början av ett förhållande aldrig skulle accepteras har plötsligt blivit normalt.
Det som för oss utåt sett verkar helt galet (att fortsätta att leva med en misstänkt mördare) är inte lika konstigt för dom.
Tänk på andra kvinnor som lever i förhållanden som leder till att deras män slutligen dödar dom. Tova t ex. Är de ointelligenta? Ja kan man ju tänka. Varför är de med en man som uppenbarligen är livsfarlig??
Så här i efterhand kan man ju säga att (om SD är mördaren) så var ju LW också "dum". Hon borde kanske inte dragit tillbaka sin allra första anmälan, hon kanske borde ha flyttat, hon kanske borde ha slutat med geocaching, slutat att umgås med andra män och hon borde inte ha öppnat sin dörr på kvällen den 14:e maj...
Eller...?
Jag tror faktiskt att HD lever under samma kontroll som LW utsattes för. Kontroll behöver inte betyda slag eller fysisk misshandel. Det finns många andra sätt att kontrollera en person på. HD har dessutom barn med denna person. Om man inte lyckas få fast någon för mordet kommer han att finnas med i hennes och barnens liv. Och skulle han åka fast kommer han en dag ut....
Vi har alltid sett HD som den lite starkare och mer styrande i deras förhållande. Kan ha fel, men det är den känslan vi haft. Han får leka och ha lösa tyglar, tills hon säger stopp.
En intressant fråga. Finns det några uppgifter MV har lämnat som sedan har kunnat bekräftas?
Hörvittnet (som jag tror och hävdar är samma gumma som marknaden) är ett som MV släppte utan att kunna förutse logiskt eller bygga på annan information.
Kan tänka lite så här när jag såg att Herrteamdavisson har Will add att han kommer på Mega eventet i Sundsvall den 3:e november: Kommer alla geocachare prata med han som vanligt, ställa frågor som citat: Hur mår du? Tror du dom kommer finna mördaren? Måste kännas jobbit för dig, eller vem tror du mördadade Lena? mm mm
Svaret:
Jag har bara varit otrogen o legat med Lena i många år när min fru Hanna låg o sov sen viile hon inte träffa mig längre utan lämnade mig Så jag blev ledsen och misshandlade henne några gånger.. Du är fortfarande misstänk för att mördat Lena ..
Är inte eventet i Sundsvall ett gyllene tillfälle för er vi tråden som ska dit att få lite förstahandsinformation om fallet. SD har ju tidigare för bl.a EGT berättat rakt och öppet om hur det kom sig att han inledde en relation med LW.. Med tanke på hans öppna ärlighet och (enligt han själv) oskuld till brottet han är misstänkt för så borde det väl t om ligga i hans intresse att ta tillfället i akt och förklara hur han kunnat hamna i denna soppa som MGM till sin tidigare älskarinna.
Bara i denna tråd finns en riksbank av obesvarade frågor och spekulationer som underlag till frågestunden. Avsluta gärna med en käck och glättiga selfie tillsammans med herr Davidsson så vi utifrån flera infallsvinklar kan analysera äktheten av om det som kommer fram verkligen är förstahandsinformation eller bara påhitt av någon som vill göra karriär på FB..
Osmakligt även av JG att hjälpa SD med detta geocach inlägg. Han kan väl komma in i tråden istället och svara på våra frågor. Hur kommer det sig att SD efterloggade Cacher i mars 2018? Jag hoppas inte att LW vilar i frid utan att hon hemsöker sin mördare och hans medhjälpare på nätterna. Men tyvärr tror jag inte på ett liv efter döden.
Det kanske även visar att JG eventuellt saknar omdöme inom geocaching. Med tanke på att han tom. har suttit (sitter?) i styrelsen för Geocaching i Sverige borde han föregå med gott exempel.
Tack! Hon beskriver under inlägg under semestern Sillen som en äkta vän. Jag funderar på hur hon kan få semestra och tälta med manliga vänner utan att SD har några synpunkter? Är han inte svartsjuk på henne?
