2018-09-14, 19:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Inte spela poker på arbetsplatsen. Hemma är det OK.
Undrar om det framkommer att de andra poliserna också blivit omplacerade.
Citera
2018-09-14, 19:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Inte spela poker på arbetsplatsen. Hemma är det OK.
Tydligen inte men jag gissar att det inte är ovanligt att poliser, som många andra, fått ha fritidsaktiviteter på arbetsplatsen. Nu såg ordningsmannen sin chans att peta in sin bruna näsa och för egen prestige bli av med två av de mest erfarna utredarna. Om nån ska klandras för att inte vara duglig på sitt jobb har iaf jag en kandidat klar för mig
Citera
2018-09-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En polis har skyldighet att ingripa så fort han blir medveten om att brott/fara föreligger!
Liksom en brandman om grannhuset börjar brinna mitt i måltiden/semester/fotbollen mm. Gäller även många andra tjänstekategorier.

Om akutpersonalen sitter och vilar efter skiftet men på arbetsplatsen och en svårt skadad ramlar in på Akuten skall dom omedelbart agera! Tills annan personal tagit över ... Det är väl närmast självklart. När personal varit med om traumatiska händelser sker automatisk genomgång med samtlig inblandad personal som sköts av en special/traumaenhet.

När besökte du Akuten senast eller diskuterade den frågan med vårdpersonal?

Ingen stannar kvar för att umgås på sjukhuset, möjligen en afterwork med kollegorna om de mot förmodan orkar. Det är också förbjudet att dricka alkohol och röka i sjukhusets lokaler. (Sådant jag fördomsfullt kopplar ihop med kortspel.) Däremot vet jag att det kunde (kan?) gå ganska hett till på personalfester inom vården, men på annan lokal.
Citera
2018-09-14, 19:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om SD är en narcissist (vilket jag tror)
så kan han ha haft en överlägsen och dryg
attityd mot polisen vid förhör. Typ:
"Ni har inget på mig. Det här kommer
att förbli olöst eftersom jag är en så
smart person. Jag har tänkt på allt."

Om så är fallet så förstår jag om polis
och åklagare är övertygade om hans skuld.

;

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan bekräfta att din analys är mycket nära en sanning som utredarna får av SD.
Citera
2018-09-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varför skulle man inte få göra det på arbetsplatsen?
Vi har AW med poker på mitt jobb ibland efter arbetstid.

Lite OT diskussion, det är skillnad på privata företag och skattedrivna. Dessutom kan man ställa högre krav på vissa kategorier som är betjänt av allmänhetens respekt och förtroende, politiker, lärare, poliser, vårdpersonal, jurister i statlig tjänst och möjligen präster. Jag tillhör själv en av dessa kategorier och även om jag gärna skulle vilja ha öppen bar och dansa på borden efter jobbet så är det olämpligt på en skattefinanserad arbetsplats. Anser jag.
Citera
2018-09-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har också reagerat på detta (27/7) och så vitt jag minns var det ingen som tidigare hade ifrågasatt MV överhuvudtaget.
(Jag kan minnas fel.)

Fick också svar från flera postare som hade erfarenhet av MV:s uttalanden sen tidigare och i andra fall, och som bedömde hen som helt trovärdig.

Jag valde då att sätta tilltro till hens uppgifter (men med en liten nypa salt.)

Senast ifrågasatte tjackarismyg varför många var så all-in också. Pja, hen verkar veta vad hen talar om, men jag håller med dig. Det är en anonym användare, och alltid bra att pröva allt mot förnuftet. ( Även om mordet är utom allt förnuft, som det verkar som.)

Jag hade gärna velat höra från utredningen vad som hände där i den sega starten. Fick man uppgifter som tydde väldigt säkert på att LW var i livet och hölls av en galning eller?
Citera
2018-09-14, 19:35
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Lite OT diskussion, det är skillnad på privata företag och skattedrivna. Dessutom kan man ställa högre krav på vissa kategorier som är betjänt av allmänhetens respekt och förtroende, politiker, lärare, poliser, vårdpersonal, jurister i statlig tjänst och möjligen präster. Jag tillhör själv en av dessa kategorier och även om jag gärna skulle vilja ha öppen bar och dansa på borden efter jobbet så är det olämpligt på en skattefinanserad arbetsplats. Anser jag.

Kan hålla med dig ändå. Känns dock lite konstigt att poker skulle vara anledningen till att Springare fick gå.
Citera
2018-09-14, 19:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Senast ifrågasatte tjackarismyg varför många var så all-in också. Pja, hen verkar veta vad hen talar om, men jag håller med dig. Det är en anonym användare, och alltid bra att pröva allt mot förnuftet. ( Även om mordet är utom allt förnuft, som det verkar som.)

Jag hade gärna velat höra från utredningen vad som hände där i den sega starten. Fick man uppgifter som tydde väldigt säkert på att LW var i livet och hölls av en galning eller?

