2018-09-14, 10:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har läst alla inlägg nu från MV, som skriver att hen inte varit inne i tråden och skrivit för det "typ" fanns inget nytt att berätta från utredningen.

Jag kan inte hitta något "nytt"... bara spekulationer som gjorts i tråden tidigare och div som likväl kan vara egna spekulationer.

Är det någon av Er (som verkar ta allt som MV skriver som absolut sant) som vill berätta vad jag missat?

Ps Önskar att detta vore en deckare där jag kunde läsa slutet innan man läser boken, intressant då att läsa det som utspelar sig innan för att kunna förstå varför personer säger vissa saker... ds

Instämmer i nötnäckarn's inlägg, Tufsankatt. Det stärker din trovärdighet att ha ett kritiskt förhållningssätt till uppgifter som postas i tråden.
Citera
2018-09-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske för att räta ut alla frågor.
En viss misstro mot MV verkade börja infinna sig hos några när hen inte återkom med svar på frågor.

Kanske hen vill visa att utredningen har sin gång och att man har en gott utredningsläge,att man har en god uppfattning om vad som har hänt?

Men visst.
Vi är flockdjur.
Springer en åt ett håll, springer lätt fler åt samma
Jag har ifrågasatt från början hur det kan komma sig att MV inte är som oss andra som spekulerar, har inte hittat något som talar om motsatsen.
Inte alla är flockdjur...
Citera
2018-09-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
1. Sillen är en geocachare... som vem som helst. Vet inget om han relation till dom före eller efter, annat än att jag såg att han cachar mycket med HD under sommaren, med bl.a. en resa till norrland. Dom är inte ett par enligt uppgift.

2. Som sagt, 2:a hands uppgifter: LW kramade om och pussade lite på JH, om jag förstod det rätt. Detta skedde lite i skymundan av någon anledning, uppfattade dom (ett par stycken) som såg och var med.

Tack! Hon beskriver under inlägg under semestern Sillen som en äkta vän. Jag funderar på hur hon kan få semestra och tälta med manliga vänner utan att SD har några synpunkter? Är han inte svartsjuk på henne?
Citera
2018-09-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja nu får vi iaf veta varför Springare hamnade i blåsväder, han ordnade pokerkvällar i polishuset. Undrar om skyddsombudet reagerat lika mycket om det rört sig om bibelstudier eller poesikvällar
(Står i NA och på SVT)
Hittar inte på SVT och NA är bakom betalvägg... önskar dock att jag hade blivit inbjuden!
Citera
2018-09-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror att du har helt rätt här.
Lägg till att denne man dessutom är välutbildad och säkert har en intelligens över snittet.

Fast vad har han eg för utbildning? Inte särskilt lång tror jag.
Citera
2018-09-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Osmakligt så det förslår. Kryddat med ett brustet hjärta. Fy fan.

Håller med.
Citera
2018-09-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Kan tänka lite så här när jag såg att Herrteamdavisson har Will add att han kommer på Mega eventet i Sundsvall den 3:e november: Kommer alla geocachare prata med han som vanligt, ställa frågor som citat: Hur mår du? Tror du dom kommer finna mördaren? Måste kännas jobbit för dig, eller vem tror du mördadade Lena? mm mm
Svaret:
Jag har bara varit otrogen o legat med Lena i många år när min fru Hanna låg o sov sen viile hon inte träffa mig längre utan lämnade mig Så jag blev ledsen och misshandlade henne några gånger.. Du är fortfarande misstänk för att mördat Lena ..

Vi kanske ska åka dit?
Citera
2018-09-14, 11:08
Medlem
MV:s uppgifter:

Jag har tidigare sagt att många av uppgifterna är självklara och/eller kommer ut med andra uppgifter. Det finns dock vissa uppgifter bara utredningen kan veta.
Jag skrev att detta om hörvittnet och att GM var utanför var nyheter för oss. GM.s "flyktväg" kom dagen efter LGWP:s inslag om hur en GM rör sig oftast bort från en brottsplats.

Denna våg av information av MV innehöll inte något konkret känns det som, men eftersom jag ändå litar på mycket av det hen skriver så åker SD upp ett par pinnhål igen, om utredningen fortfarande är inriktad på SD.

Men... så läser jag mellan raderna och det som återkommer ofta är hur utredningen verkar jobba hårt med att få in SD i tidsramen. Det verkar inte vara självklart att han hunnit med ett mord. Vilket tyder på att det finns ganska exakta tider som dom tittar på.
Om hans sista inmatning på datorn var 22:30 och nästa var 00:45 så behöver man inte klocka, det finns gott om utrymme.
Men om det var 23:02 och/eller 23:43 inmatningarna var så börjar toleranserna för om SD haft möjlighet att mörda LW nagas i kanten.
Citera
2018-09-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD:s, utåt sett, bekymmerslösa beteende lär nog föranleda att de kommer göra en liten sinnesundersökning s k P7:a om han häktas igen.
Länk till Polisens info om P7:
http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Hur skulle du agerat i hans ställe? Vad är rätt enligt praxis?
Citera
2018-09-14, 11:12
Medlem
Citat:
Hur skulle du agerat i hans ställe? Vad är rätt enligt praxis?

Vet inte, men jag saknar hans selfies😉
Citera
2018-09-14, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Dessa ord är anmärkningsvärda, att klassa någon på detta sätt under en utredning och dessutom droppa dom uppgifterna. Om SD är oskyldig så kommer sånt här leva kvar. Frågan är varför dom ens har diskuterat detta och varför du skriver detta, känns som ett officiellt uttalande.

" Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas." skriver MV.

Det är starka ord, men det är inte liktydigt med att man anser att han är psykisk sjuk, men enl MV har han uppvisat en utmärkande stil som kanske verkar suspekt.

Vid ett så allvarligt brott som mord är det viktigt att utreda om personen lider av allvarlig psykisk störning.

I så fall avgör domstolen först om en sk §7 (liten sinnesundersökning) ska göras.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

https://www.svt.se/nyheter/sa-fungerar-rattspsykiatrisk-undersokning-och-vard

Allvarlig psykisk störning handlar mer om sådan allvarlig art att gm inte kunnat skilja på verklighet från fantasi, haft grava tvångstankar och liknande. Inte personlighetsstörningar såsom psykopatiska eller narcissistiska drag.
Citera
2018-09-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja nu får vi iaf veta varför Springare hamnade i blåsväder, han ordnade pokerkvällar i polishuset. Undrar om skyddsombudet reagerat lika mycket om det rört sig om bibelstudier eller poesikvällar
(Står i NA och på SVT)
Och detta föranleder att både Springare och hans vice tas bort från ett mordfall i en kritisk tidpunkt?
Nä, köper inte detta och inga andra förklaringar heller. Nått hände (hände inte) under inledningen av utredningen, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in