Det kan ju vara skillnad på vän och vän.. Vissa vänner utgör, av olika anledningar, inga hot.. Jag vet inte alls vem denna Sillen är men ponera att han är i 60-70 års åldern och inte har vare sig kropp eller utseendet med sig.. Tror det utgör ett mindre hot än om det hade varit Sylvester Stallone, i sina bästa år, som hjälpte till att sätta upp tältet och kröp ner i en sovsäck bredvid...
SD:s motiv:
Oavsett vem GM är, så är det troligast ett mord i affekt. En otrolig känslostorm som GM inte kan hantera.
Sjuka människor kan få det för småsaker som går emot dom. Friska människor har alla en tröskel, men olika hög (ja, jag kommer få skit för detta, men orkar inte bråka med er om det, tänk till innan ni skriver nått. Alla kan döda, finns på nätet att söka fakta om).
I detta fall så finns beskrivningarna om SD som kontrollerande och att han ville ha LW för sig själv, motsatte sig hennes resa och allt detta. Så ja, det finns parametrar som ger näring till hans motivgrund. Men... om man tittar i tiden så har LW rest iväg med ML, AL och allt vad dom heter utan att detta triggat honom.
"Men nu går ju frun ut med skilsmässa" - Ja, och LW reste efter detta.
"Jo, men SD visste kanske att ML och AL var kompisar, men LW sagt att hon vill mer med JH?" - Så kan det vara och kanske då troligaste anledningen om det är svartsjuka motivet handlar om.
"LW kanske hotade att avslöja nått, nu när SD och HD kanske försöker hitta tillbaka till varandra" - Ja, så kan det vara. Tidpunkten talar emot detta (tycker jag och låt mig göra så!). Hon höll på med kalasförberedelser och resan. Han skulle till USA. Det fanns så mycket annat i omlopp att något avslöjande för hämnd känns malplacerat.
MEN... SD har HD att fokusera på. Tror verkligen att dom hade som målsättning att hitta tillbaka till varandra. Jag kan se motivet om SD tappar allt, både HD och LW i ett svep, men det är inte så jag tolkat att hans situation var.
Skulle HD flyttat ut direkt efter det i bilen och LW inte ville ha med han att göra, då ser jag motivbilden och den känslostorm som skulle kunna nå över tröskeln.
Därför faller den motivbilden för mig. Tiden är en läkande faktor vad gäller känslor...
Citerar mig själv med en slutsats som jag missade att förtydliga (även om den står där mellan raderna:
Min troligaste GM är den som haft en känslostorm för LW som gick över tröskeln. En person som känner att hen tappat allt hopp. Jag ser inte det i SD.
Vi har alltid sett HD som den lite starkare och mer styrande i deras förhållande. Kan ha fel, men det är den känslan vi haft. Han får leka och ha lösa tyglar, tills hon säger stopp.
Nu vet jag inget om deras förhållande egentligen ju...
Men, jag har tidigare berättat om ett par vänner som funnits i min bekantskapskrets.
Ingen, ingen skulle någonsin kunnat gissa att killen i det förhållandet höll nästan på att döda henne.
Utåt sett hon väldigt stark. Duktig i sitt yrke. Mycket dominant. Starka åsikter. Han mjuk och snäll. Trevlig. Alltid hjälpsam och omtänksam.
Vi trodde i vår enfald att det måste vara något hos henne, något som hon gjorde som var felet....
Tills jag började att läsa på mer om vad som är dynamiken bakom.
Han fick genomgå behandling, allt gick bra
.
Jag tror inte att man som utomstående kan veta hur dynamiken är i ett förhållande på riktigt. Kanske de som är i förhållandet knappt själva vet det?
Hörvittnet (som jag tror och hävdar är samma gumma som marknaden) är ett som MV släppte utan att kunna förutse logiskt eller bygga på annan information.
Jag är inte helt säker på att detta är samma, men skulle kunna vara det.
Finns några detaljer som skiljer berättelserna åt, förutom att det ena faktiskt inte är ett säkert vittne utan enbart en andrahandsuppgift.