Man kanske inte ens kunde föreställa sej att hon skulle vara död, än mindre mördad?

Det är ju inte som om miljön verkar vara direkt brottsbelastad med knarkarkvartar och tjyvar i varje vrå. Känns inte som ett högriskområde.

En vanlig måndagskväll i ett villaområde kan väl heller inte vara överrepresenterat i mordstatistiken.

Kan det vara så enkelt?
Citera
2018-09-14, 19:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Kan hålla med dig ändå. Känns dock lite konstigt att poker skulle vara anledningen till att Springare fick gå.

Man kanske såg sin chans att bli av med honom, och att det var tillräckligt allvarligt det han gjort, utan att man behövde sparka honom definitivt, så att säga. Det fick räcka med omplacering.

Jag fick dock aldrig riktigt klart för mej om de övriga poliserna också blev omplacerade.
Citera
2018-09-14, 19:47
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
SD:s motiv:
Oavsett vem GM är, så är det troligast ett mord i affekt. En otrolig känslostorm som GM inte kan hantera.
Sjuka människor kan få det för småsaker som går emot dom. Friska människor har alla en tröskel, men olika hög (ja, jag kommer få skit för detta, men orkar inte bråka med er om det, tänk till innan ni skriver nått. Alla kan döda, finns på nätet att söka fakta om).

I detta fall så finns beskrivningarna om SD som kontrollerande och att han ville ha LW för sig själv, motsatte sig hennes resa och allt detta. Så ja, det finns parametrar som ger näring till hans motivgrund. Men... om man tittar i tiden så har LW rest iväg med ML, AL och allt vad dom heter utan att detta triggat honom.

"Men nu går ju frun ut med skilsmässa" - Ja, och LW reste efter detta.

"Jo, men SD visste kanske att ML och AL var kompisar, men LW sagt att hon vill mer med JH?" - Så kan det vara och kanske då troligaste anledningen om det är svartsjuka motivet handlar om.

"LW kanske hotade att avslöja nått, nu när SD och HD kanske försöker hitta tillbaka till varandra" - Ja, så kan det vara. Tidpunkten talar emot detta (tycker jag och låt mig göra så!). Hon höll på med kalasförberedelser och resan. Han skulle till USA. Det fanns så mycket annat i omlopp att något avslöjande för hämnd känns malplacerat.

MEN... SD har HD att fokusera på. Tror verkligen att dom hade som målsättning att hitta tillbaka till varandra. Jag kan se motivet om SD tappar allt, både HD och LW i ett svep, men det är inte så jag tolkat att hans situation var.
Skulle HD flyttat ut direkt efter det i bilen och LW inte ville ha med han att göra, då ser jag motivbilden och den känslostorm som skulle kunna nå över tröskeln.
Därför faller den motivbilden för mig. Tiden är en läkande faktor vad gäller känslor...

Det som haltar i ditt resonemang är att du verkar utgår ifrån rationella tankar och känslor.
Den verklighet som ser ut på ett sätt för andra kan för SD upplevas helt annorlunda. Särskilt om han är så kontrollerande som flera av oss misstänker att han är.
Det är inte säkert att hans reaktioner (eller känslostorm som du kallar det) har någon reell förankring i den verklighet såsom andra ser den. Hans upplevda svek och kontrollförlust kan vara tillräckligt för att han ska gå över gränsen. Han har ju uppenbarligen passerat den tidigare.

Det här är min tolkning, bör tilläggas.
Citera
2018-09-14, 19:59
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Enligt vad som framkommit är det inte själva pokerspelandet i sig som kritiserats och sedermera anmälts.
Det handlar om platsen där det spelades poker, vilket var i ett sekretessskyddat rum på grova brott. Springare hade tillgång till rummet men flera av pokerspelarna var utom utredningen. Anmälan gjordes för att material under sekretess riskerat att nå obehöriga. Springare blev omplacerad och åklagaren la ner fallet.
Springare nekar till sekretessbrott och har i sin tur gjort en anmälan gällande felaktig hantering och omplacering.

Att det råder interna konflikter inom polishuset i Örebro är sen gammalt.
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-14 kl. 20:01.
Citera
2018-09-14, 20:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Enligt vad som framkommit är det inte själva pokerspelandet i sig som kritiserats och sedermera anmälts.
Det handlar om platsen där det spelades poker, vilket var i ett sekretessskyddat rum på grova brott. Springare hade tillgång till rummet men flera av pokerspelarna var utom utredningen. Anmälan gjordes för att material under sekretess riskerat att nå obehöriga. Springare blev förflyttad och åklagaren la ner fallet.
Springare nekar till sekretessbrott och har i sin tur gjort en anmälan gällande felaktig hantering och förflyttning.

Att det råder interna konflikter inom polishuset i Örebro är sen gammalt.

Och då menar jag att alla som obehörigen befann sej i rummet borde ha rönt samma öde som Springare.

Undrar om det blev så, eller om det ”punktmarkerades” så att Springare och en till (?) fick bära hundhuvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in